Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDirk Boender Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Leren spellen, feedback en de computer
Martijn van Huygevoort & Anna M. T. Bosman ORD 10-12 Mei 2006 Radboud Universiteit Nijmegen, Sectie Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling & BSI
2
Centrale vraag Wat is het effect van het soort feedback op de spellingprestaties van leerlingen in Groep 4? Kennis van het resultaat Informationele feedback
3
Spellingchecker vs. Visueel dictee
Experiment 1 Spellingchecker vs. Visueel dictee
4
Materiaal & Procedure Uit een voorstudie van 200 woorden
selectie van 100 woorden die gemiddelde spellingscores opleverden: Spelling programma’s Spellingchecker Visueel dictee
5
Proefpersonen
6
Prestaties op de voortoets
7
Training effect: Prestaties op de natoets
8
Transfer: toename correct gespelde ongeoefende woorden
9
Training efficiëntie Aantal geoefende woorden
Spellingchecker: 37.4% Visueel dictee: % Gemiddeld aantal pogingen voor een goede spelling Spellingchecker: 25 (G = 12; Z =35) Visueel dictee: (G = 4; Z =12)
10
Training efficiëntie & spellingniveau
11
Conclusies Visueel dictee > spellingchecker
Spellingprestaties op natoets Efficiënter bij verwerving Voor goede spellers Vooral voor zwakke spellers Visueel dictee = spellingchecker Transfer naar ongeoefende woorden Transfer alleen naar analogie en regelwoorden
12
Spellingchecker zonder vs. Spellingchecker met suggesties
Experiment 2 Spellingchecker zonder vs. Spellingchecker met suggesties
13
Materiaal 24 trainingswoorden (20% slechts gespelde)
12 ambigue F-G woorden (e.g., dweil) 12 leenwoorden (clown, shirt) 36 controle woorden 18 ambigue F-G woorden 18 leenwoorden
14
Procedure Drie trainingcondities Geen feedback
Spellingchecker zonder suggesties Spellingchecker met suggesties
15
Proefpersonen 68 leerlingen uit Groep 4 Prestaties voortoets
Geen feedback (n = 23): Gem. = 36.6% SC zonder suggesties (n = 23): Gem. = 40.8% SC met suggesties(n = 22): Gem. = 36.8%
16
Zonder FB: Impliciet leren
17
Impliciet vs. expliciet leren
18
Rol van soort feedback
19
Conclusies Oefenen zonder FB => positief effect op de spellingprestaties: Dus impliciet leren Oefenen met FB is effectiever dan zonder: Dus expliciet leren is effectiever dan impliciet Effect FB met suggesties = Effect FB zonder suggesties zonder suggesties: F-G ambigu woorden = leenwoorden met suggesties : F-G ambigue woorden > leenwoorden
20
Vooral als de feedback informationeel is
Moraal van dit verhaal De computer is een effectief spelling hulpmiddel voor leerlingen in Groep 4 Vooral als de feedback informationeel is
21
Anke Weekers & Floor Noten
Veel dank aan Anke Weekers & Floor Noten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.