De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ALGEMENE INLEIDING TOERISME EN RECREATIE

Verwante presentaties


Presentatie over: "ALGEMENE INLEIDING TOERISME EN RECREATIE"— Transcript van de presentatie:

1 ALGEMENE INLEIDING TOERISME EN RECREATIE

2 1. Definities

3 DEFINITIES TOERISME-RECREATIE
Vrije tijd: de tijd waarbinnen het individu vrijwillig bepaalde bezigheden onderneemt, hetzij om zich te vermaken, hetzij om zich te ontspannen of om zich verder te ontwikkelen, nadat hij voldaan heeft aan zijn beroepsverplichtingen en aan zijn gezins- en sociale verplichtingen

4 DEFINITIES TOERISME-RECREATIE
Tijd: bestaat uit Arbeidstijd Bruto vrije tijd Bruto vrije tijd: bestaat uit Niet vrije tijd Netto vrije tijd Netto vrije tijd: bestaat uit Rust Ontspanning (recreatie) Ontwikkeling

5 DEFINITIES TOERISME-RECREATIE
het geheel van gedragingen die men in zijn vrije tijd vrijwillig onderneemt of ondergaat, waarvan verondersteld wordt dat ze primair gericht zijn op het bevredigen van de eigen verlangens naar ontspanning als belevingsactiviteit

6 DEFINITIES TOERISME-RECREATIE
het geheel van interrelaties en verschijnselen die verband houden met de verplaatsing naar en het tijdelijk verblijf van mensen in een andere dan de alledaagse leefomgeving, hetzij bij wijze van vrijetijdsbesteding, hetzij in de context van de persoonlijke ontwikkeling, hetzij in het kader van de beroepsontwikkeling

7 DEFINITIES TOERISME-RECREATIE (schema)
Wonen Wonen-recreatie Recreatie Recreatie-toerisme Toerisme Toerisme-werken Werken

8 DEFINITIES TOERISME-RECREATIE
Niet toeristische recreatie Binnenhuisrecreatie Omgevingsrecreatie Recreatief toerisme (leisure) Dagtoerisme Verblijfstoerisme Niet Recreatief toerisme Zakentoerisme, MICE Studietoerisme, gezondheidstoerisme

9 TOERISME ALS COMPLEX MODEL
Toerist Omgevingselementen Motivering Links tussen toerist en toeristisch product Transport Marketing Reisbemiddeling Toeristisch product Toeristisch-recreatieve aantrekkingselementen Toeristische infrastructuur

10 DEFINITIES TOERISME-RECREATIE
Types van toeristen : Georganiseerde massatoerist Individuele massatoerist De verkenner De zwerver

11 VORMEN VAN TOERISME Indeling op basis van reismotief
Actief toerisme, sporttoerisme Avonturentoerisme Kuurtoerisme Ecotoerisme Cultuurtoerisme, evenemententoerisme Religieus toerisme Culinair of gastronomisch toerisme Shopping toerisme Zakentoerisme, MICE

12 Vormen van toerisme Indeling op basis van de aard van de bestemming
Stedelijk toerisme “berg”toerisme, wintersport Kusttoerisme Plattelandstoerisme

13 VORMEN VAN TOERISME Indeling op basis van tijdsduur Dagtoerisme
Kort verblijfstoerisme : 1-3 nachten Lang verblijfstoerisme : 4 nachten en meer

14 Vormen van toerisme Indeling op basis van het reisgezelschap
Individueel toerisme Groepstoerisme Familie Vrienden Vereniging : socio-cultureel School Bedrijf

15 2. TRENDS IN TOERISME EN RECREATIE

16 Kwalitatieve trends Grotere behoefte aan korte vakanties
1 hoofdvakantie (korter dan vroeger) 1 of meerdere nevenvakanties Verblijfsduur neemt af Thematische vakanties Fietsvakanties Cultuurvakanties Kunstvakanties Culinaire trips

17 KWALITATIEVE TRENDS Cultuurtoerisme Het Beleven staat centraal
Citytrips evenementen Ook cultuurbeleving op het platteland Het Beleven staat centraal Edutainment: IFFM, Folkexperience

18 Kwalitatieve trends Omgevingsrecreatie
Fietsen Wandelen ATF, wandelruiterij Sport en niet-alledaagse belevenissen Rafting Kano en kayak touwenparcours

19 Kwalitatieve trends Gezonde levensstijl Wellness en fitness
Milieu-aspecten zijn belangrijker dan ooit Ontstressen, gezonde voeding Wellness en fitness Kuuroorden hebben een face-lift gekregen Zwembadcomplexen Saunafaciliteiten Kruiden, aromatherapie

