De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Edward Steichen, Flatironbuilding, 1904 (gedrukt 1907) gombichromaat over platinadruk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Edward Steichen, Flatironbuilding, 1904 (gedrukt 1907) gombichromaat over platinadruk."— Transcript van de presentatie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10 Edward Steichen, Flatironbuilding, 1904 (gedrukt 1907) gombichromaat over platinadruk

11 Picturalisme / Kunstfotografie
Beweging die eind 19e eeuw in Europa en de Verenigde Staten door verenigingen van amateur-fotografen werd geïnitieerd, met als doel fotografie erkend te krijgen als kunst. De ‘picturalisten’ oriënteerden zich op het impressionisme en het symbolisme. Zij maakten gebruik van edele procédés als de gomdruk en de fotogravure. De belangrijkste representant was Alfred Stieglitz, die in zijn tijdschrift Camera Work en galerie 291 naast avant-garde kunst ook fotowerk toonde. Alfred Stieglitz Edward Steichen Gertrude Käsebier Clarence White Robert Demachy F. Holland Day Henri Berssenbrugge Bernard Eilers Bernard Zweers

12

13

14 Edward Weston, Nude on sand, gelatine zilverdruk, 1936

15 Straight photography Pure fotografie. Verwijst naar fotografie die probeert om een scene zo realistisch en objectief mogelijk weer te geven met de (technische) mogelijkheden die eigen zijn aan fotografie. Manipulatie wordt afgewezen. Straight photography vormt vanaf ca 1907 een reactie op het Picturalism of Kunstfotografie. De Amerikaanse groep F64 pleitte onder aanvoering van Ansel Adams voor een zuiver gebruik van fotografische middelen. Paul Strand Alfred Stieglitz Edward Weston Ralph Steiner Charles Sheeler Ansel Adams

16 Alexander Rodchenko Vladimir Mayakovsky, 1924 gelatine zilverdruk

17 Nieuwe Fotografie Beweging die vanaf midden jaren twintig ijverde voor een technisch en zakelijk gebruik van de fotografie en brak met de gangbare Kunstfotografie. De tentoonstelling ‘Film und Foto’ (FiFo) van 1929 in Stuttgart markeerde de internationale doorbraak van deze ontwikkeling. Kenmerkend zijn de experimenten met opname standpunten (kikvors- en vogelperspectief), macro-opnamen en diagonale lijnen in de compositie. De Nieuwe Fotografie kreeg sterke impulsen vanuit het Duitse Baushaus, de Russische experimentele film en het Russische Constructivisme. Laszlo Moholy-Nagy Walter Peterhans Eva Besnyö Alexander Rodtsjenko El Lissitzky Emmy Andriesse Gerrit Kiljan Paul Schuitema Piet Zwart

18

19

20 Fotografie en Surrealisme
‘Alleen het wonderbaarlijke is mooi’, André Breton ‘fotografie stimuleert de fantasie’, Dali Man Ray Emiel van Moerkerken Brassaï Paul de Nooijer André Kertesz Paul Bogaers Hans Bellmer Philippe Provily Claude Cahun Elspeth Diederix Eugene Atget Henri Cartier-Bresson

21 Dora Maar, 29 rue d’Astorg, 1936 De Simulant, 1936 (fotomontages)

22 Lee Miller In het bad van Hitler, München 1945 Portret van de ruimte, 1937

23 Opdrachtwerk voor Victor en Rolf Cross magazine issue 3 zomer 2004 Vivianne Sassen, Purple sexe, 2000

24 André Breton, Surrrealistisch Manifest, 1924
beelden vanuit onderbewustzijn (dromen) écriture automatique (automatisch schrijven) geloof in de almacht van de droom onverwachte confrontatie van vreemde elementen het ‘wonderbaarlijke’ de vrouw als lustobject / verboden sexualiteit loskomen van de onderdrukkende aard van de ratio open staan voor het toeval en verborgen tekens

25 Rosalind Kraus, Jane Livingston, 1985


Download ppt "Edward Steichen, Flatironbuilding, 1904 (gedrukt 1907) gombichromaat over platinadruk."

Verwante presentaties


Ads door Google