Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Schotland 2010
2
Inleiding Voor je ligt een roadbook. Er staan routes in, informatie over bezienswaardigheden, telefoonnummers en adressen. De route die er in beschreven staat is de route die ik wil gaan rijden. Het is leuk als je met mij mee wilt gaan, een stuk of de hele trip. Ook kun je er voor kiezen om een aantal keer te slapen op de in het roadbook aangegeven plekken en er verder je eigen invulling aan te geven. Het is aan jezelf deze keuze te maken want het is geen aangenomen werk, het is vakantie! Uit ervaring weet ik dat het handig is om vooraf wat zaken op een rij te zetten voor het geval je van plan bent een stuk, of helemaal, mee te rijden. De meeste hieronder beschreven zaken spreken natuurlijk voor zich en zijn, afhankelijk van je eigen ervaringen, wel of niet op jou van toepassing. De minder ervaren motorrijders weten zo, bij het lezen van dit roadbook, onder welke uitgangspunten we rijden. Roadbook Het roadbook bestaat uit globale kaartjes en beschrijvingen, foto’s, informatie, telefoonnummers, overnachtingsadressen etc. Het is handig hiernaast een goede kaart mee te nemen. Het roadbook is namelijk géén goede vervanging voor het meebrengen van eigen kaarten. Toch kan het handig zijn het roadbook mee te nemen. Je weet dan onderweg waar je aan toe bent en je kunt zaken nog eens terug lezen. De informatie uit dit roadbook is onder voorbehoud. Het is (meestal) de meest actuele informatie die beschikbaar was op het moment dat het roadbook gemaakt is. Dingen veranderen en bronnen zijn niet altijd even betrouwbaar, hou daar rekening mee! De techniek Als we samen rijden kan het gebeuren dat iemand pech krijgt. Ik ga dan altijd uit van het principe ‘samen uit – samen thuis’. Soms is het handiger om, in overleg, met twee personen de pech te verhelpen terwijl anderen door rijden. We bepalen dat gewoon op het moment dat het voorkomt. Niemand blijft alleen achter, tenzij je dat zelf wilt. Gereedschap; er zijn altijd mensen die gereedschap mee nemen. Ik ook. Zorg echter zélf voor je gereedschap zodat je zeker weet dat je kleine zaken aan je motorfiets kunt verhelpen, zelf of samen met anderen. Eventueel overleggen met een ‘maatje’ over wie welk gereedschap mee neemt kan schelen in het bagagegewicht en -volume. Het maakt je echter ook afhankelijk van de ander, maar dat spreekt natuurlijk voor zich. ‘Als je goed zorgt voor je motor, dan zorgt je motor goed voor jou!’ Het kan verstandig zijn je motor even na te lopen voor je op pad gaat of hem weg te brengen voor een onderhoudsbeurt. Een technisch in goede staat zijnde motorfiets verkleint de kans op pech en/of ongelukken en maakt dat jij en de mensen om je heen meer kunnen genieten van hun vakantie. Verzekeringen Het kan verstandig jezelf en je motorfiets goed te verzekeren met daarbij repatriëring van je motorfiets, vervangend vervoer, ziektekosten verzekering etc. Een goede verzekering doet wonderen, een slechte geeft meer avontuur (en oponthoud voor jezelf en anderen) De keuze is aan jou. Uiteraard kan het geen kwaad om voor je vertrek even te controleren of je je rijbewijs bij je hebt, je motor papieren en je paspoort.
3
Meteo Bereid je voor op het ergste, hoop op het beste. In Schotland is de gemiddelde temperatuur in juli graden Celsius. In de middag kan het bij mooi weer 20 graden worden. In het hoogland kan het ’s nachts echter best koud zijn, ook in de zomer. Daarnaast is er grote kans op overtrekkende depressies met (veel) regen en soms ook storm. Vooral aan de Atlantische kust en in het hoogland komt veel neerslag voor. Het kan de hele week mooi weer zijn maar ook slecht of zeer afwisselend. Hou overal rekening mee! Gezien het klimaat ga ik zelf in ieder geval nog eens goed naar mijn spullen kijken. Een hele week met koude natte sokken lopen, een lekke tent en (dus) een natte slaapzak of een lekkende jas maakt het er niet leuker op en is een aanslag op je uithoudingsvermogen. De ervaring leert dat het goed mogelijk is dat spullen die eenmaal nat zijn, letterlijk dagen nodig hebben om te drogen, als ze al droog worden. Gezien de grote kans op regen en (veel) wind (en harde bodems) zijn goede haringen een aanrader, net als wat scheerlijnen voor je tent. Eten en drinken Restaurants en winkels zijn niet altijd in de buurt. Winkels hebben niet altijd een even breed assortiment (en zijn ondanks de zwakke pond vaak best duur). Eten en drinken meenemen is verstandig, net als kookgerei om het klaar te maken. Bij supermarkten (onderweg maar ook thuis vóór vertrek) proviand inslaan voor een paar dagen is een goed idee. De kans is groot dat we bij gebrek aan beter zelf voor ons natje en droogje moeten zorgen. We proberen zoveel als mogelijk rekening te houden met ieders eet- en drinkbehoeften en bij slaapplaatsen is regelmatig iets te eten te krijgen. Eten en drinken is echter wél ieders eigen verantwoordelijkheid! De eerste dag in Engeland / Schotland is een zondag en misschien zijn dan veel winkels dicht. Hou hier rekening mee. Op de eerste camping is niet zoiets als een eetcafé aanwezig (tenzij ze die nét hebben neergezet) en de dichts bijzijnde supermarkt is een stukje wandelen. Daarnaast kan het zijn dat we na sluitingstijd aankomen en dus geen mogelijkheden hebben om inkopen te doen. Onderweg zijn er wel mogelijkheden maar er zal bij de behoefte om inkopen te doen waarschijnlijk een keuze gemaakt moeten worden tussen boodschappen doen of bijvoorbeeld een mooi kasteel bezichtigen. De ervaring leert dat we 1,5 tot 2 uur bezig zijn om met een groep van 8 tot 10 bikers eten in te slaan en weer onderweg te zijn. Het ontbijt is iets dat ieder voor zichzelf moet verzorgen. Als we eenmaal weg rijden om 9.30 uur stoppen we niet meer om te eten tot aan de lunch. In de regel stoppen we tussen de middag. Er is dan vaak een mogelijkheid ergens te eten, te drinken, boodschappen te doen, te tanken etc. Het plan is om rond het avondeten op de verblijfplaats van die nacht te zijn. Hier is de keuze aan jezelf. Op zoek naar een bar, restaurant of zelf iets klaarmaken. Voor ik het vergeet . . - Schapen (en veel andere beesten) die schrikken vluchten weg langs de route die ‘open’ ligt. Dit is vaak de weg op, waar wij op dat moment rijden. Pas dus op! (met toeteren e.d.) Pas goed op je spullen ivm diefstal. Meestal is er iemand die bij de motorfietsen blijft. Zo niet, neem dan waardevolle zaken met je mee. Rij links (ook bij dubbele banen), haal rechts in (!), geef rechts voorrang, let goed op de borden, hulpdiensten hebben natuurlijk altijd voorrang en parkeer nooit bij een dubbele streep langs het trottoir, neem rotondes altijd links-om en let op de pijlen op de grond. Het is aan te bevelen anti-muggen middel mee te nemen.
