Download de presentatie
GepubliceerdJulius Bos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Voorlichtingsavond Scheidsrechterscursus
Woensdag 25 maart 2009
2
Wat gaan we behandelen? Spelregels voor 3-, 6-, 8- en 11-tal hockey en het verschil er tussen. Jeugdspelers, wie zijn dat? Tips en Trucs voor het begeleiden van een wedstrijd.
3
Jeugdspelers, wie zijn dat?
Beleving en beweging (Samen)spelen Tips begeleiders F-Spelers Willen bij een groepje horen Eigen belevingswereld Snel afgeleid Gaan volledig op in eigen spel Spelen alleen of naast elkaar Houd groep als geheel bij elkaar Geef enkelvoudige, concrete aanwijzingen E-Spelers Veel bewegen Willen graag techniek leren Grote verschillen in handigheid met stick Spelen voor zichzelf Breng ordening aan in ruimte speelveld en taakverdeling Stimuleer (eenvoudig) samenspel Schenk aan aan regels D-Spelers Leergierig Goede coordinatie Ontwikkeling groepsgevoel Geef aanwijzingen gericht op samenwerking (tactiek)
4
Spelregels jongste jeugd
3-Tal hockey 6-Tal hockey 8-Tal hockey
5
3-Tal Hockey (F-spelers)
Hoe ziet het speelveld er uit? Grootste verschil: 2 goals per team. BELANGRIJKSTE IS SPELPLEZIER, VEEL BALCONTACT EN VEILIGHEID!!!!!
6
Spelregels 3-Tal hockey
De bal De bal die gebruikt wordt is een normale hockey bal. Teams Een team bestaat uit maximaal 3 veld spelers. Er is geen keeper. Er mogen wisselspelers zijn die op elk moment kunnen worden ingezet als het spel stilligt. Eerst een speler eruit, dan een speler erin. Wedstrijdduur Een wedstrijd duurt 2x15 minuten met een korte rust van maximaal 5 minuten. Bij koud weer kan er iets korter worden gespeeld en bij warm weer iets langer. Met ingang van de voorjaarscompetitie zijn wedstrijden 2x20 minuten.
7
Spelregels 3-Tal hockey
Begin van het spel Voordat de wedstrijd begint is het aan de spelbegeleiders om de teams kennis met elkaar te laten maken en om er achter te komen wat het niveau is van de teams. Alle spelers bij elkaar roepen om ervoor te zorgen dat iedereen weet wat ze moeten doen en waar ze moeten scoren. De wedstrijd begint met een bully De beginslag wordt genomen vanaf het midden van het veld en deze mag in alle richtingen worden gespeeld. Algemene regels Het spelen van de bal mag alleen met de platte kant van de stick en beide zijkanten door middel van een push of schuifslag. De stick mag hierbij in de achterzwaai niet los van de grond en in de voorzwaai niet hoger dan de knie komen.
8
Spelregels 3-Tal hockey
Doelpunt Een doelpunt kan alleen worden gemaakt door een aanvaller van binnen het 5m gebied. Als een aanvaller van binnen het 5m gebied de bal richting doel speelt, maar de bal gaat via een voet of stick van een verdediger in het doel, is er ook een doelpunt gemaakt.
9
Spelregels 3-Tal hockey
WAT MAG NIET? Gevaarlijk spel Duwen Hoge Bal Bal met de voet spelen Op de stick slaan
10
Spelregels 3-Tal hockey
Vrije slag Als een speler iets doet wat niet mag(overtreding) krijgt een speler van het andere team een vrije slag. Deze moet worden genomen op de plaats van de overtreding. Maar als dit in het 5m gebied gebeurt moet de bal altijd op de 5m lijn worden gelegd recht tegenover de plaats waar de overtreding heeft plaats gevonden. De bal moet bij het nemen van de vrije slag stilliggen en mag niet omhoog worden gespeeld. De tegenstanders moeten minimaal 5m afstand van de bal nemen. De vrije slag nemer mag de bal maar 1x spelen. Lange corner De bal wordt op zijlijn gelegd, 5m van de achterlijn. De bal moet eerst door een andere aanvaller worden gespeeld voordat een doelpunt kan worden gemaakt. De tegenstanders moeten minimaal 5m afstand van de bal nemen.