20 KWALITATIEVE TRENDS Kritisch en goed geïnformeerde consumenten
Internet Klanten staan op hun rechten Groeiend individualisme Service op maat Belang van single rooms

21 Kwalitatieve trends Grotere belangstelling voor hoeve- en plattelandstoerisme Rust, onthaasting Terugkeer naar de natuur Platteland als consumptieruimte voor de stad Zoeken naar authenticiteit, kwaliteit Couleur locale Streekproducten

22 DEMOGRAFISCHE ASPECTEN
Vergrijzing : WOOFS YEEPIES Specifieke producten Eenpersoonsgezinnen DINKS en DINS Familie-reünies

23 RESERVERINGSGEDRAG EN INFORMATIEWERVING
Nood aan duidelijke boodschappen Belang van merknamen en kwaliteitslabels Nood aan betrouwbare informatiebronnen Over-communicatie Rol van de media ICT-gebeuren : Internet

24 3.HISTORIEK VAN HET TOERISME

25 Mens als reizend wezen Migraties uit overlevingsdrang
Voedsel Klimatologische of demografische aspecten Reizen omwille van beroepsdoeleinden, religieuze of militaire motieven Handel ; militaire veroveringen Studie en religie ; kuren (gezondheid) Toerisme stricto sensu : eind 18e eeuw

26 Toerisme in de Oudheid Afspanningen langs handelswegen : Oost-Europa, Azië Egypte in de tijd van de farao’s : papyrusvlotten op de Nijl Feniciërs als handelsreizigers

27 Toerisme in de Oudheid Grieken : Reisverhalen van Herodotos
Xenofoon : Anabasis : tocht der Religieuze motieven : orakel van Delfi Ontstaan van de eerste herbergen 776 voor Chr. : eerste Olympische Spelen Handelsreizen naar de kolonies in de Hellenistische wereld

28 Toerisme in de Oudheid Romeinen Eerste wegenkaarten
Heirbanen : Cassel als knooppunt in onze regio Herbergen Kuuroorden : Aix-les-Bains, Sorrento, Capri Reizen als studie-object : Griekenland

29 Toerisme in de Middeleeuwen (476-1453)
Vroege middeleeuwen : dark age Kerstening ; rol van abdijen (Naam van de Roos ; Umberto Eco) 11e-15e eeuw : heropleving Kruistochten Marco Polo ( ) Pelgrimstochten : Rome, Santiago de Compostella Opkomst universiteiten : Bologna, Oxford, Sorbonne, Heidelberg, Leuven (1425) Herbergen (hospitia) ; kloosters en abdijen Transport : te voet of te paard

30 Toerisme in de Nieuwe tijden (1492-1789)
Mens staat opnieuw centraal : tijd van renaissance en humanisme Opkomst van de eerste musea : Rome Tijd van de ontdekkingsreizen : Columbus : Amerika (Nieuwe Wereld) 1492 Vasco da Gama : Kaap de Goede Hoop 1497 Magelhaes : omvaart om de wereld (1520)

31 Toerisme in de Nieuwe Tijden
Kuuroorden : Spa, Baden-Baden, Vichy Rondreizende kunstenaars : Rubens Reisverhalen Eerste wegengids in Frankrijk (1552) Alpinisme : Mont Blanc : 1786 Kusttoerisme in Brighton : 1720 Grand Tour : 18e eeuw Transport : koets ; vaartuigen

32 Toerisme van de burgerij : 19e eeuw
Industriële revolutie : stoommachine ; sociale gevolgen Nieuwe transportmiddelen Spoorlijnen : 1830 Orient Expres : Parijs-Istanboel : 1883 Stoomschepen Oostende-Dover : 1846 Transatlantische routes : Holland America Line

33 Toerisme van de burgerij : 19e eeuw
Ontstaan van aspecten van het moderne toerisme met de figuur van Thomas Cook : 1841 : eerste treinexcursie 1850 : eerste reis naar het continent 1851 : eerste reisbureau 1867 : eerste hotelvoucher 1872 : eerste wereldreis

34 Toerisme van de burgerij : 19e eeuw
Ontdekking toeristische bestemmingen : Bergen : Zwitserland : eerst in de zomer, daarna als wintersport (1864) Zwitserse en Italiaanse meren Kustgebieden : Cannes en Nice : Promenade des Anglais Deauville, Biarritz Brighton (Pier), Scheveningen (1818) Oostende, daarna Blankenberge en Knokke

