Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndreas Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Omgaan met fluctuerende melkprijs in de VS
Ted van Raaij
2
In vogelvlucht Hier woon ik Videofilm Bedrijfsopzet
Uitdagingen bedrijfsontwikkeling Verschil Nederland en de VS Vermarkten
3
Hier woon ik …..
4
Hier woon ik …..
5
Hier woon ik …..
6
Videofilm …….
7
Bedrijfsopzet South Charleston, Central Ohio 2.000 melk- en kalfkoeien
Totale productie 20 miljoen kilo melk 1.100 stuks jongvee op contract bij jongvee-opfokkers Bedrijfsgebouwen op 20 hectare Totale oppervlakte 65 hectare
8
Bedrijfsopzet Voer en mest via contracten met 5 lokale akkerbouwers. Totaal hectare Vergunning voor melk- en kalfkoeien Bedrijf in eigendom met moeder en mij als aandeelhouders Verhuizing in Bedrijf in 2003 gebouwd door Vreba-Hoff
9
Schema personeel
10
Uitdagingen bedrijfsontwikkeling
Snellere bedrijfsontwikkeling Efficiënt werken Vooruit zien en denken Problemen snel corrigeren Prioriteiten stellen in werkverdeling en uitgaven Cashflowmanagement en voorraadbeheer
11
Uitdagingen bedrijfsontwikkeling
Prestatie en resultaten: ruim boven gemiddelde Maand- of kwartaalboekhouding als goede graadmeters Resultaten per kilo melk, ken je kostprijs Plan vergunning en financiering bedrijfsontwikkeling Marketing
12
Verschil Nederland en de VS
Geen melkquotum Lagere grondprijzen Vrije marktwerking (invloed wereldmarkt) Mogelijkheid in- en verkoop producten (voer en melk hoofdzaak) Schaalgrootte, personeel Nederland Beter inspelen op wereldmarkt Grotere variatie producten Goede infrastructuur Hoogwaardige landbouw, automatisering, kennis Zeer goed klimaat
13
Vermarkten Risicomanagement in veranderende markt. Ik noem het verzekering van inkomen Leg zowel de kosten- als de opbrengstenkant vast Weet wat je productiekosten zijn Tijdstip van vermarkten is bepalend voor het succes. Probeer de cyclus te bepalen en vraag om adviezen Goed vermarkten betekent een stabieler inkomen
14
Vermarkten
15
Vermarkten
16
Vermarkten Geeft financiers en investeerders meer zekerheid
Naarmate bedrijven groter worden een goede methode om het resultaat te verbeteren Verschillende vormen: vaste prijs, minimum prijs, maximum prijs met upsite rider; melk gekoppeld aan voercontract Spelregels: contract per maand, max. 24 maanden Prijs class III CBT Minimaal pound per contract. Niet meer dan 75% van productie.
17
Vermarkten Vermarkten met de coöperaties grote voordelen
In NL zouden de grotere coöperaties dit mogelijk moeten maken voor de leden Bedenk een ding we drijven handel om onze koeien en kalveren te verkopen Maar de melk ons hoofd inkomen geven we gewoon mee In NL hebben we al laten zien dat we de beste melk veehouders zijn nu het ondernemerschap verder uit bouwen denk vooruit blijf ‘creative as we say: think outside the box.’
18
Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.