4
Overnachten en vertrekken
Overnachten kost geld. Iedereen is in principe zelf verantwoordelijk voor het betalen van de camping waar we zijn. Natuurlijk kan het handig zijn om alles in één keer te betalen. Als dat zo is, zal ik die taak voor mijn rekening nemen. Voorschieten doe ik echter (liever) niet! Het is verstandig om te zorgen dat je voldoende geld bij je hebt. Pinnen kan lang niet overal en het kan dus handig zijn om eventueel al in Nederland Engels geld te halen zodat je nooit zonder zit. Op de boot is een pin automaat aanwezig maar deze is vaak defect of leeg. Bij de diverse bezienswaardigheden is het soms mogelijk om te pinnen, maar lang niet altijd. De dag-routes uit dit roadbook zijn niet lang in kilometers. De langste route telt 220 kilometer. Toch is het programma altijd dag-vullend. Het motorrijden is natuurlijk leuk en daarbij heeft Schotland veel bezienswaardigheden om te bezoeken. Het is fijn om te tijd te kunnen nemen voor een bezoek aan een whisky stokerij of bijvoorbeeld het Loch Ness Exhibition Centre. Hoe later we vertrekken op de dag/ochtend, hoe minder tijd er is om leuke dingen te doen. De streef-vertrek-tijd is om 9.30 uur. Iedereen die met de groep mee wil rijden, zorgt dat hij/zij om 9.30 uur klaar staat om te vertrekken. Afwijken van deze tijd doen we in onderling overleg. De laatste dag kan het geen kwaad om iets eerder te vertrekken omdat we de boot niet willen missen in Newcastle. Ben je in de ochtend bij herhaling niet klaar om 9.30 uur? Natuurlijk worden eventuele laatslapers tijdig ‘gewekt’ maar je hebt je roadbook, je eigen kaarten en ik ga uit van een grote mate van zelfredzaamheid. Als je laat bent hou je de hele groep op en bepaal jíj dat alle anderen minder tijd hebben om leuke dingen te doen en te zien. Snelheid, afstand en tankstops We rijden met verschillende motorfietsen en met een redelijk grote groep. De gemiddelde snelheid zal niet hoog zijn (en in ieder geval altijd binnen de geldende limiet) en we proberen zo veel als mogelijk binnendoor te rijden tenzij het beter is dit niet te doen. We rijden per dag niet meer dan 220 kilometer en soms zelf maar 130 kilometer. Mochten we de beoogde bestemming niet halen, dan passen we ter plekke en in goed overleg de route aan. Zijn we ergens vroeg, dan hebben we genoeg mogelijkheid om in de buurt te toeren, boodschappen te doen etc. We zullen tenminste elke 100 tot 120 kilometer stoppen om te tanken. De motorfiets met de kleinste tankinhoud is hierbij bepalend. Vaak tanken we ergens omdat het zo uit komt. Bij sommige bezienswaardigheden is een tankstation in de buurt dus die pakken we dan meteen mee. Heb je een grote tankinhoud? Pas je aan aan de anderen en zorg dat je tenminste genoeg benzine hebt om de volgende tankstop te halen over 100 á 120 kilometer. Dit voorkomt onnodig stoppen om te tanken. Het is prettig als je in de ochtend kunt vertrekken met een volle tank. Als dit mogelijk is, is het fijn dat je dit ook doet. Het scheelt in de ochtend weer onnodig oponthoud en bij de meeste overnachtingsplaatsen is er een mogelijkheid om in de buurt te tanken.
5
Foto’s, sanitaire stops en dergelijke
Op weg Het is ons allemaal bekend dat het rijden met/in een (grote) groep de nodige discipline en voertuig beheersing vraagt. Daarbij rijden we ook nog eens aan de linker kant van de weg. De meeste ongelukken bij het rijden in een groep komen 1; door te weinig afstand houden of 2; door ‘kudde-gedrag’. Het eerste spreekt voor zich. Hou dus afstand!!! Wat het tweede punt betreft; mede weggebruikers erkennen een groep motorrijders niet altijd als één ‘organisme’. Neem dus nooit zomaar voorrang als je het niet hebt. Ook als je halverwege de groep rijdt, stop gewoon als dat nodig is. De rest houdt voldoende afstand en let ook goed op. Liever een groep in drie stukken dan een motorrijder in drie stukken. Dit geldt uiteraard ook voor rode stoplichten en dergelijke. Als het druk is op de weg zal ik, bijvoorbeeld in stedelijk gebied (dat we zoveel als mogelijk zullen mijden) rekening houden met de omstandigheden en iedereen de gelegenheid geven weer aan te sluiten. Verder rijden we in de zogenaamde ‘baksteen formatie’. Een vriendelijk verzoek aan een ieder: hou je zoveel als mogelijk aan je eigen positie in de groep. Veel onderling wisselen (links/rechts – voor/achter) geeft een onrustig verkeersbeeld, is niet goed voor het overzicht van de anderen en vergroot de kans op ongelukken. ‘Linkeballen’ wanneer er in formatie wordt gereden, zal zeker niet worden gewaardeerd door je mede-motorrijders. Uit onderzoek blijkt dat de meeste ongelukken gebeuren in de eerste en laatste 5 minuten van de rit. Hou je hoofd er dus bij! Foto’s, sanitaire stops en dergelijke Schotland is een land waar je mooie foto’s kunt maken en we zullen dan ook regelmatig stoppen voor een foto-shoot. Het kan zijn dat we net voorbij een plek rijden waar jij had willen stoppen. Stop gewoon (let op je veiligheid) en rij eventueel terug. Ik zal stoppen als dat verantwoord is gezien de grote van de groep van dat moment. Mocht je de groep kwijt raken; je weet de route en de volgende bestemming als je je roadbook mee hebt genomen. Het kan handig zijn om niet alléén de groep kwijt te raken. De andere weten dan niet of je expres er niet meer bent of dat je bijvoorbeeld een ongeluk hebt gehad. In de praktijk is het handig om een ‘maatje’ te hebben waarmee je dit afstemt. Als er twee mensen ‘weg’ zijn zonder overleg, dan ga ik er van uit dat het zo bedoeld is en het dus goed komt. Als ik een solist mis dan wacht ik en vraag ik na enige tijd aan iemand om terug te rijden om de vermiste op te sporen. Je kunt altijd een ongeluk hebben gehad en dat niet alleen kunnen oplossen. Wees je dus bewust van het feit dat als we je missen, we op zoek gaan! Uiteraard staat mijn telefoon altijd aan (telefoonnummer staat achter in dit roadbook). Bel en spreek de voic in als je hulp nodig hebt (of juist niet). Vermeld bij het inspreken wát je nodig hebt maar ook vooral waar je bent zodat er passende actie kan worden ondernomen. Wat voor foto-stops geldt, geldt ook voor sanitaire stops en dergelijke. Tot slot Ik ga er van uit dat iedereen die mee gaat dit roadbook heeft gelezen en zich kan vinden in de zaken die er in beschreven staan.
