De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Structuur aanbrengen in het voorbereiden van een training.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Structuur aanbrengen in het voorbereiden van een training."— Transcript van de presentatie:

1 Structuur aanbrengen in het voorbereiden van een training.
Maitre Leo Sannen Doel: Structuur aanbrengen in het voorbereiden van een training. Inzicht geven in diverse didactische begrippen. Onderwijsleergesprek ondersteund door PPT (15 dia’s) Duur ongeveer 30 min Opleiding Schermleraar 2011 Opleiding schermleraar 2011

2 Welke vragen komen bij u op als u een les voorbereidt ?
Wat wil ik bereiken ? Waar moet ik beginnen ? Hoe kies en orden ik de oefenstof ? Welke didactische werkvormen wil ik hierbij gebruiken ? (activiteiten van de lesgever) Welke leeractiviteit moet de groep toepassen ? (de manier waarop de leerling zich de oefenstof eigen maakt) Welke instructiemiddelen heb ik hiervoor nodig ? Op welke wijze dien ik de les te organiseren ? Hoe ga ik checken of de doelen gehaald zijn ? De didactische kernvragen. Opleiding Schermleraar 2011

3 Didactisch model van van Gelder
Wat wil ik bereiken Waar beginnen Welke oefenstof Hoe organiseren Hoe checken Opleiding Schermleraar 2011

4 Doelstellingen van de schermvereniging. Doelstellingen binnen jaarplan
Didactisch model van Gelder Waar komt een doelstelling vandaan ? MacroMicro Doelstellingen van de schermvereniging. Doelstellingen binnen jaarplan Periode doelstellingen Training Les Vanuit een visie, accent in een bepaalde periode, methodisch stappenplan, vaststellen van de oefenstof/training. Geen toevalligheid maar vanuit een “groter” plan. Altijd kunnen verklaren waarom deze les op dit moment wordt gegeven. SMART formuleren. (Specifiek, Meetbaar,Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) Opleiding Schermleraar 2011

5 Kennis / Vaardigheiden Atletisch vermogen Attitude / mentaal:
Didactisch model van Gelder Gericht op beïnvloeden van: Kennis / Vaardigheiden Atletisch vermogen Attitude / mentaal: Techniek Coördinatie Theorie Uithoudingsvermogen Kracht Snelheid Lenigheid Enkele voorbeelden: Tegen verlies kunnen Wedstrijddruk Doorzettingsvermogen Opleiding Schermleraar 2011

6 Kennis / Vaardigheiden Atletisch vermogen Attitude / mentaal:
Didactisch model van Gelder Hoe benoemen / omschrijven Kennis / Vaardigheiden Atletisch vermogen Attitude / mentaal: Persoonseigenschap Indicator Trigger Evaluatie Stressbestendig Laatste treffer maken Tijdsdruk/achterlijn Waarop aandacht richten Gedrag Voorwaarde Norm G: steek rechtuit V: uit stand op plastron N: met gestrekte arm raken Doel Methode Middel D: alg UHV M: aerobe traiing M: duurloop Opleiding Schermleraar 2011

7 Verwachte beginsituatie: Feitelijke beginsituatie:
Didactisch model van Gelder We onderscheiden 2 situaties Verwachte beginsituatie: Feitelijke beginsituatie: Waar ga je vanuit tijdens de voorbereiding/planning Situatie bij aanvang les Uitgangspunt bij vaststellen doelstelling ijken tijdens begin van de training Indien de feitelijke situatie sterk afwijkt van de verwachte beginsituatie dan in de les aansluiten bij de feitelijke beginsituatie. Opleiding Schermleraar 2011

8 Wat zegt mijn (jaar)plan. (van macro naar micro)
Bij het kiezen van oefenstof nadenken over de vragen: Wat zegt mijn (jaar)plan. (van macro naar micro) Voor welke leeftijdsgroep, volwassenengroep, Wat heb ik de vorige keer met ze beoefend (cyclus/methodiek/thema) Wat heb ik ze vorige keer aangeleerd. Zijn er organisatorische beperkingen (materiaal, acc, leraren, aantal ll,n) Zijn mijn doelen; verbeteren techniek/coördinatie, conditioneel, tactisch. Welke methodische stappen om te komen tot eindvorm Is de eindvorm reëel haalbaar Zit er voldoende variatie in mijn oefenstof Varieer ik niet TE vaak (oefenstofdiarree) Is er plezier, leren ze iets, wordt er gewerkt. Opleiding Schermleraar 2011