35 Toerisme van de burgerij : 19e eeuw
Kunststeden : Parijs en Londen Opkomst van de hotels en hotelketens (Meurice-Parijs-1817 ; Savoy-Londen-1869 ; César Ritz) Eerste overdekt zwembad : Liverpool 1847 Casino’s : Baden-Baden 1821 ; Spa 1763 Oostende 1863 Wereldtentoonstelling : Crystal Palace 1851 in Londen

36 Toerisme van de burgerij : 19e eeuw
Syndicat d’Initiative Gérardmer : 1875 Valkenburg : 1885 Reisgidsen : Michelin 1900 Touring en Camping Clubs ANWB : 1883 Opkomst Nationale Parken : Yellowstone (USA) : 1872

37 20e Eeuw : democratising en mundialisering van het toerisme
Democratisering 8 juli 1936 : wet op de jaarlijkse vakantie Provinciale federaties voor toerisme Ontstaan recreatiedomeinen (overheid) Sociaal toerisme : vakbonden, mutualiteiten : Vakantiegenoegens, Vakantievreugde ; Zon en Zee ; Ardennen Tweede Wereldoorlog : breuklijn Volledige doorbraak : Golden Sixties

38 20e Eeuw : democratising en mundialisering van het toerisme
Logiesdiffentiatie Hotels : evolutie van de grote internationale hotelsketens : Hilton, Holiday Inn, Accor groep (Novotel, Ibis, Sofitel, Formule 1,…) Kamperen : caravan in Nederland 1927 Trekking ; fietsvakanties in trekkershutten 1960 : appartementstoerisme Gîtes de France : 1951

39 20e Eeuw : democratising en mundialisering van het toerisme
Evolutie van het transport Opkomst van de auto : autowegen sinds jaren ’30 Oostende-Brussel : 1956 Vliegtuig : commercieel sinds de jaren ’50 (SABENA) Charters : jaren ’60 Trein : TGV en Eurostar : jaren ‘90

40 20e Eeuw : democratising en mundialisering van het toerisme
Opkomst van de moderne touroperators : TUI (VTB-VAB ; Jetair) Neckerman-Thomas Cook Pretparken Disneyland : LA 1955 ; Parijs : 1992 Ontwikkeling massatoerisme Vlaamse Kust ; nadien Middellandse Zee Andere bestemmingen : steden, wintersport

41 20e Eeuw : democratising en mundialisering van het toerisme
Toerisme zonder grenzen Evolutie Blankenberge-Marbella-Varadero Steeds avontuurlijker vormen : trekking, rafting,Peking Express, Expeditie Robinson Nieuwe reisdoelen : Zuid-Afrika, China, Australië, Antartica, zeebodem en de ruimte Naturisme, sextoerisme (Thailand) Actieve vakanties in clubs : Club Med

42 7 Groeifactoren van het modern toerisme
Technologische vooruitgang : infrastructuur en IT (informatiesnelweg) Transportmodi en toegenomen mobiliteit Verruiming van het wereldbeeld Democratisering van het onderwijs Toename van de vrije tijd Hogere levensstandaard en koopkracht Openstelling EU-grenzen en de EURO

43 Plattelands- en kleinschalig toerisme als tegenreactie
Gastvrijheid en onthaal Onthaasting : ontvluchten van de drukte van kust en stedelijke bestemmingen Persoonlijke inrichting, sfeer en ambiance Drang naar beleving en kwaliteit Herontdekken van het platteland als dichtbij alternatief Evolutie naar korte vakanties Groter milieubewustzijn bij de consument

44 4. TOERISME IN INTERNATIONAAL PERSPECTIEF

45 INTERNATIONALE INSTANTIES
World Tourism Organization (WTO)/ Organisation Mondiale pour le Tourisme (OMT) Opgericht in 1975 op initiatief van de VN Effectieve leden: nationale staten Aangesloten leden : NGO’s, instanties Organen : Algemene vergadering Uitvoerende raad 6 regionale commissies: Europa, Afrika, Amerika, Midden Oosten, Zuid-Azië, Oost-Azië + Pacific

46 INTERNATIONALE ORGANISATIES
WTO : actievelden : Technische operaties en bijstand Studies en onderzoek Tourism Documentation Center Beroepsinformatie Milieu, omgeving en planning Dag van het mondiaal toerisme : 27/9

47 INTERNATIONALE ORGANISATIES
Europese Unie 1990 : Europees jaar van het toerisme Accenten : Toerisme binnen het Europa zonder grenzen Toerisme als kennisoverdracht tussen culturen Economisch belang Spreiding van toerisme in tijd en ruimte Milieu Vergroten van het reizigersverkeer