6
IJmuiden – Ferryport Newcastle
Zaterdag 24 juli IJmuiden – Ferryport Newcastle We vertrekken vanaf de pier in IJmuiden. In IJmuiden staat met borden aangegeven in welke richting de ferry terminal ligt. De boot vertrekt om uur. Inschepen gebeurt vanaf uur. Natuurlijk is er de douane en dan mogen we aan boord. We verzamelen in principe bij het incheck punt. Volg gewoon de borden, het wijst zichzelf. Ik zal bij het inchecken zijn om de papierwinkel met je af te handelen. Als er mensen zijn die het leuk vinden om samen naar de ferry toe te rijden, zoek elkaar vooral op en regel het zelf! Het is eerder aangeven, vergeet niet je eigen motor- en verzekeringspapieren en je paspoort. Hoewel de meeste ferry’s tegenwoordig sjor-materiaal hebben voor motorfietsen kan het zeker geen kwaad zelf ook wat sjorbanden mee te nemen. Je kun er dan zelf voor zorgen dat je motor goed vast staat en er geen ongelukken gebeuren. Een tie-wrap om je voorrem vast te zetten is voor velen een goed gebruik om de motor extra te zekeren. Haal de waardevolle spullen van de motor af en neem ook mee wat je nodig denkt te hebben. Als we het ruime sop gekozen hebben gaat het ruim op slot en kun je niet meer bij je motor en je spullen. We slapen in 4 persoons hutten met toilet en douche. Het meenemen van een eigen slaapzak is niet noodzakelijk maar kan wel het comfort verhogen. Op de boot is van alles te koop en te doen. Er is avondeten te krijgen en er is een bar waar een biertje gedronken kan worden. Gezien de kwaliteit van het eten is het nuttigen van een boterham op het dek overigens ook een aanrader, zeker bij mooi weer. We komen de volgende ochtend rond 9.00 uur aan in Newcastle upon Tyne.
7
Zaterdag 24 juli, deel 1/2
8
Bij het witte theater links aanhouden
Zaterdag 24 juli, deel 2/2 Corus Bij het witte theater links aanhouden Ferry Port IJmuiden
9
Newcastle upon Tyne - North Berwick; 190, 220 of 270 kilometer
Zondag 25 juli Newcastle upon Tyne - North Berwick; 190, 220 of 270 kilometer Om 9.00 uur komt de ferry aan in Newcastle. We ontschepen en sluiten aan in de rij bij de douane. Als het een beetje meezit passeren we deze tussen uur en uur en gaan we direct op weg. We rijden naar het noorden richting Schotland. De meest voor de hand liggende route is via de A19 en de A1. Dit zijn doorgaande wegen die ons snel uit (druk) stedelijk gebied brengen. Bijkomend voordeel is dat we zo rustig kunnen wennen aan het links op de weg rijden. Iets meer dan 90 kilometer naar het noorden slaan we na het dorp Fenwick af richting Holy Island (Lindisfarne). Dit eiland is te bereiken door een weg welke alleen bij laag-tij toegankelijk is. Het eiland is op 25 juli te bereiken van 6.10 uur in de ochtend tot uur in de middag. Daarna is de weg gesloten tot uur. Op deze zondag zijn het kasteel en de beroemde Lindisfarne priory gewoon open. Camperen op Holy Island is verboden en de tijd is er (dus) beperkt. Bij het verlaten van het eiland gaan we op het ‘vaste’ land tanken. Er is een Gulf tankstation bij de afslag van de A1. Het is verstandig dit te doen nadat we op Holy Island zijn geweest. Zo hebben we meer tijd om rond te kijken op Holy Island en te lunchen voor de weg wordt afgesloten. - 17 kilometer naar het zuiden ligt Bamburgh Castle. Het kasteel kent een veelbewogen geschiedenis en is te bezichtigen. 40 kilometer naar het zuiden ligt het stadje Alnwick en het Alnwick Castle (deze ‘optional’ zal ik zelf overslaan). Vanaf Holy Island ligt er een campeerterrein op ongeveer 80 kilometer naar het noorden. Onderweg passer je de grens tussen Engeland en Schotland. Op weg naar het noorden vindt je Berwick upon Tweed (stadsmuren incl. kanonnen te bezichtigen) en Eyemouth. Hier zijn supermarkten, banken, tankstations en dergelijke. Omdat het zondag is, is het onzeker wat open is en wat niet. Om deze plaatsen te bereiken moet je wel noordelijk van Holy Island de weg A1167 nemen (staat aangegeven bij de rotonde). De afslag vindt je nadat je langs het dorpje Scremerston bent gereden. Onderweg naar het noorden rij je of over de A1 of zoveel mogelijk binnendoor. Bij het binnendoor rijden kom je uiteindelijk toch meestal weer op de A1 uit. Na Dunbar gaan we van de A1 af, richting het noorden. We rijden dan over weg A198 richting North Berwick tussen de golf-banen door. Voor we North Berwick in rijden ligt rechts aan de weg het Tantallon Caravan Park. Dit is de overnachtingsplaats voor de komende nacht. De camping is kleinschalig, schoon en niet veel bijzonders. In de buurt ligt het Tantallon Castle dat bezocht kan worden. Er is vanaf de camping uitzicht op een golfbaan en de Bass Rock welke de toegang vormt tot de Firth of Forth waar we de volgende dag overheen zullen rijden.
10
Overnachten Camping: Tantallon campingpark 4-sterren camping, het warme water is gratis. Prijs ongeveer 9,50 pond per nacht per persoon Dunbar Road, North Berwick, East Lothian, EH39 5NJ Telephone: (01620) ; Eten en drinken We zullen in de ochtend van de eerste dag niet speciaal stoppen voor een ontbijt. Op de ferry zijn broodjes te koop en misschien heb je zelf wel voor wat te eten en drinken gezorgd. De eerste etensstop is tussen de middag op Holy Island. Hier zijn mogelijkheden om te eten en te drinken en hier zullen we de lunch gebruiken. Dit betekend overigens niet dat we allemaal samen gaan lunchen (tenzij dit zo uit komt natuurlijk). Iedereen zorgt in principe voor zijn eigen eten en drinken. In Lindisfarne zijn o.a. The Pelgrim Coffee House en The Ship twee plaatsen die worden aanbevolen. Natuurlijk is er ook Fish ‘n’ Chips te krijgen op de route naar het Lindisfarne Castle. Afhankelijk van wat je wil zien en hoeveel tijd er is, zijn er onderweg ook mogelijkheden om boodschappen te doen. Berwick upon Tweed is zo’n plek. Hier kan ook getankt worden en geld worden gepint. Niet ver van de camping waar we overnachten is een supermarkt. Op Tantallon Road zit een Tesco/Somerfield supermarkt die naar verluid ook op zondag tot uur open is. Bass Rock De Bass rock is een vulkanische plug uit het carboon. Er nestelen veel soorten bijzondere en minder bijzondere vogels. 10% van de wereldpopulatie aan Jan van Genten komt hier jaarlijks op bezoek en het is dan ook de grootste kolonie in zijn soort ter wereld. Er staan twee webcams opgesteld zodat je zelf kunt kijken. Deze rots heeft trouwens ook dienst gedaan als gevangenis en er staat ook nu nog een vuurtoren (sinds 1902). Bamburgh Castle Bamburgh Castle (Din Guardi) is vermoedelijk gebouwd in het jaar 420 en is in de loop der jaren vaak van eigenaar gewisseld. Vikingen plunderden het eens maar er waren ook Normandiërs die het weer opbouwden. Het kasteel is te bezichtigen en er is onder andere een zwaard te zien uit de 7e eeuw. Het is volgens kenners een ‘high-tech’ zwaard voor die tijd waar vermoedelijk vele honderden uren werk in zitten. Het zou het enige in zijn soort zijn uit die bewuste periode in de (Engelse / Europese) geschiedenis en er zijn veel mensen die beweren dat het zwaard met de naam Anredden daadwerkelijk het legendarische zwaard Excalibur is. Alnwick Castle Diegenen die er nog geen genoeg van hebben voor deze dag kunnen nog even ‘terug’ om dit kasteel te bezoeken. In Alnwick vindt je Alnwick Castle. Het kasteel is gebruikt als filmlokatie van onder andere Black Adder en Harry Potter. Naast het kasteel zijn ook de tuinen te bezichtigen. De entreprijs is rond de 12 pond, kijk dus voor jezelf of je dit de moeite waard vindt.
