De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleidend hoorcollege Thema marketing & communicatie Blok C 2003

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleidend hoorcollege Thema marketing & communicatie Blok C 2003"— Transcript van de presentatie:

1 Inleidend hoorcollege Thema marketing & communicatie Blok C 2003
Welkom Inleidend hoorcollege Thema marketing & communicatie Blok C 2003 Vandaag op de agenda: * Introductie van het thema m&c * Het marketingplan in vogelvlucht * Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO): wat is dat?

2

3 Hoofddoel van het thema:
vrijetijdsproduct of -dienst in de (internationale) markt zetten

4 Leerdoelen: inventariseren en analyseren van actuele trends en ontwikkelingen signaleren en integreren van transsectorale ontwikkelingen voorbereiden van marketingbeleid toepassen en combineren van marketinginstrumenten vertalen van marketingstrategie naar communicatiestrategie opzetten en uitwerken van een kleinschalig kwantitatief marktonderzoek verwerken van onderzoeksgegevens met behulp van SPSS het analyseren van onderzoeksgegevens en vertalen naar mogelijke marketingcommunicatiestrategie

5 Globale opzet: LET OP: JE MAG GEEN CONTACT OPNEMEN MET DE ORGANISATIE!
De werkgroep wordt verdeeld in duo’s Ieder duo kiest voor een sector en een (professionele) organisatie binnen die sector: . Sportsector, bijvoorbeeld professionele sportclub, koepelorganisatie of sportevenement . Culturele sector (Creative Industries), bijvoorbeeld een museum, poppodium of tv-station . Evenementensector, bijvoorbeeld een evenementenbureau, een beurs of een congres . Leisure project management, bijvoorbeeld een multifunctionele accommodatie, een stedelijk vrijetijdsproject of een winkelcentrum LET OP: JE MAG GEEN CONTACT OPNEMEN MET DE ORGANISATIE!

6 Globale opzet: Voor de gekozen organisatie schrijf je een marketingplan en een communicatieplan Per week heb je twee hoorcolleges: theorie, achtergronden, praktijkvoorbeelden Per week heb je twee BWG’s: kennistaak en toepassingstaak Iedere toepassingstaak beslaat in feite een hoofdstuk van je plan Om meer te weten te komen over je doelgroep doe je een kleinschalig kwantitatief onderzoek Doelgroep: volwassenen tussen jaar met één of meer kinderen

7 Het marketingplan: Interne analyse Externe analyse
SWOT-analyse en confrontatiematrix Marketingdoelstellingen Marketing- en groeistrategie Marktsegmentatie Doelgroepselectie Positioneringsstrategie Invullen marketingmix: product, prijs, distributie en promotie

8 Het onderzoek: In week 4 t&m 6 vindt een kwantitatief onderzoek plaats onder de doelgroep (volwassenen tussen jaar met één of meer kinderen) Werkwijze: beschrijven van de onderzoeksopzet afnemen enquête (standaard vragenlijst / 4 respondenten per student) verwerken van enquêtegevens in SPSS analyseren van gegevens rapportage maken conclusies gebruiken als input voor communicatieplan

9 Het communicatieplan:
De conclusies uit het onderzoek en de marketingmix vormen samen de basis voor het marketingcommunicatieplan Op basis van communicatie-theorie maak je een plan. Elementen: communicatiedoelstellingen doelgroep(en) communicatiestrategie boodschap communicatiemiddelen budget planning

10 INTERNE / EXTERNE ANALYSE COMMUNICATIESTRATEGIE
SWOT-MATRIX CONCEPTING MARKETINGSTRATEGIE SEGMENTATIE MARKETINGMIX MARKETINGPLAN ONDERZOEK ONDERZOEKSRAPPORT COMMUNICATIESTRATEGIE COMMUNICATIEPLAN

11 Toetsing en herkansing
De toetsing bestaat uit de volgende onderdelen: marketingplan communicatieplan onderzoeksrapport individueel tentamen Herkansing in de vorm van theoretische thematoets bij: thema niet gevolgd thema voortijdig verlaten onvoldoende voor individueel tentamen en / of onderdelen

12 Literatuur (verplicht)
Aalst, P. van der, Gerritsen, D., Marketing, Marktonderzoek en Communicatie, Interne uitgave Nhtv, januari 2003, TVT 161/ TVT 048 = blokpakket 006 Delnooz, P. Onderzoekspraktijken, Uitgeverij Boom Amsterdam. Mommaas, H., De Vrijetijdsindustrie in stad en land, Sdu Uitgevers Den Haag, 2000 Olsthoorn, A.C.J.M., Velden, van der J.H., Elementaire communicatie, Uitgeverij Thieme Zutphen, 2002 Verhage, B., Grondslagen van de marketing, Educatieve Partners B.V. Houten, vierde druk, 2000 Vocht, A. De, Basishandboek SPSS 10 voor Windows98/ME/2000

13 Literatuur (aanbevolen)
Kotler, P. Bowen, J., Makens, J., Marketing for Hospitality & Tourism, Prentice Hall 1999 Rijkenberg, J., Concepting, Bzztoh Beunders, N., Boers, H., De andere kant van de Vrijetijd, Uitgeverij Toerboek Leiden, 1997 Peters, F. Nijs, D. Imagineering, Uitgeverij Boom, Amsterdam. 2002

14 Eeuwige roem: de M&C-Award
Samenvatting van marketing- en communicatieplan in de vorm van: MANAGEMENTLETTER Docent nomineert tot de verbeelding sprekende plannen Vertegenwoordigers uit cultuur-, sportwereld, evenementenbranche, platenbusiness vormen werkveldcommissie Werkveldcommissie beoordeelt plannen op basis van managementletter en wijst winnaar aan Feestelijke prijsuitreiking

15 And now for something completely different!
PROBLEEM GESTUURD ONDERWIJS (PGO) Iedere BWG verloopt volgens de ZEVENSPRONG: . Begripsverheldering . Probleemstelling . Brainstorm . Samenhang . Leerdoelen . Zelfstudie . Terugrapportage


Download ppt "Inleidend hoorcollege Thema marketing & communicatie Blok C 2003"

Verwante presentaties


Ads door Google