De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Concepting Docent: Robert Crain Jaar: 2009 Klas: V1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Concepting Docent: Robert Crain Jaar: 2009 Klas: V1."— Transcript van de presentatie:

1 Concepting Docent: Robert Crain Jaar: 2009 Klas: V1

2 Concepting Flexibel associeren Mindmap Morphological Matrix

3 Flexibel associeren

4 Concepting Waarom? Vlot en flexibel associeren is
onder andere nuttig bij brainstorming. Hoe? Associeren doe je al spontaan! Wat je kunt oefenen: Snelheid verhogen Kantelen (disocieren) Terugkoppelen (resocieren) Verbinden

5 Concepting Het niveau van een oefening wordt aangegeven met een (+).
(+) basis (++) goed (+++) prima

6 Concepting 1. Snelheid verhogen
De associatieketting. Reeks van associaties waarbij je bij een term begint en telkens verder associeert op de laatste term die je hebt bedacht, met uitstel van oordeel! Voorbeeld: water-drinken-frisdrank-zomer- strand-surfen…

7 Concepting Oefening 1. Snelheid verhogen (+)
Sla het woordenboek ergens open. Begin met een willekeurig woord en maak een associatieketting voor 1 minuut (niet langer). Herhaal deze oefening 1x met een ander woord. Probeer het aantal woorden met 50% te vermeerderen ten opzichte van de vorige associatieketting.

8 Concepting 2. Kantelen Via associaties andere contexten opsporen.
Voorbeeld: Een bank staat in een huiskamer, maar is ook een geldinstelling, of een database.

9 Concepting Oefening 2. Kantelen (++)
Sla het woordenboek ergens open. Begin met een willekeurig woord en kantel voor 1 minuut (niet langer). Herhaal deze oefening 1x met een ander woord. Probeer het aantal woorden met 50% te vermeerderen ten opzichte van de vorige kantelingen.

10 Concepting 3. Terugkoppelen Begin met een woord en maak een
associatieketting die eindigt met het laatste woord. Voorbeeld: Japan-sushi-restaurant-diner-lunch- ontbijt-spiegelei

11 Concepting Oefening 3. Terugkoppelen (+++)
Sla het woordenboek ergens open en kies een woord. Doe dit nogmaals. Maak een associatieketting tussen beide woorden. Herhaal deze oefening 1x met een ander woord. Probeer het aantal woorden met 50% te vermeerderen ten opzichte van de vorige koppelingen.

12 Ronde kern en een omhulsel
Concepting 4. Verbinden Zoek de overeenkomsten tussen twee woorden. Voorbeeld: Zonnebloem Spiegelei Gele kleur Zondagversiering Zonnig kleur en vorm Specifieke geur Ronde kern en een omhulsel Lekker Kinderen houden ervan

13 Concepting Oefening 4. Verbinden (+++)
Sla het woordenboek ergens open en kies een woord. Doe dit nogmaals. Zoek de overeenkomsten tussen beide woorden. Herhaal deze oefening 1x met een ander woord. Probeer het aantal woorden met 50% te vermeerderen ten opzichte van de vorige verbindingen.

14 Concepting Mocht je meer willen weten over dit
onderwerp, lees het boek: Creativiteit, HOE? ZO! van Igor Byttebier.

15 Mindmap

16 De Mindmap Het gebruik van de Mindmap is onder
creatieven zeer populair. Het is makkelijk in gebruik en het levert snel resultaat.

17 De Mindmap Maar hoe werkt het ook alweer?

18 De Mindmap Plaats in het midden het onderwerp
Associeer op het onderwerp Elk woord moet alleen staan Benadruk belangrijke woorden

19 De Mindmap Wat vergeten wordt...

20 De Mindmap Verbind woorden die onderling een associatie met elkaar hebben Verbind woorden die eventueel een associatie met elkaar kunnen hebben Kluster of omcirkel deze groepen van woorden

21 De Mindmap Door klustering ontstaan gebieden
van woorden, die een concept kunnen bevatten. Zo’n gebied wordt de context van het concept genoemd.

22 De Mindmap Er zijn een paar redenen op te noemen
wanneer klustering wel lukt, maar binnen de context van de woorden onstaat niet direct een concept, of het concept is inhoudelijk niet sterk genoeg.

23 De Mindmap Weinig vertakkingen binnen de boomstructuur
Kwaliteit van de associaties is niet voldoende Niet avontuurlijk genoeg met klustering

24 De Mindmap Weinig vertakkingen binnen de boomstructuur
Probeer niet te snel te stoppen met associeren. Hoe meer woorden je verzint, des te meer klusteringen je kunt maken, wat uiteindelijk betere concepten oplevert.

25 De Mindmap 2. Kwaliteit van de associaties is niet voldoende
De eerste associatie hoeft niet direct de beste associatie te zijn. Durf verder te denken.