11
Zondag 25 juli, deel 1/5 King Of Scandinavia
12
Borden volgen tot kasteel
Zondag 25 juli, deel 2/5 Borden volgen tot kasteel Lindisfarne Causeway afsl. Alnwick Aankomst Newcastle 9.00 uur 25 juli 2010
13
Zondag 25 juli, deel 3/5 North Berwick heeft diverse faciliteiten
Afslag A198 ri. North Berwick Berwick upon Tweed Supermarkt + tankstation Bass Rock A1107 tussendoor Tantallon caravan park, Dunbar Road North Berwick East Lothian EH39 5NJ Telephone: (01620) Facsimile: (01620) Snelle route A1 Weg dicht zondag 25 juli 13.35u – 18.40u Tankstation Gulf, tankstop B1342 ri.Bambrgh Scottish Border Bamburgh Castle met o.a. ‘excalibur’
14
Zondag 25 juli, deel 4/5 The Ship (eethuis)
Weg dicht zon. 25 juli 13.35u – 18.40u Lindisfarne Castle parkeren Pelgrim Coffee House Lindisfarne Priory
15
Somerfield/Tesco Supermarket
Zondag 25 juli, deel 5/5 North Berwick Bass Rock Tantallon caravan park, Dunbar Road North Berwick East Lothian EH39 5NJ Telephone: (01620) Facsimile: (01620) Somerfield/Tesco Supermarket Tantallon Castle
16
North Berwick - Breamar; 200 kilometer
Maandag 26 juli North Berwick - Breamar; 200 kilometer De route gaat richting Edinburg waar we, na het eerste stukje binnendoor, vooral over hoofdwegen en doorgaande wegen zullen rijden. We bezoeken Edinburg niet (dat is meer iets voor een stedentrip) tenzij je dit wilt doen als solist. We steken de Firth of Forth over middels een brug welke een mooi uitzicht geeft onder voorwaarde dat het niet mistig is. Daarna rijden we verder naar het noorden en gaan we ter hoogte van Perth van de grote weg af. Na Perth rijden we tot aan Blairgowrie. Hier hebben we ongeveer 100 kilometer gereden over vooral snelle wegen. We stoppen in het dorp om te tanken, eventueel een boodschap te doen en wat te eten en te drinken. We nemen er de tijd voor en spreken ter plekke af hoe laat we weer zullen vertrekken. Als we verder gaan rijden we richting het noorden door het nationale park ‘The Cairngorms’. We blijven de A93 naar het noorden volgen naar Breamar waar we gaan kamperen. Breamar ligt midden in het eerder genoemde nationale natuurpark. Overnachten Invercauld Caravan en Camping Club, Glenshee Road, Braemar, Ballater, Aberdeenshire, AB35 5YQ, Tel: Deze camping is de enige in de omgeving en is relatief basic uitgerust. Het is overigens toegestaan om in het natuurpark wild te camperen (dus buiten de camping om). Hierbij wordt wel onderscheidt gemaakt met het zogn. ‘roadside’ camperen dat weer niet is toegestaan. Gezien de waarschijnlijk gebrekkige faciliteiten op de camping is het verstandig eerder op de dag je inkopen te doen of het dorpje te bezoeken. Afhankelijk van het weer en het tijdstip van aankomst zul je dit voor jezelf moeten bekijken. Eten en drinken De eetgelegenheid met de naam ‘The Fife Arms’ schijn je beter te kunnen missen in Breamar als het om eten gaat, hoewel ze wel weer prima bier lijken te hebben. Er is daarnaast overigens ook een pub in het dorp. Het Fife Hotel heeft een bar, dat zal dan de Fife Arms zijn die basic is maar redelijk geprijst en met naar verluid een groot assortiment whisky’s. De Invercauld Arms is daarbij duur, ziet er chiquer uit maar heeft een minder uitgebreid assortiment. Er is een café met de naam ‘The Hungry Highlander ‘ waar je aardig zou kunnen eten.
17
Knockhill Racing Track Royal Lochnagar Distillery
Op het moment dat wij in de buurt zijn, is er helaas geen activiteit op het circuit. Ik zal er dan ook niet langs rijden maar mocht je als individu toch even willen kijken, dan staat je dat natuurlijk vrij. Mikleour Beech Hedge Onderweg komen we langs de werelds hoogste en langste heg (volgens het Guinness book of records) in Mikleour Beech. De heg is geplant in 1745 en is 30 meter hoog en 530 meter lang. De heg zou volgens de overlevering groeien tot in de hemel aangezien de planters allemaal zijn gedood in de ‘Battle of Culloden’ (16 april 1746). The Cairngorms Dit natuurpark is het grootste op het Britse eiland. 4 van de 5 hoogte bergen van Schotland liggen in dit park en er leeft de nodige unieke flora en fauna. Delen van het park worden ook gebruikt als wintersport gebied. We rijden door Glen Shee en langs The Cairnwell, een van de hogere bergen van Schotland. De Cairnwell pass, 5 mijl noordelijk van Spittal of Glenshee, is met 670 meter hoogte de hoogste weg van het Britse eiland. Een mijl zuidelijk van de pas ligt de weg met de naam ‘Devils elbow’. Haarspeltbochten met een stijgingspercentage van 33%. De nieuwe weg loopt er langs maar de Devils Elbow kan met de fiets of te voet nog worden bereden. De weg waar we over rijden is overigens een hele oude weg welke de lowlands en de higlands verbind en waar in de tijden van welleer de veekuddes langs werden geleidt. Breamar Breamar is niet veel bijzonder en is daarom een prima plek om te stoppen. In de buurt is veel mooie natuur te zien en het is niet ongewoon om tegen de ochtend- en avondschemer ‘red deer’ rond te zien lopen. Er is in het dorp een bank (pin automaat onbekend), een supermarkt, wat outdoor kleding winkels, een bakker, een slager en wat café’s met namen als ‘The Hungry Highlander’. Wat er precies te koop is, wat de openingstijden zijn en of we er op tijd aankomen om het te ontdekken is niet van te voren te zeggen. Inkopen doen eerder op de dag is dan ook verstandig. Daarbij kan het regenen en dan is het misschien wat veel gevraagd om na het opzetten van de tent nog op zoek te gaan naar eten en drinken. Er wordt overigens ook gewaarschuwd voor de wind bij slecht weer. Scheerlijnen meenemen kan een goed idee zijn. Verder is er een riviertje en kun je de motor van een WOII bommenwerper bekijken in het centrum van het dorpje. Royal Lochnagar Distillery De Royal Lochnagar Distillery ligt in de buurt (richting het Balmoral Castle) en is te bezoeken. Men kan een tour doen op gezette tijden. Entree is 5 pond.
