Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De inhoud van dit thema:
1.2 Een parlementaire democratie 1.3 De rechtsstaat 1-1
2
Parlementaire democratie in Nederland:
een parlement een regering een staatshoofd 1-2
3
Kenmerken van een rechtsstaat:
de grondwet grondrechten scheiding van machten het legaliteitsbeginsel openbaarheid van bestuur de overheid moet zich aan wetten houden 1-3
4
De inhoud van dit thema:
2.2 Politieke partijen en stromingen 2.3 Verkiezingen 2.4 Jouw stem 2-1
5
Politieke partijen: • links of rechts • conservatief of progressief
• confessioneel of niet-confessioneel 2-2
6
De inhoud van dit thema:
3.2 Begrippen en uitgangspunten 3.3 Van voorstel tot besluit 3.4 Politieke functies 3.5 De gemeentelijke overheid 3.6 De provinciale overheid 3.7 De landelijke overheid 3-1
7
Stappen bij politieke besluitvorming:
• signalering van problemen • analyse van het probleem en oplossingen bedenken • bespreken, beoordelen en verbeterpunten aandragen • besluit • uitvoering van het besluit 3-2
8
Gemeentelijk niveau: • zaken die binnen de gemeente geregeld worden
• besluitvorming • financiën 3-3
9
De provinciale overheid:
• zaken die provinciaal geregeld worden • besluitvorming • financiën 3-4
10
De landelijke overheid:
• zaken die landelijk geregeld worden • besluitvorming • financiën 3-5
11
De inhoud van dit thema:
4.2 Lidstaten 4.3 Zaken die Europees geregeld worden 4.4 Bestuursorganen en besluitvorming in Europa 4.5 De betekenis van Europa in je leven 4-1
12
Bestuursorganen en besluitvorming in Europa:
• de Europese Raad • de bestuurlijke driehoek: - de Europese Commissie - de Raad van de Europese Unie - het Europees Parlement • het Europese Hof van Justitie • de Europese Monetaire Unie • inspraak 4-2
13
De inhoud van dit thema:
5.2 Lid worden van een politieke partij 5.3 Lid worden van een vakbond 5.4 Zitting nemen in de ondernemingsraad 5.5 Meedoen aan een handtekeningenactie 5-1
14
Lid worden van een politieke partij:
• plaatselijke afdelingen • jongerenafdelingen • aandachtspunten 5-2
15
Lid worden van een vakbond:
• waarom is dit invloed uitoefenen? • aandachtspunten 5-3
16
Zitting nemen in de ondernemingsraad:
• de rechten van de OR • hoe kom ik in de OR? 5-4
17
De inhoud van dit thema:
6.2 Injectienaaldtheorie 6.3 Opinieleidertheorie 6.4 Selectieve perceptietheorie 6.5 Agendasettingtheorie 6-1
18
De inhoud van dit thema:
7.2 Arbeidsovereenkomsten 7.3 Arbowet 7-1
19
Arbeidsovereenkomsten:
• collectieve arbeidsovereenkomst • individuele arbeidsovereenkomst 7-2
20
De Arbowet gaat over: • veiligheid • werkklimaat 7-3
21
De inhoud van dit thema:
8.2 Professionaliteit 8.3 De beroepshouding 8.4 Uiterlijke verzorging 8.5 Procedures en afspraken 8-1
22
Professionaliteit is:
• betaald werk • een beroepsopleiding • werken volgens beroepsprofiel of beroepscode • werken vanuit een beroepshouding 8-2
23
De beroepshouding: • inlevingsvermogen • respect of fatsoen • echtheid
• evenwicht • nadenken over wat jou drijft 8-3
24
Respect: • persoonlijke kenmerken • persoonlijke keuzen 8-4
25
Aandachtspunten bij echtheid:
• eigen gevoelens zeggen niets over de ander • wees duidelijk in het aangeven van grenzen 8-5
26
Uiterlijke verzorging:
• gezond en fit zijn • verzorgde kleding dragen • hygiëne 8-6
27
Hygiëne als onderdeel van je beroepshouding:
