De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering"— Transcript van de presentatie:

1 Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering

2 De boekenverkoop in Vlaanderen.
Klassiek Business Model Locatie, locatie, locatie … Het assortiment De Boekhandel in de toekomst ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

3 Auteur Uitgever Boekhandel Consument
1. Klassiek Business Model Auteur Uitgever Boekhandel Consument

4 Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel

5 Topics klassiek model Fysieke handel van fysieke boeken.
Persoonlijke selectie van de boekhandel Assortiment versus beschikbaarheid Aankoopbeslissing op basis van: Expertise boekhandel Eigen zintuiglijke ervaringen en prikkels Externe beïnvloeding

6 Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION
Typologie boekhandel: algemeen – niche – onafhankelijk – keten… Social & shopping experience

7 Topics klassiek model Value for money

8

9 2. Locatie, locatie, locatie…
Businessplan: de stad of gemeente de locatie type en grootte van het handelspand boekhandelstype ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

10 Drempelwaarde op basis van diverse factoren:
het aantal inwoners van de stad of gemeente zelf het aantal potentiële inwoners voor niet-primaire aankopen de gemiddelde koopkracht de aanwezigheid van bestaande verkooppunten van boeken ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

11 Locatietypes : A (AAA): zeer centraal gelegen
B: eerder centraal gelegen C: buiten de stadskern gelegen ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

12 Locaties A - Locaties Bestemming Impuls ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

13 Locaties A - Locaties B - Locaties
Impuls Bestemming A - Locaties Bestemming B - Locaties Impuls ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

14 Locaties A - Locaties B - Locaties C - Locaties Bestemming
Impuls Bestemming B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Impuls ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

15 Schematisch: PRO CONTRA A – LOCATIE PRO CONTRA B – LOCATIE
Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PRO CONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

16 3. Het assortiment Het beschikbare assortiment is hét onderscheidend voordeel voor de boekhandel versus online-verkoop. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

17 Maar, voorraad is duur en risicovol:
een “kapitaal” dervingsrisico afschrijvingsrisico ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

18 Voorraadkapitaal- en rotatie:
Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met inwoners: 8.900 verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van € ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

19 Essentieel voor een gezonde onderneming is een
goede omloopsnelheid of rotatie. Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

20 In het voorbeeld: Voorraad aan verkoopswaarde van €: te realiseren omzet € (rotatie: 4). Voor een startende boekhandel met een prognose jaar- omzet van ong € betekent dit een startinvestering in voorraad van min € aan verkoopswaarde of ongeveer € aan kostprijs. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

21 Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid
Hoge rotaties Grootdistributie Beststellers Gemiddelde rotaties Algemene boekhandels Bestsellers & Long tail Lage rotaties Wetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

22 Gevolg van een te lage rotatie:
Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

23 4. De Boekhandel in de toekomst ?

24 ®Evolutie Direct toegang tot miljoenen referenties E-books
QR-codes lezers van dit boek kochten ook… E-commerce Direct toegang tot miljoenen referenties E-books Social Media wereldwijd

25 DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES

26 Feiten en cijfers in Vlaanderen bron GfK
Via fysieke kanalen Via e-commerce 2011 93 % 7 % 2012 91 % 9 % Q1 ’13 89 % 11 %

27 De Toekomst? en/en Multi Channel bricks & clicks Commerce Convenience

28 Multi Channel Media Auteur Google e.a. Consument Uitgever Distributie
Boekhandel Auteur Media Uitgever Distributie Google e.a.

29 Multi Channel boekhandel online offline Logistiek Communicatie
Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service

30 Multi Channel Consument Boekhandel Mobiel shoppen
Fysieke winkel – experience! Online winkel 24/24 Gesegmenteerde Communicatie - CRM

31 De toekomst?

32 Value for money ? Business model ?

33 Onderscheidende factoren?
CRM : Customer Relationship Management De ‘boekhandel’ als etalage, visitekaartje, als blijvende trekker in de promotie van boeken. “SHOPPING” experience

34 De onderscheidende factor!
EXPERTISE & SERVICE VAN DE BOEKHANDELAAR

35 Met dank voor uw aandacht


Download ppt "Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering"

Verwante presentaties


Ads door Google