Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
MULTICHANNELING CE / SPM week 3
2
OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2
Introductie E-Business - Achtergronden Retail - Traditioneel naar Online marketing - Online marketingstrategie Hfdst 2 & 3 HOM Week 3 Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hfdst 4 & 5 HOM Week 4 E Business Introductie opdracht website analyses (presentatie wk 6) Wat maakt een goede website? Week 5 - ICT-model - Usability Hfdst 6 HOM Week 6 - Presentatie Website analyse Week 7 - marketing - SEO - Online strategie Hfdst 9 HOM Week 8 - Microsites - Introductie E-marketingplan (inleveren wk 14) Hfdst 11 HOM Week 9 - E commerce meets F Commerce - Social Media Hfdst 12 HOM Week 10 GASTSPREKER Week 11 Het plan, de campagne Mobile marketing Hfdst 16 HOM Week 12 Trends en ontwikkelingen MCH - Shopping 3.0 Week 13 Herhaling Week 14 - E-marketingplan inleveren
3
RECAP: MULTICHANNEL STRATEGIE
Multichannel marketing is marketing waarbij men mbv verschillende marketing kanalen een klant wil bereiken. Een multichannel strategie vraagt een goed inzicht in de wensen van uw klanten!
4
VANDAAG Introductie E-Business -Traditioneel naar Online marketing
Online marketingstrategie Achtergronden Retail Hoofdstuk 2 & 3 HOM
5
MAAR EERST Welke te gekke / virale / succesvolle / minder succesvolle online cases zijn jullie afgelopen week tegengekomen?
6
VIRAL voorbeeld
7
VERSCHIL E-COMMERCE / E-BUSINESS
E-business is een ruimer begrip. E-business behelst ook de transacties binnen de organisatie. E-commerce wordt gezien als een onderdeel van E- business. De term "e-business" is een handelsmerk van IBM
8
VERSCHILLENDE VORMEN E-BUSINESS
Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C) Consumer to Consumer (C2C) Business to Business for Consumer (B2B4C)
9
E-BUSINESS
10
VAN TRADITIONELE NAAR ONLINE MARKETING, VAN 4P NAAR 4C
Hoofdstuk 2 HOM
11
NOG MEER P’S Pers Politiek Parkeren Proces People / Personeel Progress
RETAILMARKETING ORGANISATIE Parkeren People / Personeel Positionering Paying Pers Politiek Proces Progress … People Planet Profit
12
INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN
Markt \ Product Huidig Nieuw Marktpenetratie Productontwikkeling Marktontwikkeling Diversificatie
13
INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN
14
KANSEN ONLINE MARKETING
Naast presentatie ook beleving Mogelijkheden tot het aanboren van nieuwe marktsegmenten Mogelijkheden om producten direct te gebruiken Verregaande interactie met de consument Anonimiteit Relatieve goedkope mogelijkheden Groot bereik Mogelijkheid om kleine markten winstgevend te maken
15
ONLINE MARKETINGSTRATEGIE EN TOEPASSING VAN HET 4C-MODEL
Hoofdstuk 3 HOM
16
VOORDELEN ONLINE MARKETING
Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.
17
VOORBEELDEN EIGENSCHAPPEN ONLINE MARKETING
Sterke relatiegerichtheid Focus op het kanaal, de content en de terugkerende bezoeker Focus op een afgewogen mix van informatie, communicatie en transactie (H6)
18
ENGAGEMENT
19
VOORBEELDEN ENGAGEMENT
Consumeren: review lezen Deelnemen: spel spelen Verspreiden: Delen met je vrienden
20
ONLINE MARKETING OMVAT
21
PERMISSIEMARKETING Permissiemarketing onderscheidt zich van traditionele marketing, "interruptiemarketing” genoemd. marketing is een vorm van permissiemarketing. Het uitgangspunt hiervan is dat het initiatief tot de communicatie ligt bij de (potentiële) relaties. Opt-in Opt-out
22
PLAATS VAN DE ONLINE MARKETING STRATEGIE
Afgeleide van de marketing- en communicatiestrategi e van een bedrijf De Mission Statement van een bedrijf moet daarom online ook goed vertaald aanwezig zijn.
23
FASES VOOR ONLINE MARKETING STRATEGIE
Waar staan we nu? Waar willen we staan? Hoe komen we daar? Welke middelen gebruiken we? Hoe komen we met die middelen waar we moeten zijn? Wie doet wat? Hoe vindt de controle plaats?
24
RANDVOORWAARDEN VOOR ONLINE MARKETING
25
OVERIGE SUCCESFACTOREN
Het budget De aanwezige kennis Betrokkenheid van afdelingen Internetvisie hoog in de organisatie Timing Dienst en of product zelf De vatbaarheid van de doelgroep voor online activiteiten
26
iPACT Sluit een PACT voor een succesvolle online marketingstrategie
Personeel Afhandeling Content Techniek
27
iPACT
28
ONLINE STRATEGIEËN Internet als missie
Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel
29
INTERNET ALS MISSIE
30
INTERNET ALS KRITISCHE SUCCESFACTOR
31
INTERNET ALS STRATEGISCH HULPMIDDEL
32
ONLINE MARKETINGMIX 4 P’S > 4 C’S
Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication
33
COST (PRIJS) Prijs zelf is niet alleen een sterk wapen
Bij een scherpe prijs wordt je sneller gevonden Kostenbesparing
34
CONVENIENCE (PLAATS) Gemak
De weinige stappen die gemaakt moeten worden om tot een transactie of het doel te kunnen komen Het direct kunnen bekijken van producten Makkelijke betaalmethode Status kunnen bekijken Direct kunnen bestellen en bijbestellen Goede formulieren Eenvoudige navigatie
35
CONSUMER VALUE (PRODUCT)
De unieke, onderscheidende en sterke meerwaarde, die niet eenvoudig te kopiëren is door de concurrent. 24 uur bereikbaarheid is eigenschap, geen meerwaarde!
