Download de presentatie
1
Informatica klas 4 Hoofdstuk 1
binair decimaal hexadecimaal decimaal decimaal binair bits en bytes optellen schakelingen voor optellen Tekst digitaliseren Beeld digitaliseren Geluid digitaliseren SondervickCollege Veldhovenca
2
Teken, betekenis en standaardisatie
Informatie heeft: Vorm symbool of teken voorbeeld: Inhoud boodschap bij dit voorbeeld: maak een afdruk Standaardisatie in de meeste programma’s worden dezelfde tekens gebruikt voor dezelfde boodschap SondervickCollege Veldhovenca
3
Van binair naar decimaal:
Zet machten van twee boven de cijfers, begin achteraan 128 64 32 16 8 4 2 1 1 128 wel 1 niet 64 niet 32 niet 16 wel 8 wel 4 niet 2 wel Uitkomst: 2 + 8 + 16 + 128 = 154 Klaar, dus : = 154 SondervickCollege Veldhovenca
4
= ... (decimaal) 128 64 16 1 2 7 2 7 2 6 2 6 2 5 2 5 2 4 2 4 2 3 2 3 2 2 2 1 2 1 1 X X X X X X X X 1 1 1 1 =209 SondervickCollege Veldhoven Informatica
5
3 B 4 3 Hexadecimaal A=10 B=11 C=12 =59 =67 16 1 16 1 11 x 1 = 11
Dus: =59 Dus: = 67 SondervickCollege Veldhoven Informatica
6
F F A 3 Hexadecimaal D=13 E=14 F=15 =255 =163 16 1 16 1 15 x 1 = 15
Dus: =255 Dus: = 163 SondervickCollege Veldhoven Informatica
7
Van decimaal (181) naar binair:
Kijk steeds welke macht van 2 er in zit 181: Zit 128 er in ? Ja, dus Blijft over =53 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
8
Van decimaal (181) naar binair:
Kijk steeds welke macht van 2 er in zit 53 : Zit 64 er in ? Nee, dus 53 : Zit 32 er in ? Ja, dus Blijft over =21 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
9
Van decimaal (181) naar binair:
Kijk steeds welke macht van 2 er in zit 21 : Zit 16 er in ? Ja, dus Blijft over = 5 1 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
10
Van decimaal (181) naar binair:
Kijk steeds welke macht van 2 er in zit 5 : Zit 8 er in ? Nee, dus 5 : Zit 4 er in ? Ja, dus Blijft over = 1 1 1 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
11
Van decimaal (181) naar binair:
Kijk steeds welke macht van 2 er in zit 1 : Zit 2 er in ? Nee, dus 1 : Zit 1 er in ? Ja, dus Blijft over = 0 Klaar! 181 = 1 1 1 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
12
Van decimaal (181) naar binair:
Andere manier: deel steeds door 2, schrijf de rest op 181 delen door 2 geeft: de rest is: 90 1 van achter naar voor: 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
13
181 90 45 1 181 decimaal : Deel steeds door 2 en bekijk de rest
de rest is: delen door 2 geeft: 45 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
14
181 90 45 1 22 1 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest
de rest is: 1 delen door 2 geeft: 22 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
15
181 45 90 22 11 1 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest
de rest is: delen door 2 geeft: 11 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
16
45 181 22 90 11 1 5 1 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest
de rest is: 1 delen door 2 geeft: 5 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
17
22 181 11 90 45 5 1 2 1 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest
de rest is: 1 delen door 2 geeft: 2 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
18
11 181 90 5 45 2 22 1 1 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest
de rest is: 22 delen door 2 geeft: 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
19
11 181 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest 5 90 2 45 1 de rest is: 22 1 delen door 2 geeft: We zijn bij 0, het is klaar! 181 = 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
20
1 1 1 1 1 1 1+1=10 0 opschrijven, 1 onthouden Bits & bytes optellen
1 1 1 1 1 1+1=10 0 opschrijven, 1 onthouden SondervickCollege Veldhoven Informatica
21
1 1 1 1 1 1 1+1+0=10 0 opschrijven, 1 onthouden Bits & bytes optellen
1 1 1 1 1+1+0=10 0 opschrijven, 1 onthouden SondervickCollege Veldhoven Informatica
22
1 1 1 1 1 1 1+1+1=11 1 opschrijven, 1 onthouden Bits & bytes optellen
1 1 1 1+1+1=11 1 opschrijven, 1 onthouden SondervickCollege Veldhoven Informatica
23
1 1 1 1 1 1 1 1 1+0+0=1 1 opschrijven, Klaar! Bits & bytes optellen
1 1 1 1 1 1 1 1 1+0+0=1 1 opschrijven, Klaar! SondervickCollege Veldhoven Informatica
24
Bits & bytes : de en-schakeling
voeding Uitgang=0 Ingang1=0 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
25
Bits & bytes : de en-schakeling
voeding Uitgang=0 Ingang1=1 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
26
Bits & bytes : de en-schakeling
voeding Uitgang=1 Ingang1=1 Ingang2=1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
27
Bits & bytes : de en-schakeling
voeding Uitgang=0 Ingang1=0 Ingang2=1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
28
Bits & bytes : de of-schakeling
voeding Uitgang=0 Ingang1=0 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
29
Bits & bytes : de of-schakeling
voeding Uitgang=1 Ingang1=1 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
