Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKurt Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Spreekvaardiger door Taaltaken en Feedback
Een samenwerking tussen Roland Holst College Hilversum en Onderwijskunde, Pedagogiek en Lerarenopleiding (UvA)
2
Programma Taakgericht werken Feedback Resultaten eigen onderzoek
ICT ter bevordering van spreekvaardigheid
3
Taakgericht Werken Focus op betekenis/inhoud Communicatief eindproduct
Cognitieve processen worden uitgelokt. Pre Task- During Task – Post Task
4
Vakantiefoto beschrijven
5
Droomkamer
6
Producten vergelijken
7
Makelaar
8
Sollicitatie
9
Videoconferencing De vraag is hoe dragen het uitvoeren van een taak bij aan taalverwerving.
10
Taalverwerving Input (Krashen, 1981) Output (Swain, 1985)
Interactie (Long, 1985) Is dit voldoende?
11
Aandacht voor correctheid binnen taakgericht leren
Alleen aandacht voor inhoud leidt wel tot vloeiend communiceren maar niet tot correct communiceren (Swain, 1995) Focus on Form (Long,1991) Correctieve Feedback
12
Hoe geeft u feedback bij spreekopdrachten?
Max steht in die Ecke. Sam goes always to school by bus. Céline habiter en France. Hij loopte naar huis.
13
6 feedbackvormen Lyster and Ranta (1997)
Expliciete verbetering: He go to school. Recasts: Ich gehe zu Hause. Metalinguïstische feedback: We saw they. Vragen om verduidelijking: Mag ich… Uitlokking: Mon soeur… Herhaling: Deze ziekte voorkomt hier niet.
14
2 vragen Welke feedbackvorm komt het meest voor?
Welke is het meest effectief?
15
Onderzoek 2012 ‘Effective Task-Based Language Learning: to prompt or to recast?
3 condities: Experimenteel 1: Recasts Experimenteel 2: Prompts Controle groep: Regulier programma met methode
16
Experimenteel 1: Recasts
D: Wo steht der Computer? LL: auf der Schreibtisch. D: Ah, auf dem Schreibtisch. > Natuurlijke taalverwerving
17
Experimenteel 2: Prompts
LL: Das Kleid liegt in die Mitte > D: Welke naamval volgt er na in? > LL: 3e > D: Also, das Kleid liegt in ……… > LL: der Mitte
18
Resultaten Recasts en prompts hebben beide effect op verwerving van de 2 taalstructuren (zowel schriftelijk als mondeling). Prompts (= metalinguïstische FB+ uitlokking) hebben een significant groter leereffect (zowel schriftelijk als mondeling).
19
Conclusies voor de praktijk
Impliciete vormen zoals recasts hebben effect op taalverwerving en breken het minste in in de ‘communicative flow’. Expliciete vormen zoals uitlokking+ metalinguïstische feedback (=prompts) hebben de grootste effecten op taalverwerving. Effecten zijn afhankelijk van: leeftijd, niveau, grammaticale structuren, 2e of vreemde taal
20
ICT om spreekvaardigheid uit te lokken
Vocaroo Korte presentaties of dialogen. Reageren op gemaakt statement door docent of klasgenoot. Beschrijven van schilderij, foto of reclame. Luisteren naar podcast en commentaar geven. Deelname aan simulaties zoals het boeken van een hotelkamer.
21
ICT om spreekvaardigheid uit te lokken
Voki: sprekende ‘avatars’ creëren, radio-uitzending maken, story-telling. Voicethread: naar aanleiding van een plaatje, mening geven, iets beschrijven, debat organiseren
22
Virtueel taaldorp Nick Zwart
23
Second Life Omgeving Teen Second Life
24
NIFLAR Project Videowebconferencing
Etwinning
25
Vragen? Mailen naar Marrit van de Guchte of
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.