Download de presentatie
1
Carl Jung’s Archetypes
Silvy Alblas & Frank Vis
2
YouTube filmpje http://www.youtube.com/watch?v=5drUNviakdk
3
Carl Gustav Jung Zwitserse psychiater en psycholoog.
Leerling van Freud Theorieën Collectieve onbewuste Archetypen Controversieel tijdens en na WW II Collega’s die het Nazi-regime steunden Nazi’s pasten de theorie van Jung toe Nooit bewezen en onwaarschijnlijk
4
Archetypen Universeel. Onbewuste behoeften en ambities.
“Vrouw vecht met python om hond te redden” Universeel. Onbewuste behoeften en ambities. Opgeroepen in bepaalde situaties. Gedragsregels waar je je naar gedraagt of die je verwacht bij anderen. “Daar loop ik met een grote boog omheen”
5
12 Archetypen Pearson simplificeerde het concept in 1991
6
Innocent Behoeften: Gezelschap, vertrouwen, loyaliteit, optimisme, bescherming, afhankelijk. Voorbeeld: Het Kind Merk: The trusted brand Merk moet leveren: Een beschermde omgeving waar de consument kan groeien. Risico: Afhankelijkheid zien als naïef en consument als een klein kind behandelen. Merken: Coca-Cola, De Efteling, Interpolis, De consumentenbond.
7
Everyman Behoeften: Verstandig, kritisch, onafhankelijk, down-to-earth mentaliteit. Voorbeeld: De goede buurman Merk: The likeable brand Merk moet leveren: Consument moet betrokken worden bij het concept, moet als vriend behandeld worden. Risico: Ieders vriend zijn kan niet. Niet meer speciaal zijn. Merk moet verrassende manieren blijven verzinnen op relatie speciaal te houden. Merken: Ikea, Postbank, Hema, Volkswagen
8
Caregiver Behoeften: Voor iets of iemand kunnen zorgen, gewaardeerd en thuis voelen, harmonieuze sfeer en omgeving, veiligheid. Voorbeeld: De ouder Merk: The caring brand Merken: Starbucks, Hallmark, Nokia, Nivea
9
Lover Behoeften: Schoonheid, passie, verleiding, lust, emotie boven ratio. Voorbeeld: De danser Merk: The Passionate Brand Merken: Magnum, Hagen Dazs, Cornetto, Bacardi, Sheba, Dove
10
Jester Behoeften: Plezier, humor, leuk en zorgeloos leven, ontsnappen aan dagelijkse sleur, “You only live once”, perspectief, ontspanning, vermaak. Voorbeeld: De clown Merk: The Fun Brand Merken: Fanta, Amstel, Pringles, M&M’s
11
Outlaw Behoeften: Rebels, los breken, eigen regels volgen, sterk verlangen naar vrijheid Voorbeeld: De rebel, revolutionaire Merk: The Rebel brand Merken: EasyJet, Absolut, MTV, Mini, Linux
12
Explorer Behoeften: Individualiteit, onafhankelijkheid, avontuur, gaat zijn eigen weg, drang naar ontdekken en onderzoeken, nieuwsgierig, het verbreden van je horizon Voorbeeld: Indiana Jones Merk: The Investigative brand Merken: Marlboro, National Geographics, Grolsch, Kipling
13
Creator Behoeften: Verbeelding, creativiteit, originaliteit, intuïtie, dromen verwezenlijken, ideeën visualiseren, initiator van verandering. Voorbeeld: De uitvinder, de dromer Merk: The Creative brand Merken: Lego, Apple, Renault
14
Hero Behoeften: Realisatie van ambities, sterke drang om te winnen, ontwikkeling van vaardigheden, doelgericht, beter dan andere zijn. Voorbeeld: De superheld Merk: The warrior brand Merken: Nike, Gillette, BMW, Duracell, Canon, Greenpeace
15
Magician Behoeften: Transformatie, mysterie, rituelen, symbolen, iets onwenselijks in iets wenselijks veranderen. Voorbeeld: De visionair, de charismatische leider Merk: The magical brand Merken: Axe, Red Bull, Disney
16
Sage Behoeften: Grote drang om kennis te verzamelen, intellectuele vaardigheden ontwikkelen, de wereld begrijpen, logisch denken. Voorbeeld: De mentor Merk: The Wise Brand Merken: Audi, Philips, Intel, Bose, Becel
17
Ruler Behoeften: Behoefte voor structuur en orde, leider van de groep, heldere visie, vastberaden, besluitvaardig, Controle, heeft het voor het zeggen. Voorbeeld: De koning, de baas Merk: The Supervisory Brand Merken: Rolex, Budweiser, Bentley, Evian, KLM, Hugo Boss, Heineken, Mercedes
18
Toepassen van archetypen
The Brand prototyping process
19
Casestudy: Ikea Archetype: Everyman. Likeable brand.
Behoefte: Prettige leefomgeving tegen lage prijs die iedereen kan betalen. Toegankelijk concept met consument als participant. Is vriend van de Everyman.
20
The Matrix Neo - Hero Morpheus - Magician / Sage
Trinity - Lover (goddess) Agent smith - Outlaw Oracle - Caregiver
21
Star wars Luke Skywalker - Hero Han solo - Explorer (best friend)
Princes Leila - Lover Darth Vader - Outlaw The emperor - The ruler Yoda - Magician / Caregiver Obi Wan Kenobi - Sage
22
Welke archetype ben jij?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.