De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop onderhoud Admiraliteit 1 Delfland. Onderwerpen: • Hoe krijg/houdt je de zeeverkenners en Wilde Vaart voldoende gemotiveerd? • Bij een redelijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop onderhoud Admiraliteit 1 Delfland. Onderwerpen: • Hoe krijg/houdt je de zeeverkenners en Wilde Vaart voldoende gemotiveerd? • Bij een redelijk."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop onderhoud Admiraliteit 1 Delfland

2 Onderwerpen: • Hoe krijg/houdt je de zeeverkenners en Wilde Vaart voldoende gemotiveerd? • Bij een redelijk klein ledenaantal komen de grootste (onderhouds)lasten vaak op een beperkt aantal schouders te rusten. Hoe gaan jullie daar mee om? • Wat zijn jullie ervaringen met PBM's? (neem aan persoonlijke beschermingsmiddelen) • Wat zijn jullie ervaringen met de combinatie elektrisch gereedschap en kinderen? • Onderwaterschip, en ervaringen van andere groepen met 1 of 2 componenten verf. • Wanneer schrijf je een motorboot totaal af? • Onderhoud van de tuigen, hoe schoonmaken en dergelijke. • Waar kun je nieuwe verstaging halen (een adresje)? We moeten ze namelijk vervangen. • De volgorde van het onderhoud bij de vlet

3 Wanneer schrijf je een motorboot totaal af? • Hangt van financiele middelen af Kun je een nieuwe sleper permitteren? Is repareren haalbaar en goedkoper? • Wie moet hem onderhouden? Leden? ouders? Dus geen uurloon. Of moet je het uitbesteden? Dan wordt “normaal gesproken” uurloon in rekening gebracht en worden de kosten dus vrij hoog. • Voldoet de sleper nog aan onze verwachtingen? (afmetingen, vermogen, …)

4 De volgorde van het onderhoud bij de vlet, Onderwaterschip, en ervaringen van andere groepen met 1 of 2 componenten verf. • Volgorde: Afhankelijk van situatie waar in onderhoud word uitgevoerd. (binnen, buiten) Maak het jezelf gemakkelijk. Vraag je af waarom je het zo doet, en of het anders kan. (Omdat we het altijd al zo doen is geen reden om er aan vast te houden!) • 2 componenten / 1 component Bij de groepen zijn verschillende ervaringen met beide systemen. Er wordt wel steeds vaker 2 componenten toegepast (polyurethaan en epoxy) Nadeel van 2C systemen is dat je dit niet wilt verwerken met de verkenners, dus komt het terecht op de Wiva en de leiding. Epoxy moet altijd afgewerkt worden met een lak met UV filter, dit is niet UV bestendig. • Onderwaterschip Hier lopen de gebruiken uiteen. Er worden diverse systemen toegepast van oa Sigma, International en Intertuf. Ook wordt Copercoat gebruikt (met 100gr. Koperpoeder per 1 liter epoxy)

5 Onderhoud van de tuigen, hoe schoonmaken en dergelijke. • Zeilen schoonmaken Hangt er vooral vanaf of je het echt nodig vind. Wat gedaan zoal gedaan wordt: Gewoon met veel water en een zachte borstel In de wasmachine met een klein beetje chloor Als het alleen voor de foto is: Photoshop. Let op met groene zeep (driehoek of vergelijkbaar). Dit laat een vettige film achter, en gaat wanneer het nat wordt weer schimmelen. En dat wilde je nou juist niet hebben. Tip: goed uithangen en laten drogen wanneer het nat geworden is. • Staand want (verstaging) Soepel RVS (met touwkern) en zeker gegalvaniseerd: Voor dat je het in de winter opruimt, met een doek met rouwe lijnolie inwrijven. Dit bind zich met eventuele roest, en houd de touwkern soepel. • Lopend want (vallen) en schoten Emmer met water en biotex.

6 Handige adressen voor… oa verstaging • Op de website komt een leverancierslijst. Zie ook: http://frontpage.waterscouting.com/levera ncierslijst http://frontpage.waterscouting.com/levera ncierslijst http://frontpage.waterscouting.com/levera ncierslijst

7 Hoe krijg/houdt je de zeeverkenners en Wilde Vaart voldoende gemotiveerd? En: Bij een redelijk klein ledenaantal komen de grootste (onderhouds)lasten vaak op een beperkt aantal schouders te rusten. Hoe gaan jullie daar mee om? • Zorgen dat het leuk is en blijft voor de jeugdleden (muziek, wedstrijd component, frituur) • Goede mix tussen onderhoud en leuke dingen (korte onderhouds periode of korte tijd per opkomst) • Zorgen dat het stafteam het leuk vind, zodat je het voor de jeugdleden ook leuk kunt maken / vertellen. • Eigen invloed in de afwerking (dekschilderingen complete binnenkant e.d.) • Ouders inzetten (schuurweekend) • Mensen vragen (oa oud leden) persoonlijke benadering (bellen!) • Leden opvoeden, netjes omgaan met je boot zorgt voor minder onderhoud in de winter. • Er staan als leiding, voldoende stafleden aanwezig bij onderhoud. Bijvoorbeeld 1 staflid per boot (die ook mee werkt), 1 materiaal man/vrouw

8 Wat zijn jullie ervaringen met PBM's? (persoonlijke beschermingsmiddelen: Veiligheidsbril, stofkapjes, gehoorbescherming, handschoenen ) • Centraal inkopen via Admiraliteit?? (kosten dekken) zoek op internet, Action, vuurwerkbrillen • Namen er op, i.v.m. hygiëne, verantwoordelijkheid • Goed nadenken over veiligheidsbril en gehoorbescherming: Niet alleen degene die een machine bediend, maar ook de directe omstanders! • Nat schuren, bespaart op stofkapjes

9 Wat zijn jullie ervaringen met de combinatie elektrisch gereedschap en kinderen? • Jong geleerd oud gedaan??? • Duidelijke afspraken maken • Zeeverkenners alleen vlakschuurmachine • 18+ (Loodschen) ook ander gereedschap • 16+ onder begeleiding o.a. slijptol • Goed en duidelijk beheer en uitgifte van gereedschap (zodat jeugdleden niet per ongeluk met de slijptol aan de slag gaan.


Download ppt "Workshop onderhoud Admiraliteit 1 Delfland. Onderwerpen: • Hoe krijg/houdt je de zeeverkenners en Wilde Vaart voldoende gemotiveerd? • Bij een redelijk."

Verwante presentaties


Ads door Google