Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBram ten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Flaminio Bertoni Beeldend kunstenaar Industrieel ontwerper
2
Biografie Flaminio Bertoni (1903 – 1964) 1903 – geboren in Masagno, Como Italië 1918 – onderbreekt studie technische school en gaat werken bij Macchi (locale autofabr.) 1924 – hoofd tekenaar bij Macchi 1929 – begint eigen ontwerpstudio 1931 – gaat wonen in Parijs 1932 – gaat werken bij Citroën 1934 – introductie Citroën Traction Avant 1935 – start ontwerp Citroën TPV 1948 – introductie Citroën 2CV
3
1955 – DS 19, Déesse, de godin wordt op de autosalon van Parijs ge ïntroduceerd, verkoop 1e dag 12,000 auto’s 1957 – tentoonstelling van de DS op de Triennale Milaan 1961 – Laatste ontwerp: de Citroën Ami 6 1963 – Flaminio Bertoni overleden in Parijs
4
Schetsen, tekenen Beeldend kunstenaar
5
bouwkunst, schilderen Beeldend kunstenaar
6
sculpturen, architectuur Beeldend kunstenaar
7
Ontwerpen voor de industrie Industrieel ontwerper/vormgever
8
Vorm, beeld, plastiek Beeldend kunstenaar Industrieel vormgever
9
Ontwerp schetsen, prototyping Industrieel vormgever
10
Traction Avant (1934-1957)
11
TPV (Tres Petite Voiture)
12
2 CV Deux Chevaux >5 milj. verkocht design exterieur
13
2 CV design interieur
14
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. 1955 schetsen vormgeving ontwerpen styling
15
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. 1955 prototyping testing vormgeving modelling
16
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. 1955 prototyping testing vormgeving modelling
17
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. 1955 serie productie DS – Deesse (de godin)
18
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. 1955 promotie Verkoop 1e 45 min. – 750 auto’s Na 1e dag – 12,000 auto’s
19
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. 1955-1975 Citroën DS exterieur Wie? Wat? Waar? Waarom? Hoe? Etc. … Tatra 603 Fiat 1900 Ford Zephyr Alfa 1900 ti Austin Westminster Humber Hawk BMW 501 Borgward Hansa Jaguar mk1
20
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. 1955-1975 Citroën DS techniek + filosofie
21
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. 1955-1975 Citroën DS techniek + filosofie Voorwielaandrijving Hydropneumatische vering Vrijhangende motor Schijfremmen Carosserie uit diverse materialen Geen rempedaal 1-Spaak stuurwiel Meedraaiende koplampen (latere modellen) Aerodynamische vormgeving (lagere C waarde)
22
1955-1975 Citroën DS comfort + interieur “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
23
1955-1975 Citroën DS toekomst “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. 1957 Citroën DS wordt gepresenteerd als industriesculptuur op de Triennale in Milaan Promotie naar de gebruiker
24
1955-1975 Citroën DS promotie & styling “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
25
1955-1975 Citroën DS Ralley “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
26
1955-1975 Citroën DS redesign/styling “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
27
1955-1975 Citroën DS redesign/styling “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
28
1955-1975 Citroën DS redesign/styling interieur/dashboard “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
29
1955-1975 Citroën DS 21/23 1965 -1970
30
1955-1975 Citroën DS Form Function Fusion “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
31
1955-1975 Citroën DS History or The Future? “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
32
1955-1975 Citroën DS Design icoon door Teamwork “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. “The Deesse is first and foremost a new Nautilus”. [Roland Barthes, 1957]
33
1955-2005 Citroën DS De verwijdering “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
34
1955-1975 Citroën DS Design icoon “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. Is dat zo? Stand van zaken http://www.uglycars.co.uk/uglycars.asp Alles is relatief
35
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. 1955-2005 Citroën C6 Design icoon over 50 jaar?
36
DS - De godin van de weg
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.