De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MULTICHANNELING CE / SPM week 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MULTICHANNELING CE / SPM week 3."— Transcript van de presentatie:

1 MULTICHANNELING CE / SPM week 3

2 OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2
Introductie E-Business - Achtergronden Retail - Traditioneel naar Online marketing - Online marketingstrategie Hfdst 2 & 3 HOM Week 3 Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hfdst 4 & 5 HOM Week 4 E Business Introductie opdracht website analyses (presentatie wk 6) Wat maakt een goede website? Week 5 - ICT-model - Usability Hfdst 6 HOM Week 6 - Presentatie Website analyse Week 7 - marketing - SEO - Online strategie Hfdst 9 HOM Week 8 - Microsites - Introductie E-marketingplan (inleveren wk 14) Hfdst 11 HOM Week 9 - E commerce meets F Commerce - Social Media Hfdst 12 HOM Week 10 GASTSPREKER Week 11 Het plan, de campagne Mobile marketing Hfdst 16 HOM Week 12 Trends en ontwikkelingen MCH - Shopping 3.0 Week 13 Herhaling Week 14 - E-marketingplan inleveren

3 RECAP: MULTICHANNEL STRATEGIE
Multichannel marketing is marketing waarbij men mbv verschillende marketing kanalen een klant wil bereiken. Een multichannel strategie vraagt een goed inzicht in de wensen van uw klanten!

4 VANDAAG Introductie E-Business -Traditioneel naar Online marketing
Online marketingstrategie Achtergronden Retail Hoofdstuk 2 & 3 HOM

5 MAAR EERST Welke te gekke / virale / succesvolle / minder succesvolle online cases zijn jullie afgelopen week tegengekomen?

6 VIRAL voorbeeld

7 VERSCHIL E-COMMERCE / E-BUSINESS
E-business is een ruimer begrip. E-business behelst ook de transacties binnen de organisatie. E-commerce wordt gezien als een onderdeel van E- business. De term "e-business" is een handelsmerk van IBM 

8 VERSCHILLENDE VORMEN E-BUSINESS
Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C) Consumer to Consumer (C2C) Business to Business for Consumer (B2B4C)

9 E-BUSINESS

10 VAN TRADITIONELE NAAR ONLINE MARKETING, VAN 4P NAAR 4C
Hoofdstuk 2 HOM

11 NOG MEER P’S Pers Politiek Parkeren Proces People / Personeel Progress
RETAILMARKETING ORGANISATIE Parkeren People / Personeel Positionering Paying Pers Politiek Proces Progress People Planet Profit

12 INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN
Markt \ Product Huidig Nieuw Marktpenetratie Productontwikkeling Marktontwikkeling Diversificatie

13 INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN

14 KANSEN ONLINE MARKETING
Naast presentatie ook beleving Mogelijkheden tot het aanboren van nieuwe marktsegmenten Mogelijkheden om producten direct te gebruiken Verregaande interactie met de consument Anonimiteit Relatieve goedkope mogelijkheden Groot bereik Mogelijkheid om kleine markten winstgevend te maken

15 ONLINE MARKETINGSTRATEGIE EN TOEPASSING VAN HET 4C-MODEL
Hoofdstuk 3 HOM

16 VOORDELEN ONLINE MARKETING
Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.

17 VOORBEELDEN EIGENSCHAPPEN ONLINE MARKETING
Sterke relatiegerichtheid Focus op het kanaal, de content en de terugkerende bezoeker Focus op een afgewogen mix van informatie, communicatie en transactie (H6)

18 ENGAGEMENT

19 VOORBEELDEN ENGAGEMENT
Consumeren: review lezen Deelnemen: spel spelen Verspreiden: Delen met je vrienden

20 ONLINE MARKETING OMVAT

21 PERMISSIEMARKETING Permissiemarketing onderscheidt zich van traditionele marketing, "interruptiemarketing” genoemd. marketing is een vorm van permissiemarketing. Het uitgangspunt hiervan is dat het initiatief tot de communicatie ligt bij de (potentiële) relaties. Opt-in Opt-out

22 PLAATS VAN DE ONLINE MARKETING STRATEGIE
Afgeleide van de marketing- en communicatiestrategi e van een bedrijf De Mission Statement van een bedrijf moet daarom online ook goed vertaald aanwezig zijn.

23 FASES VOOR ONLINE MARKETING STRATEGIE
Waar staan we nu? Waar willen we staan? Hoe komen we daar? Welke middelen gebruiken we? Hoe komen we met die middelen waar we moeten zijn? Wie doet wat? Hoe vindt de controle plaats?

24 RANDVOORWAARDEN VOOR ONLINE MARKETING

25 OVERIGE SUCCESFACTOREN
Het budget De aanwezige kennis Betrokkenheid van afdelingen Internetvisie hoog in de organisatie Timing Dienst en of product zelf De vatbaarheid van de doelgroep voor online activiteiten

26 iPACT Sluit een PACT voor een succesvolle online marketingstrategie
Personeel Afhandeling Content Techniek

27 iPACT

28 ONLINE STRATEGIEËN Internet als missie
Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel

29 INTERNET ALS MISSIE

30 INTERNET ALS KRITISCHE SUCCESFACTOR

31 INTERNET ALS STRATEGISCH HULPMIDDEL

32 ONLINE MARKETINGMIX 4 P’S > 4 C’S
Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication

33 COST (PRIJS) Prijs zelf is niet alleen een sterk wapen
Bij een scherpe prijs wordt je sneller gevonden Kostenbesparing

34 CONVENIENCE (PLAATS) Gemak
De weinige stappen die gemaakt moeten worden om tot een transactie of het doel te kunnen komen Het direct kunnen bekijken van producten Makkelijke betaalmethode Status kunnen bekijken Direct kunnen bestellen en bijbestellen Goede formulieren Eenvoudige navigatie

35 CONSUMER VALUE (PRODUCT)
De unieke, onderscheidende en sterke meerwaarde, die niet eenvoudig te kopiëren is door de concurrent. 24 uur bereikbaarheid is eigenschap, geen meerwaarde!

