Download de presentatie
GepubliceerdHenriette Devos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Achtergrond : Voor “middenleeftijd/ derde levensfase/ overgang “ - tijdsbesteding meestal > fysieke activiteiten lesgeven Lich. Opv. Middenleeftijd stoppen > lesgeven vastberaden niet te blijven stilstaan meer tijd en ruimte vrij maken voor > mezelf cursussen te gaan volgen om > inzichten te vergroten Graag sociaal > onder vrouwen begeleiden – initiatieven nemen van > groepen Ook empathisch – stimulerende – betrokken aanpak open staan voor iedereen > aanvaarden zoals ze zijn vrouwen > als bondgenoten beschouwen Middenleeftijd fase van leren > - loslaten risico’s nemen veranderingen aanbrengen durven “nee” zeggen (Eindelijk jezelf- S. Braun)
3
Keuze thesis zelf nog groeien inspiratie gekregen door > cursus “optimaal functioneren” > stage : cursus “constructief denkende vrouwen ” motivatie door de 5 krachten > geloof - doorzettingsvermogen constructieve zelfkritiek - durf - genieten Doelstelling optimaal functioneren als consulente in vrouwengroepen meer inzichten rond vrouwen +45 > problematieken toekomst > cursussen geven > thema’s - relevant aan groep > meegaand met sociale evolutie Werkwijze opzoekingswerk > ideeën uit verschillende bronnen > inspiratie uit opgedane evaringen gegevens > plaatsen op ”wiki”-site > inhoud integreren – ordenen structureren en overzicht maken hoofd- onderverdelingen inbrengen
4
Thesis Theorie : bestaat uit > 2 grote delen. integratief 1
Thesis Theorie : bestaat uit > 2 grote delen integratief 1. leerprocessen – creativiteit > bevorderend werken met vrouwengroepen 2. bestuderen – uitdiepen > problematieken rond de middenleeftijd 45-60j Mijn integratieve visie te vinden in tekst > na pijltje () Bijlage cursus “constructief denkende vrouwen +45j” sessies theorie + PPT + opdrachten + eindevaluatie Specifiek voor mezelf betere objectieve kennis > menselijke behoeften Resultaat meer > zelfvertrouwen > ervaringsdeskundige > gespecialiseerd > constructieve levensmentaliteit > betere levenskwaliteit
6
Groepstherapie Verzamelnaam > therapieën in groep Opvang voor > psychologische pathologieën volgens ziektemodel Voordelen t.o.v. individuele > veelheid interacties Inbreng > eigen persoonlijkheid - levensgeschiedenis - problemen Vereisten > vertrouwen - veiligheid Soorten > -gestructureerde - inzichtgevend psychotherapie Doel > psychische klachten - problemen op te heffen of te verminderen Counseling in groep “Counsel” betekent > raad en advies ( Rogers) Werken aan > groei en ontwikkeling in optimale relatie met de groep Voordelen t.o.v. individuele > veelheid interacties Inbreng > eigen persoonlijk - levensgeschiedenis - problemen Begeleiding > ondersteunend > gericht op het hier en nu Kortdurende sessies Minder ernstige psychosociale problemen Doel > vermogen om met problemen - belastende omstandigheden om te gaan
7
Groeien in groep Bewust werken aan zichzelf > in groep > voordurend proces Training om beter > optimaal te gaan functioneren Basis groeiprocessen Fundamenteel zelfvertrouwen aanvoelen beter kunnen daarin geloven lang genoeg volhouden lessen trekken uit mislukkingen Constructief denken levensvisie > weten wat men wil - naar inhoud > leren benadrukken positieve aspecten - naar vorm > manier van positief denken Stage cursus “constructief denkende vrouwen +45 > persoonlijkheidstraining > basisvaardigheden bij leren > inzichten induceren > emotioneel laten groeien
8
1. Eigene van vrouwengroepen
1.1 Waarom juist een vrouwengroep? Voordelen gemeenschappelijke elementen > worden meer zichtbaar (h)erkenningen > kunnen optreden krijgen van > emotionele steun van anderen isolementen doorbreken individualiseren van problemen > wordt tegen gegaan thema’s aangepast aan leeftijdsgroep > begrijpbaar voor iedereen pluralistisch > vrouwen uit # klassen gehuwd - gescheiden - alleenstaand - lesbisch thema’s > die schaamte oproepen (bv.misbruik) worden besproken