18
Brug over Firth of Forth
Maandag 26 juli, deel 1/4 Brug over Firth of Forth
19
Maandag 26 juli, deel 2/4
20
Blair Coffee House and Grill
Maandag 26 juli, deel 3/4 Meikleour Beech Hedge Blair Coffee House and Grill Tesco Blairgowrie
21
Maandag 26 juli, deel 4/4 The Invercauld Caravan Club Site Glenshee Road, Braemar, BALLATER AB35 5YQ. Breamar Breamar Spittal of Glenshee
22
Braemar – Grantown on Spey 130 kilometer
Dinsdag 27 juli Braemar – Grantown on Spey 130 kilometer Vandaag bezoeken we Malt Whisky Country; het gebied dat we binnen rijden kent vele bekende en minder bekende distilleerderijen. De route voert langs een aantal van deze distilleerderijen en ik stel voor te stoppen bij twee ervan, Glenlivet en Glenfiddich. Het zijn grote stokerijen waar veel te zien is en die een goede indruk geven van het whisky gebeuren. Voor de oudgedienden geldt dat zij wellicht deze meer bekende distilleerderijen al eens bezocht hebben. Er zijn alternatieven en het staat iedereen vrij dat te bezoeken wat ze zelf interessant vinden. Ik heb, naast de twee die ik zelf wil bezoeken, een willekeurig aantal distilleerderijen op een rijtje gezet (zie verder) die enigszins op de route liggen. Er zijn er natuurlijk veel meer maar het gaat buiten het bestek van dit roadbook om daar nader op in te gaan. We rijden vanuit Braemar naar het noorden. We komen langs Balmoral Castle waar ik niet zal stoppen. Dit kasteel is nog steeds in gebruik door de Britse kroon als werkpaleis. In de buurt van het kasteel ligt de Royal Lochnagar Distillery welke te bezoeken is. Vanaf de A93 slaan we af naar de A939, rijden we onder andere door de Glen Fenzie en houden we de richting van Tomintoul aan. In Tomintoul (hoogstgelegen plaats in de Schotse Highlands) is een distilleerderij die alleen op afspraak bezocht kan worden. We rijden vanaf hier richting Tomnavuilin over de B9008. Ook hier is een distilleerderij die bezocht kan worden. Ongeveer 60 kilometer vanaf de camping ligt Glen Livet. Bij de distilleerderij van Glen Livet zal ik voor het eerst stoppen om de boel te bekijken. Hierna rijden we richting Dufttown. We zullen hier rond de lunch zijn. We parkeren ergens en vanaf daar moet ieder voor zich kijken of hij wil eten, tanken, boodschappen doen etc. We spreken ter plaatse af wanneer we weer vertrekken. Na Dufftown rijden we een stukje naar het kasteel The Balvenie en de Glenfiddich stokerij. Na het bezoek aan Glenfiddich rijden we naar Grantown on Spey om te camperen. Onderweg rijden we o.a. langs de Abelour distrillery waar ik niet zal stoppen. Zoals gezegd, iedereen is vooral vrij om dit wel te doen als ze dit willen! Eten en drinken Net als andere dagen zorg je zelf in de ochtend voor je ontbijt. De eerste stop voor lunch is in Dufftown. Hier kun je boodschappen doen, tanken, geld halen etc. In de namiddag/avond stoppen we in Grandtown on Spey waar ook weer getankt kan worden, boodschappen worden gedaan etc. Het is natuurlijk vooraf niet te zeggen hoe laat we aan komen op de eindbestemming van vandaag. Overnachten Grantown-on-Spey Caravan Park, Grantown-on-Spey, Highland PH26 3JQ, Tel , De camping ligt op korte afstand van het dorp waar de nodige zaken te krijgen zijn zoals geld, eten en drinken en benzine.
23
The Glenlivet De oudste legale distilleerderij in Schotland is opgericht in 1824 door George Smith. Het legaal worden van de distilleerderij zorgde voor een grotere afzetmarkt maar ook voor boze buren. Deze buren wilden niet meedoen met het legaliseren van de distilleerderijen in Schotland, mede vanwege de verplichting belastingen te betalen. George Smit heeft jarenlang rond gelopen met twee geladen pistolen om zijn eigen veiligheid te garanderen, brandstichters af te weren etc. De malt whisky’s van The Glenlivet worden o.a. ook gebruikt voor de blend whisky Chivas Regal. Het is mogelijk een rondleiding te krijgen welke wordt afgesloten met een klein glaasje whisky (een ‘dram’). Er is een winkeltje met de mogelijkheid iets te drinken en te eten. The Glenfiddich De Glenfiddich distilleerderij werd in 1886 opgericht door William Grant. Glenfiddich is wereldwijd de best verkopende single malt whisky met een marktaandeel van 35%. Het wordt in 80 landen verkocht en beslaat ongeveer 20% van de totale whisky verkopen wereldwijd. De drie-kantige fles stamt uit Glenfiddich was de eerste ter wereld die de flessen verkocht in kokers en geschenkverpakkingen. Er is een rondleiding mogelijk, er is een winkeltje en je kunt er wat eten en drinken. De ‘goedkope’ blendwhisky Grant’s komt overigens ook bij deze destilleerderij vandaan. Stukje Whisky Whisky of whiskey is een sterke drank die is gedestilleerd uit o.a. gegist graanbeslag en welke wordt gerijpt op houten vaten. De naam komt uit het Gealic en is een verbastering van het woord ‘levenswater’. Hoewel Schotten en Ieren tot op de dag van vandaag twisten over wie er als eerste mee begonnen is, is men het er over eens dat het proces van destilleren door monniken naar de Britse eilanden is gebracht. De eerste documenten waarin gerefereerd wordt aan whisky stammen uit de 15e eeuw maar waarschijnlijk bestaat whisky al langer. Het werd vroeger primair gebruikt in de alchemie en met medicinale doelen. De whisky werd gestookt in kleine, draagbare ‘pot stills’. Het rijpen van whisky op vaten van eikenhout werd pas veel later gedaan. In de 17e eeuw werd er voor het eerst door het Schotse parlement belasting geheven op whisky en dus nam het illegale stoken een grote vlucht. Het was een bron van inkomsten die zorgde voor wat extra geld naast het vaak schramele inkomen van wat veelteelt en kleinschalige landbouw. Door de jaren heen werden de stokerijen grootschaliger opgezet en was ze steeds vaker verbonden aan een kasteel of herberg waar, samen met het brouwen van bier, whisky werd gemaakt. Het afval werd gebruikt om het vee mee te voeren en zodoende ging er voor de zuinige Schotten niets verloren. De whisky werd, naast de eigen consumptie, gebruikt om te verkopen en te ruilen. Hoewel de belasting massaal werd onderdoken kwam er steeds meer (hardhandig) toezicht. Ook was het illegaal stoken een belemmering voor de verkoop van whisky. George Smith was de eerste die zijn stokerij helemaal legaal voerde en dit leverde hem de nodige kritiek op van zijn buren. Met het harder worden van het toezicht op de belasting en het tegengaan van illegale stokerijen zouden uiteindelijk vele stokerijen het voorbeeld van George Smith volgen. Whisky liefhebbers onderscheiden de verschillende gebieden in Schotland (en daarbuiten) waarin whisky wordt gemaakt. Verder is er nog oneindig veel te zeggen over whisky, bijvoorbeeld over het verschil tussen Malt Whisky en Grain Whisky. Een leuk boekje hierover is “legendarische whiskyverhalen” van Johannes van den Heuvel maar ook op internet is er veel te vinden over dit onderwerp.
