De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cannabisteelt in Vlaanderen: patronen en motieven van kwekers

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cannabisteelt in Vlaanderen: patronen en motieven van kwekers"— Transcript van de presentatie:

1 Cannabisteelt in Vlaanderen: patronen en motieven van kwekers
Prof. Dr. Tom Decorte (ISD)

2 Cannabisteelt in Vlaanderen
Cannabisteelt : een discoursanalyse Empirische studies over cannabisteelt Design van de ISD-studie (Enkele) resultaten Conclusies en reflecties

3 De politionele vaststellingen (2006)

4 Het mediavertoog (1) Aantal ontdekte plantages in de Vlaamse kranten ( )

5 Het mediavertoog (2) Grootte van de plantages in de Vlaamse media ( )

6 Het mediavertoog (3) Geografische spreiding van de ontdekte plantages, in de Vlaamse kranten ( )

7 Cannabisteelt: een discoursanalyse
Grootschalige plantages Binnenteelt In het noorden en het noordoosten van Vlaanderen (dicht bij Nederland) Criminele organisaties Met commerciële bedoelingen Professioneel uitgerust Bedoeld voor de Nederlandse markt Verklaring: push-factoren vanuit Nederland… …en relatieve straffeloosheid in België

8 Cannabisteelt: een discoursanalyse
Beperkingen van de criminaliteitsstatistieken Internationale trend van importsubstitutie Technologische evoluties Grote lokale vraag naar cannabis De wettelijke hervormingen in België De (onbedoelde) effecten van het repressieve beleid

9 Empirische studies over cannabisteelt
Medicinale telers Therapeutisch gebruik Telers voor persoonlijk gebruik ‘Gemeenschaps-kwekers’ Kleine thuistelers Persoonlijk gebruik - hobby Betere kwaliteit Het illegale circuit vermijden Sociale telers Voor vrienden Sociale beloningen Sociaal-commerciële telers ‘Pragmatici’ Grote onafhankelijke commerciële thuistelers Bijkomende verdienste Economische noodwendigheden Thuistelers in onderaanneming Commerciële telers ‘Ritselaars’ Grootschalige ondernemers Winst Ondernemerschap Organisatoren van grootschalige teelt Hough et al. (2003) Weisheit (1992) Bovenkerk (2002) Motieven

10 Design van de studie ‘Cannabisteelt in Vlaanderen’
(1) Inhoudsanalyse van 7 Vlaamse kranten tussen 1990 en 2005 (2) Face-to-face interviews met 89 cannabistelers (3) Anonieme web survey onder 659 cannabistelers

11 Resultaten (1): motieven en voordelen van het kweken
Goedkoper Voor persoonlijk gebruik ‘Groene vingers’ / de schoonheid van de plant Nieuwsgierigheid Biologische weed Het illegale circuit vermijden Minder op en neer pendelen

12 Resultaten (2): nadelen van het telen
Het risico op betrapping + sociaal stigma na ontdekking Visuele detectie Geur Lawaai Brandgevaar Impact op het persoonlijke gebruikspatroon Arbeidsintensief

13 Resultaten (3): andere belangrijke kenmerken
Kleinschalige telers Face-to-face interviews: Gemiddelde: 46,2 planten Mediaan: maximum 6 planten Websurvey: Gemiddelde: 8,47 planten Mediaan: 4 planten Indoor (33%) en outdoor (40% + 20%) Face-to-face interviews: indoor 42,7% vs outdoor 68,0% Websurvey: indoor 55,4% vs outdoor 58,0%

14 Resultaten (3): andere belangrijke kenmerken
Niet moeilijk, wel tijdsintensief Lage investering Face-to-face interviews: Gemiddeld: 399,7 € Mediaan: 25 € Websurvey: Gemiddeld: 31,5 € Mediaan: 19 €

15 Resultaten (4): andere belangrijke kenmerken
Oogst Face-to-face interviews Indoor: 49,7 gram (mediaan 20 gram) (EK) 33,2 gram (mediaan 24 gram) (LK) Outdoor: 94,1 gram (mediaan 50 gram) (EK) 143 gram (mediaan 170 gram) (LK) Websurvey Indoor: 48,8 gram (mediaan 40 gram) Outdoor: 63,7 gram (mediaan 50 gram) Professionalisering en know-how van kleine telers

16 Resultaten (5): andere belangrijke kenmerken
De queeste naar kwaliteit - Initieel motief voor het telen - Voorkeur voor specifieke variëteiten - Verbetering van kweektechnieken - Advies voor beginnende telers: “biologische” kweektechnieken - Perceptie van de eigen weed als milder en gezonder - Sociale beloningen voor “goede” weed - Verhalen over versnijding van commerciële weed - Marketingstrategieën van coffeeshops - Kwaliteit ≠ sterkte

17 Conclusie en reflecties
Verhouding tussen verschillende types van kwekers en marktsegmenten ? Verschillen in patronen en technieken van kweken? Kleinschalige teelt is een belangrijk segment van de markt, zowel qua omvang als qua aard Mogelijke onbedoelde effecten van het repressieve beleid: waterbed-effecten

18 Conclusie en reflecties
Beleidsstrategieën moeten geëvalueerd worden naar hun effecten op ALLE segmenten van de markt Beleidsopties: Verharden van de aanpak? gedogen van de kleinschalige teelt en bestrijden van de commerciële teelt? - Volledige regulering van de cannabismarkt

19 “Het reguleren van verkooppunten (enkel voor meerderjarige gebruikers uiteraard!) en van de produktie (door zorgvuldig geselecteerde en streng gecontroleerde producenten) en de aanvoer is o.i. de meest aangewezen beleidsstrategie om de criminaliteit (en criminele organisatie) uit de branche te bannen, de kwaliteit van het product te bevorderen en de sterkte van het product enigszins te kunnen beïnvloeden. De illegale status van het product en zijn producenten en de onbespreekbaarheid van de afschaffing van een internationaal georganiseerd verbod drijven de economische motor van de inheemse cannabisteelt almaar meer. Ze stimuleren het bijzonder lucratieve (en dus criminele) karakter naar ongekende hoogten. Tegelijkertijd vormen zij belangrijke hinderpalen voor het voeren van een beleid gericht op de bevordering van de volksgezondheid.”


Download ppt "Cannabisteelt in Vlaanderen: patronen en motieven van kwekers"

Verwante presentaties


Ads door Google