• schone handen • schone kleding • schone haren 8-7
28
Procedures en afspraken:
• op tijd komen • kwaliteitseisen van de organisatie • werkhouding • regels over veiligheid en milieu • omgaan met cliënten en externe contacten • coöperatief en flexibel maar tot op zeker hoogte 8-8
29
De inhoud van dit thema:
9.2 Wat is een consument 9.3 Kiezen wordt ingewikkelder 9.4 Ondersteuning voor de consument 9.5 Consumentenrecht 9.6 Klachtenprocedure 9-1
30
Punten om op te letten bij het kiezen van producten en diensten:
• prijs-kwaliteitverhouding • gebruikersgemak • gevolgen voor milieu en gezondheid • gevolgen voor je eigen leven • kiezen met je geweten 9-2
31
Ondersteuning voor de consument:
• Consumentenbond • televisieprogramma’s 9-3
32
Consumentenrecht: • ruilen is geen recht • deugdelijkheid
• aansprakelijkheid • onderzoeksplicht • informatieplicht 9-4
33
Klachten: • teruggaan naar de winkel • de geschillencommissie 9-5
34
De inhoud van dit thema:
10.2 Wat is duurzame ontwikkeling? 10.3 Duurzaam consumeren 11.4 Duurzaam produceren en ondernemen 10-1
35
Duurzame ontwikkeling:
ontwikkeling waarbij aan de behoeften van de huidige generatie tegemoet wordt gekomen zonder dat toekomstige generaties eenzelfde kans wordt ontnomen 10-2
36
De inhoud van dit thema:
11.2 Uitkomen met je geld 11.3 Reclame 11.4 Geld tekort 11-1
37
Reclame: • reclame heeft invloed op iedereen
• pas vooral op voor ‘objectieve’ informatie 11-2
38
Schulden en schuldhulpverlening:
• schulden opbouwen • schuldhulpverlening 11-3
39
Schulden opbouwen: • lenen • kopen op afbetaling
• ondersteuning zoeken 11-4
40
Schuldhulpverlening:
• zelf de schulden afbetalen • BKR-registratie 11-5
41
De inhoud van dit thema:
12.2 Wetgeving over vrijheid van meningsuiting 12.3 Vrijheid van meningsuiting in de praktijk 12-1
42
De inhoud van dit thema:
13.2 Een leefbare openbare ruimte 13.3 Wat je beter niet kunt doen 13.4 Wat je wel kunt doen 13-1
43
Niet doen in de openbare ruimte:
• vooroordelen • te grote assertiviteit • overlast geven 13-2
44
Wel doen in de openbare ruimte:
• ruzies voorkomen en bijleggen • je actief opstellen • realistisch zijn • tips om de openbare ruimte leefbaarder te maken 13-3
45
Je actief opstellen: • activiteiten • zorg voor anderen • communicatie
13-4
46
De inhoud van dit thema:
14.2 Wat is cultuur? 14.3 Socialisatie 14.4 Cultuurverschillen 14.5 Omgaan met cultuurverschillen 14-1
47
Cultuur: alle waarden en normen die mensen aan elkaar doorgeven 14-2
48
Socialisatie: • socialisatie thuis en op school • latere socialisatie
14-3
49
Cultuurverschillen: • hoe zien de regels eruit
• op welke gebieden zie je verschillen 14-4
50
Gebieden waarop je de verschillen goed kunt zien:
• wie is het belangrijkst voor je • gastvrijheid • dichtbij of wat verderaf • eer, eerlijkheid en vertrouwen • overzicht 14-5
51
De inhoud van dit thema:
15.2 Hindoeïsme 15.3 Boeddhisme 15.4 Jodendom 15.5 Islam 15.6 Christendom 15.7 Overeenkomsten 15-1
52
De inhoud van dit thema:
16.2 Voeding 16.3 Nachtrust 16.4 Hygiëne 16-1
53
Gezonde voeding: • is gevarieerd • is niet te veel
• bevat weinig verzadigd vet • bevat veel groente, fruit en brood • is veilig • snacks • voedingssupplementen 16-2
54
Gevolgen van te dik zijn:
• last van je gewrichten • te weinig lichaamsbeweging • chronische ziekten 16-3
55
Nachtrust: • wat doet slaap? • hoeveel slaap heb je nodig?
