De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag."— Transcript van de presentatie:

1 Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag

2 KNCV 25 april 2006 2 van 26 Wie is ? •Chemicus –Rijksuniversiteit Groningen •Docent (meer dan 15 jaar) –HBO (milieukunde; landbouw; verpleegkunde; diermanagement) –VO (Luzac; )

3 KNCV 25 april 2006 3 van 26 •Schrijver en (wetenschaps)journalist •Onderzoeker coauteur: Anna Weierink Wie is ?

4 KNCV 25 april 2006 4 van 26 Nieuwe Wereld •Gaf ik op een verkeerde manier onderwijs? –Mentaal model –Schema –Cognitieve structuur –Context vs content –Concept map –Dual code theorie –……

5 KNCV 25 april 2006 5 van 26 Waarom is scheikunde zo moeilijk? •Chemici zijn vreemde denkers. •Chemici zijn lui. H 2 O (s)  H 2 O (l) echte wereld nanoscopische wereld symbolische wereld

6 KNCV 25 april 2006 6 van 26 Drie chemische werelden •Ervaren chemici kunnen goed ‘heen en weer denken’ tussen deze drie werelden. •Scholieren kunnen dit nog niet. Kozma & Russell (1997). Journal of Research in Science Teaching •Scholieren halen betere resultaten als zij ook leren ‘heen en weer te denken’. Herron (1996). The Chemistry Classroom

7 KNCV 25 april 2006 7 van 26 Nieuwe kennis •Nanoscopische en symbolische wereld is nieuwe kennis voor scholieren. •Claim: nieuwe kennis is gemakkelijker aan te leren binnen een context. Herron (1996). The Chemistry Classroom Wilson & Cole (2000). Educational Technology Research and Development H 2 O (s)

8 KNCV 25 april 2006 8 van 26 Glycerolesters (Heer Bommel en de pronen, 1973/74)

9 KNCV 25 april 2006 9 van 26 Mogelijke voordelen van context •Geeft betekenis en coherentie aan nieuwe kennis. •Motiveert. •Kennis wordt sneller opgenomen. •Kennis blijft beter hangen. •Meer kennis opgenomen. •Vraagstukken worden beter gemaakt.

10 KNCV 25 april 2006 10 van 26 Mogelijke nadelen van context worden nauwelijks genoemd.

11 KNCV 25 april 2006 11 van 26 Onderzoek Weinig … “Given their widespread use and claims for their benefits, one of the most interesting features of context-based approaches is the comparitive lack of research-based evaluation into the effects of their use.” Bennet & Holman (2002). Chemical Education: Towards Research-based Practice. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Press.

12 KNCV 25 april 2006 12 van 26 Onderzoek •Een paar studies laten een positief effect zien. Schwartz-Bloom & Halpin (2003). Journal of Research in Science Teaching •Net zo veel studies laten een (sterk) negatief effect zien. De Bock et al (2003). Learning and Instruction •Andere studies laten geen effect zien. Bennet & Holman (2002). Chemical Education: Towards Research-based Practice. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Press. Vermaat (not published)

13 KNCV 25 april 2006 13 van 26 De toekomst? •Grote contexten (de oceanen, forensisch onderzoek) waarin de chemische concepten geperst worden, of het nu past of niet.

14 KNCV 25 april 2006 14 van 26 Discussie is nauwelijks mogelijk. Uitzondering: Martin Goedhart (2004), NVOX

15 KNCV 25 april 2006 15 van 26 De praktijk •Navraag bij ervaringsdeskundigen:

16 KNCV 25 april 2006 16 van 26 Interesse bij de scholieren? •Groot!

17 KNCV 25 april 2006 17 van 26 Behoefte? •Bij scholieren een enorme behoefte aan structuur. •Deze structuur is heel slecht te vinden in de meeste schoolboeken.

18 KNCV 25 april 2006 18 van 26 Mijn angst •De huidige voorstellen zullen de structuur nog verder verbergen. •Scholieren zien dan door de bomen het bos niet meer.

19 KNCV 25 april 2006 19 van 26 Structuur

20 KNCV 25 april 2006 20 van 26 Ben ik tegen contexten? Nee, maar gebruik ze goed.

21 KNCV 25 april 2006 21 van 26 Gebruik van context •Uitgaan van de structuur van de chemische begrippen. •Contexten gebruiken voor: –Introductie nieuw onderwerp. –Verheldering. –Toepassing van begrippen in alledaagse situaties. •Gebruik ‘kleine’ contexten.

22 KNCV 25 april 2006 22 van 26 •Introductie zouten: Voorbeeld 1

23 KNCV 25 april 2006 23 van 26 Voorbeeld 2 •Introductie waterstofbruggen en ruimtelijke structuur van ijs:

24 KNCV 25 april 2006 24 van 26 Voorbeeld 3 (Heer Bommel en de loodhervormer, 1972) •Rekenen aan dichtheid.

25 KNCV 25 april 2006 25 van 26 Conclusie •Ga uit van de structuur van de chemische begrippen. •Geef afwisseling in de lessen: •Ga uit van de structuur van de chemische begrippen. •Geef afwisseling in de lessen: •contexten, •Ga uit van de structuur van de chemische begrippen. •Geef afwisseling in de lessen: •contexten, •video/DVD, computerpracticum, •Ga uit van de structuur van de chemische begrippen. •Geef afwisseling in de lessen: •contexten, •video/DVD, computerpracticum, •scheikundepracticum.

26 KNCV 25 april 2006 26 van 26 Einde


Download ppt "Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag."

Verwante presentaties


Ads door Google