9
1. Eigene van vrouwengroepen
1.1 Waarom juist een vrouwengroep? leren omgaan met de samenhang tussen individuele- en groepsprocessen Leren betreft heel de vrouw in haar > totale existentie emoties gedragingen gedachten hier en nu-toekomst-verleden zichzelf/ de groep
10
“Levend leren” proces ( thematische interacties Ruth Cohn)
“Levend leren” proces ( thematische interacties Ruth Cohn) Levend en vrij kunnen leren 2 meest fundamentele activiteiten in leven Leren even omvatend – continu – permanent als > leven zelf levensloop is een > voortdurend ontwikkelingsproces : - inzichten krijgen > in eigen situatie vergroten > eigen behoeften - eigen mogelijkheden ontdekken en herontdekken > eigen kracht – eigenheid - ontstaan nieuwe activiteiten > bestaande wijzigen
11
Basisdimensies menselijk leren in figuur :
8 begrippen : 8 karakteristieke/specifieke wijzen van leren: Elke specifieke wijze(modi) behoort bij een > individu of groep Samen met zijn tegenpool vormen ze > een dimensie Verschillen en tegenstellingen tussen de polen geven > een dynamisch leerproces
12
Proces en inhoud leren uit eigen proces > noodzakelijke aanvulling van inhoud
Dichtbij en veraf aandacht voor > actuele beleving plaats/tijd (heden) in perspectief wat verderaf ligt (verleden -toekomst) Voelen en denken gevoelens benutten bij cognitieve leerprocessen > en omgekeerd Individualiteit en socialiteit evenwicht zoeken ts individuele – sociale belangen
13
Themagecentreerde interactie (Ruth Cohn)
GLOBE Themagecentreerde interactie (Ruth Cohn) Basisgegevens tegelijkertijd bezig > taak (thema) – interacties Het werkmodel 4 componenten – samen > de leersituatie vormen Methode begeleiden van groepen Doel bevorderen > levendige processen – creativiteit Groep respecteren > interactieregels
14
Trainings(groei)groepen benadrukken meestal het “wij”
GLOBE -het individuele “ik” met eigen wensen - vragen - capaciteiten -ervaringen ”wij”: “ikken” verbonden > gezamenlijk > op “het” te richten de taak of stof “het” de gemeenschappelijke focus van “ik”- “wij” de omgeving “globe” aspecten tijd-ruimte > belangrijk voor “ik” “wij” “het” als cirkels rond driehoek lopen Proces afwisselend beweegt ts “ik” “wij” “het” > relatie “globeaspecten” Balans of evenwicht zijn belangrijk Fixatie op één element kan groep uit evenwicht brengen trachten aandacht > afwisselend te verplaatsen Trainings(groei)groepen benadrukken meestal het “wij”
15
Hulpregels Themaformulering :
Rekening houden met vrijheid – gebondenheid niet te eng – niet te ruim > ruimte laten voor associaties concreet genoeg zijn > om gedachten - beelden te stimuleren belangstelling opwekken fungeren als wegwijzer > taken en doelstellingen zodanig formuleren dat er > constructief kan worden op doorgedacht
16
Stimuleren van de motivatie:
ARCS model van Keller: 1. Attention (aandacht) variatie werkvormen 2. Relevance ( relevantie) waarom moet geleerd worden nut in toekomst 3. Confidence (vertrouwen) goede afloop cursus > eigen leerwensen formuleren 4. Satisfaction (voldoening) laten meewerken – meedenken
17
1.2 Verschillen ts seksehomogene-sekseheterogene groepen:
Omgaan met macht : Vrouwen vinden > onzichtbare macht vanzelfsprekend Mannen gaan meer openlijk om met > macht Vrouwen meer bedekter Spreekstijlen mannen over > onafhankelijkheid – maatschappelijke status vrouwen over > goede sfeer – iedereen erbij betrekken Gesprekken inhoudelijke thema’s : Mannengroepen praten over bazen - werk - gezin - sport Vrouwengroepen praten over seksualiteit - kinderen - geweld - ouders
18
1.2 Verschillen ts seksehomogene-sekseheterogene groepen:
Verschillende fasen en beleving : Vrouwengroepen gaan snel cohesie bereiken - veiliger sfeer Mannengroepen gaan gemakkelijker conflicten aangaan komen sneller los van de groep > in eindfase Gemende groepen : Vrouwen spreektijd kleiner dan > mannen Vrouwen neigingen tot > seksestereotiep gedrag stellen > belangstellende vragen doen > persoonlijke onthullingen Mannen kunnen boosheid en kritiek uiten openlijk in conflict gaan > autoriteit Cons/Th
19
1.3 Soorten vrouwengroepen:
Gestructureerd: Uitgeschreven draaiboek - ontwikkelen van meer zelfvertrouwen Contra-indicatie : - niet kunnen communiceren - te angstig - erg teruggetrokken zijn te veel schaamte hebben Halfgestructureerd: Vaste rondjes begin – einde - verminderen van klachten - vergroten autonomie - ruimte voor > inbreng individuele problemen emotionele ontladingen Contra indicatie : - acute crisis - rouw - verslaving aan > alcohol - drugs - gokken - medicatie
20
1.3 Soorten vrouwengroepen:
Ongestructureerd: Groepsdynamische groepen - Ontwikkelen van eigen identiteit Contra-indicaties : - heftige gevoelens kunnen loskomen - grote draagkracht – tolerantie hebben
21
1.4 Structuur en ontwikkeling :
Normen : Regels : wijze van handelen > acceptabel lijken Facetten > zoals gedragingen - verwachtingen - waarderingen Functie : spelregels > zijn gekend Algemene norm positief gewaardeerde : “vragen om reacties” negatief gewaardeerde : “iemand op zijn plaats zetten” Oplossingen beperkende : “we werken hier met een beurtensysteem” productieve : “het is wenselijk om persoonlijke gevoelens te uiten”
22
1.4 Structuur en ontwikkeling :
Rollen: Verwachtingen betrekking hebben > gedrag vrouwen Functie taak-specialisatie > niet één lid maar ook van verschillende vrouwen Karakteristieken te maken met > verwachtingen – percepties waarderingen Ontwikkeling als eerste instantie > ontstaan primitieve vorm van differentiatie Posities > 4 rollen : Taakgeoriënteerde leidster : verbale vaardigheden Emotionele leidster : steunend – bezit humor Zondebok : neemt spanningen op zich Niet conformerende : persoonlijke stijl
23
1.5 Overdrachtprocessen in een vrouwengroep:
Positieve overdracht : Gevoelens van sympathie - vertrouwen t.o.v. vrouwen en Cons/TH Negatieve overdracht : Gevoelens van wantrouwen - angst - woede > te maken met verleden vrouwen Gevoelens van jaloezie en afgunst > werken remmend indien niet geuit worden 1.6 Valkuilen in een vrouwengroep : Schijnintimiteit : symbiotische illusie dat we > allemaal hetzelfde zijn > iedereen even aardig is Vroege zelfonthullers gaan veel te vroeg > teveel van zichzelf vertellen
24
2. Groepsproces De 1ste : parallefase:
Interacties groepsleden gericht op Cons/Th Cruciaal vertrouwen - veiligheid - doorbreking isolement De 2de : openingsfase : Elkaar leren accepteren onderdrukte vijandigheden - onenigheden komen aan oppervlakte verlangen > acceptatie versus afwijzing De 3de : wederkerigheidsfase: Proces acceptatie > opname groep belangrijk > respect – intimiteit De 4de : beëindigingsfase : Einde kan woede – depressie oproepen tot een eindevaluatie komen vragen om > - individuele begeleiding andere groep of voortzetting groep
25
3. De Cons/Th in de groep : 3.1 Aandachtspunten voor interventies :
Verbale non-verbale Ingaan op individuele interventies groepsinterventies het verleden van de vrouwen Variëren naargelang de fase Soorten interventies : -faciliteren > vergemakkelijken -exploreren > vragen stellen -verhelderen > gevoelsreflecties -confronteren > aandacht vestigen -structureren > uitleg geven -leiding geven > regelen -suggesties > adviezen -interpretaties > veronderstellingen
26
3.2 Basishouding Cons/Th :
Tegenoverdracht : overbetrokkenheid van de Cons/Th > teveel zorg > te veel controle afstandelijkheid > vrouwen te los laten Beste houding : - actieve - stimulerende – betrokken - transparante > kunnen omgaan met kritiek - vrouwen beschouwen als > bondgenoten Ervaringsdeskundigheid : - belangrijk - duidelijkheid geven dat > problemen niet onbekend zijn gevoelens kunnen > plaatsen in eigen klasse-socialisatie - voordeel > zelf groepslid geweest van vrouwengroepen