11
Spelregels 3-Tal hockey
Bal over de achterlijn als er geen doelpunt is gemaakt Is de bal het laatst aangeraakt door de stick van een aanvaller: uitslaan door een verdediger op de 5m lijn recht tegenover de plaats waar de bal over de achterlijn ging. Is de bal het laatst aangeraakt door de stick van een verdediger: lange corner voor het aanvallende team. Bal over de zijlijn. Inslaan van een plaats op de zijlijn waar de bal uitging door een speler van team dat niet de bal het laatst aanraakte. Als inslaan binnen het 5m gebied plaats vindt door het aanvallende team, moet de bal eerst door een andere aanvaller worden gespeeld voordat een doelpunt kan worden gemaakt. Bij inslaan moeten de tegenstanders minimaal 5m afstand van de bal nemen.
12
Spelregels 3-Tal hockey
Time-out Een time-out kan worden gegeven om de coaches van beide teams gelegenheid te geven de spelers extra aanwijzingen te geven, zodat het spel beter kan verlopen. - een time-out kan op initiatief van de spelleider worden gegeven - een time-out kan gevraagd worden door de coach van een team Spelleiding Het speelveld is zo klein dat kan worden volstaan met 1 spelleider. De spelleider is geen scheidsrechter en moet het spel begeleiden en kan bij voorkeur het spel onderbreken om uitleg te geven over situaties die de spelers niet begrijpen. De spelleider moet zich inleven in het kind.
13
6-Tal hockey (E-spelers 1e jaars)
Hoe ziet het speelveld er uit? Speelplezier en veiligheid het belangrijkst maar de kinderen moeten ook uitleg over hockey krijgen.
14
Spelregels 6-Tal hockey
Teams Een team bestaat uit maximaal 5 veldspelers en 1 keeper. Er mogen wisselspelers zijn. Spelers mogen op elk moment worden gewisseld bij de spelersbank, op de lange zijde van het veld. Maar eerst speler eruit, dan pas (wissel) speler erin. De keeper draagt helm, beenbeschermers (legguards), klompen en handschoenen. Het is niet toegestaan om met een ‘vliegende keep’ te spelen. De kans op blessures is hierbij namelijk te groot. Wedstrijdduur Een wedstrijd duurt 2x25 minuten met een korte rust van maximaal 5 minuten
15
Spelregels 6-Tal hockey
WAT MAG NIET? Bij 6-tal hockey mogen dezelfde dingen NIET gedaan worden als bij bij 3-tal hockey maar met 1 toevoeging: AFHOUDEN Het is niet toegestaan een tegenstander van de bal af te houden door tussen hem en de bal te draaien waardoor de tegenstander de bal niet kan spelen. Dit kan met het lichaam of met de stick.
16
Spelregels 6-Tal hockey
Vrije slag Als een speler iets doet wat niet mag (overtreding) krijgt een speler van het andere team een vrije slag. Deze moet worden genomen op de plaats van de overtreding. De bal moet bij het nemen van de vrije slag stilliggen en mag niet omhoog worden gespeeld. De vrije slag nemer mag de bal maar 1x spelen. De tegenstanders moeten minimaal 5m afstand van de bal nemen. Maar als de overtreding in het 10m gebied gebeurt moet de bal altijd op de 10m lijn worden gelegd, recht tegenover de plaats waar de overtreding heeft plaats gevonden. Als de vrije slag binnen 5m van de 10m lijn door de aanvallende partij wordt genomen, moeten, behalve de nemer, alle andere spelers minimaal 5m afstand van de bal houden.