48 INTERNATIONALE ORGANISATIES
Europese Unie Beperkte budgetten voor toerisme Grote budgetten voor toerisme binnen programma’s voor streekontwikkeling via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), plattelandsontwikkeling via het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de landbouw (EOGFL) en binnen de communautaire initiatieven zoals LEADER en INTERREG

49 INTERNATIONALE ORGANISATIES
Benelux : Enkel belangrijk voor de sterrenkwalificatie OESO Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling in Europa 29 landen Tourism Committee (Ministers van de betrokken landen

50 NATIONALE ORGANISATIES
Sterke organisaties in vele landen : BTA : British Tourist Autority NBT : Nederlands Bureau voor Toerisme USTTA : United States Travel and Tourism Administration Deutsche Zentrale für Tourismus Frankrijk : Maison de la France Regio’s : Comité Régional de Tourisme (CRT) Departementen : Comité Départemental de Tourisme (CDT)

51 Aantal internationale toeristen
Toerisme op wereldvlak = booming business sinds de jaren 1950 Aantal toeristen op wereldvlak : 1950 : 25 miljoen 1980 : 250 miljoen 2000 : ca. 700 miljoen 2010 : ca. 1 miljard (inschatting) 2020 : ca. 1,6 miljard (inschatting)

52 Top 5 Top 5 (cijfers uit 1998) : 1. Frankrijk : 70 MIO 2. Spanje : 47 MIO 3. VSA : 47 MIO 4. Italië : 34 MIO 5. UK : 25 MIO Groeilanden : China, Portugal, Turkije, Dominicaanse Republiek, Cuba en Zuid-Afrika

53 Top 5 Top 5 in 2020 : 1. China 2. VSA 3. Frankrijk 4. Spanje
5. Hongkong

54 Omzet Evolutie en vooruitzichten qua ontvangsten van het internationaal toerisme 1950 : 2 miljard dollar 1980 : 100 miljard dollar 1998 : 445 miljard dollar 2000 : 621 miljard dollar 2010 : miljard dollar

55 Tendenzen Mundialisering : na de VSA nu ook sterkere betrokkenheid van derde wereld landen zoals China Zware gevolgen op het vlak van duurzame ontwikkeling Groei is sterk conjunctuurgevoelig 1982 : negatieve groei : 0,38 % 1991 : groei van 1,23 % : 1e Golfoorlog : stagnering

56 Tendenzen Vooruitzichten :
Vertraging van de groei : globaal en voor elke regio Marktaandeel van Europa (saturatie-verschijnselen) vermindert ; Azië stijgt Tiger countries in Oost-Azië : sterke groei met een interregionaal karakter Vroegere Oostblok zal nieuwe markten genereren en aantrekken

57 Tendenzen Verwachtingen van de toeristen
Betere prijs-kwaliteitverhouding Hogere uniciteit Meer individuele dienstverlening Meer comfort Groter bewustzijn rond milieu en ecologie Beter ingelicht en kritisch

58 Tendenzen 4 E’s : Educational tourism (cultuur en geschiedenis)
Event-related tourism Entertainment and fun Environment and clean nature

59 5. Toerisme in België

60 TOERISTISCHE ENTITEITEN IN BELGIE
Vlaanderen : Kust Kunststeden : Antwerpen, Gent,Brugge, Brussel, Leuven en Mechelen Vlaamse regio’s : Groen Vlaanderen Wallonië Ardennen Kunststeden : Luik, Doornik, Bergen en Namen Brussel Duitstalig België

61 CIJFERGEGEVENS BELGIE
36,1 miljoen overnachtingen in België in 2003 19 MIO (Belgen) – 17,1 MIO (buitenlanders) Verdeling per regio : Vlaanderen : 24 MIO Wallonië + Oostkantons : 7,3 MIO Brussel : 4,8 MIO 14,4 MIO : Belgen 9,6 MIO : buitenlanders

62 CIJFERGEGEVENS BELGIE
Evoluties in overnachtingen België : + 2,5 % Vlaanderen : + 0,6 % Wallonië : + 3,1 % Brussel : + 12,3 %

63 CIJFERGEGEVENS BELGIE
Aankomsten in 2003 België : 11,6 miljoen Vlaanderen : 6,6 miljoen Wallonië : 2,5 miljoen Brussel : 2,5 miljoen Evolutie in de aankomsten België : + 6,9 % Vlaanderen : + 4,8 % Wallonië : + 6,9 % Brussel : + 12,6 %

64 BINNENLANDSE MARKT In totaal : 19 miljoen overnachtingen
Vlaanderen : 14,3 miljoen Wallonië : 4,2 miljoen Brussel : 0,5 miljoen Evoluties : Vlaanderen : - 0,4 % Wallonië : + 1,9 % Brussel : + 34,2 %

