Download de presentatie
1
Ook wel tafelcursus genoemd
Jurycursus Ook wel tafelcursus genoemd
2
Introductie Jurytafel Taken scorer Taken timer Regels bij minis
Beurtelings balbezit pijl (Taken 24-seconden operator)
3
Jurytafel 2 personen: Scorer Timer Schrijft het wedstrijdverloop op
Bewaakt de speeltijd met de wedstrijdklok Vlaggetjes, pijl en signalering, aantal fouten
4
Wedstrijdsheet
5
Noteren van fouten
6
Time-outs en teamfouten
7
Scoreverloop
8
Periode resultaten
9
Wedstrijdklok gaat lopen:
Time in teken scheidsrechter: hand gaat omlaag (veel scheidsrechters vergeten dit) Sprongbal: als springer bal raakt Inworp: als willekeurige speler in het veld de bal raakt Vrije worp: na score laatste vrije worp als bij inworp Vrije worp: als laatste vrije worp mis is, dan gaat klok lopen zodra willekeurige speler bal raakt Na score loopt de tijd gewoon door, behalve gedurende de laatste 2 minuten van de 4e periode
10
Wedstrijdklok stopt bij ieder fluitsignaal van de scheidsrechter
11
Time-outs Time-out moet zijn aangevraagd
Bij ieder fluitsignaal Bij score tegen Na de geslaagde laatste of enige vrije worp 1e helft (1e en 2e periode): 2 per team 2e helft (3e en 4e periode): 3 per team Iedere verlenging: 1 per team
12
Wisselmogelijkheden Elke wissel moet zijn aangevraagd
Bij ieder fluitsignaal Na de geslaagde laatste of enige vrije worp Tijdens de laatste 2 minuten van de 4e periode na score van de tegenstander
13
Beurtelingsbalbezit pijl
Plaatje pijl Er is slechts 1 sprongbal: aanvang wedstrijd Als ploeg A sprongbal wint, dan wijst pijl in de tegengestelde richting Pijl wijst dus niet naar de bank, maar in de speelrichting Pijl omzetten na iedere sprongbalsituatie Voor aanvang 2e helft pijl omzetten (ploegen wisselen immers van kant)
14
Vlaggetjes en Spelersfouten
Bij 5de teamfout gaat het vlaggetje van het team omhoog In principe moet je bij iedere persoonlijke fout een bordje omhooghouden, maar dat is vaak overbodig, bij 4 fouten is het wel nuttig en informeer je de coach. Bij 5 fouten informeer je natuurlijk iedereen.
15
Regels bij Mini’s (U12) Ander wedstrijdsheet
Per periode vast spelers, kruisjes bij spelers Alleen wisselen in periode 4 Bij 11 of 12 spelers mag het team halverwege periode 2 wisselen Geen ploegfouten
16
24-secondenklok (alleen bij rayon)
Gaat pas lopen zodra een ploeg in balbezitis Stopt bij ieder fluitsignaal Begint opnieuw bij fouten (op aanvalshelft vanaf 14) Begint opnieuw bij „voetbal. (scheidsrechter maakt cirkel in de lucht met zijn wijsvinger) (op aanvalshelft vanaf 14) Niet terugzetten als ploeg -nadat de bal is uitgegaan -balbezit houdt Niet terugzetten bij uitbal na schotblok Niet terugzetten als ploeg die balbezit krijgt als gevolg van de “beurtelings balbezit pijl” dezelfde is als de ploeg die balbezit had Begint opnieuw zodra de bal bij doelpoging de ring raakt Spel gaat gewoon door als schot mis is en tegenstander krijgt ondubbelzinnig balbezit
17
Tips en Trucs Laat een scheidsrechter weten dat je nieuw bent
Spreek af wat te doen als je twijfelt Zorg dat de scheidrechter je ziet Spelersnummer is belangrijk bij fouten, twijfel je bij een score schrijf dan een veldspeler op Fouten kunnen gemaakt worden: Maar laat het weten!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.