De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bron: statenvertaling.net. gillian welch en david rawlings.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bron: statenvertaling.net. gillian welch en david rawlings."— Transcript van de presentatie:

1 bron: statenvertaling.net

2 gillian welch en david rawlings

3 Taal in Context 2011 week 5 ‘Taal maakt de gedachten.’ (Gerrit Kouwenaar) bron citaten: http://rps.hva.nl:2319/

4 Tot nu toe en verder … Week 1: kick off Week 2: spelling en luisteren Week 3: ‘brillen’ en lezen Week 4: onderzoek en woordenschat Week 5: feedback & citeren, parafraseren en samenvatten Week 6: stijl en eindredactie Week 7: stijl, eindredactie en uitloop

5 agenda vandaag • onderzoeksresultaten dusver • tips voor de eindversie

6 algemene indrukken eindopdracht • leuke foto’s en veel beeldmateriaal • schroom overwonnen en daadwerkelijk op mensen afgestapt • daadwerkelijk naar de plek toegereisd • onwennig met bronvermelding • voorzichtig in benadering participanten • het is nog te veel een schoolopdracht

7 Tips en trucs (maak aantekeningen)

8 eerst nog eens terug naar de eindopdracht verwerk een onderzoek naar een straat in Amsterdam in een beeldessay: een drieluik van drie teksten en drie beelden … (denk na over een ‘bestemming’ van je essay)

9 1 zakelijke tekst: bullits (400 woorden) 1 verhalende interviewtekst (400 woorden) 1 observerende tekst (400 woorden) bron: http://marlenepatterndesigns.blogspot. com

10 de zakelijke teksten • inhoudsopgave is inderdaad prettig! • soms biedt de zakelijke info een aanleiding of kans voor gesprekken • trek conclusies uit je materiaal • bezoek de OBA • geef ook je zakelijke tekst een titel (meest simpele is natuurlijk de naam van de straat) • maak beter onderscheid tussen wat jij vindt en wat een ander zegt (zie citeren en parafraseren)

11 Brood en Apollolaan 1. 2.

12 3. 4.

13 http://stadsarchief.amsterdam.nl/archief/10122 Herman Brood …

14 En meteen vastleggen …

15 Brood, Herman Let op: filter op ‘boeken’

16

17 387.733 treffers voor ‘Amsterdam’ bij de OBA Dus: • verfijnen en sorteren (boeken bv.) • zoek op buurt: De Baarsjes, Oud-West, Watergraafsmeer … • baliemedewerkers zijn er ook om je te helpen en doen dat vaak met liefde …

18 citaat of eigen formulering? Een student zegt: ‘Deze plannen werden niet zonder slag of stoot doorgevoerd want de bewoners waren hier vel [sic] tegen.’ Waarschijnlijk: Op Wikipedia lezen we/lees ik dat in de jaren zeventig de huizen van de Haarlemmer Houttuinen gesloopt werden. Letterlijk staat er: ‘De plannen werden niet zonder slag of stoot doorgevoerd.’ [Neem je lezer bij de hand! Zie ook tekst van Warna Oosterbaan in de reader]

19 interviews

20 geef titels ‘Wijzende stenen’ ‘Friese nuchterheid in de Van Hallstraat’ ‘Watertoren of pretparkattractie’

21 je moet een doel hebben ipv ‘ik moet voor school’ Bijvoorbeeld: •je hebt een fascinatie voor het verleden.verleden • je hebt een fascinatie voor de absurditeit van het dagelijks levenabsurditeit • je wil de wereld verbeteren.verbeteren (Onze brief was: onderzoek de beleving … maar dat is een erg ruim begrip)

22 en onze vragenlijst is niet heilig bron: http://tuintirades.blogspot.com/2009/04/drie-zusjes-in-een- bed.html

23 tegenwoordige tijd voor een tegenwoordig effect Op een rustige zondagmiddag liep ik door de Nicolaas Maesstraat toen ik een interessante situatie aanschouwde. […] ‘Het viel me gewoon op. Bent u Belgisch?’ ‘Nee hoor’, zei ze.

24 uitweiden mag ‘Daar is ook zo’n klephuisje, waar iedereen komt en daar kom ik liever niet. Ik wil niet over de mensen praten, als ik een probleem met iemand heb, dan zeg ik dat liever in zijn gezicht. En dan is het ook niet vaak in dank, maar dan heb ik het wel gezegd. En dan denk ik bekijk het maar, ik houd met niet met de roddels van een ander bezig.’