36 COMMUNICATIE (PROMOTIE)
Look-&-feel van webuitingen. Interaction Design. Het doel is het meegeven van goed gevoel. 2 voorbeelden: 1. De verhouding tekst/foto/video en overige onderdelen van een scherm 2. Een ontwerp en uitstraling die veel vertrouwen wekken

37 VOLGENDE WEEK Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix
Hoofdstuk 4 & 5 HOM

38 RECAP VORIGE WEEK – VOORDELEN ONLINE MARKETING
Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.

39 RECAP VORIGE WEEK: PERMISSIEMARKETING
marketing is een vorm van permissiemarketing: Opt-in Opt-out Permissiemarketing vs Interruptiemarketing

40 RECAP VORIGE WEEK: ONLINE STRATEGIEËN
Internet als missie Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel

41 VANDAAG Web 2.0? Web 3.0! Online marketingmix van alle middelen en
het 4R-model Hoofdstuk 4 & 5 HOM

42 WEB 1.0, 2.0, 3.0 Hoofdstuk 4 HOM

43 WEB 1.0 De handige bibliotheek waar info werd aangeboden.
Info aanbod, multimediale presentatie, virtuele communicatie, direct marketing en ‘aanwezig zijn’ behoren bij Web 1.0. Kenmerken van Web 1.0: Intreding CMS Flash intro’s Online directories MP3’s downloaden

44 WEB 1.0 NAAR WEB 2.0

45 WEB 2.0 4 voorbeelden van Web 2.0 kenmerken:
Er is veel bereidheid tot delen van info, nieuws, ervaringen, etc (sharing) Prive en zakelijk online netwerken is een dagelijkse bezigheid Bijv. mobiele telefoons zorgen voor user-generated content zoals video’s en foto’s Het web heeft ook zakelijk een sterk sociaal karakter gekregen

46 OF Multimedialiteit Virtualiteit Connectiviteit
Was Nieuwe Media eerst een bedreiging Nu is de toegevoegde waarde erkend.

47 FOCUS WEB 2.0 Social networking en communities Social media
Crowdsourcing User-generated content Collaboration en sharing

48 APPLE SITE WEB 1.0

49 APPLE SITE WEB 2.0

50 WEB 3.0 Waar Web 2.0 sociaal en open is, maakt Web 3.0 het internetters nog makkelijker door : vergaande relevante koppelingen van technieken, media, profielen, content en databases. Kernwoorden zijn relevantie en location based.

51 DUS:

52 ONLINE MARKETING MIX Hoofdstuk 5 HOM

53 ONLINE MARKETINGMIX: 4P’S NAAR 4C’S
Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication

54 4C’S NAAR… 10P’S Een aanvullend marketingmodel met 10P’s
Gebaseerd op de Amerikaanse Internetaanpak met focus op E-business/sales.

55 10 P’S Positioning Packaging Portals Pathways Pages Personalization
Progression Payments Processes Performance

56 POSITIONING: WEHKAMP

57 PACKAGING: BOL.COM

58 PORTALS: STARTPAGINA

59 PATHWAYS Juiste wegen die naar een site leiden: Social media
Affiliate netwerken Zoekmachinemarketing Domeinnaam zelf!

60 Beperkt compact aanbod linken aan relevante content
PAGES: TU DELFT Beperkt compact aanbod linken aan relevante content

61 PERSONALISATION: ZALANDO
Gepersonaliseerde advertising obv cookies

62 PROGRESSION Hoe converteert een klant? Online aankoop
Aanvragen brochure Terugkerend bezoek aan de site etc

63 PAYMENTS

64 PROCESSES Routing Processen Frontend / Backend Functioneel ontwerp

65 PERFORMANCE

66 ONLINE DOELSTELLINGEN
Twee soorten doelstellingen: Doelstelling direct afgeleide van de marketingdoelstelling en – strategie Gekwantificeerde doelstellingen die meetbaar en concreet zijn.

67 CONVERSIE DOELSTELLINGEN

68 ONLINE MIDDELEN Zoekmachinemarketing Social Media Viral Marketing
E mailmarketing Affiliates ( Mobile Marketing Contentstrategie Online video Advertising Microsites (

69 ZOEKMACHINEMARKETING

70 VIRALE MARKETING: DRIES ROELVINK

71 MICROSITES: ANWB

72 4R-MODEL Het 4R-model voor succes online campagnes. Relevantie Rich
Retentie Reactie & rendement

73 VOLGENDE WEEK E-Business Introductie opdracht website analyses
Wat maakt een goede website?

74


Download ppt "MULTICHANNELING CE / SPM week 3."

Verwante presentaties


Ads door Google