24
Whisky distilleerderijen *
Royal Lochnagar Distillery Bezoek en rondleidingen, open van uur tot uur. Royal Lochnagar Distillery, Balmoral, Crathie, Ballater, Aberdeenshire AB35 5TB, Tel: +44 (0) Fax: +44 (0) , Tomintoul Distillery Gesitueerd in de hoogste gelegen plaats van Schotland (Tomintoul) ligt de Tomintoul destileerderij. De stokerij kan bezocht worden, maar alleen op afspraak. De bij de stokerij behorende winkel, ‘the whisky castle’ is open en te bezoeken. De stokerij heeft trouwens een record voor ‘s werelds grootste fles single malt whisky. De fles is te bezichtigen (en te koop) in de winkel. Robert Fleming, Tomintoul Distillery, Ballindalloch Banffshire AB37 9AQ, Telephone: +44 (0) Fax: +44 (0) , Tamnavulin Distillery Bezoek en rondleiding op afspraak. Tomnavoulin, Ballindalloch, Banffshire, Scotland, UK. Geen bezoekerscentrum. The Balvenie Distillery Balvenie Maltings, Dufftown, Scotland, AB55 4BB. Telephone: +44 (0) De naam van het naburige kasteel The Balvenie is overigens ook inspiratie geweest voor William Grant om een distilleerderij op te richten welke het merk The Balvenie produceert. De stokerij ligt vanaf Glenfiddich iets verder noordelijk aan de weg en is te bezoeken. Aberlour Distillery De distilleerderij ligt aan de A95. De stokerij staat met borden aangegeven vanaf de hoofdweg en is te bezoeken. De helft van de Schotse single malt stokerijen zijn gesitueerd in Speyside. Aberlour ligt in het centrum van dit gebied. Tormore Distillery De stokerij staat vanaf de hoofdweg aangegeven. Je kunt het bezoeken en kijken hoe o.a. 15 jaar oude whisky wordt gemaakt en bewaard. Tormore Distillery, Grantown N Spey, Moray PH26 3LR, Tel: +44 (0) Fax: +44 (0) * De stokerijen zijn willekeurig, liggen veelal langs de route maar het is zeker geen uitputtende lijst.
25
Royal Lochnager Distillery
Dinsdag 27 juli, deel 1/3 B9008 The Glenlivet Tamnavulin distillery Royal Lochnager Distillery Balmoral Castle
26
Dinsdag 27 juli, deel 2/3 B9009 B9008 Abelour distillery
Balvenie Castle B9009 Bridge on Avon Tormore Distillery Grantown-on-Spey Caravan Park Grantown-on-Spey, Highland PH26 3JQ Tel B9008 Dufftown
27
Dinsdag 27 juli, deel 3/3 Grantown-on-Spey Caravan Park Grantown-on-Spey, Highland PH26 3JQ Tel
28
Grantown on Spey – Sligachan 220 kilometer
Woensdag 28 juli Grantown on Spey – Sligachan 220 kilometer Vanuit Grandtown rijden we richting Inverness over de A9 (A95). Onderweg rijden we langs de Tomatin distilleerderij waar ik niet zal stoppen. Ook Inverness zal ik niet bezoeken. We rijden door/langs de stad richting Loch Ness. We rijden langs de noord-westelijke oever waarbij we mooi uitzicht hebben op het Loch. We stoppen na iets minder dan 80 kilometer rijden bij het Loch Ness Exhibition Centre. Er is een klein museum te bezichtigen, er kunnen souvenirs gekocht worden en foto’s worden gemaakt van het ‘standbeeld’ van Nessie. Vlak in de buurt is het Urquart Castle te bezichtigen. Onderweg naar het eiland Skye zullen we langs het kasteel rijden. Op deze stop zullen we een vroege lunch gebruiken. Dit is verstandig omdat het stuk naar het Island of Skye erg mooi, maar ook erg verlaten is en we er in het volgende stuk rijden weinig tot geen mogelijkheid voor hebben. In de buurt van het Loch Ness Exhibition Centre is een Esso tankstation waar we kunnen tanken. We rijden verder langs het Loch Ness tot Invermoriston waarna we de A887 blijven volgen richting Loch Beag. Hier is ook een tankstation en als we eerder niet hebben getankt, dan doen we het zeker hier. Het natuurgebied dat we in rijden is bijzonder mooi en ongerept. De Five Sisters of Kintail zijn minstens zo mooi als de diverse Lochs die we passeren onderweg naar The Isle of Skye. Vlak voor het oprijden van Skye hebben we een mooi zicht op Eilean Donan. Overnachten We overnachten op de Sligachan camping met mooi uitzicht op de omliggende omgeving. Bij het hotel (aan de andere kant van de weg) kan men eten en drinken. Er worden ook diverse whisky’s geschonken waaronder de Talisker die in de buurt wordt gemaakt. Adres: Sligachan hotel en camping, Isle of Skye, IV47 8SW, tel: +(44) Eten en drinken Onderweg hebben we niet veel gelegenheid boodschappen te doen. Bij de overnachtingsplek is echter een hotel met bar en eethuis.
29
Tomatin distillery Onderweg over de A9 richting Iverness komen we langs de Tomatin Distilleerderij. We stoppen niet maar als je toch wilt gaan kijken, ga gerust je gang. De distilleerderij is open voor publiek, je kunt er gratis whisky proeven en er is een winkeltje met de nodige whisky prullaria. Tomatin Distillery, Tomatin, IV13 7YT, , Urquhart Castel Dit kasteel bestaat al sinds de 5e of 6e eeuw. Het zou langer bestaan in de vorm van een landgoed van een Pictische koning. Aangezien er over de Picten niet erg veel bekend is, is het moeilijk te zeggen vanaf wanneer de lokatie bewoond werd. Het kasteel is lang van de Britse kroon geweest maar ook regelmatig in handen geweest van de Clan MacDonald. Het werd meermalen over en weer veroverd en is nu eigendom van de staat. Ooit was het het grootste kasteel van Schotland en uiteraard is het te bezichtigen voor de liefhebber. Loch Ness Het meer is 37 kilometer lang en op het breedste punt 1,6 kilometer wijd. Het diepste punt ligt op 226 meter onder de waterspiegel. Van de omringende heuvels komt er veel veen en turf in het meer terecht en dat maakt het water troebel. Het meer is qua oppervlakte het op een na grootste na Loch Lomond. In volume is het echter veruit het grootste meer van Engeland. Loch Ness is hiernaast uiteraard beroemd om het monster dat er zou wonen Talisker Talikser whisky, gemaakt op Skye, is verkrijgbaar in de bar bij het Sligachan hotel. De volgende dag is de stokerij te bezoeken als je hier zin in hebt.