27
3.3 Zelfexpressie : Jezelf tot expressie brengen : Bewust eigen innerlijke toestand - ideeën - ervaringen – gevoelens laten kennen Zelf bepalen wat zeggen > tegen wie > in welke context > helder en duidelijk Congruent zijn durven tonen > twijfel – onzekerheid – onvolmaaktheid Te leren: Ik - vorm > spreken Ik boodschappen > geven Verantwoordelijkheid > opnemen Open vragen > stellen Concreet > praten Probleemstellend Uit drukken > irriatie - tegenvallen Te vermijden: Wij - vorm > spreken Wij boodschappen > geven Verantwoordelijkheid > afschuiven Gesloten vragen > stellen Abstract > praten Oplossingsgericht Klagen – verwijten
28
3.4 Feedback geven : Communicatiemiddel hoe ander overkomt invloed heeft wat liever anders zien hoe informatie geven over > dingen dat ze niet zelf beseffen > gedrag in gewenste richting aanpassen Belang feedback duidelijker > “Joharivenster” De kwadranten verwijzen naar de 4 gebieden van de persoonlijkheid
29
Persoonlijkheid geheel van waarden – behoeften – vaardigheden - gedrag
Feedback is een manier om je vrije ruimte te vergroten verkleinen blinde vlek van de ander Hoe groter - hoe fijner gevoel verkleinen eigen verborgen gebied hoe minder rolletje spelen Manier waarop belangrijk anders opnemen als kritiek
30
Enkele feedback regels :
Beschrijven - concreet gedrag > andere welk gevoel bij > dit gedrag eventuele gevolgen van > dit gedrag hoe anders > je zou willen ruimte geven om > te reageren Essentieel hebben over concreet waargenomen gedrag niet over de gehele persoon Omgaan met weerstand negatieve feedback is = kritiek geven Feedback dient om gedrag andere bij te sturen > te veranderen > rekening houdend met aanvaarding > andere vrijheid te geven
31
3.5 Intake : Informatie 4 clusters (Van Aken 93) : 1.Maatschappelijke clusters : Gaan over > levensomstandigheden - opleidingen - werk vader/moeder - vrienden(innen) 2.Lichamelijke clusters : Gaan over > lichaamsbeeld - klachten - medicatie - verslavingen ziekten - trauma’s 3. Socialisatie clusters : Gaan over > rol man/ vrouw - rolpatronen - toekomstbeelden - relaties omgaan met conflicten Intrapsychische clusters : Gaan over > zelfgevoel - zelfbeeld - agressie - autonomie verdeling macht/onmacht - relatie familie
32
3.5 Intake Indirecte vragen : Gaan over > innerlijk niveau Westerse culturen: Gaan over > uit welke soort generatie migranten ze komen > hoe ze omgaan met vooroordelen Informatieve-diagnostische vragen : Gaan over > eerdere klachten – decompensaties > welke draagkracht Fase van advies : voorbereiding is belangrijk > voor aanpassing aan de groep
33
3.6 Basisstijlen van begeleiden :
1.Stimulerende stijl : - eigen gevoelens - persoonlijke waarden uiten aanmoedigingen geven Bv. Bij opdrachten ze voordoen – meedoen 2.Zorgende stijl : - gevoel van warmte – vertrouwen > geven - begrijpend – open en oprecht zijn - iedereen aanvaarden zoals ze zijn Bv. toelaten uiting van verdriet – kwaadheid – blijheid 3.Betekenis-gevende stijl : - verklaren – verhelderen duiden - interpreteren benoemen Bv. rondvraag > begin – einde sessie 4.Beheersende stijl : - regels – normen – richtingen – grenzen > geven suggereren Bv. begin cursus > overzicht-programma
34
4.Overgang en menopauze Levensverwachting gemiddelde leeftijd van 81j Menopauze ts 40j – 60 j wordt bereikt op > gemiddelde leeftijd van 51j na > één jaar geen menstruatie meer te hebben Overgangsjaren 4j - 6j voor menopauze postmenopauze > jaren na menopauze Hormonen na menopauze - progesteron volledig weg oestrogenen fors dalen androgenen lichtjes stijgen Overgangsklachten fysische > meer dan helft last van : warmteopwellingen zweten urineverlies vaginale droogte……
35
Overgangsklachten : meer dan helft (psychisch)