17
Spelregels 6-Tal hockey
Strafbal Als een verdediger binnen het 10m doelgebied een opzettelijke overtreding maakt en hiermee duidelijk een doelpunt voorkomt, wordt een strafbal aan het aanvallende team toegekend. De bal wordt op 6,4m midden voor het doel gelegd. De aanvaller die de strafbal gaat nemen moet achter de bal staan. De aanvaller moet wachten op het fluitsignaal van de spelleider. De aanvaller mag de bal alleen pushen. De aanvaller mag de bal maar 1x spelen. De bal mag niet hoger dan 46cm (doellat) in het doel worden gespeeld. De keeper moet met beide voeten op de doellijn staan. De keeper mag niet eerder van de doellijn komen voordat de aanvaller de bal heeft gespeeld. Komt hij te vroeg van de doellijn en stopt daardoor de bal, wordt de strafbal overgenomen. De overige spelers moeten tijdens het nemen van de strafbal achter de 10m blijven staan. Een strafbal eindigt zonder doelpunt als: - de aanvaller een overtreding maakt - de bal buiten het 10m doelgebied komt - als de bal komt stil te liggen in het 10m doelgebied Als er geen doelpunt wordt gemaakt bij een strafbal gaat het spel verder met een vrije slag door de verdedigende partij op de 10m lijn.
18
8-Tal hockey (2e jaars E + 1e & 2e jaars D)
Hoe ziet het speelveld er uit? Speelplezier en veiligheid het belangrijkst maar de kinderen moeten ook uitleg over hockey krijgen.
19
Spelregels 8-Tal hockey
Teams Een team bestaat uit maximaal 7 veldspelers en 1 keeper. Er mogen wisselspelers zijn. Spelers mogen bij de spelersbank worden gewisseld op elk moment, maar niet als er een strafcorner is toegekend. Eerst speler eruit, dan (wissel) speler erin. De keeper draagt helm, beenbeschermers (legguards), klompen en handschoenen. Het is niet toegestaan om met een ‘vliegende keep’ te spelen. De kans op blessures is hierbij namelijk te groot. Wedstrijdduur Een wedstrijd duurt 2x30 minuten met een korte rust van maximaal 5 minuten.
20
Spelregels 8-Tal hockey
Straffen Bij een overtreding buiten de doelgebieden: - een vrije slag door het andere team op de plaats van de overtreding Bij een overtreding van een aanvaller binnen het 15m doelgebied: - een vrije slag door het verdedigende team van een plaats op de 15m lijn, recht tegenover de plaats waar de overtreding heeft plaats gevonden Bij een overtreding van een verdediger binnen het 15m doelgebied: - een strafcorner door het aanvallende team Bij een overtreding van een verdediger binnen het 15m doelgebied waardoor een zeker doelpunt wordt voorkomen: - een strafbal door het aanvallende team
21
Spelregels 8-Tal hockey
Strafcorner Een strafcorner is een vrije slag die wordt genomen door een speler van het aanvallende team. De bal moet op de achterlijn worden gelegd op minimaal 10m afstand van het doel. Het aanvallende team mag zelf bepalen aan welke kant van het doel de strafcorner zal worden genomen. Bij een strafcorner mogen maximaal 5 verdedigers met voeten en sticks achter de doellijn/achterlijn staan op minimaal 5m afstand van de bal. De overige verdedigers moeten achter de andere 15m lijn staan. De aanvaller die de bal zal aangeven van de achterlijn moet ten minste 1 voet achter de lijn plaatsen. De andere aanvallers moeten zich buiten het 15m doelgebied opstellen. Pas op het moment dat de strafcorner van de achterlijn wordt gespeeld mogen de verdedigers en aanvallers in het doelgebied komen. De bal moet eerst buiten het 15m doelgebied zijn gespeeld voordat van binnen het 15m doelgebied kan worden gescoord. De bal mag niet hoger dan plankhoogte in het doel komen.