36
COMMUNICATIE (PROMOTIE)
Look-&-feel van webuitingen. Interaction Design. Het doel is het meegeven van goed gevoel. 2 voorbeelden: 1. De verhouding tekst/foto/video en overige onderdelen van een scherm 2. Een ontwerp en uitstraling die veel vertrouwen wekken
37
VOLGENDE WEEK Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix
Hoofdstuk 4 & 5 HOM
38
RECAP VORIGE WEEK – VOORDELEN ONLINE MARKETING
Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.
39
RECAP VORIGE WEEK: PERMISSIEMARKETING
marketing is een vorm van permissiemarketing: Opt-in Opt-out Permissiemarketing vs Interruptiemarketing
40
RECAP VORIGE WEEK: ONLINE STRATEGIEËN
Internet als missie Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel
41
VANDAAG Web 2.0? Web 3.0! Online marketingmix van alle middelen en
het 4R-model Hoofdstuk 4 & 5 HOM
42
WEB 1.0, 2.0, 3.0 Hoofdstuk 4 HOM
43
WEB 1.0 De handige bibliotheek waar info werd aangeboden.
Info aanbod, multimediale presentatie, virtuele communicatie, direct marketing en ‘aanwezig zijn’ behoren bij Web 1.0. Kenmerken van Web 1.0: Intreding CMS Flash intro’s Online directories MP3’s downloaden
44
WEB 1.0 NAAR WEB 2.0
45
WEB 2.0 4 voorbeelden van Web 2.0 kenmerken:
Er is veel bereidheid tot delen van info, nieuws, ervaringen, etc (sharing) Prive en zakelijk online netwerken is een dagelijkse bezigheid Bijv. mobiele telefoons zorgen voor user-generated content zoals video’s en foto’s Het web heeft ook zakelijk een sterk sociaal karakter gekregen
46
OF Multimedialiteit Virtualiteit Connectiviteit
Was Nieuwe Media eerst een bedreiging Nu is de toegevoegde waarde erkend.
47
FOCUS WEB 2.0 Social networking en communities Social media
Crowdsourcing User-generated content Collaboration en sharing
48
APPLE SITE WEB 1.0
49
APPLE SITE WEB 2.0
50
WEB 3.0 Waar Web 2.0 sociaal en open is, maakt Web 3.0 het internetters nog makkelijker door : vergaande relevante koppelingen van technieken, media, profielen, content en databases. Kernwoorden zijn relevantie en location based.
51
DUS:
52
ONLINE MARKETING MIX Hoofdstuk 5 HOM
53
ONLINE MARKETINGMIX: 4P’S NAAR 4C’S
Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication
54
4C’S NAAR… 10P’S Een aanvullend marketingmodel met 10P’s
Gebaseerd op de Amerikaanse Internetaanpak met focus op E-business/sales.
55
10 P’S Positioning Packaging Portals Pathways Pages Personalization
Progression Payments Processes Performance
56
POSITIONING: WEHKAMP
57
PACKAGING: BOL.COM
58
PORTALS: STARTPAGINA
59
PATHWAYS Juiste wegen die naar een site leiden: Social media
Affiliate netwerken Zoekmachinemarketing Domeinnaam zelf!
60
Beperkt compact aanbod linken aan relevante content
PAGES: TU DELFT Beperkt compact aanbod linken aan relevante content
61
PERSONALISATION: ZALANDO
Gepersonaliseerde advertising obv cookies
62
PROGRESSION Hoe converteert een klant? Online aankoop
Aanvragen brochure Terugkerend bezoek aan de site etc
63
PAYMENTS
64
PROCESSES Routing Processen Frontend / Backend Functioneel ontwerp
65
PERFORMANCE
66
ONLINE DOELSTELLINGEN
Twee soorten doelstellingen: Doelstelling direct afgeleide van de marketingdoelstelling en – strategie Gekwantificeerde doelstellingen die meetbaar en concreet zijn.
67
CONVERSIE DOELSTELLINGEN
68
ONLINE MIDDELEN Zoekmachinemarketing Social Media Viral Marketing
E mailmarketing Affiliates ( Mobile Marketing Contentstrategie Online video Advertising Microsites (
69
ZOEKMACHINEMARKETING
70
VIRALE MARKETING: DRIES ROELVINK
71
MICROSITES: ANWB
72
4R-MODEL Het 4R-model voor succes online campagnes. Relevantie Rich
Retentie Reactie & rendement
73
VOLGENDE WEEK E-Business Introductie opdracht website analyses
Wat maakt een goede website?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.