Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndrea Wauters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Ontwikkeling en implementatie van informatiesystemen Prof.dr. Sjaak Brinkkemper 19 januari 2009 IOBM – Week 4, 2009
2
Agenda Introductie: belang goede aanpak Benaderingen van systeemontwikkeling en implementatie Fasen in de traditionele benadering van systeemontwikkeling en -implementatie
3
Leerdoelen Voor- en nadelen kennen van de verschillende methoden voor systeemontwikkeling Activiteiten in de verschillende fasen van systeem- ontwikkeling kunnen benoemen Verschillende wijzen voor het uitrollen van een nieuwe informatiesysteem kunnen onderscheiden (start-up approaches)
4
Wat zou u doen? a.Stel u bent hoofd IT b.Stel u bent consultant bij IT service provider KLM - Accenture: Vervoer van passagiers Passagiers inchecken Gemeente IJsselsteijn - Conclusion: Gemeentelijke Burger Administratie (GBA) Uittreksels uit het bevolkingsregister verstrekken
5
Check-in channels @ KLM Desk check-in Kiosk check-in Internet check-in
6
Gemeente IJsselstein 33.500 inwoners Centrum van Nederland Agglomeratie Utrecht Geen dienstverlening via internet EAM Modellen van IJsselstein
7
Agenda Introductie: belang goede aanpak Benaderingen van systeemontwikkeling en implementatie Fasen in de traditionele benadering van systeemontwikkeling en -implementatie
8
IT-projecten mislukken te vaak IT investeringen in 2003 bedroegen $852 miljard (IDC)
9
Vooruitgang gaat langzaam … [Source: Standish Chaos report, 2001] Cijfers 2006 Success: 35% Failure: 19% Challenged: 34%
10
Agenda Introductie: belang goede aanpak Benaderingen van systeemontwikkeling en implementatie Fasen in de traditionele benadering van systeemontwikkeling en -implementatie
11
Parties involved in systems development Aanvulling op boek: - Business analyst - Solutions architect - Application specialist - Web designer - Test engineer - Technical author - Configuration eng. - …
12
Information systems planning alignment of corporate and IS goals Strategic plan IS planning Systems development initiatives
13
Discussie Wat zijn belangrijke factoren om mee te nemen in een IS planningsproces uitvoeren? –KLM –IJsselsteijn
14
Aanpakken 1.Systems Development Life Cycle 2.Prototyping 3.End-user development 4.Outsourcing
15
Systems Development Life Cycle (SDLC) Voor grote complexe systemen die formele analyse en strakke controle vergen Nadelen: Duur, tijdrovend en onvoldoende flexibel. Gevaar van verouderde requirements wanneer systeem eindelijk operationeel is. ‘Waterval’ Methode Systems investigation Understand problem Systems analysis Understand solution Systems design Select and plan best solution Systems implementation Place solution into effect Systems maintenance Evaluate results of solution ‘Waterval’ Methode
16
Prototyping iterative approach Met name toegepast wanneer user requirements moeilijk te definiëren zijn Nadelen: Gevaar om stappen in ontwikkel- proces over te slaan, applicatie wordt niet uit ontwikkeld, gebrekkige documentatie Determine requirements Analyze alternatives Specify design Implement design User review Determine requirements Analyze alternatives Specify design Implement design User review Determine requirements Analyze alternatives Specify design Implement design User review 1 e iteratie 2 e iteratie 3 e iteratie
17
End-user development Gebruikers ontwikkelen zelf systemen –met name specialistische systemen die lokaal worden gebruikt Systemen voldoen beter aan eisen van de gebruiker IS afdeling is hierbij ondersteunend Nadelen: –Niet geschikt voor grote transactionele systemen –Buiten IS afdeling dus testing, documentatie en onderhoud niet gegarandeerd
18
Sourcing alternatives for system development Sourcing: –Getting help from outside, e.g., consultants, system integrators Self-sourcing –Do it yourself with your own IT staff Outsourcing –Delegation to outside party –Application Service Provider (ASP)
19
Discussie Welke bedrijfsfuncties zijn (geen) kandidaat voor outsourcing? –KLM –IJsselsteijn Denk u later in uw professionele carrière met outsourcing te maken te krijgen?