30
Woensdag 28 juli, deel 1/3 Tomatin distillery
31
Woensdag 28 juli, deel 1/3 Loch Ness Loch Ness Urquart Castle Nessie
32
The five siters of Kintail
Woensdag 28 juli, deel 2/3 Brug naar Skye Eilean Donan Castle Loch Cluanie The five siters of Kintail
33
Woensdag 28 juli, deel 3/3 Sligachan hotel en camping, Isle of Skye, IV47 8SW, tel: +(44) Sligachan Hotel
34
Donderdag 29 juli Sligachan – Sligachan
Vandaag houden we een vrije oefening. We hoeven de tent niet af te breken, de volgende nacht slapen we ook weer op deze camping. Op Skye en in de omgeving is veel te zien en te doen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om naar Dunvegan te gaan. Dit kasteel is een bezoek meer dan waard. Verder is er de Talkiser distilleerderij te bezoeken, kun je naar Eilean Donan, naar Portee etc. etc. Gewoon een rondje rijden kan natuurlijk ook, mooie wegen zat! Overnachten Sligachan hotel en camping, Isle of Skye, IV47 8SW, tel: +(44) Eten en Drinken In Portree zijn winkels, een supermarkt en een tank station. Hoewel er in het hotel bij de camping eten en drinken te krijgen is, is er de mogelijkheid om boodschappen te gaan doen. Omdat het vandaag een ‘vrije dag’ is, zijn er geen plannen rondom ontbijt, lunch of diner. Je moet voor jezelf bepalen wat je wilt, met wie en wanneer. Dunvegan Castle In de 13e eeuw trouwde een voorouder van de clan MacLeod met de naam Leod de dochter van een Viking die woonde in de plaats Dunvegan. Leod was de zoon van Olaf the Black, koning van het eiland Man. Hij had twee zonen die de grondleggers zijn van de Clan. Bij het vertrekken van de Vikingen (wat niet zonder slag of stoot ging) ontstond steeds meer rivaliteit tussen de verschillende clans om de heerschappij van de Hybriden. Vooral tussen de MacLeods en de MacDonalds wilde het niet zo boteren. Ook waren er jaloerse blikken van Schotse koningen waarvan er één zelfs het kasteel wist te veroveren. Hij werd echter verdreven door clanleden en uiteindelijk vermoord. Dat het niet altijd mee zat blijkt uit het feit dan in 1657 de Clan MacLeod ruim 800 manschappen verloor bij de slag van Worcester. Door de jaren heen groeide de macht van de Engelsen en verdween de macht van de clan’s. Het kasteel van de clan MacLeod was in eerste instantie opgericht uit hout waarbij al snel de kant van het land werd versterkt met steen. De enige ingang was lang alleen via zee te bereiken. In 1790 is het omgebouwd tot meer comfortabele residentie van het hoofd van de clan MacLeod en in de loop der jaren zijn er zaken aangebouwd en veranderd. Door financiële problemen verliet de 25ste leider in 1851 noodgedwongen het kasteel en het bleef onbewoond tot In 1933 werd het kasteel gedeeltelijk voor publiek toegankelijk. Er is het nodige te zien waaronder de Fairy Flag, de Dunvegan Cup en nog veel meer. Het is mogelijk om per boot de natuur in de omgeving te verkennen waarbij zeehonden en soms orca’s gezien kunnen worden.
35
Talikser Distilleerderij
Skye Het eiland Skye word wel het mooiste eiland van de wereld genoemd, en dat is niet helemaal onterecht. De natuur is er schitterend en omdat de wegen over het algemeen redelijk goed zijn, is het er mooi motorrijden. Er is het nodige te doen en te zien en je hoeft niet verbaasd te zijn als je onderweg zeeotters ziet, walvissen of zeehonden. Er zijn plekken waar fossielen gevonden kunnen worden, plaatsen waar je kunt klimmen etc. etc. Talikser Distilleerderij De stokerij is te bezoeken. Er worden rondleidingen gegeven en je kunt proeven van de diverse whisky’s. Whisky uit dit gebied staat bekend om zijn zee-aroma’s, turfsmaken etc. Het is de moeite waard hier meer van te zien en te proeven. Om uur start de laatste rondleiding van de dag. Het adres: Talisker Distillery, Carbost, Isle of Skye IV47 8SR, Tel: +44 (0) Fax: +44 (0) , Eilan Donan Rond het jaar 580 kwam de heilige Donan vanuit Ierland naar Schotland. Zijn volgelingen vestigden zich op het eiland. Het eiland was toen al eerder bewoond; er zijn resten gevonden uit de vroege ijzertijd. Het eiland ligt op een plek waar drie meren bijeenkomen namelijk Loch Long, Loch Duich en Loch Alsh. Pas in de 13e eeuw werd het kasteel gebouwd op het eiland ter verdediging van het achterland tegen de Vikingen waarbij het kasteel ooit het hele eiland besloeg. Het kasteel is meerdere malen geprobeerd te veroveren. Dit ging erg moeilijk, vaak ten koste van vele doden en was dus zelden succesvol. In 1509 werd de clan MacRae aangesteld door de MacKenzies als beheerder van het kasteel. De MacRae’s stond en ook bekend als de MacKenzies ‘coat of mail’, duidend op hun taak als bewaker voor de MacKenzies. Het kasteel kent een veelbewogen geschiedenis en is zelf nog eens door de Spanjaarden bezet geweest. In 1913 werd begonnen met restauratie van het kasteel en werd een brug aangelegd om het toegankelijk te maken voor publiek. In 1928 werd het kasteel opengesteld voor publiek. Op het eiland bevindt zich een memorial voor gevallenen van de Clan MacRae tijdens de eerste wereldoorlog. Het eiland is gebruikt in diverse films zoals de ‘Highlander’ (1985) en ‘The world is not enough’ (1999).
