Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJacobus Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
van Twitter tot Longread Willem Hendrikx whendrikx@hvds.nl De nieuwe webschrijver
2
Terugblik 20 jaar webschrijven Nieuwe vormen van schriftelijke communicatie 1999 Boek Schrijven voor het beeldscherm
3
Wat waren de adviezen toen? Alles op één scherm, niets onder de vouw Splits lange teksten Beeld steeds belangrijker Rustige opmaak
4
Wat kwam er van de adviezen terecht Soms opgevolgd Vaak niet Door toch vaak succesvolle sites
5
Tekstsoorten op internet nam/neemt toe Meest opvallende zijn: Twitter Facebook Blogs Ezines Longreads ebooks
9
De longread is terug
10
Tekstsoorten op internet nam/neemt toe Steeds grotere verschillen: Kort - lang Vluchtig - blijvend Contact - informatief Persoonlijk – zakelijk - instructief Vermaak - zakelijk
11
Grote verandering = Scanbaarheid Technieken ontleend aan: Journalistiek Manuals- en handboeken Grafische vormgeving (opmaak)
12
Alle tekstvormen passen door: Veranderende techniek Veranderende lezer/gebruiker/bezoeker Veranderende webschrijver
13
Alles kan, Als je maar zorgt voor: Een scanbare teksten/of Een boeiend themaen/of Een scanbare omgeving
14
Scanbare tekst Kop, lead, tussenkopjes en tekstblokken Piramidestructuur W-vragen (journalistieke structuur)
15
Boeiende tekst Juiste thema Onderhoudend, pakkend geschreven ‘Human factor’
16
Scanbare omgeving Gestructureerde omgeving: Twitter Facebook Portalopzet webpagina Krantenpagina
17
Webschrijver ‘vroeger’ Homo universalis techneut Zendergericht
18
Webschrijver ‘nu’ journalistiek Opmaker/vormgever Trefwoordenschrijver CMS-specialist
19
Webschrijver ‘straks’ Taal- en webstrateeg Allround schrijver ‘Scanner’
20
Maar er wordt veel ‘gezondigd’ De pdf-invasie De opmaak voor papier
24
Verdwijnt papier? Effect op online platforms? Effect op online teksten? Effect op webschrijvers?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.