22
Spelregels 8-Tal hockey
Bal over de zijlijn. Inslaan van een plaats op de zijlijn waar de bal uitging door een speler van team dat niet de bal het laatst aanraakte. Als inslaan binnen het 10m/15m doelgebied plaats vindt door het aanvallende team, moet de bal eerst door een andere aanvaller worden gespeeld voordat een doelpunt kan worden gemaakt. Bij inslaan moeten de tegenstanders minimaal 5m afstand van de bal nemen. Time-out Een time-out kan worden gegeven om de coaches van beide teams gelegenheid te geven de spelers extra aanwijzingen te geven, zodat het spel beter kan verlopen. - een time-out kan op initiatief van de spelleider worden gegeven - een time-out kan gevraagd worden door de coach van een team Spelleiding Nu het speelveld groter is en het spel sneller wordt gespeeld, wordt het spel geleid door twee spelleiders. De spelleiders zijn geen scheidsrechters en moeten het spel begeleiden. Indien nodig kunnen zij het spel onderbreken om uitleg te geven over situaties die de spelers niet begrijpen. Het is voor de spelleiders van belang om meer op shoot te letten en dit ook duidelijk aan de spelers uit te leggen.
23
11-Tal hockey (D, C, B, A & Senioren)
Speelveld = een heel veld (rechthoek meter lang en 55 meter breed) Scheidsrechters zijn er om het veld in goede banen te leiden Twee teams van 11 spelers met maximaal 5 extra wissels per team.
24
Spelregels 11-Tal hockey
Samenstelling van teams Elk team moet tijdens een wedstrijd steeds een doelverdediger in het speelveld hebben. Een doelverdediger met de rechten van een doelverdediger met hoofdbescherming en beschermende uitrusting; minimaal beenbeschermers en klompen en een shirt/trui/jack in afwijkende kleur, of; Een doelverdediger met de rechten van een doelverdediger die hoofdbescherming en een shirt/trui/jack in afwijkende kleur, maar geen beenbeschermers of klompen draagt. Een geblesseerde of verwijderde doelverdediger moet worden vervangen door een andere doelverdediger. Gedurende de tijd dat een doelverdediger is verwijderd speelt het betreffende team met een veldspeler minder. Elk team heeft 1 speler die als aanvoerder fungeert. De aanvoerder is verplicht een onderscheidende armband op de bovenarm of schouder te dragen. De aanvoerder is verantwoordelijk voor het gedrag van zijn/haar team incl teambegeleiders. Wedstrijdduur Een wedstrijd duurt 2x35 minuten met een korte rust van maximaal 5 minuten.
25
Spelregels 11-Tal hockey
Spelregels Scheidsrechters Iedere scheidsrechter is gedurende de wedstrijd als eerste verantwoordelijk voor beslissingen op zijn helft van het speelveld. Elke scheidsrechter is op zijn helft van het speelveld als enige verantwoordelijk voor beslissingen over vrije slagen in de circel, strafcorners, strafballen en doelpunten. Wanneer de bal een scheidsrechter, een niet-bevoegd persoon of enig los voorwerp op het veld raakt, wordt doorgespeeld.
26
Handgebaren Scheidsrechters
Gevaarlijk Spel
27
Handgebaren Scheidsrechters
Tijd starten Je naar de andere scheidsrechter keren, één arm recht omhoog en (als het signaal bevestigd wordt) fluiten.
28
Handgebaren Scheidsrechters
Tijd stoppen Fluiten en twee armen, bij de polsen gekruist, recht omhoog steken en je naar de andere scheidsrechter keren.
29
Handgebaren Scheidsrechters
Resterende tijd In de richting van de andere scheidsrechter of de waarnemer met boven het hoofd gestrekte arm(en) signaleren; twee minuten of één minuut
30
Handgebaren Scheidsrechters
Inslaan Met een horizontaal gestrekte arm de richting aangeven. Het lichaam staat parallel aan de zijlijn.
31
Handgebaren Scheidsrechters
Uitslaan Met de rug naar de achterlijn gekeerd beide armen zijwaarts uitstrekken.
32
Handgebaren Scheidsrechters
Lange Corner Met één arm wijzen in de richting van de hoekvlag die het dichtst bij het punt staat waar de bal over de achterlijn ging.
33
Handgebaren Scheidsrechters
Bully Met de handen voor het lichaam (handpalmen naar elkaar gekeerd) de beweging van de sticks bij een bully nadoen.
34
Handgebaren Scheidsrechters
Doelpunt Met twee horizontaal voorwaarts gestrekte armen naar het midden van het veld wijzen.