36
Dunvegan Castle MacLeod Motto Eileann Donan Castle
37
Sligachan – Fort William 150 kilometer
Vrijdag 30 juli Sligachan – Fort William 150 kilometer Vandaag vertrekken we van het eiland Skye. We rijden richting Armadale waar we de ferry pakken richting Mallaig. Eenmaal weer op het vaste land rijden we via de zuidelijke route richting Fort William. Onderweg rijden we langs vele mooie wegen met dito uitzichten. Halverwege Fort William stoppen we even bij Glenfinnan. Hier staat een monument voor de onbekende/gevallen Highlander en ook is er een mooi viaduct te zien waar nog altijd een stoomtrein dienst doet. Als we verder rijden komen we in Fort William uit waar we een camping betrekken met uitzicht op Ben Nevis. Overnachten Glen Nevis Holidays Ltd, Glen Nevis, Fort William, Scotland PH33 6SX, tel: | Fax: Eten en drinken Op de camping zelf zijn geen eet- en drink faciliteiten. In Fort William is echter genoeg te doen, er zijn pubs, eethuizen, een supermarkt etc. De hierop volgende nacht zijn we op dezelfde camping en de zaterdag heb je, naast de Highland games of andere zaken die je wilt gaan doen of bezoeken, de hele dag om inkopen te doen. William Wallace
38
William Wallace, een andere Schotse held
Glenfinnan monument Het monument is in 1815 opgericht ter nagedachtenis van het feit dat Bonnie Prince Charlie (Charles Edward Stuart) hier in 1745 de vlag hees ter aankondiging van de 2e grote opstand tegen de Engelse overheersing van Schotland. Uiteindelijke leidde dit tot de slag van Culloden. De overwinning van de Engelsen welke, na het nodige moorden en plunderen, de doedelzak en de kilt verboden. De privileges die sommige clans hadden werden hen ontnomen waarmee ook de basis wegviel voor het oude clan-systeem. Ben Nevis Ben Nevis is de hoogste berg van Schotland én van het Engelse eiland. Met zijn 1344 meter is hij te beklimmen maar goede conditie en goed materiaal is wel aan te raden. Elk jaar nog worden er mensen ‘gered’ die een poging wagen maar stranden op de flanken van Ben Nevis. Het zijn er die het jaarlijks proberen, hoeveel succesvol zijn is mij niet bekend. Gemiddeld bevindt de top zich 355 dagen per jaar in de wolken. De Ben Nevis helemaal zien zou dus een mooie toevalstreffer zijn. Neptune’s staircase Het grootste in zijn soort in het Verenigd Koningrijk. Als onderdeel van het Caledonian channel brengt het schepen 19,5 meter hoger over een lengte van minder dan 500 meter. Vroeger ging dat op de hand, tegenwoordig is de aandrijving hydraulisch. Voor wie geïnteresseerd is in techniek in het groot is dit een aardige bezienswaardigheid. Ten noorden van Fort William ligt het dorp Banavie (6 kilometer rijden) waar de sluizen zich bevinden. William Wallace, een andere Schotse held William (bijnaam ‘braveheart) leefde van 1270 tot 1305 en werd (wordt) als grote held beschouwd door veel Schotten. Hij was een Schotse patriot die streed tegen de bezetting van Schotland door de Engelsen. Hij kwam niet erg best aan zijn einde. Op 23 augustus 1305 werd hij gekroond met eikenbladeren in London als de ‘King of Outlaws. Wat volgde was minder plezierig. Hij werd naakt achter een paard gebonden, en naar het Smooth Field gesleept. Hier werd hij opgehangen. Vlak voor hij stikte is hij van de galg gehaald. Hij werd ten overstaande van het publiek gecastreerd waarna zijn buik werd opengesneden en men zijn darmen voor zijn eigen ogen in de brand stak. Nadat hij tenslotte was onthoofd werd zijn hoofd op een lans gezet boven op de London Bridge. De armen en benen werden afzonderlijk tentoongesteld in Newcastle, Berwick, Stirling en Aberdeen.
39
Vrijdag 30 juli, deel 1/3 Sligachan hotel en camping, Isle of Skye, IV47 8SW, tel: +(44)
40
Vrijdag 30 juli, deel 2/3 Glenfinnan monument Ferry Skye - Mallaig
The Cuilins Glenfinnan viaduct Loch Eilt
41
Vrijdag 30 juli, deel 3/3 Neptune’s Staircase Ben Nevis
42
Lochaber Highland Games 2010, zaterdag 31 july
43
Fort William – Hoddom Castle 220 km
Zondag 1 augustus Fort William – Hoddom Castle 220 km Vandaag rijden we vanaf Fort William naar het zuiden. We rijden langs Ben Nevis en richting Glen Coe. Vanuit Glasgow is Glen Coe een gewilde bestemming voor dag-toeristen, en dat is gezien de mooie omgeving niet voor niets. Vandaag is het dus vooral genieten van het uitzicht en het motorrijden. We rijden langs het natuurgebied The Trossarchs en na 120 kilometer van ons vertrekpunt kunnen we even stoppen in Balloch. Dit plaatsje ligt aan het Loch Lomond met de distilleerderij met dezelfde naam. We zullen langs Glasgow rijden maar gaan niet de stad in. Hiervoor geldt dat dit meer iets is voor een weekend-stedentrip. We zullen de hoofdwegen aanhouden om zo snel mogelijk weer uit stedelijk gebied te komen. Als je toch nieuwsgierig bent, het staat je natuurlijk vrij om zelf wél Glasgow te bezoeken. Eten en drinken Als we de kans krijgen, stoppen we onderweg weer voor een lunch. Met wat geluk lukt dit in de buurt van Loch Lomond waar aan het meer een eetgelegenheid is. Overnachten We overnachten bij Hoddom Castle. Een mooi kasteel waar we op het grasveld voor het kasteel kunnen kamperen. Er is een pub waar ook iets gegeten kan worden. De openingstijden zijn echter beperkt. Camperen is vanwege de lokatie echter wel ‘in stijl’. Loch Lomond De whisky die kapitein Haddock uit de stripserie Kuifje drinkt is Loch Lomond whisky. Het ‘blenden’ of mengen van whisky maakt dat de producent een zekere kwaliteit en smaak kan waarborgen over een langere periode. Het wordt door liefhebbers niet veel gedronken omdat het altijd dezelfde smaak heeft en (dus) als weinig interessant wordt beschouwd. De stokerij uit Loch Lomond maakt als enige in Schotland een blend whisky die enkel uit Malt whisky’s bestaat. Alle andere blend whisky’s bestaan uit zowel Malt whisky als Grain whisky. Loch Lomond whisky claimt het beste te maken van de ‘single malt’ whisky, maar dan een blend om de continuïteit te kunnen waarborgen.
44
Zondag 1 augustus, deel 1/4 Glenn Coe
45
Loch Lomond http://www.lochlomondshores.com/eat.htm
Zondag 1 augustus, deel 2/4 Loch Lomond
46
Zondag 1 augustus, deel 3/4
47
Zondag 1 augustus, deel 4/4 Hoddom Castle
48
Hoddom Castle / Newcastle 140km
Maandag 2 augustus Hoddom Castle / Newcastle 140km Vandaag rijden we richting Newcastle en de ferry naar IJmuiden. We zullen dus Schotland weer verlaten maar als het kan nog wel even kort stoppen in Gretna Green bij het laatste huis van Schotland, dat natuurlijk tevens ook het eerste huis in Schotland is. We rijden het grootste deel van de dag langs de overblijfselen van de muur van Hadrianus en we doen dit bij voorkeur op mooie, glooiende binnenwegen. We rijden langs de rivier de Tyne naar Newcastle waar we weer in stedelijk gebied komen en richting de ferry-terminal rijden. Vertrek We vertrekken vandaag vroeg. We moeten 140 kilometer overbruggen naar de ferry in Newcastle. Dit is ruim te doen mits we op tijd vertrekken en niet te veel stoppen onderweg. De boot in Newcastle vertrekt om uur en we moeten ons melden om uur. Eten en drinken We stoppen vandaag niet om onderweg boodschappen te doen of geld te pinnen. Geld halen kan op de boot, net als eten. Uiteraard zal er een tankstop zijn onderweg. We stoppen rond de lunch ergens langs de kant van de weg om wat te eten. Zorg dus dat je zelf wat eten en drinken bij je hebt. Muur van Hadrianus Keizer Hadrianus leefde van het jaar 76 tot het jaar 138. Hij liet de (eerste) muur bouwen van steen en turf. Het markeerde de grens van het Romijnse rijk en bood tevens bescherming tegen Picten en Schotten. Picten werden overigens zo genoemd vanwege hun blauwe tatoeages en lichaamsbeschilderingen. ‘Picti’ betekend dan ook ‘geverfden’. In 1024 liet Hadrianus’ opvolger keizer Antonius Pius noordelijker nog een muur bouwen, de zogn. ‘Antonine wall’. De muur van Hadrianus is 117 kilometer lang en kende vermoedelijk ook poorten om handel mogelijk te maken tussen de stammen in het noorden en het Romeinse rijk.
49
Maandag 2 augustus, deel 1/3
50
Maandag 2 augustus, deel 2/3
51
Maandag 2 augustus, deel 3/3
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.