26 De Mindmap Abstract - Concreet Synoniem - Antoniem Goed - Slecht
Verleden – Toekomst Etcetera Zie het voorbeeld met het woord ‘jong’

27 De Mindmap Jong Synoniem Antoniem Abstract Concreet Verleden Toekomst
Goed Slecht

28 De Mindmap Oefening Jong Synoniem Antoniem Abstract Concreet Verleden
Piep De Mindmap Oefening Jeugd Synoniem Antoniem Groen Toekomst Ochtendgloren Fris Abstract Concreet Bejaard Oud Licht Over datum Baby Auto van 2 jaar oud Jong Thuiswonen Onder de plak bij ouders Verleden Toekomst Adolescent Zakgeld Voor 19:00 naar bed Open minded Strak in vel Zelfstandig wonen Goed Slecht Kinderen Actueel Vernieuwend Ouder Salaris Brutaal Geen ervaring Kinderachtig Eeuwige leven

29 De Mindmap Niet avontuurlijk genoeg met klustering
Probeer woorden te klusteren die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben.

30 De Morphological Matrix

31 De Morphological Matrix
Concepten ontwikkelen met een grote groep is moeilijker dan binnen een kleine groep of individueel. Je zult dus randvoorwaarden moeten ontwikkelen om de enorme gedachtenstroom van de groep te kanaliseren.

32 De Morphological Matrix
Deze randvoorwaarden vormen de Matrix waarbinnen gedacht wordt. De Matrix blijft tijdens het denkproces onveranderd. Echter de inhoud binnen de Matrix zal door de randvoorwaarden steeds veranderen. Dit Morphen noemt men het conceptproces.

33 De Morphological Matrix
Dat was de theorie, nu aan de slag!

34 De Morphological Matrix
Voorbereiding: gebruik post-its en een groot vel papier. Teken op het vel papier een grid van 7x7 vlakken.

35 De Morphological Matrix

36 De Morphological Matrix
Oefening 1: Bepaal thema’s voor de brainstorm, geen ideeen. Elke deelnemer verzint binnen 5 minuten minimaal 5 thema’s …

37 De Morphological Matrix
…voorbeelden van thema’s kunnen zijn : de vier seizoenen, feestdagen, maar ook ‘vrijheid van meningsuiting’ of ‘lief zijn voor elkaar’. Je hebt dus een enorme vrijheid in je thema’s. Plaats de thema’s aan de linkerkant van de Matrix.

38 De Morphological Matrix
Thema’s

39 De Morphological Matrix
Maak nog geen selectie. Alle thema’s zijn toegestaan.

40 De Morphological Matrix
Je hebt 5 minuten voor deze oefening!

41 De Morphological Matrix
Oefening 2: Bepaal de randvoorwaarden, geen ideeen. Elke deelnemer verzint binnen 5 minuten minimaal 5 randvoorwaarden…

42 De Morphological Matrix
…stel aan jezelf de vraag: ‘waar moet het project aan voldoen’? Antwoorden daarop kunnen zijn: interactief, visueel vernieuwend, zichtbaar bij daglicht etc. Plaats de randvoorwaarden boven de Matrix.

43 De Morphological Matrix
Rand- voorwaarden Thema’s

44 De Morphological Matrix
Maak nog geen selectie. Alle randvoorwaarden zijn toegestaan.

45 De Morphological Matrix
Je hebt 5 minuten voor deze oefening!

46 De Morphological Matrix
Maak uiteindelijk een selectie van 6 thema’s en 6 randvoorwaarden. Dus 6 thema’s aan de linkerkant van de Matrix, en 6 randvoorwaarden aan de bovenkant van de Matrix.

47 De Morphological Matrix
Jullie gaan nu kruisverbanden aanleggen tussen thema en randvoorwaarde. Laat de deelnemers dat eerst voor zichzelf doen.

48 De Morphological Matrix
Voorbeeld 1: ‘Seizoenen’ gekoppeld aan ‘visueel uitdagend’ zou kunnen opleveren: ‘Le quatrro staggioni van Vivaldi vertalen naar beeld’.

49 De Morphological Matrix
Visueel uitdagend Interactief Rand- voorwaarden Seizoenen Vivaldi ‘le quatro staggioni’ Thema’s

50 De Morphological Matrix
Voorbeeld 2: ‘Seizoenen’ gekoppeld aan ‘interactief’ zou kunnen opleveren: ‘Tijdens slecht weer via jouw mobiel mooi weer toveren op het scherm’.

51 De Morphological Matrix
Visueel uitdagend Interactief Rand- voorwaarden Seizoenen Vivaldi ‘le quatro staggioni’ Via mobiel mooi weer toveren op scherm Thema’s

52 De Morphological Matrix
Het vergt een enorm associatief vermogen van de deelnemers maar dat is juist de uitdaging!

53 De Morphological Matrix
De resultaten zullen in het begin misschien teleurstellend zijn. De Morphological Matrix is moeilijker dan de Mindmap, maar levert uiteindelijk meer concepten op.

54 De Morphological Matrix
Lukt het de eerste keer niet, probeer het nogmaals. Oefenen! Succes


Download ppt "Concepting Docent: Robert Crain Jaar: 2009 Klas: V1."

Verwante presentaties


Ads door Google