Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Welkom bij Leefstijl
3
DOEL VAN DEZE bijeenkomst
kennismaken met de methode leefstijl
4
SOCIALE VAARDIGHEDEN & GEZONDHEIDS VAARDIGHEDEN
5
Leefstijl voor Jongeren
Deel van Lions-Quest International: 10 landen in Europa, 30 landen wereldwijd Ontstaan in 1975 In Europa in 1985 In Nederland 1990 (v.o.) en 1998 (p.o.)2006 (MBO) Elk land stemt materiaal af op cultuur en doelgroepen Sociale en emotionele vaardigheden aanleren Natuurlijke en professionele opvoeders ondersteunen
6
Doelstelling: Leefstijl wil bevorderen dat jongeren opgroeien tot zelfstandige, sociaalvaardige en betrokken mensen
7
Leefstijl Nederland: Materiaal voor: Studiedagen Begeleidingstrajecten
PO Leefstijl 1 Leefstijl 2 Leefstijl voor het ROC Leefstijl voor de vrije tijd Mediation Leerlingvolgsysteem Studiedagen Begeleidingstrajecten 30 begeleiders, 10 ondersteuners, Lions-Clubs over het hele land
8
Werken aan verbondenheid
Symptomatische aanpak Fundamentele aanpak Zichzelf Werkvormen / ervaringen De ander De groep / samenleving Materialen
9
kind omgeving maatschappij
Wettelijke eisen TV / internet Regeringsbeleid Karakter Talenten Handicaps Thuis Buurt School
10
OUDERS ALS PARTNERS
11
Werken aan verbondenheid
Symptomatische aanpak Fundamentele aanpak Zichzelf Werkvormen / ervaringen De ander De groep / samenleving Materialen
12
Kinderen opvoeden in sociaal-emotionele vaardigheden
13
AFSPRAKEN IN DE KLAS: NAAR ELKAAR LUISTEREN REKENING HOUDEN MET ELKAAR
ELKAAR HELPEN ………
14
Leren in eigen tempo paniek stretch comfort Passen mag
Respect voor elkaar comfort
15
Vrij van emotionele belemmeringen (leerkrachten als rolmodel)
16
THEMA’S: PRATEN EN LUISTEREN ZELFVERTROUWEN GEVOELENS UITEN
OMGAAN MET CONFLICTEN CONTACT MET ANDEREN REKENING HOUDEN MET ELKAAR OPKOMEN VOOR JEZELF KEUZES MAKEN EN EEN DOEL BEREIKEN
17
Activiteiten Gespreksvormen (grote en kleine groep)
Groepsverdelers voor wisselende samenstelling Kennismakingsoefeningen Samenwerkingsoefeningen Verhalen Spel en drama Opdrachten Reflectie (o.a. werkboek)
18
Geef je kind zelfvertrouwen
Geef complimenten gericht op gedrag Geef voldoende verantwoordelijkheid (die het kind aankan) Accepteer dat een kind trots is op zichzelf Beloon/bevestig het goede gedrag Wees zuinig met kritiek Neem het kind serieus
19
Gebruik de ik-boodschap
Begin met ik ”Ik ben blij dat je… “Ik vind het mooi als je…” ”Ik voel me verdrietig als je… “Ik was verrast omdat je… “Ik heb de indruk dat je ….. “Zoals ik het ervaar is het…”
20
Denk niet aan… En wat doen onze hersenen…..?
21
Effect…..
22
Plustaal Gebruik plustaal ”Schrijf je op wat je moet onthouden” ipv “Zorg dat je het niet vergeet!” Stel plusvragen waarmee je gewenst gedrag stimuleert: ”Wat heb je nodig om dit werk te doen? Hoe kun je ervoor zorgen dat iedereen plezier heeft aan dit spel?”
23
Voorwaarden voor effect
Modelgedrag van begeleiders Systematiek (1u/week) Kansen om te oefenen Betrokkenheid van de ouders
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.