De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ik voel, ik voel wat jij niet voelt..

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ik voel, ik voel wat jij niet voelt.."— Transcript van de presentatie:

1 Ik voel, ik voel wat jij niet voelt..
Omgaan met je hoog gevoelige kind.

2 Welkom Wie ben ik Wat is hooggevoelig
Hoe ervaart een kind hooggevoeligheid Filmpje Wat kunnen de kenmerken zijn van hooggevoelige kinderen Wat kun je als ouders doen Waar kunnen kinderen last van hebben Tips voor thuis en op school Wat is belangrijk voor de kinderen Hoe ga ik te werk in de praktijk Handige sites en tips Vragen

3 Wat is hooggevoelig? Eigenschap en geen stoornis Te veel prikkels
15-20% heeft er last van Verlaagt zelfbeeld en zelfvertrouwen verliezen waardoor faalangst ontstaat Jong beginnen met zelfwaardering en zelfvertrouwen ontwikkelen voor een positief kind wat goed in z’n vel zit en zichzelf accepteert zoals hij/zij is. Alle kinderen die de ‘stempel’ ADHD ADD PDD-NOS Autisme krijgen, en hoogbegaafde kinderen zijn hooggevoelig. “Ik ben goed zoals ik ben!’

4 Hoe ervaart een kind hoog gevoeligheid.

5 Wat zijn de kenmerken van hooggevoelige kinderen
Positief Heel sociaal Oog voor details Creatief/kunstzinnig Beelddenkers Altijd positief in het leven staan Lachen veel Zijn begaan met dieren en natuur Reageert positief op een vriendelijke correctie Paranormaal/helderziend/gedachtes lezen Rijke fantasie Goed in zorgen en verzorgen van andere mensen en dieren Groot rechtvaardigheidsgevoel Perfectionistisch

6 Minder positief Faalangst Angsten (vuur, water, geluiden)
Weinig zelfwaarde Concentratieproblemen Moeite met harde geluiden/drukke plaatsen Sneller moe Gevoelig voor pijn/boze woorden/negatief commentaar Wil alles goed doen voor anderen en cijfert zichzelf daardoor weg Slecht slapen Last van kriebelende kleding, merkjes, naden van sokken, natte kleding Paranormaal/helderziend/gedachtes lezen Perfectionistisch Vatbaarder voor verslavingen, drugs en eetstoornissen Vaker last van allergieën en eczeem

7 Wat kun je als ouders doen?
1.Jezelf informeren over hooggevoeligheid. 2. Accepteer je kind zoals het is.. Leer ermee omgaan. Eigenschap. Wat is jouw verwachting en is die reëel, of moet je misschien iets bij jezelf veranderen. 3. Spiegelen. Speel geen toneel maar ben jezelf Leg situaties uit en ben eerlijk 4. Leer met open houding te luisteren. Geef niet je eigen mening maar toon nieuwsgierigheid Beloon je kind voor de zelfgemaakte oplossing

8 5. Kwaliteiten van je kind zien.
Kijk naar wat het kind wel goed kan i.p.v. wat niet lukt. Stimuleer de positieve dingen en werk zo aan het zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Prijs je kind niet alleen om wat hij doet maar ook om wie hij is. Je bent goed zoals je bent! 6.Begrip tonen. Bij kinderen die zich niet begrepen voelen, krijgt het zelfvertrouwen een knauw. Bv. Dromen of vervelende situaties 7.Aanmoedigen bij moeilijke of spannende dingen. Hsp houden niet van onbekende situaties of moeilijke dingen. Verplaats jezelf in het kind, hoe zou jij je voelen? Blijf rustig en leg uit wat het kind kan gaan verwachten, en moedig je kind aan! Eerste keer zwemles of naar school blijft spannend!

