Download de presentatie
1
Strategy and ICT
2
The Information Society
Companies as drivers of change Competition and strategy ICT and Strategy ICT acceptance Competitive advantage Transaction costs, value chain The New Capitalism
3
So far Developments in society Developments in economy
Companies as drivers of change The existence/size/limits of companies: - Transaction costs Value chain
4
To do Explain the form of companies Explain the conduct of companies
5
Company structure (Morgan and Mintzberg)
6
Typology (Morgan) Machines Organism Brains Culture Political systems
Psychic prisons Flux & transformation Instruments of domination
7
The machine Bureaucracy Functional specialisation
Scientific management (Taylor)
8
The organism Adjust to environment Organisation as an open system
Mintzberg
9
Mintzberg’s typology Machine bureaucracy Division structure
Professional bureaucracy Simple structure Adhocracy
10
Henry Mintzberg
11
Vijf basisdelen organisatie
Techno- structuur Onder- steunende staf Strategische top Uitvoerende kern Middenkader
12
Vijf fundamentele coördinatiemethodes
Onderlinge afstemming Direct toezicht Standaardisatie van werkzaamheden Standaardisatie van resultaten Standaardisatie van vaardigheden en kennis, vaardigheden
13
fundamentele coördinatiemethodes
Onderlinge afstemming Direct toezicht
14
processen/werkzaamheden
fundamentele coördinatiemethodes Standaardisatie van processen/werkzaamheden Standaardisatie van vaardigheden kennis Standaardisatie van resultaten
15
Vijf typen organisatiestructuren
Ondernemersorganisatie Bureaucratische organisatie Professionele organisatie Gediversifieerde organisatie (veel divisies) Innovatieve organisatie (adhocratie)
16
Ondernemersorganisatie (simple structure)
1 leider Iedereen rechtstreeks verantwoording afleggen aan de baas Baas bepaalt bedrijfsstrategie Vrijwel geen middenkader Standaardisatie niet aanwezig In feite dus een non-structuur Vaak bij kleine/net beginnende bedrijven Coördinatiemechanisme: Direct toezicht
17
Ondernemersorganisatie (simple structure)
Strategische top Uitvoerende kern Middenkader
18
Voorbeeld ondernemersorganisatie
19
De bureaucratische-organisatie
Bureaucratie: geen verrassingen Uitvoerende taak routinematig Middenkader rechtstreeks toezicht op uitvoerders Grote technostructuur (voor standaardisatie) Topmanagement voor conflictoplossing 1 obsessie: beheersing Coördinatiemechanisme: Standaardisatie van werkzaamheden/processen
20
De bureaucratische-organisatie
Strategische top Techno- structuur Onder- steunende staf Middenkader Uitvoerende kern
21
Voorbeeld bureaucratische-organisatie
22
Divisie-organisatie Veel losse eenheden: divisies
Iedere divisie eigen taak/markt Meerderheid Amerikaanse ondernemingen Hoofdkantoor stelt prestatienormen vast Divisies krijgen vaak bureaucratische structuur om zekerheid te hebben over resultaten Grote ondersteunende staf Dus coördinatiemechanisme : standaardisatie van resultaten
23
Gediversifieerde organisatie
24
Voorbeeld gediversifieerde organisatie
25
Professionele organisatie
Afhankelijk van kennis van uitvoerders Opleiding bepalend hiervoor Uitvoerders zeggenschap over eigen werk Hoge kosten uitvoerders, daarvoor dus veel ondersteunende staf Kleine technostructuur en middenkader Coördinatiemechanisme: Standaardisatie van kennis en vaardigheden
26
Professionele organisatie
Strategische top Onder- steunende staf Techno- structuur Middenkader Uitvoerende kern
27
Voorbeeld professionele organisatie
28
Innovatieve organisatie (adhocratie)
Gemaakt om te innoveren: andere structuren kunnen dit niet Flexibele organisaties Veel kleine projectgroepen (Projectorganisatie) Ook vrij afhankelijk van deskundigheid van uitvoerders Echter: geen standaardisatie van kennis, dit gaat innovatie tegen Coördinatiemechanisme: Onderlinge afstemming
29
Innovatieve organisatie (adhocratie)
Strategische top Onder- steunende staf Middenkader Uitvoerende kern
30
Machine bureaucracy Simpel werk Simpele omgeving Weinig verandering
Gecentraliseerde besluitvorming Productie/efficiency gericht Weinig ruimte voor inititatief
31
Professional bureaucracy
Grotere autonomie Stabiele omgeving Gecompliceerde taken Door training standaardisatie en integratie
32
Simple structure Ceo/founder centraal Informeel Flexibel
Sterk gecentraliseerd Snel aanpassen
33
Adhocracy Tijdelijk van aard Netwerk organisatie
Meestal projectorganisatie
34
Back to Morgan: Brains Self learning system Cybernetics
Negative feed back
35
Culture Shared values and norms Institutionalisation
36
Political systems Interest groups Power/influence
37
Instruments of domination
The multinational
38
Behavior of companies Strategic management
39
Organisation and Management
2007 © Wolters-Noordhoff
40
SWOT Structure Conduct Performance Resource Based View
41
The strategy perspective
Structure-Conduct-Performance model (Porter, 1980, 1985)
42
Porter’s five forces model
Organisation and Management 2007 © Wolters-Noordhoff
43
Question Are there industry characteristics (based on the five forces model) which explain the use of the Internet as a channel?
44
Disappearance of barriers of entry
Economies of scale Product differentiation Switching costs Access to distribution channels (Shin, 2001; Lucas, 2002)
45
Existing rivalry Winner takes all First mover advantage
(Source: Coltman, 2001)
46
Strategies to realize competitive advantage (Porter, Treacy and Wiersema)
Cost leadership/operational excellence Differentiation/product leadership Focus/customer intimacy
47
Strategies ? + + + - - - ? Relative resource costs
Relative resource-produced value Lower Parity Higher ? + + Lower + Parity - - - ? Higher
48
Question Mention examples of companies that use the Internet to create a competitive advantage
49
Growth according to Ansoff (1965)
PRODUCT Existing New Product development Existing Penetration MARKET New Diversification Market development
50
Strategy (2) Horizontal integration Forward vertical integration
Backward vertical integration
51
Four dominant alignment perspectives
1. Strategy execution 2. Technology transformation 3. Competitive potential 4. Service level
52
The resource based view (strenghts and weaknesses)
53
Resource based view (Penrose, 1959, Barney, 1991)
The firm as a bundle of resources Competitive advantage when resources are: - Valuable - Rare - Costly to imitate - Organized
54
Results e-Technology as a resource IT-knowledge as resource
Back-end integration as resource Direct channel experience (economy of scope) Advantage of scale and scope disappear Switching costs by multi channel strategy Focus on brand(s)
55
Resources Catalog sellers Channel conflicts
Disruption in retailing (Christensen and Tedlow, 2000)
56
Boston Consultancy Group Portfolio Matrix
Organisation and Management 2007 © Wolters-Noordhoff
57
Organisation and Management
2007 © Wolters-Noordhoff
58
Organisation and Management
2007 © Wolters-Noordhoff
59
The role of ICT in companies
60
Strategic Alignment Model
Business ICT Impact Business Strategy ICT Strategy Infrastructure and processes Organizational infrastructure Toevoegen aan hoofdstuk 3 orginele model Alignment Alignmentmodel Venkatraman & Henderson Strategic Alignment: levering Information Technology for Transforming Organisations IBM Systems journal, 32 (1) 1993, p 4-16
61
Strategic Alignment Model
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.