Download de presentatie
GepubliceerdJoke Vedder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw?
Dr. André de Waal MBA 22 maart 2012
2
? Aandachtspunten voor de Tuinbouw Hogere klanttevredenheid
Korte-termijn-gerichtheid Calamiteiten (EHEC) Zwak imago/lage herkenbaarheid Beperkte houdbaarheid/ moeilijke productieprognose Concurrentie uit buitenland Verdeelde afzetstructuur Hogere klanttevredenheid Hogere medewerkertevredenheid Lager verzuim Lager verloop Hogere kwaliteit Sterke omzetgroei Betere reputatie ? 2 2
3
Transformeer naar HPO ! Een High Performance Organization (HPO) is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, over een periode van tenminste 5 jaar … door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene dat echt belangrijk is voor de organisatie ! ‘Peer’ groep HPO 3 3
4
HPOs boven niet-HPOs (%)
‘Waarde’ van een HPO (uit de literatuur) + 4 to 42 Total Shareholder Return groei + 2 to 18 Return on Sales groei + 15 to 26 Return on Investments groei + 9 to 25 Return on Equity groei + 1 to 12 Return on Assets groei + 14 to 44 Winstgroei + 4 to 16 Omzetgroei HPOs boven niet-HPOs (%) Prestatie-indicator … en dit geldt ook voor klanttevredenheid, klantloyaliteit, medewerkertevredenheid, verminderde klachten, hogere reputatie!
5
Maar … waar begin je? Arbeidsvoorwaarden verbeteren?
Processen met ICT beter inrichten? Betere doorgroeimogelijkheden creëren? Vertrouwen in de leiding verbeteren? Andere organisatiestructuur kiezen? Competentiemanagement invoeren? Sneller acteren? Betere informatie? Minder vriendjespolitiek? Werkdruk verlagen? Meer communicatie naar medewerkers? Slechte mensen nu echt eens ontslaan? Duidelijker strategie neerzetten? Klantgerichter werken? Meer waardering geven? Beter beloftes nakomen? Beter luisteren? ….
6
Missie van het HPO Center: Wat doet er echt toe?
5 jaar wetenschappelijk onderzoek Analyse van 290 internationale onderzoeken 1470 internationale enquêtes in alle branches Samenwerking met MsM, VU en Cranfield University 6
7
5 factoren en 35 aspecten: samen het vliegwiel voor verbeteren!
8
Kwaliteit van managers
Vertrouwen Integer Zelfverzekerdheid Voorbeeldrol Snel besluiten Snel actie, ook in de omgang met medewerkers die onder de maat presteren Resultaatgericht Coachen Sterke leiders, die voortdurend zoeken naar de beste manier om het werk uit te voeren
9
Kwaliteit van medewerkers
HPO-medewerkers verwachten inspiratie en aanmoediging voor betere resultaten Ze zijn: verantwoordelijk voor resultaten flexibel en veerkrachtig divers en complementair goede samenwerkers
10
‘Laten we gewoon wachten …
Continue verbetering en vernieuwing Unieke strategie Processen voortdurend: verbeteren – vereenvoudigen - afstemmen Financiële en niet-financiële rapportage … naar iedereen Kerncompetenties verbeteren Diensten en producten vernieuwen ‘Laten we gewoon wachten … het gaat vanzelf over’ We willen HPO HPO ! HPO
11
Openheid en actiegerichtheid
Dialoog, dialoog, dialoog Medewerkers betrekken bij organisatieprocessen Kennis uitwisselen en leren van elkaar Fouten maken mag Open voor verandering Prestatiegericht ´Ik beken, ik beken ... het was mijn fout´
12
Langetermijngerichtheid
Klant staat altijd op no. 1 Uitstekende relaties met stakeholders Mensen blijven lange tijd bij de organisatie … en kunnen doorgroeien … en voelen zich veilig ´Schat het wordt laat vanavond ... we zijn namelijk klantgericht bezig´
13
Focus Gebruik in de praktijk
- Besteed meer tijd aan zaken die er echt toe doen Besteed geen tijd aan zaken die het verschil niet maken Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan. Focus De HPO-diagnose geeft de organisatie concrete aanwijzingen m.b.t. de zaken die meer of juist minder aandacht nodig hebben 13
14
Praktijkcase Nederlandse organisatie (13 afdelingen)
Ruim 350 HPO-vragenlijsten Strategische data (KPIs) 10 8 6 Top 3 Bottom 3 4 2 WK MK OAO LTO CV
15
Interne score op de KPI’s
HPO-Score Interne score op de KPI’s Y1 Y2 Y3 L A C I J H M D K B E F G Wat valt op?
16
Interne score op de KPI’s
HPO-Score Interne score op de KPI’s Y1 Y2 Y3 L A C I J H M D K B E F G
17
‘Waarde’ van een HPO (uit de praktijk)
Het Bewijs 17
18
Effect van het HPO-raamwerk
Organisaties die met het HPO-raamwerk aan de slag gaan, boeken betere resultaten! Innovatiever Beter in verbeteren Positievere en betere mentaliteit Meer openheid in de organisatie Meer focus en discipline Meer vertrouwen tussen partners Betere samenwerking Uniekere strategie Betere reputatie Makkelijker om nieuwe klanten en personeel te krijgen. Hernieuwde ‘spirit’ tijd Groei Resultaten HPO score Verhoogde winstgevendheid Verhoogde productiviteit Groter markaandeel 18
19
High performance partnership HPP High performance partnership HPP
Nog een stapje verder: HPP DE HIGH PERFORMANCE WAARDEKETEN Leverancier Organisatie Klant Openheid Gelijkwaardigheid Conflictmanagement High performance partnership HPP High performance partnership HPP HPO HPO HPO
21
Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw … VOLGENS U ?
In welke HPO-factor moet het meest gebeuren en waarom? - Managementkwaliteit, Medewerkerkwaliteit, Continue Verbetering & Vernieuwing, Openheid & Actiegerichtheid, Langetermijngerichtheid - Wat moet daar dan verbeterd worden en hoe? Hoe kunt u daar uw partners in de tuinbouwkolom bij inschakelen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.