De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Plato – B2B E-commerce Sessie: KOSTEN VERLAGEN DOOR EEN ONLINE BESTELTOEPASSING (B2B) Word je vaak gestoord door telefonische vragen over je project? Zijn.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Plato – B2B E-commerce Sessie: KOSTEN VERLAGEN DOOR EEN ONLINE BESTELTOEPASSING (B2B) Word je vaak gestoord door telefonische vragen over je project? Zijn."— Transcript van de presentatie:

1 Plato – B2B E-commerce Sessie: KOSTEN VERLAGEN DOOR EEN ONLINE BESTELTOEPASSING (B2B) Word je vaak gestoord door telefonische vragen over je project? Zijn je medewerkers vaak bezig met het verwerken van bestellingen die binnenkomen via telefoon / mail / fax? Dan is het misschien tijd om over te schakelen naar een online offerte- of bestellingsysteem. In deze interactieve sessie bekijken we enkele voorbeelden. Jan van Orshoven is zaakvoerder van Analyz-it bvba en sinds 2002 actief in het uitwerken van Strategische Internet Toepassingen. Zijn passie is het vinden van meeropbrengsten en kostenbesparingen door middel van Internet technologie.

2 Plato – B2B E-commerce Voorstelling  Jan Van Orshoven – Analyz-it – Hasselt  Missie  Méér omzet uit internet  Minder kosten door internet automatisatie  = Strategic Internet Solutions

3 Unizo – E-commerce Agenda  Positionering  Enkele voorbeelden  Workflow  Hoe verloopt een B2B bestelling?  Uitdagingen  Bezint eer ge begint…  Opbouw:  Wat is een goede B2B e-commerce applicatie?  Starten  Hoe begin ik aan een online besteltoepassing?  Bij welke partners kan ik hiervoor te rade?  Waar partners vinden?  Hoe een e-commerce partner kiezen?

4 Unizo – E-commerce Positionering Verschil e-commerce B2B – B2C ?  B2B Besteltoepassing  Paswoord beveiligd  Lange termijn relatie met Klant  Google is “niet” belangrijk  > Gebruiksgemak <  Betaling na factuur  Eigen leverdienst en/of…  Extra functionaliteiten helpen overtuigen  B2C Webshop  Publieke toepassing; “iedereen” mag bestellen  Impulsaankopen  Google is zeer belangrijk  Grafisch uitzicht bepaalt mee de betrouwbaarheid  Online voorafbetalen is gangbaar  leveren via post/koerier  Foto’s & video’s helpen overtuigen

5 Unizo – E-commerce Positionering  Enkele voorbeelden online bekijken  http://bestellen.puurlimburg.be http://bestellen.puurlimburg.be  Functionaliteiten  Niet-ingelogd kan ook assortiment bekijken  Zoekfunctie(s)  Bestellen uit lijst  Product van de week  Bestelhistoriek  Beheer: via importbestanden  Bestellingen worden manueel verwerkt  Voordelen?  Geen tikfouten meer  Dag en nacht bestellen

6 Unizo – E-commerce Positionering  Enkele voorbeelden online bekijken  http://goodtool.analyz-it.be http://goodtool.analyz-it.be  Functionaliteiten  Inloggen om assortiment bekijken  “bestellijst” look-n-feel  Geen apart winkelmandje  Producten worden geïmporteerd via bestanden  Geen koppeling met ERP  Voordelen?  Imago  Altijd een up-to-date prijslijst  Geen fouten meer bij bestellen  Dag en nacht bestellen

7 Unizo – E-commerce Positionering  Enkele voorbeelden online bekijken  http://www.valdhony-verdifarm.be http://www.valdhony-verdifarm.be  Functionaliteiten  enkel assortiment bekijken indien ingelogd  Zoekfunctie(s)  Bestellen uit lijst en uit de detailfiche  Real-time prijs en voorraad  Bestelhistoriek & Backorders  Snelbestellen en bestellijsten  Importbestanden en Webservices  Bestellen bij meerdere vennootschappen  Communicatie met ERP