35
Handgebaren Scheidsrechters
Wangedrag en/of Agressie Het spel stopzetten en een kalmerend gebaar maken door beide handen langzaam op en neer te bewegen voor het lichaam, met de handpalmen naar beneden gericht.
36
Handgebaren Scheidsrechters
Vrije slag Met horizontaal gestrekte arm de richting aangeven. Het lichaam staat parallel aan de zijlijn.
37
Handgebaren Scheidsrechters
Toepassing voordeelregel Een arm schuin omhoog steken in de speelrichting van de partij die voordeel krijgt.
38
Handgebaren Scheidsrechters
10 m voorwaarts verplaatsen Arm met tot vuist gebalde hand omhoog steken.
39
Handgebaren Scheidsrechters
Afstand nemen/houden Open hand met gestrekte vingers opsteken boven schouderhoogte.
40
Handgebaren Scheidsrechters
Strafcorner Met twee horizontaal voorwaarts gestrekte armen naar het doel wijzen.
41
Handgebaren Scheidsrechters
Strafbal Met één arm naar de strafbalstip wijzen en met de andere arm recht omhoog. Dit signaal betekent ook dat de tijd wordt stilgezet.
42
Handgebaren Scheidsrechters
Obstructie Onderarmen gekruist voor de borst houden.
43
Handgebaren Scheidsrechters
Indirect afhouden Onderarmen gekruist voor de borst heen en weer bewegen.
44
Handgebaren Scheidsrechters
Voortbewegen met been of voet (Shoot) Het been even optillen en met de hand aanraken.
45
Handgebaren Scheidsrechters
Te hoge bal (in combinatie met gevaarlijk spel) Twee handen op enige afstand boven elkaar voor het lichaam naar voren steken.
46
Handgebaren Scheidsrechters
Bolle kant Beweeg de handpalm van de ene hand over de bovenkant van de andere hand.
47
Handgebaren Scheidsrechters
Stick slaan Met de armen voor het lichaam de bewegingen van de sticks bij stick slaan nadoen.
48
Handgebaren Scheidsrechters
Gevaarlijk spel Eén arm voor de borst kruisen.
49
Handgebaren Scheidsrechters
Stick afhouden Eén arm gestrekt voor het lichaam schuin naar beneden houden en vervolgens onderarm met andere hand aanraken.
50
TIPS en TRUCS Goede positionering in het veld
Een goede positionering zorgt ervoor dat het spel overzichtelijk is en je als scheidsrechter minder snel overtredingen “mist” of verkeerd ziet. Druk verbale en fysieke agressie meteen de kop in. Fouten kunnen en worden door iedereen (spelers en arbiters) gemaakt, dit betekend echter niet dat agressie getolereerd wordt. Een verbale waarschuwing zou de eerste keer genoeg moeten zijn. Blijf kalm. Een kalme scheidsrechters heeft een kalmerend effect op spelers. Geef op een rustige wijze overtredingen aan, fluit niet gehaast of overdreven hard als dat niet nodig is. Door kalm de wedstrijd te begeleiden laat je zien dat je weet wat je doet.
51
TIPS en TRUCS Fluiten doe je met z’n tweeën
Communiceer zoveel mogelijk met de andere scheidsrechter. Als je niet zeker bent over een overtreding dan kan je altijd om bevestiging “vragen”. Zelf kan je bevestiging of verbetering laten blijken d.m.v. het aangeven met handgebaren. Je hoeft niet alleen te fluiten Als je het nodig acht kan je aan een speler uitleggen wat hij/zij fout deed, dit kan op en een hele normale en informele manier. Dit verkleint ook de kloof tussen de arbiter en de spelers wat het makkeleijk zal maken om de wedstrijd te begeleiden. Wees voorbereid Zorg dat je, net als de spelers, ongeveer een half uur van te voren op de club bent. Zo kan je nog uitzoeken naar welk veld je moet, wie je fluit en hoe laat de wedstrijd precies begint. Een te late scheidsrechter krijgt de wind van voren van beide teams.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.