De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Handshaking bij innovatiemanagement Brainstorming voor KVIV denknet Toekomst Vlaanderen: Hoe innovatie vermarkten? Luc Bongaerts, 25 april 2004.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Handshaking bij innovatiemanagement Brainstorming voor KVIV denknet Toekomst Vlaanderen: Hoe innovatie vermarkten? Luc Bongaerts, 25 april 2004."— Transcript van de presentatie:

1 Handshaking bij innovatiemanagement Brainstorming voor KVIV denknet Toekomst Vlaanderen: Hoe innovatie vermarkten? Luc Bongaerts, 25 april 2004

2 2 Overzicht  Handshaking: Wat is dat?  Probleemstelling  Waarom handshaking?  Hoe handshaking  Bij starters  Bij KMO’s  Bij grotere bedrijven  Praktische aanbevelingen  Besluit

3 3 Handshaking: wat is dat?  Handshaking:  Complementaire spelers actief samenbrengen om nieuwe economische activiteiten te organizeren:  complementaire spelers:  innovatoren (technische vernieuwers)  business developers  Venture capitalists  …  nieuwe economische activiteiten  Bestaande ontwikkelingen in pre-competitieve faze vermarkten  Nieuwe opportuniteiten uitwerken  Actief:  Vanuit de overheid, universiteit, investeringsinstellingen, KVIV (waarom niet?), … actief gaan zoeken naar opportuniteiten.

4 4 Probleemstelling  Er zijn veel nieuwe ideeën in Vlaanderen  Vlamingen zijn harde werkers, creatief en goed opgeleid en leveren een hoge kwaliteit af in wat we doen.  De basis van heel wat fundamenteel nieuwe zaken ligt nu reeds beschikbaar bij onze onderzoeksinstellingen.  Maar ze worden te weinig naar de markt gebracht:  Vlamingen kunnen niet verkopen  Niet alle onderzoekers hebben de business skills/tijd/zin/… om hun resultaten naar de markt te brengen.  Dikwijls gaat het buitenland de onderzoeksresultaten van Vlaams onderzoek exploiteren.  KMO’s zijn dikwijls conservatief, huiverachtig om te veranderen  Onze volkscultuur: we willen het zelf doen.

5 5 Probleemstelling  Innovatie houdt twee factoren in:  1/ nieuwe ideeën  2/ die omgezet worden in een marktgericht product.  Dat laatste punt is en blijft een probleem.  Hoeveel producten kun je echte een lokaal label opkleven?  Waar zijn de Vlaamse Nokia's ?  Wij zijn componentenleveranciers veeleer dan productontwikkelaars.

6 6 Waarom handshaking?  Handshaking is een van de manieren om innovaties te vermarkten:  Creeren van opportuniteiten die anders onontgonnen blijven.  Samenbrengen van de technische innovatoren met de mensen die ze kunnen verkopen.  Samenbrenger van onderzoekers met mensen die de business skills, tijd en zin hebben om die onderzoeksresultaten naar de markt te brengen.  Exploitatie van onderzoeksresultaten in eigen land.  Samenbrengen van KMO’s met de groei- en innovatie-experten  In plaats van alles zelf te doen, mensen samenbrengen die elk kunnen doen waar ze best in zijn.  technische innovatoren laten doen waar ze goed in zijn.  Pro-actief handshaking  Identificeren van commerciele activiteiten terwijl het onderzoek nog aan de gang is.  Vooruitplannen  Pipeline uitbouwen

7 7 Hoe handshaking?  Via  Bestaande overheidsinstellingen (IWT, …)  Universiteiten (LRD, …)  Ondernemingsverenigingen (Unizo, VBO, VEV, WTCM, …)  Business development cells oprichten  een netwerk van Business developers die actief scouten  voltijds beschikbare personen, met een brede kijk op onderzoek en de bedrijfswereld hebben  Bvb. kaderleden van ondernemingen met brugpensioen.  Met uitgebreide achtergrondkennis en sociale netwerk  identificeren van de juiste formule (o.a. financiële voorwaarden voor bijverdienen)  Doel is om mensen bij elkaar te brengen (eerder dan eigen projecten te promoten)  synergiemogelijkheden detecteren  als "matchmaker" optreden.  Win-win scenario’s opzetten  no-cure-no-pay approach

