Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdWouter Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
De boekhandel , een bedrijfseconomische benadering
2
Auteur Uitgever Boekhandel Consument
1. Klassiek Business Model Auteur Uitgever Boekhandel Consument
3
Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel
4
Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION
Typologie boekhandel: algemeen – niche – onafhankelijk – keten… Social & shopping experience
5
Topics klassiek model Value for money
7
Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch.
2. Bricks versus clicks Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. BOEKHANDEL WEBWINKEL PAND Handelspand Magazijn Personeel Aanbod
8
Sb pand
9
Sb pand
11
Locaties A - Locaties B - Locaties C - Locaties Bestemming Bestemming
Impuls Bestemming B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Impuls
12
Schematisch: PRO CONTRA A – LOCATIE PRO CONTRA B – LOCATIE
Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PRO CONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie
13
Magazijn van Amazon
14
ICT, marketing en logistiek
Bricks versus clicks Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. BOEKHANDEL WEBWINKEL PAND Handelspand Magazijn Personeel Verkoop ICT, marketing en logistiek Aanbod
17
Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch.
Bricks versus clicks Onderscheidende factoren , bedrijfseconomisch. BOEKHANDEL WEBWINKEL PAND Handelspand Magazijn Personeel Verkoop ICT, marketing en logistiek Aanbod Beschikbaar assortiment Virtueel
18
Bestsellerverkoop groeit, maar niet ten koste van breed aanbod.
(bron : artikel van Boekenvak 20/09/2013) Boek.be en de Universiteit Antwerpen lieten een onderzoek uitvoeren naar het aandeel van de bestsellers in de boekenverkoop in Vlaanderen. Onderzoekster Catherine Vanheusden vergeleek de verkoopcijfers van 2008 tot 2012 en kwam tot de vaststelling dat de verkoop van bestsellers behoorlijk toeneemt, maar niet in alle genres. Vooral bij literaire fictie en non-fictie vrije tijd tekent het succes van de bestsellers zich duidelijk af. De bestseller top 10 verkoopt vooral goed in de grootwarenhuizen, minder in de boekhandel. Globaal genomen stijgt het aandeel van de bestsellers, maar het brede aanbod in de boekhandel wordt hierdoor niet gekannibaliseerd. Het genereert dus eerder een extra verkoop dan dat het schade berokkent aan de verkoop van het brede boekenaanbod.
19
Essentieel voor een gezonde onderneming is een
goede omloopsnelheid of rotatie. Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase).
20
Voorraadkapitaal- en rotatie:
Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met inwoners: 8.900 verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van €
21
Maar, voorraad is duur en risicovol:
een “kapitaal” dervingsrisico afschrijvingsrisico
22
Gevolg van een te lage rotatie:
Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies
23
Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid
Hoge rotaties Grootdistributie Beststellers Gemiddelde rotaties Algemene boekhandels Bestsellers & Long tail Lage rotaties Wetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail
24
Gevolg van een te lage rotatie:
Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies
25
3. De Boekhandel in de toekomst ?
26
®Evolutie Direct toegang tot miljoenen referenties E-books
QR-codes lezers van dit boek kochten ook… E-commerce Direct toegang tot miljoenen referenties E-books Social Media wereldwijd
27
DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES
28
Feiten en cijfers Vlaanderen 2013 bron GfK
Klassiek ®Evolutie 88 % via fysieke kanalen 12 % online verkopen Omzetmatig onder druk Sterk stijgend 98,5 % papieren boeken 1.5 % E-boeken
29
De Toekomst? en/en Multi Channel bricks & clicks Commerce Convenience
30
Multi Channel Media Auteur Google e.a. Consument Uitgever Distributie
Boekhandel Auteur Media Uitgever Distributie Google e.a.
31
Multi Channel boekhandel online offline Logistiek Communicatie
Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service
32
Multi Channel Consument Boekhandel Mobiel shoppen
Fysieke winkel – experience! Online winkel 24/24 Gesegmenteerde Communicatie - CRM
33
De toekomst? E – READEN ? E – READEN ? E – READEN ?
34
Onderscheidende factoren?
CRM De ‘boekhandel’ als etalage, visitekaartje, als blijvende trekker in de promotie van boeken. Het betasten, bekijken, onderzoeken en vergelijken in de boekhandel. “SHOPPING” experience
35
De jacht op een krabbel 30/10/2013 | Geert Van der Speeten (Bron : De Standaard)
37
Met dank voor uw aandacht Guido De Smet guido
Met dank voor uw aandacht Guido De Smet
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.