Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Marketingproject Van Belle
Bart Verbeke Bert Pardaens Gaelle Boterdael Kristof De Neef Sammy Mathurai
2
INHOUDSTAFEL KORTE VOORSTELLING EXTERNE ANALYSE INTERNE ANALYSE
FINANCIËLE INFORMATIE PRODUCTAANBOD SWOT ADVIEZEN
3
VOORSTELLING BEDRIJF Ligging: Ninove, Oost-Vlaanderen
Oprichting: 20 jaar geleden Jean Van Belle 1995: Jean Van Belle † Opvolging door zoon Rudy Van Belle
4
Activiteiten: Verkoop van machines voor bewerking van massief hout
Verdeler van WEINIG, KUNDIG, FRIULMAC en PANHANS Begonnen als vertegenwoordiger voor WEINIG Relaties binnen de houtsector Zelfstandig WEINIG-verkoper geworden om nog betere service te garanderen (wisselstukken,…) Eerst Vader en zoon-bedrijf NU: 13 medewerkers
5
1. Demografische factoren
EXTERNE ANALYSE 1. Demografische factoren Sectorgegevens (sector vervaardiging machines, werktuigen en apparaten) Aantal werknemers (2003) Oost-Vlaanderen: West-Vlaanderen: 11083 Antwerpen: Limburg: Vlaams-Brabant
6
Bruto toegevoegde waarde (2003)
Oost-Vlaanderen: 207,7 West-Vlaanderen: 708,8 Antwerpen: ,1 Limburg ,9 Vlaams-Brabant ,8
7
Investeringen Bruto materiële investeringen: 1999: 2000: 2003: 2004:
8
Niet-materiële investeringen
1999: 2000: 2003: 2004: Investeringen
9
Onderverdeling sector (NFH)
Hout en Meubelen ► Gemiddeld aantal werknemers in de sector: Vlaanderen: België: ► Omzet
10
2. Economische factoren Moeilijkheden voor de industriële sector
Knelpuntberoepen in de houtindustrie Internationale druk Stijgende prijzen Houtprijzen blijven stijgen PRODCOM ► Waarde van de industriële productie volgens de hoofdactiviteit van de vestiging
11
3. Ecologische factoren Opwarming van de aarde & te hoge uitstoot van Co2 Decreet tot vermindering van uitstoot van broeikasgassen → Steunprogramma overheid
12
4. Technologische factoren
WEINIG- Group 5. Politieke factoren Minister Vandenbroucke over het opleidingsaanbod in de houtsector
13
6. Concurrentieanalyse Toetredingsbarrières
Hoog binnen de sector van houtbewerkingsmachines Bedreiging van nieuwe toetreders Misschien met revolutionair nieuw product (kans = miniem) Positie van de leverancier Weinig, Panhans, Kündig, Friulmac,… Leveranciers hebben een sterke onderhandelingspositie
14
Positie van de koper Koper heeft sterke onderhandelingspositie Kwaliteit moet perfect zijn Dure machines investeringsprocedure Verschillende concurrenten, dus veel keuze voor potentiële kopers Bedreiging van substituten Substituten in het eindproduct heeft effect op verkoop van Van Belle. Vb. Laminaat ipv parket
15
Intern analyse Marketingmix Product Houtbewerkingsmachines
Voor zowel grote als kleine bedrijven Aangepast aan de wensen de klant
17
Promotie Internet Gedrukte media Beurzen (pro-wood) Verkopers Prijs
Dure machines Hoge kwaliteit Plaats Van Belle Ninove Partners vooral in Duitsland Internet Promotie Internet Gedrukte media Beurzen (pro-wood) Verkopers
18
De organisatie-audit: de organisatie
De 7S model van Mc Kinsey Strategie Groot marktaandeel behalen Goede samenwerking tussen partners Structuur 3 afdelingen (administratief, technisch en verkopers)
19
Systeem Adhocratie Staf 13 werknemers Zorgen voor goede service en kwaliteit Sleutelvaardigheden Monteurs gespecialiseerd in hun taakomschrijving
20
Stijl van management Veel communicatie Goede sfeer Significante waarden Kwaliteit voorop
21
De organisatie-audit: de processen
De waardeketen van Porter Primaire activiteiten Ingaande logistiek Operaties Uitgaande logistiek (DHL, Ziegler Gent, Scheerlinck transport) De marketing en de verkoop De service Ondersteunende activiteiten De verwerving De technologieontwikkeling Het menselijk kapitaal management De infrastructuur van het bedrijf
22
Financiële audit Cijfers uit 2005-2006 Solvabiliteit 83,09% (47,94%)
Current ratio 1,75 (1,43) Quick ratio 1,27 (1,18) Zeer gezond bedrijf op financieel vlak
23
De marketing-audit: algemeen deel
Mission Statement Kwaliteit als leidraad Bedrijfsmiddelen Human resources Financiële middelen Kennis Goederen
24
Schaafmachines Productaanbod
25
Raammachines
26
Machines waar deskundig advies en opleiding voor vereist is
ARBEIDSONGEVALLEN
27
SWOT analyse Strenghts/sterkten Maatwerk Kwalitatief product
Goede service Bepaalde producten zijn multifunctioneel Tweedehandsproducten
28
Weaknesses/zwakten Hoge kostprijs Kleine doelgroep Grote kost voor kleine bedrijven
29
Opportunities/kansen
Online verkoop (opkomende e-commerce) Houtverkoop neemt toe Inspelen op concurrentieanalyse (beurzen) Internet aankopen stijgen Threaths/bedreigingen Slechte economie Lagere kostprijs rechtstreeks bij partners? Kostprijs grondstoffen stijgt “Groene” organisaties (greenpeace)
30
Vergroten doelgroep: Machines minder productief = goedkoper Machines gezinnen (houtbewerking voor openhaard) Andere adviezen: Levertijd oplossing: (opslagplaats) Adviezen
31
Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.