Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRegina Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
VCN NaZomerConferentie drs Suzanne Luger – ILO (UvA)
Atalanta VCN NaZomerConferentie 20 en 21 september 2013 drs Suzanne Luger – ILO (UvA)
2
Examenpensum Ovidius 2014 Latijnse tekst (ca. 600 vss)
Vertaalde tekst (ca. 950 vss) Metamorphosen: Phaethon Narcissus Perseus en Andromeda Apollo en Hyacinthus Atalanta en Hippomenes Venus en Adonis Canens, Picus, Circe + Cephalus en Procris Fasti: Callisto Proserpina
3
Wat doen we in de les? pensum vertalen vragen examenbundels maken
vertalingen oefenen activiteiten die tekstbegrip vergroten
4
Wat willen we bereiken? Leerlingen maken zich het verhaal eigen.
Leerlingen kunnen het verloop van het verhaal navertellen. Leerlingen herkennen belangrijke momenten / omslagpunten in het verhaal. Leerlingen kunnen binnen de Latijnse tekst verbanden aangeven. Leerlingen kunnen verbanden aangeven tussen de teksten in vertaling en de Latijnse teksten.
5
Activiteiten die tekstbegrip vergroten
Belemmerende factoren: tijdsdruk twijfel over noodzaak twijfel over rendement twijfel over eigen creativiteit
6
Doel van deze workshop een idee voor verwerking van het verhaal van Atalanta en Hippomenes uitvoeren. dat idee meegeven voor directe toepassing in de les. aanzet geven tot het uitvoeren van andere activiteiten die tekstbegrip vergroten. hopelijk ook (een deel van) de belemmeringen wegnemen.
7
Belemmeringen wegnemen: tijdsdruk
660 vss Latijn 10 vss per lesuur = 66 lesuren 3 lessen per week = 22 weken Er zijn officieel 40 lesweken per jaar, in het examenjaar natuurlijk minder. Hoeveel minder verschilt per school. Bij mij: 25 lesweken (maar wel 4,5 uur per week les)
8
Oplossingen: tijdwinst
flipping the classroom intensief/extensief vertalen afwisselen vertalen met expertmethode
9
Belemmeringen wegnemen: noodzaak & rendement
Na uitvoeren van deze activiteiten waren de resultaten bij de vragen van CE 2013 statistisch significant hoger dan het landelijk gemiddelde. Motivatie neemt toe
10
Film: leerlingen kunnen het verloop van het verhaal navertellen
clips uit Sokrates the movie
11
Knippen en plakken: leerlingen kunnen binnen de tekst verbanden aangeven.
12
Ovidius 2014 Metamorphosen: Phaethon Narcissus Perseus en Andromeda
Apollo en Hyacinthus Atalanta en Hippomenes Venus en Adonis Canens, Picus, Circe + Cephalus en Procris Fasti: Callisto Proserpina
13
Atalanta en Hippomenes
14
Activiteit Markeer in overleg met elkaar per alinea kernzinnen.
Bedenk per alinea hoe je dit in een afbeelding zou kunnen weergeven, waarbij de gemarkeerde kernzinnen als tekst (balloons, achtergrondtekst) worden gebruikt. Teken elke alinea in één vakje en schrijf de tekst(en) erbij.
15
Afronding activiteit
16
Andere ideeën: leerlingen herhalen de tekst (huiswerk), in de les wordt tekstbegrip getest met een quiz (ppt of via elk van de negen verhalen in één cartoon weergeven, onderschrift met enkele kernzinnen quiz waarbij de leerlingen zelf de vragen bedenken afbeelding van (een van) de verhalen van onderschrift voorzien (citaat uit tekst) (in plaats van een strip) een film maken verwerking van verschillende verhalen tegelijk op thema (bv goddelijk ingrijpen; ongelukkige liefde etc)
17
Directed Activities Related to Text (DARTs)
Oeveren van, C.D.P (2011) “Caelius is een toffe peer en volgt het voorbeeld van andere gouden gozers” tekstverwerking door leerlingen. Lampas 44 (2) Bekker R. & Oeveren van, C.D.P (2008) “Activerende didactiek: het slepen voorbij” Lampas, 41(3)
18
Nunspeet 21 september 2013
19
Nunspeet 21 september 2013
20
Nunspeet 21 september 2013
21
Nunspeet 21 september 2013
22
Nunspeet 21 september 2013
23
Nunspeet 21 september 2013
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.