8 Unizo – E-commerce Positionering  Enkele voorbeelden online bekijken  http://www.valdhony-verdifarm.be http://www.valdhony-verdifarm.be  Voordelen  Besparing callcenter (600 bestellingen / dag)  Imago: beste bestelsysteem in België  Integratie met systemen van klanten = tijdsbesparing klanten  Meeromzet door online acties

9 Unizo – E-commerce Workflow  Hoe verloopt een B2B bestelling?

10 Analyz-it Server Klant Server Eender welk ERP-systeem Eender welk intern Boekhoudprogramma PULL elke minuut PUSH elke minuut Bestelling verzenden FTP Middleware “Postbus” systeem SYNCHRONISATIE met database PUSH dagelijks Gebruiksvriendelijke & Efficiënte interface Uitgaand Bestellingen Inkomend Verwerken: -Leveringsinformatie -Voorraadinformatie Bestellingen binnenhalen Levering & Backorder informatie Extract uit ERP

11 Unizo – E-commerce Uitdagingen  Communicatie met ERP of Boekhouding  Technisch mogelijk ?  Gewenste snelheid van updates ?  Alternatief: bestanden importeren/exporteren  Applicatie Intern of Extern hosten ?  Beveiliging van je netwerk ok ?  Performantie: internetlijn snel genoeg ?  Beveiliging  Intern vs extern hosten  Wat indien je internetconnectie niet werkt ?

12 Unizo – E-commerce Opbouw Wat is een goede B2B e-commerce applicatie?  Functioneel !  Vindfunctie ipv Zoekfunctie  Snel toevoegen aan bestelling  Vanuit de lijst en detailfiche  Vanuit een bestellijst (favorieten / laatst- of meest bestelde artikels)  Vanuit importbestand  Vanuit webservices  Voorraad steeds zichtbaar / alternatieven voorstellen indien mogelijk  Promoties duidelijk weergeven  Efficiënt  Automatisch verwerken van bestellingen in ERP  Bestellingbevestiging naar klant  Backorders & Leverinformatie automatisch tonen  Facturen en/of bestelhistoriek laten bekijken

13 Unizo – E-commerce Starten Hoe begin ik aan een online besteltoepassing  Analyse  Gesprekken met analyst  Gesprekken met Klant  Functionaliteiten oplijsten  Stappenplan – niet alles ineens willen  Structuur eerst in tekenprogramma maken  Powerpoint  Photoshop  Offerte  Wie kiezen? (zie verder)  Richtprijs of fixed pricing?  Goede afspraken maken goede vrienden  Uitvoering  Tip: zorg voor milestones en een interne projectleider  Valkuil: na de programmatie begint het intern werk pas…

14 Unizo – E-commerce  Bij welke partners kan ik hiervoor te rade?  Hoe een e-commerce partner kiezen? » Plato netwerk » FeWeb leden (www.feweb.be)www.feweb.be » Unizo e-commerce label aanbieders » Via Via (referenties) » Bij ons ;-)

15 Reputatie bedrijf Analysekwaliteiten Realisaties in het verleden Grafische kennis (webdesign) Usability Kennis (gebruiksgemak) Technische Kennis (CMS / Automatisatie) Advies ipv uitvoering Kostprijs (eenmalig / maandelijks / …) Support bij technische problemen Escrow overeenkomst Kennis van hosting Personeel intern (payroll) of extern (outsourcing) Unizo – E-commerce  Bij welke partners kan ik hiervoor te rade?  Hoe een e-commerce partner kiezen?  1. Beslissingscriteria oplijsten  2. Weging geven  3. Partners evalueren

16 Unizo – E-commerce Bedankt voor uw aandacht !  Jan Van Orshoven  janvo@analyz-it.be


Download ppt "Plato – B2B E-commerce Sessie: KOSTEN VERLAGEN DOOR EEN ONLINE BESTELTOEPASSING (B2B) Word je vaak gestoord door telefonische vragen over je project? Zijn."

Verwante presentaties


Ads door Google