30
Bits & bytes : de of-schakeling
voeding Uitgang=1 Ingang1=1 Ingang2=1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
31
Bits & bytes : de xof-schakeling (xor)
voeding Uitgang=0 Ingang1=0 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
32
Bits & bytes : de xof-schakeling (xor)
voeding Uitgang=1 Ingang1=1 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
33
Bits & bytes : de xof-schakeling (xor)
voeding Uitgang=1 Ingang1=0 Ingang2=1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
34
Bits & bytes : de xof-schakeling (xor)
Uitgang=0 voeding Ingang1=1 Ingang2=1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
35
+ Twee bits optellen: achterste bit met xof voorste bit met and EN XOF
+ EN XOF SondervickCollege Veldhoven Informatica
36
+ 1 1 1 Twee bits optellen: achterste bit met xof voorste bit met and
1 EN XOF 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
37
+ 1 1 1 Twee bits optellen: achterste bit met xof voorste bit met and
+ 1 1 EN XOF 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
38
1 + 1 1 1 Twee bits optellen: achterste bit met xof
voorste bit met and 1 + 1 1 EN XOF 1 De schakeling voor het optellen van twee bits stellen we op de volgende dia’s voor door: tel2op EN XOF SondervickCollege Veldhoven Informatica
39
1 + 1 + 1 1 1 1 1 Drie bits optellen OF tel2op tel2op 1 EN XOF EN XOF
tel2op EN XOF 1 OF SondervickCollege Veldhoven Informatica
40
1 + + 1 1 1 1 0 Drie bits optellen OF tel2op tel2op 1 1 EN XOF EN XOF
+ 1 1 1 tel2op EN XOF 1 tel2op EN XOF 1 OF SondervickCollege Veldhoven Informatica
41
1 + 1 + 1 1 1 0 Drie bits optellen OF tel2op tel2op
1 Het klopt ook bij 0+1+1=10 en bij 1+0+0=01 en bij 0+1+0=01 0+0+1=01 0+0+0=00 1 tel2op EN XOF 1 tel2op EN XOF OF SondervickCollege Veldhoven Informatica
42
Twee bytes optellen De schakeling van de vorige dia’s stellen we hier voor door: tel3op SondervickCollege Veldhoven Informatica
43
Hoe wordt tekst opgeslagen: m.b.v. ASC-code
enter SondervickCollege Veldhoven Informatica
44
Hoe wordt tekst opgeslagen
Tekst wordt meestal opgeslagen m.b.v. de ASCII-code. Per teken wordt 1 byte gebruikt; je kunt dus 255 tekens coderen m.b.v. ASC De tekst op de vorige dia bestaat uit 11 tekens + 2 keer entertoets 15 bytes Tekst kan ook worden opgeslagen m.b.v. Unicode Per teken worden dan 2 bytes gebruikt; je kunt dus circa tekens coderen m.b.v. de Unicode SondervickCollege Veldhoven Informatica
45
Kleuren digitaliseren: met RGB
Als je RGB-kleuren gebruikt geef je aan hoeveel rood , groen en blauw erin zit. Helder rood = RGB(255,0,0) In HTML: <font color="#FF0000"> RGB(130,0,0) = donkerrood Kleiner getal donkerder paars = RGB(255,0,255) In HTML: <font color="#FF00FF"> RGB(100,100,100) = grijs Kleinere getallen donkerder SondervickCollege Veldhoven Informatica
46
Hoe wordt een foto opgeslagen
Als je inzoomt op een foto zie je dat hij is opgebouwd uit pixels. De kleur van elke pixel wordt opgeslagen. SondervickCollege Veldhoven Informatica
47
Hoe wordt een figuur opgeslagen in een BMP-file
De eerste 54 bytes zijn voor de algemene kenmerken (lengte, breedte, enz) Eerst worden de pixels van de onderste rij opgeslagen, in de volgorde Blauw,Groen,Rood Dan de volgende rijen, elke rij wordt afgesloten met een nul SondervickCollege Veldhoven Informatica
48
Hoe wordt een figuur opgeslagen in een BMP-file
De kleur van elke pixel wordt opgeslagen Voor elke pixel worden 3 bytes gebruikt Elke rij wordt afgesloten met een 0, en voor de algemene kenmerken worden 54 bytes gebruikt. De figuur van de vorige dia (5 bij 3) neemt dus x = 102 bytes in beslag. Hoeveel bytes neemt een tekening van 800 bij 600 in RGB-kleuren als bmp-file in beslag ? 800 x 600 x 3 = (3 bytes per pixel) + 54 (algemene kenmerken) + 600 (per rij één extra byte), totaal bytes (ongeveer 1,44 Mb) SondervickCollege Veldhoven Informatica
49
Geluidsgolven: analoog (continu)
Tijd (in sec) SondervickCollege Veldhoven Informatica
50
Sampling: meet de hoogte regelmatig
Geluid digitaliseren Sampling: meet de hoogte regelmatig Tijd (in sec) CD-kwaliteit: keer per sec. opmeten Een uur stereo-muziek, 16 bits, CD-kwaliteit neemt dan x 2 x 2 x = bytes in beslag, dus ongeveer 635 Mb (wav-file) SondervickCollege Veldhoven Informatica
51
Compressie Einde Beeld: Geluid: Video: Bmp-file: zonder compressie
Gif-file: 256 kleuren, werkt met een palet JPG-file: gemiddelde kleur van bijv. 8 x 8 pixels Geluid: Wav-file: zonder compressie, voor alle geluiden mid-file: zonder compressie, alleen muziek MP3-file: neemt 12 keer zo weinig ruimte in Video: Avi-file: zonder compressie, 25 beelden per sec. 215 Mb voor een minuut film mpeg1: 10 Mb per minuut film, videoCD mpeg2: 20 Mb per minuut film, supervideoCD mpeg4: divX, hogere resolutie, minder ruimte Einde SondervickCollege Veldhoven Informatica
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.