De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Europese Unie: vloek of zegen voor bedrijven? Annemie NeytsMinister van StaatEuropees Parlementslid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Europese Unie: vloek of zegen voor bedrijven? Annemie NeytsMinister van StaatEuropees Parlementslid."— Transcript van de presentatie:

1 De Europese Unie: vloek of zegen voor bedrijven? Annemie NeytsMinister van StaatEuropees Parlementslid

2 2 Een brokje geschiedenis •Europese Gemeenschap van Kolen en Staal (EGKS); het Europese Atoom Agentschap (Euratom) en de Europese Economische Gemeenschap (EEG). •Het Verdrag van Rome in 1957 (precies een halve eeuw geleden). •De Europese instellingen werden door de politieke overheden opgericht om de economie, en dus de bedrijven te bevorderen.

3 3 Het vrije verkeer van goederen, kapitaal, diensten en personen •Tot op vandaag is die één gemaakte markt nog steeds geen feit, hoewel er enorme vooruitgang werd geboekt. Hoe komt dat? •Overheden vinden uitbreiding van de markt fijn, wanneer het de eigen bedrijven ten goede komt, maar remmen ze af wanneer ze vrezen dat hun bedrijven daar nadeel van zouden ondervinden. •Bedrijven en bedrijfsfederaties doen precies hetzelfde.

4 4 De Europese Unie: grote voordelen voor de Europese economie en Europese bedrijven •Het bruto binnenlandse product in de Unie ligt thans vele malen hoger ligt dan pakweg 20 jaar geleden. •De welvaart in ons land is onmiskenbaar ongelooflijk gestegen.

5 5 De Europese Unie houdt de markten niet enkel open, ze reguleert ze ook •In beginsel hebben de regels tot doel het speelveld voor alle spelers te effenen. •Dat beginsel wordt soms oneigenlijk gebruikt om de eigen producten te beschermen of te bevorderen.

6 6 Consumentenbescherming wordt steeds belangrijker •Dit leidt tot steeds meer regelgeving die de bedrijven onmiskenbaar bezwaart. •VB: voor zowat alle onderdelen van auto’s en koetswerk bestaan uiterst gedetailleerde EU– richtlijnen die bijvoorbeeld de plaatdikte van de voor- en achterdeuren vastlegt.

7 7 De uitdeinende consumentenbescherming en de angstcultuur •Wellicht houdt ze verband met de veroudering van de Europese bevolking, en met het onbehagen veroorzaakt door mondialisering en multiculturalisering van onze samenlevingen. •Onze samenlevingen zijn minder en minder geneigd om risico’s te aanvaarden, laat staan om zelf risico’s te nemen.

8 8 De roep naar steeds meer bescherming leidt naar steeds meer reguleringen Die onze economieën onmiskenbaar bezwaren, en een concurrentie nadeel opleveren ten overstaan van minder gereguleerde economieën.

9 9 UITDAGING Hoeveel risico willen we aanvaarden om onze bedrijven, en dus onze economie, en werkgelegenheid groeikansen te geven?


Download ppt "De Europese Unie: vloek of zegen voor bedrijven? Annemie NeytsMinister van StaatEuropees Parlementslid."

Verwante presentaties


Ads door Google