65 BINNENLANDSE MARKT In totaal : 4,8 miljoen aankomsten
Vlaanderen : 3,1 miljoen Wallonië : 1,4 miljoen Brussel : 0,3 miljoen Evoluties : Vlaanderen : + 8,1 % Wallonië : + 6,9 % Brussel : + 40 %

66 BUITENLANDSE MARKT 17,1 miljoen overnachtingen
Vlaanderen : 9,6 miljoen Wallonië : 3,1 miljoen Brussel : 4,3 miljoen Evolutie België : + 4,6 % Vlaanderen : + 2,1 % Wallonië : + 4,8 % Brussel : +10,4 %

67 BUITENLANDSE MARKT 6,8 miljoen aankomsten Vlaanderen :3,4 miljoen
Wallonië : 1,1 miljoen Brussel : 2,3 miljoen Evolutie België : + 5,4 % Vlaanderen : + 2,1 % Wallonië : + 7 % Brussel : +10,1 %

68 VLAANDEREN : buitenlandse overnachtingen/herkomstlanden
Nederland : + 17,2 % UK : + 8,1 % Duitsland : - 18,8 % Frankrijk : + 14,9 % USA : - 14,7 %

69 Reismotieven op de binnenlandse markt
België : 94 % leisure, 3 % business, 3 % mice Vlaanderen : 94 % leisure, 3 % business, 3 % mice Wallonië : 94 % leisure, 3 % business, 3 % mice Brussel : 35 % leisure, 36 % business en 29 % mice

70 Reismotieven op de buitenlandse markt
België : 72 % leisure, 14% business, 14% mice Vlaanderen : 81 % leisure, 12 % business, 7% mice Wallonië : 84 % leisure, 10% business, 6% mice Brussel : 45 % leisure, 20 % business en 35 % mice

71 OMZET IN BELGIE Omzet : 3,7 miljard € 35 % : logiessector
60 % : reca-sector, tabak, shopping, toegangsgelden 5 % : transport

72 WERKGELEGENHEID Werkgelegenheid in Vlaanderen:
werknemers zelfstandigen Werkgelegenheid in Brussel: werknemers 2.841 zelfstandigen

73 BELEIDSINSTANTIES 1971 : toerisme wordt gemeenschapsbevoegdheid
Vlaanderen en Brussel : Vlaamse Regering : Geert Bourgeois Waalse Gewestregering : in 1994 nam het Waalse gewest de bevoegdheid toerisme over van de Franstalige gemeenschap Brussel : Franse Gemeenschapscommissie Ostkantone : Duitstalige Gemeenschapsregering

74 TOERISTISCHE INSTANTIES
Vlaanderen en Brussel : Toerisme Vlaanderen Wallonië : Office de Promotion du Tourisme (OPT) + Commissariat Général au Tourisme Brussel : Franse Gemeenschapscommissie of La Commission Communautaire Française (maakt deel uit van de Franse Gemeenschap) Brussel Internationaal : Toerisme en Congres (maakt deel uit van het Brussels Gewest) Ostkantone : Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap + Dienst Toerisme van de Oostkantons

75 TOERISME VLAANDEREN 1984 : CGT gesplitst in VCGT en CGT
1995 : VCGT wordt Toerisme Vlaanderen Statuut : IVA Ca. 160 personeelsleden : Ca 100 in Brussel Ca. 60 in de elf buitenlandkantoren

76 TOERISME VLAANDEREN MISSIE : Toerisme Vlaanderen staat in voor het bevorderen van een duurzaam vrijetijds- en zakentoerisme naar en in Vlaanderen. Het oefent deze taak uit binnen het beleid van de Vlaamse Regering in samenwerking met de toeristische sector. Via zijn opdracht levert Toerisme Vlaanderen een bijdrage tot het welzijn en de welvaart van de bevolking, en tot het imago van Vlaanderen

77 Toerisme Vlaanderen Leiding : Wim Vanseveren, Hoofd van het Agentschap
Vroeger : Urbain Claeys 3 afdelingen : Productondersteuning en investeringen Marketing Centrale Dienstverlening

78 Toerisme Vlaanderen Afdeling Productondersteuning
Classificatie en vergunningen : logies Classificatie en vergunningen : reisbureaus Productontwikkeling : eigen investeringen Productontwikkeling : subsidiëring van hefboom- en proefprojecten via het KB ’67 op de toeristisch uitrusting Europese projecten Regionale strategische planning Sociaal en jeugdtoerisme : Toerisme voor Allen Vorming : gidsen en toer. sector algemeen Diensten voor Toerisme en VVV’s