Overgangsklachten : meer dan helft (psychisch) depressiviteit – prikkelbaarheid – slapeloosheid soms gezien als gemaskeerde depressies behandeld met > kalmeer- slaapmiddelen Problemen “lege nest” syndroom als ze > hun kinderen associëren met : gevoel eigenwaarde identiteit status Positief keerpunt meer tijd voor > zichzelf - hobby’s - partner - vrienden(innen) > niet meer moeten bewijzen loopbaan > meer kunnen genieten > meer uitstapjes kunnen maken > meer vrije tijd om zinvol in te vullen
36
5.De pensionering 5.1 Betekenis pensionering: Gebeurtenis die procesmatig verloopt 5.2 Redenen tot pensionering : Pensioengerechtigde leeftijd om - familiale gezondheidsredenen arbeidsituatie facultatief afvloeiingsmaatregel 5.3 Beoordeling nakende pensionering (Geerts VUB) Aard beoordeling 1/2 > positief /3 > gemengde gevoelens overige 20% > negatief Vrouwen met een hoog socio-economische status meer gemengde gevoelens door > verlies sociale status > identiteit
37
5.4 Omgaan met pensionering :
80% na 2 jaar op een positieve manier (VUB) Moeilijkheden - achterlaten bepaalde relaties nieuwe relaties aangaan afscheid werk nieuwe levensinvulling 5.5 Gevolgen van pensionering : Opgeven werk missen persoonlijk/sociale prestige Tijdbesteding meer vrije tijd – lezen – vrijwilligerswerk Huishoudelijk werk blijft traditioneel Sociaal netwerk meer tijd voor kinderen – kleinkinderen – ouders kennissen – relaties Gevolgen gezondheid geen echte verschuivingen
38
6. Hoe vrouwen omgaan met macht
Anja Van Servellen : Cons/Th vrouwengroepen + 45 Patronen in haar groepen : Jezelf > wegcijferen > niet belangrijk vinden Gevolgen > overgevoeligheid wat anderen vinden > een vorm van sanctiemacht > brengen afkeuring mee > geven een gevoel van niet aardig gevonden te worden
39
3 groepen: 1. Slavinnen : zeer vrouwelijk – zorgend – reddend – luisterend oor laten opmerken wat ze > allemaal opofferen om meer waardering te krijgen 2. Pseudo-slavinnen: zorgend – lief – aardig ondertussen denken ze aan > andere dingen 3. Super-slavinnen : verbonden met meester vinden anderen minder > dan zichzelf zijn graag slavin
40
6. Hoe vrouwen omgaan met macht
Gebruiken 5 wapens als > verdediging : a)Onzichtbaarheid - zichzelf > niet belangrijk vinden > niet opvallen voor omgeving > niet laten kennen gebrek aan zelfvertrouwen > aan zichzelf extreem hoge eisen stellen angst voor succes b)Indirectheid uit zich in > non/verbaal gedrag - toon – houding - gedrag c)Onthouding - zich anders voordoen alleen geaccepteerde vrouwelijke kanten laten zien d)Hulpeloosheid - afhankelijk zijn van > de anderen eisen van anderen > dat ze helpen e)Buitensluiten mannen > omwille van hun sekseverschil
41
Nawoord Vrouwen opgevoed in een cultuur waar > de vooruitzichten van vrouw beperkt waren Tweede levensfase 25-50j gevochten om beperkte verwachtingen > te ontworstelen nieuwe identiteit gekregen meer bereikt dan > moeders Derde levensfase overtuigd zijn van > niet meer thuis te moeten blijven > plaats te kunnen innemen in de maatschappij > officiële functies te kunnen vervullen > sportprestaties te mogen leveren creëren van > een nieuwe persoonlijkheid een nieuwe dynamiek kan door : meer zelfvertrouwen nieuwe dromen nieuwe kijk op de wereld te hebben
42
Nieuwtjes Komen uit neurologielaboratorium : dat het verouderde brein > wel dingen kan vergeten maar : andere hersenprocessen juist beter worden kunnen nog ongeveer 10 jaar groeien Groei - gebied vindt plaats in > slaapkwab (temporale kwab) waar emotionele leerprocessen plaats vinden De daadwerkelijke groei zit in de > stof myeline die het doorgeven van zenuwimpulsen versnelt deel van hersenen die verantwoordelijk zijn voor: - het nemen van nieuwe beslissingen - beheersen van emoties dus groeibevorderend
43
Concenteren op wat “nu” belangrijk is
In de middenleeftijd kunnen we ons : Concenteren op wat “nu” belangrijk is Herkennen – accepteren omstandigheden die we niet kunnen veranderen Werk maken van wat we willen en kunnen veranderen Dank U voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.