Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIrma Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting
2
Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie
3
Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie
4
Hoe denkt de consument… We waren nieuwsgierig… –Onderzoek bij 480 Vlamingen –Representatief voor Vlaamse bevolking Onderzoek uitgevoerd via online survey –Uitgevoerd in mei 2004 Eerste conclusie: –Kanaalkeuze verschilt sterk van product tot product… –Kijk maar even…
5
GSM
6
Desktop PC
7
Portable PC
8
Gameconsole
9
GPS
10
Home cinema
11
Digitale camera
12
Beschrijfbare DVD
13
Eerste vaststelling Vandenborre versus zelfstandige: –GSM, DVD, Home Cinema Warenhuis: –Digitale camera & Game console PC shop: –PC & portable
14
Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie
15
Hoe informeren mensen zich?
16
Traditionele marketing communicatie Gespecialiseerde informatie Online & offline contact met verkoper
17
Hoe informeren mensen zich? Vrienden & familie
18
Hoe informeren mensen zich? Promoties
19
En…wat is de rol van Internet in het aankoopproces van een consument?
20
De rol van Internet in een pre-aankoop proces
21
Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie
22
Wat bepaalt de keuze voor een kanaal?
23
Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie
24
Het rapport
25
Tevredenheid van kanalen InternetPc handelzelfstandige InternetzelfstandigePc handel zelfstandige
26
Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie
27
Kanaalkeuze Afhankelijk van type product Moeilijk om te differentiëren als kanaal: –Klant wordt meer en meer prijsbewust –Hoge verwachtingen naar kanaal: service op zich haalt het amper Drie types van consumenten: –Prijs, prijs, prijs –Prijs én Service –Service
28
Type consumenten Laag belang aan prijs Hoog belang aan prijs Hoog belang aan service Laag belang aan service 70% ! ‘Wij willen alles’ 20% ! ‘Service!’ 10% ! ‘Prijs’
29
Type consumenten Laag belang aan prijs Hoog belang aan prijs Hoog belang aan service Laag belang aan service 70% ! ‘Wij willen alles’ 20% ! ‘Service!’ 10% ! ‘Prijs’
30
Impact Internet op verkoop in kanalen Internet heeft unieke positie als sales kanaal op zich: –Prijs –Snelheid Evolutie van naïeve naar geïnformeerde consument: –Vooral evolutie van Internet is daarbij belangrijk –De meerderheid van de mensen die komt kopen is sterk geïnformeerd –…de andere helft niet Impact voor verkopers on the field: –Naïeve koper heeft nood aan ander verhaal dan geïnformeerde koper
31
Vragen? Opmerkingen? Steven.VanBelleghem@InSites.be 09/269.16.07 www.InSites.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.