79 Toerisme Vlaanderen Afdeling Marketing Persdienst Dienst reisindustrie
Workshops Vakbeurzen (WTM en ITB) Seminaries Studiereizen voor buitenlandse touroperators en reisagenten

80 Toerisme Vlaanderen Afdeling Marketing Binnenland :
Vlaanderen Vakantielandbrochure Vlaanderen campagne binnenland DM-campagnes Televisie-programma Vlaanderen Vakantieland Joint promotions Promotie van topevenementen : Beaufort 2003

81 Toerisme Vlaanderen Afdeling Marketing Buurlanden
Samenwerking met buitenlandse bureau’s Nederland, Duitsland, Frankrijk en UK Overige Buitenlandse markten Italië, Spanje, Scandinavië, Oostenrijk, USA & Canada, Tsjechië, Japan

82 TOERISME VLAANDEREN Afdeling Centrale Dienstverlening Personeel
Financiën Logistiek Planning en Onderzoek IT Juridische Dienst Communicatie en PR

83 Professionele organisaties in Vlaanderen
FTI : Federatie van de Toeristische industrie ABTO : Association of Belgion Touroperators BBR : Belgische Beroepsvereniging van Reisbureaus VVR : Vereniging van Vlaamse Reisbureaus

84 Professionele organisaties in Vlaanderen
ABTO : Association of Belgian Touroperators ATTA : beroepsorganisatie van de toeristische attracties HORECA Vlaanderen FBAA : Federatie Belgische Autocar en Autobusondernemers

85 Professionele organisaties in Vlaanderen
UNIZO SERV : Sociaal Economische Raad voor Vlaanderen Kamers voor Handel en Nijverheid VFHP : Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme VZW Plattelandstoerisme in Vlaanderen

86 Provinciale niveau Provinciale Federaties voor Toerisme
Westtoer a.p.b. Toerisme Oost-Vlaanderen Toerisme Vlaams-Brabant Toerisme Limburg TPA : Toerisme Provincie Antwerpen

87 Provinciale niveau Bevoegdheden van de Provinciale federaties :
Marketing Commerciële productontwikkeling Pers en PR Recreatieve productontwikkeling Toeristische productontwikkeling Studiedienst Aansturing van de toeristische regio’s

88 Provinciale niveau : Westtoer
Westtoer a.p.b. : autonoom provincie-bedrijf Fusie-operatie Dienst toerisme en recreatie van de Provincie West-Vlaanderen Westtoerisme WVT : West-Vlaamse Vereniging voor de vrije tijd

89 Provinciale niveau : Westtoer
Missie : Beleidsvoorbereidend Beleidsuitvoerend (i.s.m. anderen) : stimuleren en coördineren Contractuele opdrachten met maatschappelijk doel Voordelen van de schaalgrootte Sterk lobbyplatform Één enkel aanspreekpunt Krachtdadig optreden

90 Provinciale niveau : Westtoer
Intermediaire organisatie tussen Vlaamse niveau en lokale niveau (gemeenten en privé-sector) Rol van Westtoer : het coördineren van de diverse toeristische actoren aan de basis Indeling in regio’s : Kust, Westhoek, Leiestreek en Brugse Ommeland Samenwerking met publieke en privé sector staat centraal

91 Provinciale niveau : Westtoer
Ca. 65 medewerkers, ongeveer de helft zijn kaderleden Deze schaalgrootte leidt tot specialisatie Combinatie tussen een theoretische onderbouw en praktijkgerichte kennis Geïntegreerde aanpak Netwerkvorming

92 Provinciale niveau : Westtoer
Bestuursorganen : Voorzitter : Patrick Van Gheluwe Raad van Bestuur : 16 leden waarvan 9 provincieraadsleden Directiecomité 4 regionale adviescomités : Kust, Westhoek, Leiestreek en Brugse Ommeland Adviescomité Openluchtrecreatie

93 Provinciale niveau : Westtoer
Diensten : Algemeen Beleid en regio-werking: Paul Boerjan Personeel, administratie en financiën : Joost Tyvaert Marketing : Philippe Lefebvre Strategische Planning, Onderzoek en databeheer : Magda Monballyu Productonwikkeling : Stefaan Gheysen

94 Provinciale niveau : Westtoer
Strategische Planning, onderzoek en databeheer : Strategische planning : Kust, Westhoek, Leiestreek en Brugse Ommeland Methodiek van de strategische planning : Analyse : interne en externe analyse, SWOT en probleemformulering Bepalen van de algemene en specifieke doelstellingen Uitwerken van actiegerichte strategieën