8 8 Hoe handshaking?  Soorten activiteiten  Bestaande ontwikkelingen in pre-competitieve faze vermarkten  Bvb doctoraat commercialiseren  Uitgaande van een marktvraag, bestaande spelers samenbrengen  Bvb, KMO en universiteit  Exportmogelijkheden bij bestaande KMO  Nieuwe businesslijn bij bestaande KMO  Focuseer op doelgroep:  Bij starters  Bij KMO’s  Bij grotere bedrijven

9 9 Handshaking bij starters  Universitaire / Industriele spin-offs  Naast de huidige “begeleiding” bij starten (LRD):  On Demand  Actief brokerage:  opzetten, promoten, omkaderen van activiteiten  Market pull  Actief Business Development  Industriele dienstverlening  Lagere drempel voor de industrie  Lagere drempel voor onderzoekers  Academische erkenning:  Onder het motto dat men krijgt wat men meet, dient er dus vanuit de overheid dringend bijgestuurd naar een maatstaf voor academische efficiëntie die OOK het vermarkten beloont.

10 10 Handshaking bij KMO’s  hoe KMO's doen groeien?  Gazelle-model: maak van een kleine KMO een grote KMO.  Ondersteuning van goed-draaiende “Business As Usual” KMO’s  Om verder te groeien.  Concept van “enten”, “verkoop in licentie”?  Breng export-specialisten samen met de KMO’s  Opdracht:  Zoek goede oplossing voor het probleem van vele KMO’s:  angst om de macht kwijt te raken?  Nu in licentie verkopen is een hypotheek voor latere groei.

11 11 Handshaking bij grotere bedrijven  Werk met de innovatoren, intrapreneurs, ingenieurs  Dienstverlening in de vorm van cursussen, opleidingschecks:  niet alleen voor “Spaans en Informatica”  Maar ook  voor commercial skills, innovatiemanagement  Voor business coaching, …  Actieve negotiatie  Breng de groten samen vanuit de overheid  …

12 12 Bestaande voorbeelden  LRD: Leuven Research & Development LRD  Begeleiding universitaire spin-offs  HSA: Hungarian Software Alliance HSA  Conglomeraat van onafhankelijke Hongaarse softwarebedrijven, opgezet door de Hongaarse overheid. Die bedrijven blijven onafhankelijk, maar bespelen samen de internationale markt (marketing, verkoop, …)  IWT: Instituut voor de aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in Vlaanderen. IWT  …

13 13 Praktische aanbevelingen  Voorzie budget voor business development in onderzoeksinstellingen en bedrijfsorganizaties.  Leer 2016 Vlaamse ingenieurs “verkopen”  Permanente vorming  In de ingenieursopleiding  Economisch onderzoek:  Werk concepten als “brokering” en “hefboombanen” verder uit  Verlaag de drempel voor IP-bescherming  geef hun een faire en betaalbare juridische bescherming bij brokerage;  Voorzie een juridisch kader /standaard-contract voor technische innovatoren  Voorzie betere appreciatie voor technische innovatoren:  Momenteel wordt het valoriseren van resultaten te veel overgelaten aan de persoonlijke ambities van de betrokken onderzoekers om commercieel te gaan  Beloon ook onderzoekers die betrokken zijn bij industriele dienstverlening, vermarkten, maar die zelf geen bedrijf opstarten  Beloon intrapreneurs in universiteiten (financieel, academisch)

14 14 Besluit  Er zijn genoeg mensen met ideeen,  Er zijn genoeg mensen met enterpreneur/intrapreneurscapaciteiten,  maar geef ze een duwtje in de rug


Download ppt "Handshaking bij innovatiemanagement Brainstorming voor KVIV denknet Toekomst Vlaanderen: Hoe innovatie vermarkten? Luc Bongaerts, 25 april 2004."

Verwante presentaties


Ads door Google