Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBert Abbink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net je eigen videogame Wouter Baars Demozone 2005
2
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Belangrijke Waarschuwing!
3
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Intro: Game productie wat hoort daarbij? Graphics: –3D modelling –Textures –2d Artwork –Animaties –Fonts, enz. Software: – 3Dmax – Maya – Photoshop Of open source: – Blender – Gimp
4
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Property schipangle,radius,richting,snelheid --later energy en dergelijke toevoegen on getpropertyDescriptionList me list = [] addProp list, #richting,[#comment "richting in hoek",#format #float,#default0.05] addProp list, #snelheid,[#comment "snelheid",#format #integer,#default5] return list end on exitframe me -- verplaatsing schotel radius = sqrt(power(abs(sprite(me.spritenum).loch- sprite(2).loch),2) + power(abs(sprite(me.spritenum).locv- sprite(2).locv),2)) Gameproductie vervolg Programmeren: -C (++) -Scripting -Speciale platforms (bv webgames)
5
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Gameproductie vervolg Concept design: Verhaallijn Storyboard Level design Spelregels
6
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Gameproductie vervolg Audio: Midi Audio Software: Logic Cubase Protools
7
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Resumé Graphics Programmeren Concept Audio Projectleiding AI, Physics engine’s
8
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net 3d: Hoeveel vrije tijd heb je?
9
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Hoe belangrijk is 3d voor een game?
10
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Hoeveel vrije tijd heb je? - verlvolg Programmeren in C of in een scripttaal?
11
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Scripttaal versus “C” typedef struct { double x,y,z;} XYZ; /* Rotate a point p by angle theta around an arbitrary axis r Return the rotated point. Positive angles are anticlockwise looking down the axis towards the origin. Assume right hand coordinate system. */ XYZ ArbitraryRotate(XYZ p,double theta,XYZ r) { XYZ q = {0.0,0.0,0.0}; double costheta,sintheta; Normalise(&r); costheta = cos(theta); sintheta = sin(theta);
12
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Scripttaal versus “C” q.x += (costheta + (1 - costheta) * r.x * r.x) * p.x; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.y - r.z * sintheta) * p.y; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.z + r.y * sintheta) * p.z; q.y += ((1 - costheta) * r.x * r.y + r.z * sintheta) * p.x; q.y += (costheta + (1 - costheta) * r.y * r.y) * p.y; q.y += ((1 - costheta) * r.y * r.z - r.x * sintheta) * p.z; q.z += ((1 - costheta) * r.x * r.z - r.y * sintheta) * p.x; q.z += ((1 - costheta) * r.y * r.z + r.x * sintheta) * p.y; q.z += (costheta + (1 - costheta) * r.z * r.z) * p.z; return(q); }
13
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Scripttaal versus “C” XYZ ArbitraryRotate2(XYZ p,double theta,XYZ p1,XYZ p2) { XYZ q = {0.0,0.0,0.0}; double costheta,sintheta; XYZ r; r.x = p2.x - p1.x; r.y = p2.y - p1.y; r.z = p2.z - p1.z; p.x -= p1.x; p.y -= p1.y; p.z -= p1.z; Normalise(&r); costheta = cos(theta); sintheta = sin(theta);
14
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Scripttaal versus “C” q.x += (costheta + (1 - costheta) * r.x * r.x) * p.x; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.y - r.z * sintheta) * p.y; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.z + r.y * sintheta) * p.z; q.y += ((1 - costheta) * r.x * r.y + r.z * sintheta) * p.x; q.y += (costheta + (1 - costheta) * r.y * r.y) * p.y; q.y += ((1 - costheta) * r.y * r.z - r.x * sintheta) * p.z; q.z += ((1 - costheta) * r.x * r.z - r.y * sintheta) * p.x; q.z += ((1 - costheta) * r.y * r.z + r.x * sintheta) * p.y; q.z += (costheta + (1 - costheta) * r.z * r.z) * p.z; q.x += p1.x; q.y += p1.y; q.z += p1.z; return(q); }
15
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Scripttaal versus “C” In scripttaal: Rotate (“kubus”, axis, degrees)
16
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Middleware voor games Zie: www.gamesmaken.startpagina.nlwww.gamesmaken.startpagina.nl Bv. Gamemaker Macromedia director Darkbasic Pygame Torque Blender gamekit e.v.a......
17
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net b.v. Blender gamekit
18
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Bv. (2d) Gamemaker
19
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Resultaten
20
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Designtips No1: Uitdaging No2: Doel duidelijk? No3: Interactie goed? No4: Easy to master, hard to learn No5: Balans in je game... De spelregels zijn het belangrijkste!
21
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net De spelregels zijn het belangrijkste! Niet 2d of 3d Niet de schoonheid van de graphics Niet de verhaalcontext (b.v. fanatasy of space)
22
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Binnenkant of buitenkant? “Een game is als een mooie vrouw: een mooi uiterlijk is meegenomen maar als ze geen interessant karakter heeft, is de lol er snel vanaf”
23
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Leuk spel
24
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Ook een leuk spel...
25
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Iets minder leuk...? 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 a6 4. Ba4 Nf6 5. O-O Be7 6. Re1 b5 7. Bb3 O-O 8. h3 Bb7 9. d3 d6 10. a3 Na5 11. Ba2 c5 12. Nbd2 Nc6 13. c3 Qd7 14. Nf1 d5 15. Bg5 dxe4 16. dxe4 c4 17. Ne3 Rfd8 18. Nf5 Qe6 19. Qe2 Bf8 20. Bb1 h6 1/2-1/2
26
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Is het doel duidelijk? “Contest Arena Would someone please tell me how to play this game? And why does the instructions have to be like 10 pages long?...(enz. enz.) ”
27
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Uitdaging
28
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Easy to master, hard to learn Vermijdt een (geschreven/gesproken) uitleg De drempel om met een game te beginnen moet niet te hoog zijn (besturing) Zorg dat het interessant blijft (steeds iets moeilijker/verrassingen)
29
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Goede interactie? Zijn de handelingen duidelijk die je moet verrichten? Reageert de computer (snel genoeg) op je acties? Krijg je de juiste feedback? Enz. (zie diverse artikelen op het web/boeken over interactie of ergonomie)
30
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net http://www.submarinechannel.com/louparadis
31
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Feedback voorbeeld Quake III
32
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Balans in je game
33
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Balans voorbeeld starcraft
34
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Conclusie Welke discipline(s) wil je je in bekwamen? Welke instrumenten ga je gebruiken? Hoeveel tijd heb je? Alleen of in een groep? Inhoud is belangrijker dan de vorm!
35
Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net Vragen? Voor bronnen en startpunten zie: www.gamesmaken.startpagina.nl Nadere info/vragen/opmerkingen: email via www.wouterbaars.net
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.