95 Provinciale niveau : Westtoer
Strategische Planning, onderzoek en databeheer : Onderzoek : Dagtoerisme aan de Kust Bestedingen van fietstoeristen Databeheer : Aantal aankomsten/overnachtingen en evoluties Aantal bezoekers aan attracties, evenementen en musea Omzet en werkgelegenheid

96 Provinciale niveau : Westtoer
Marketing Pers en PR, free publicity Publieksbeurzen Website : Westtoer-website, kustwebsite en regio-websites Publicaties : Fietsen en wandelen in West-Vlaanderen Uitwerken campagnes voor de regio’s

97 Provinciale niveau : Westtoer
Recreatieve productontwikkeling : Wandel- en fietsroutes Ruiterroutes, autoroutes Kanoroutes, infrastructuur voor pleziervaart Fietsnetwerken (knooppunten) : realisatie 2005 Wandelnetwerken : Heuvelland Inrichting van recreatieve infrastructuur : provinciedomeinen, oude spoorwegbeddingen

98 Provinciale niveau : Westtoer
Toeristische productontwikkeling Ontwikkelen van het primair aanbod : Attractiepunten, musea, thema-attracties Toeristische info-kantoren en bezoekerscentra Inrichting van de openbare ruimte : pleinen, natuurgebieden, sites Opwaardering van het erfgoed Ontwikkelen van het secundair aanbod Ondersteuning van het logiesaanbod Ontwikkeling van het plattelandstoerisme

99 Provinciale niveau : Westtoer
Productontwikkeling : opvolging van Europese programma’s : Doelstelling 2 : Kust Doelstelling 5B Phasing Out Interreg IIIa : Wallonië en Noord-Frankrijk Oost-Vlaanderen en Zeeland : Euregio Scheldemond

100 Provinciale niveau : Westtoer
Toeristische regio’s versus productlijnen Definitie toeristische regio : Geografische, historische, economische en culturele entiteit Regio-bewustzijn en bereidheid tot samenwerking bij de toeristische actoren Voldoende schaalgrootte Door de toeristen gepercipieerd worden als een toeristische entiteit

101 Provinciale niveau : regiowerking in Vlaanderen
W-Vl. : Kust, Westhoek, Leiestreek en BOL O-Vl. : Meetjesland, Vlaamse Ardennen, Waasland, Schelde- en Denderstreek Vlaams-Brabant : Groene Gordel en Hageland Antwerpen : Antwerpse Kempen en Rivierenland Limburg : Kempen, Maasland, Midden-Limburg en Haspengouw

102 Provinciale niveau : regio-werking
Casestudy Westhoek : Doelstellingen : Duurzame bijdrage tot economische ontwikkeling via omzet en werkgelegenheid Toerisme als volwaardige economische sector ontwikkeling Toerisme en recreatie als een bijdrage tot het imago van de Westhoek Westhoek als recreatiegebied voor de West-Vlamingen

103 Provinciale niveau : regio-werking
Casestudy Westhoek : Themata : Oorlog en vrede in de Westhoek : IFFM, Talbot House, Passchendaele 1917, Bayernwald, Ijzertoren en Dodengang, sites, monumenten,… Cultuurhistorische stadjes : Ieper, Lo, Veurne, Wervik, Poperinge, Mesen, Nieuwpoort, Diksmuide Couleur locale : Folkcentrum Dranouter, typische kroegen, kleinschalige attracties : douane, heksen,…

104 Provinciale niveau : regio-werking
Casestudy Westhoek : Themata : Streekmusea in Veurne (Bakkerijmuseum), Wervik (Tabaksmuseum), Poperinge (Hopmuseum), Passendale (Oude Kaasmakerij) en Alveringem (Mout- en Brouwhuis De Snoek – Bachten de Kupe) Kunst : Stichting George Grard in Gijverinkhove en de Poëziezomers in Watou

105 Provinciale niveau : regiowerking
Casestudy Westhoek : Themata Fietsnetwerk over de gehele Westhoek West-Vlaamse Heuvels : Wandelnetwerk Fiets- en wandelroutes Natuurgerichte recreatie Ijzervallei : Natuurgerichte recreatie : Blankaart, Ijzerbroeken Kano en kayak, waterrecreatie (‘t Buitenbeentje, De Boot)

106 Provinciale niveau : regio-werking
Casestudy Westhoek : Positionering : unieke atmosfeer en gezelligheid, authenticiteit, ligging bij Noord-Frankrijk, kleinschalige attractiepunten Diversiteit : WO 1, landschap, stadjes, kunst, couleur locale Positionering UK : battlefieldtoerisme