9 8. Vertrouwen uitbereiden.
Stimuleer het als je kind dingen zelf wil gaan proberen. Het hoeft niet meteen de eerste keer goed te gaan, alles moet je leren! 9. Compenseren. Hsk voelen goed aan wat er van hun ‘verwacht’ wordt. Als ze hier niet aan kunnen voldoen, denken ze dat ze tekort schieten. Compenseer dit gevoel door te zeggen dat ze wel goed zijn in….en dat je niet overal goed in kunt zijn. Bv. In de klas de een is goed in taal en de ander in rekenen, je kunt elkaar ook helpen. En veel hsk denken dat als ze naar school gaan dat ze alles al moeten kunnen. Je gaat naar school om te leren, en fouten maken mag want daar leer je van!!

10 10. Geloven en erkennen. Geloof je kind als hij zegt als hij/zij ergens last van heeft ook al ervaar je als ouders dit niet. Zoek samen naar een oplossing. 11. Uitleg geven. Geef uitleg aan je kind over hooggevoeligheid en dat dingen die je kind ervaart daar de oorzaak van kunnen zijn. Blijf neutraal en maak het niet speciaal. Je kind begrijpt zichzelf beter en is goed zoals het is. Je mag zijn wie je bent! 12.Geef bij correcties altijd de Ik-boodschap. Positief formuleren vanuit de ik-boodschap. ‘ik vind het niet fijn als je …..

11 Waar kunnen deze kinderen last van hebben?
Concentratieproblemen/faalangst Slaapproblemen Boosheid Angsten Eetproblemen of reacties op voeding Reacties op straling Paranormale verschijnselen zien/horen/voelen Aura’s zien Dyslectie/Discalculi Huidaandoeningen Motoriek Anders leren (beelddenkers)

12 Beelddenkers denken anders, dus zijn vaak gebaat
bij een andere uitleg van lesstof

13 Tips voor op school en thuis
Creëer thuis een rustige sfeer bij het ochtendritueel, stress bij het opstaan bepaalt de sfeer van de dag. Zet je kind in een veilige ballon of een eitje om prikkels buiten te houden. Zoek een plek in de klas die voor het kind fijn voelt. Voor een proefwerk of toets even ontladen in de klas. Benut de pauze goed door buiten te zijn. Bij thuiskomst eerst even tot rust komen en daarna pas interesse tonen voor de schooldag. Bij overvraging krijg je vaak geen respons. Anders denken. Informatie komt vaak niet binnen doordat veel kinderen beelddenkers zijn.

14

15 Korte instructies werken beter dan een uitgebreide uitleg.
Laat het kind zelf meedenken naar oplossingen voor situaties. Zorg voor een goede uitlaatklep zoals sport, muziek of iets creatiefs

16 Wat is belangrijk voor deze kinderen
Goed leren aarden! Je mag zijn zoals je bent en dat is goed! Afschermen voor vervelende prikkels.

17 Je eigen ruimte innemen!
Veiligheid en je plekje thuis in het gezin, en in de klas.

18 Regels, grenzen en structuur
Regelmaat (autisme)

19 Hoe ga ik te werk in mijn praktijk
Ouder en kind consult Contact maken met het kind Achtergrondinformatie Situatie thuis Edelstenen/mineralen/kleur Scannen lichaam op blokkades Spelenderwijs oefeningen doen Handvaten voor thuis Eventueel ondersteuning bachbloesemremedie

20 Handige tips/sites www.ikleeranders.nl www.nieuwetijdskinderen.com
Boeken: Wat jij ziet en wat ik voel Kathy Hoopmann Waarom ik soms op en neer spring Naoki Higashida Kabouter Langmuts Josina Intrabartolo De paardenjongen Rupert Isaacson

21 StudyBuddy Puzzeloefening in de klas of in het gezin Oefening met bomen voor eigen ruimte innemen en aarden Emotional Freedom technique Positieve affirmatie zijkant hand

22 Visueel huiswerk plannen

23

24

25 Dankjewel! (ook namens de kinderen)
Vragen Dankjewel! (ook namens de kinderen)


Download ppt "Ik voel, ik voel wat jij niet voelt.."

Verwante presentaties


Ads door Google