9 Manier om leerprocessen te organiseren
Wat bedoelen we hiermee ? Manier om leerprocessen te organiseren Instructievormen Ind/ klassikaal, vaak gericht op techniek/coördinatie. Interactievormen Klassikaal, keuze/reactieoefeninggericht op moment/tactiek Observeren Opdrachtvormen Klassikaalschermen met plan / tactiek Individueel toepassen Samenwerkingsvormen Jeugd, plezier, leren van elkaar, respect voor tegenstander. Spelvormen Inleiding / jeugd / afsluiten schermavond Opleiding Schermleraar 2011

10 Voordeel : effectief gebruik van maitre
Welke groeperingsvorm zien we doorgaans in de schermzaal Klassikaal: Voordeel : effectief gebruik van maitre Nadeel : alleen globale techniek, vervangt geen individuele les Wanneer gebruiken : : bij de warming-up, met jeugd/kinderen, als inleiding, spelvormen : voor algemene onderwerpen, : introductielessen : fysieke trainingen, : toepassen aangeleerde vaardigheden (oefenpartijen) :tactiek lessen Organisatievorm : M doet voor, L doen na /reageren zonder tegenstander : M geeft demo / uitleg met L, L oefenen met elkaar : circuit / spelvormen Tussenvorm klas/ind: stroomvorm. Opleiding Schermleraar 2011

11 : voordurend individuele didactische aanwijzingen
Welke groeperingsvorm zien we doorgaans in de schermzaal Individueel: Voordeel : gedetailleerde methodische aanpaktechniek aanleren/inslijpen : voordurend individuele didactische aanwijzingen Nadeel : weinig “leertijd” per leerling. Wanneer gebruiken: : aanleren nieuwe vaardigheden (voorkomen fout aanleren) : “puntjes” op de i. : wedstrijdtraining (specifieke situaties inslijpen) : krachttraining/snelheid/coördinatie training Opleiding Schermleraar 2011

12 Veel variatie aanbrengen…. Individuen hebben diverse leerstrategieën
Welke leeractiviteiten gebruiken we ? Leeractiviteit alle handelingen die door een of meer personen worden verricht met het inzicht om te leren. ' luisteren, kijken nadoen oefen op plastron oefenen met mede L reageren lezen observeren analyseren evalueren voelen ervaren horen sleutelen repareren partijschermen deelnemen wedstrijd winnen verliezen etc Veel variatie aanbrengen…. Individuen hebben diverse leerstrategieën Opleiding Schermleraar 2011

13 Leraar Medeleerling Wapens Toestellen Borden Poulestaten
Welke instructiemiddelen gebruiken we Leraar Medeleerling Wapens Toestellen Borden Poulestaten Potlood/pennen Krijt Spiegel Video / film Banken Matten Stokken Ballen Plastron, Mouw, Handschoen Etc Het beeld/plaatje zegt veel meer dan een goede uitleg, mensen zijn visueel ingesteld. Opleiding Schermleraar 2011

14 Elementair aanleren steek recht-uit
2e les, houding/stelling hh6 Doel van de training Beginsituatie De lesvoorbereiding: Oefenstof Organisatie Did aanwijzingen Bijzonderheden Media Begin les Kern Afsluiting Steek recht-uit uit stand met pas vw in beweging ook als arret Op plaston/arm uit stand met pas in beweging Ini: L, M Van langzaam inslijpen tot reageren met pas-vw steek op arm Punt-arm-lichaam Reageren op ritme, Opleiding Schermleraar 2011

15 ? Enkele controle vragen. Noem de onderdelen van het didactisch model
Hoe bepaal je de eerste oefenvorm van de les in de voorbereiding Wat bepaald de organisatievorm van een lesonderdeel Wat bepaald of je individueel of klassikaal gaat lesgeven Welke organisatievormen moeten in de schermmethodiek voorkomen. ? Bedankt voor jullie aandacht zijn er Opleiding Schermleraar 2011


Download ppt "Structuur aanbrengen in het voorbereiden van een training."

Verwante presentaties


Ads door Google