25 een half kantje ‘ruwe tekst’ is te weinig (dus dan moet je terug..)

26 maak er een verhaal van … ‘Het was een herfstmiddag zoals er veel de revue passeren. Niet te koud en niet te warm. Er waaide een zacht briesje en er hingen niet bijster veel wolken in de lucht. Kortgezegd geen memorabele dag. De jongen was onderweg naar de Ruyterkade […].’ Leuk! Maar heeft ‘de jongen’ ook uiterlijke kenmerken?

27 lekker blauwbekken? als het klikt: maak een afspraak of bied iemand een koffietje aan.

28 doorvragen is goed! Gaat u hier vaak een café dan? ‘Ja ik heb hier wel een soort stamcafé’ Welke is dat dan precies? ‘Het is café Gijs de Rooy. Zit daar even verder op de hoek.’ En waarom precies dat café? ‘Ja waarom weet ik niet precies maar ik kom er al heel lang. Vroeger wat meer als [sic] nu natuurlijk maar het is er altijd nog erg gezellig. Vroeger heb ik daar vaak een drankje gedaan en met vrienden “gechilld” zoals de jeugd dat nu noemt. Ja dat waren mooie tijden daar. Waarom gaat u daar nu niet meer met vrienden “chillen”? Ja ik heb nu een vrouw en een kind van 7 dus ik zit nu elke avond gezellig met hun [sic] tv te kijken. Ook heel gezellig natuurlijk. Verlangt u niet terug naar de tijd met uw vrienden?

29 ‘ik’ en ‘hij’ met de ‘hij’ versie bedoelen we een versie waarin er veel ruimte is voor uiterlijke beschrijving van omgeving en geïnterviewde: ‘Hij duikt ineens op vanuit de deurpost van een klein winkeltje tegenover een vervallen tramcomplex. Kijkt een keer naar rechts, dan links. Onopvallend, maar snel genoeg om de omgeving te verkennen.’ (zie ook: Bibeb en Eggers)

30 ‘ik’ en ‘hij’ met de ‘ik’ versie bedoelen we een versie die op veel citaten gebaseerd is en dus op een andere manier het verhaal van de geïnterviewde vertelt: ‘Bijna achttien jaar geleden kwam ik onbedoeld in Nederland terecht. Een strijder was ik. Een Jood met Duits bloed en ik heb veel meegemaakt. Vandaag de dag doe ik niet veel meer.’ (Neem een voorbeeld aan de tekst over de Amsterdamse accordeonist.)

31 beschrijvende teksten ‘Verzorgende handen poetsten zijn chroomwerk, de spaken [werden] op tijd gespannen. Na iedere regenbui werd hij netjes schoongemaakt en de roestgevoelige onderdelen [werden] in het vet gezet.’

32 mooi! ‘Kun je je dat voorstellen? Dat hier eerst zo’n grote en overweldigende kerk heeft gestaan en dat er in de plaats zo’n armoedig plantsoentje voor is aangelegd.’ [appèl aan de lezer]

33 Nog een keer Bibeb.. ‘In de loods, temidden van stapels planken waaraan gezaagd en getimmerd wordt, is de kamer van Greco, de cocaïnesmokkelaarster. De wanden zijn rose gebloemd, een bank is geel, de spiegel heeft een lijst van goud, want dit is een cinemascope kleurenfilm. […]’

34 onderweg.. • kale bomen • eerste spat regen – associatie met vroeger • jongetje met groen fel tasje • witte ‘auto’brommer met het opschrift ‘Good life’ (zwart) • Heinekenbord in de verte (als ik bij het Rijksmuseum ben)

35 tot slot … welk schrijverstype (en dus ontwerper?) ben je: • de ‘omgevallen boekenkast’ komt niet los van zijn bronnen en gaat niet schrijven • de perfectionist komt niet los van de perfecte beginzin • de ‘rebel zonder plan’ begint zonder plan op zijn toetsenbord te rammen

36 kerstleestip

37 allemaal woorden memorabel participant conversatie essay uitweiden en uitwijden parafraseren zie: http://rps.hva.nl:2319/

38 deze week en de volgende • samenvatting schrijven en commentaar geven op een tekst • voor week 6 en 7: toewerken naar een drafteindversie


Download ppt "Bron: statenvertaling.net. gillian welch en david rawlings."

Verwante presentaties


Ads door Google