107 Provinciale niveau : regio-werking
Casestudy Westhoek : Doelmarkten Dagtoerisme : eigen regio + W-Vl. toeristen aanwezig aan de Kust rest Vlaanderen Verblijfstoerisme Vlaanderen (met inbegrip as Brugge-Kortrijk) Nederland UK : in functie van battlefieldtoerisme

108 Provinciale niveau : regio-werking
Casestudy Westhoek : Corporate identity : Westhoek, pure verwondering Marketingcampagne Vlaanderen : Publicaties : Westhoekjes, logiesbrochure Publieksbeurzen : Utrecht, Antwerpen en Brussel Website Campagnes in dagbladen en tijdschriften Pers, PR, free publicity Toerisme Vlaanderen : campagne binnenland TV : Vlaanderen Vakantieland

109 Provinciale niveau : regio-werking
Casestudy Westhoek : Toerisme Westhoek : 1 regio-coördinator + 2 regio-medewerkers Corporate identity : 1997 : logo + slogan : Westhoek, pure verwondering 1999 : Strategisch Beleidsplan Toerisme en Recreatie voor de Westhoek

110 Provinciale niveau : regio-werking
Casestudy Westhoek : Marketingcampagne Vlaanderen : Publicaties : Westhoekjes, logiesbrochure Publieksbeurzen : Antwerpen en Brussel Website Campagnes in dagbladen en tijdschriften Pers, PR, free publicity Toerisme Vlaanderen : campagne binnenland TV : Vlaanderen Vakantieland

111 Provinciale niveau : regio-werking
Casestudy Westhoek : Marketingcampagne UK : Bewerking van pers en touroperators Specifieke acties met kranten en carriers Samenwerking met bureau in Londen Marketingcampagne Nederland : Publicaties : Westhoekjes, logiesbrochure Publieksbeurzen : Utrecht Acties i.s.m. bureau T-Vl in den Haag

112 Provinciale niveau : regio-werking
Casestudy Westhoek : Marketingcampagne UK : Bewerking van pers en touroperators Specifieke acties met kranten en carriers Samenwerking met bureau in Londen Marketingcampagne Nederland : Publicaties : Westhoekjes, logiesbrochure Publieksbeurzen : Utrecht Acties i.s.m. bureau T-Vl in den Haag

113 HOOFDSTUK 6 Toerisme en duurzame ontwikkeling

114 TOERISME EN DUURZAME ONTWIKKELING
Definitie : Bruntland rapport 1987 : Een proces van verandering waarbij het benutten van hulpbronnen, de investeringen, de technologische ontwikkeling en de institutionele veranderingen georiënteerd worden vanuit een lange termijnperspectief, vanuit de mogelijkheden en behoeften voor de huidige en toekomstige generaties

115 Ontwikkeling T&R met respect voor
Natuur en milieu ; landschappelijke waarden Stedelijk weefsel en stedebouwkundige inrichting Architecturale vormgeving en erfgoed Ecologische en ruimtelijke draagkracht Beheersing van de mobiliteit Maatschappelijk draagvlak

116 Concreet betekent duurzame ontwikkeling dat de toekomst van het milieu, de natuur, de open ruimte en het erfgoed niet in het gedrang mag worden gebracht voor de volgende generaties Daarnaast moet een project ook economisch duurzaam zijn Tenslotte heeft duurzame ontwikkeling ook een sociaal aspect

117 Ecologische duurzaamheid
Water Spaarkranen, doucheknoppen, toiletten Zeepdispensers, handdoeken Energie Dubbele beglazing, thermostatische kranen Zonne-energie ; duurzaam bouwen Afval Vermijden wegwerkverpakkingen Gescheiden inzamelvoorzieningen

118 Ruimtelijke duurzaamheid en mobiliteit
Werken binnen de bestaande bebouwing Respect voor architecturale kwaliteiten Kleinschaligheid ; beperking tot logiesfunctie in de open ruimte Voorzien van parking Landschappelijke integratie Aanmoedigen openbaar vervoer : info Fietsen ter beschikking

119 Economische duurzaamheid
Vertrekken van een bestaand kapitaal Opmaak van een sluitend en realistisch business plan

120 Maatschappelijke duurzaamheid
Creëen van een draagvlak voor toerisme en recreatie bij de bewoners Betrekken van buren, landbouwers, dorpsbewoners bij de toeristische initiatieven Creëren van netwerken : Activiteiten toeleveringsbedrijven


Download ppt "ALGEMENE INLEIDING TOERISME EN RECREATIE"

Verwante presentaties


Ads door Google