20
Discussie Wat is een verstandige aanpak voor de ontwikkeling van nieuwe systemen? KLM Gemeente IJsselsteijn
21
Agenda Introductie: belang goede aanpak Benaderingen van systeemontwikkeling en implementatie Fasen in de traditionele benadering van systeemontwikkeling en -implementatie
22
Systems investigation Main activities: –Initiating system investigation –Enterprise Architecting –Feasibility analysis (technical, economic, legal, operational, schedule) Main deliverable: –Systems investigation report –Enterprise Architecture ROI Payback period Discounted cashflow
23
Enterprise Architecture (Centre Parcs)
24
System analysis Main activities: –Data collection (detail problem study) –Data analysis (activity and data modeling) –Requirements analysis Main deliverable: –System analysis report –Requirements specification
25
Data modeling
26
Activity modeling
27
Discussie Wat zijn belangrijke entiteiten in het domein van: –check-in –verstrekken uittreksel GBA Zelfde voor activiteiten. Zelfde voor systeemrequirements
28
Systems design Main activities: –Develop design (logical and technical) –Generate design alternatives –Freeze design specification –Negotiate contract Main deliverables: –Design report –Contract with vendor/system integrator (optional)
29
Diag. Name tiasc Diag. Desc.Module - Assembly Control Diag. VersiontiB51a Modification Date26-11-1999 Assembly Control Parameters (tiasc000) WIP Estimates (tiasc700) Assembly Line Status (tiasc720) Utilization per Critical Option Combination (tiasl310) Line Utilization (tiasl300) Assembly Lines (tiasl130) Calendar Codes (tcccp010) Exchangeable Configurations (tiasl230) Line Sequences (tiasl400) Employees (tccom001) Assembly Orders (tiasc200) Line Segments (tiasl140) Line Rules (tiasl170) Remix/Sequence Parameters (tiasl410) Sequence Feedback (tiasc610) Line Station Orders (tiasc210) Purchase Orders by Line Station Order (tiasc211) Line Station Variants (tiasc220) Assembly Part Supply Transfer (SILS) (tiasc820) Assembly Part Supply Transfer (Batch) (tiasc810) General Item Data (tcibd001) Operations (tiasc222) Assembly Parts (tiasc221) Tasks (tirou003) Warehouses (tcmcs003) Option Combinations (tiasl110) Option Combination Lists (tiasl111) Bucket Definition (tiasl100) Buckets (tiasl101) Assembly Part Requirements (tiasc740) Clustered Line Station Orders (tiasc730) Financial Transactions (tiasc710) Work Centres (tirou001) Process Trigger Definitions (tiasl800) Assignments (tiasc510) Assignments by Line Station (tiasc520) Line Segments by Assembly Line (tiasl141) Line Rules by Line Segment (tiasl171) Resource Activity Types (tcccp001) Cost Components (tcmcs048) Currencies (tcmcs002) Features and Options by Line Station Order (tiasc212) Stations by Line Segment (tiasl150) Option Combination Expressions (tiasl160) Option Combination Lists - Option Combinations (tiasl165) User Device Messages (tiasc001) Number Groups (tcmcs051) First Free Numbers (tcmcs050) Process Triggers (tiasl810) Workteams by Assignment (tiasc530) on has is for is executed on for concerns for is for is planner for is for has is for has is for for needs has concerns is stored in is is for concerns low volume Ass. Order placement refers to during groups concerns Assembly Part is for Assembly Part has is for is grouped in is triggered by station is for for is for is for station is for refers to concerns has calculation office refers to uses operation cost component uses material cost component uses overhead cost component is part of blocks blocks or clusters is for refers to has next station is for station has next station for is for From To is for is in For AO For CLSO For LSO refers to has calc. office Uses is critical in is refered to in has is on segment is on line
30
System implementation Steps in this phase
31
System implementation Start-up approaches Alternative 1 Alternative 2 Alternative 3 Alternative 4
32
Discussie Wat is de beste invoeringstrategie in uw situatie? Waar hangt de keuze van de invoeringstrategie mee samen?
33
Onderhoud van het informatiesysteem Bemannen van een support organisatie –1e, 2e en 3e lijns ondersteuning Updates, patches en nieuwe releases van de software Monitoren van de performance en maken van back-ups Nieuwe functionaliteit ontwikkelen op verzoek van gebruikers
34
Tot slot …
35
Het Beursspel 14 nov 2008 – 16 jan 2009 Bevat einduitslag !
36
De einduitslag: Van 5-jan via 12-jan tot 19-jan
37
http://www.vakantiebaas.nl/iobm/
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.