• wat kun je doen als je niet kunt slapen? 16-4
56
Hygiëne: • infectieziekten • besmettelijke ziekten
• tips voor hygiënisch gedrag 16-5
57
Hygiënisch gedrag: • lichamelijke hygiëne • seksuele hygiëne
• hygiëne in huis en op school 16-6
58
De inhoud van dit thema:
17.2 Seksueel overdraagbare aandoeningen 17.3 Veilig vrijen 17.4 Alleen wat je zelf wilt 17-1
59
De inhoud van dit thema:
18.2 Het belang van sport en bewegen 18.3 Georganiseerd of ongeorganiseerd sporten 18.4 Doelgroepen 18-1
60
Positieve gevolgen van sport en beweging:
• voor jezelf • voor de organisatie of instelling • voor de samenleving 18-2
61
Effect op de samenleving:
• ontwikkeling van sportiviteit • ontwikkeling van respect • saamhorigheid • lagere zorgkosten 18-3
62
Sport voor specifieke doelgroepen:
• allochtonen • mensen met een beperking 18-4
63
Aandachtspunten voor sport voor allochtonen:
• aparte ruimtes voor vrouwen • toestemming van ouders of echtgenoot • onder schooltijd • tijdsbeleving en afspraken • regels van fatsoen • winnen en verliezen 18-5
64
De inhoud van dit thema:
Roken Alcohol Drugs 19-1
65
Roken: • de effecten • de risico's • aandachtspunten 19-2
66
Risico’s van roken: • snel verslavend • infectieziekten
• schade aan de bloedvaten • meeroken 19-3
67
Alcohol: • de effecten • de risico's • aandachtspunten 19-4
68
Effecten van alcohol: • loskomen • zelfoverschatting
• controle van de spieren verdwijnt • kater 19-5
69
Cannabis, speed, XTC: • de effecten • de risico’s • de aandachtspunten
19-6
70
De risico’s van cannabis:
• je problemen ‘weg blowen’ • psychische stoornissen • dezelfde gevaren als bij roken • algemene gevaren 19-7
71
De inhoud van dit thema:
Intervisie Functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken graden feedback 20-1
72
Intervisie: • wat is intervisie • persoonlijke leerdoelen stellen
• geen tijd voor intervisie 20-2
73
De inhoud van dit thema:
21.2 De arbeidsmarkt 21.3 Een vacature zoeken 21.4 Een sollicitatiebrief schrijven 21.5 Op sollicitatiegesprek gaan 21-1
74
Onderzoeken van de arbeidsmarkt:
• welke organisaties zijn er? • welke organisaties passen bij jou? 21-2
75
Welke organisatie past bij jou?
• grote of kleine organisatie • organisatiecultuur • levensbeschouwing van de organisatie • doelgroep van de organisatie 21-3
76
Een vacature zoeken: • via het UWV WERKbedrijf • via uitzendbureaus
• via personeeladvertenties • via het internet 21-4
77
De inhoud van dit thema:
22.2 Vaardigheden en houding bij deskundigheidsbevordering 22.3 Manieren voor deskundigheidsbevordering 22-1
78
Houding en vaardigheden bij deskundigheidsbevordering:
• nieuwsgierigheid • je leerdoel bepalen • initiatief nemen 22-2
79
Nieuwsgierigheid naar:
• je eigen functioneren • je werkplek • ontwikkelingen in je beroep 22-3
80
Manieren voor deskundigheidsbevordering:
• vakdocumentatie • vakbondsbijeenkomsten • bijscholing en specialisatie 22-4
81
Bronnen vakdocumentatie:
• vakliteratuur • bibliotheken • internet 22-5
82
De inhoud van dit thema:
23.2 Assertief tegenover agressief en subassertief 23.3 Feedback geven en ontvangen 23.4 Feedbackregels 23-1
83
Assertief zijn: opkomen voor jezelf met respect voor jezelf en de ander 23-2
84
Reageren op een ongewenste en onterechte situatie kan leiden tot:
• een win-verliessituatie (agressief) • een verlies-winsituatie (subassertief) • een win-winsituatie (assertief) 23-3
85
Feedback: het gevraagd of ongevraagd leveren van zowel positief
als negatief commentaar op het handelen van iemand of op wat iemand gezegd heeft 23-4
86
Regels om feedback te geven:
• geef feedback op concreet aanwijsbaar gedrag • zeg wat dat gedrag met je doet • geef geen waardeoordeel • gebruik ik-boodschappen • wacht niet met feedback • geef niet op alle punten tegelijk feedback • geef negatieve én positieve feedback • vraag of het klopt 23-5
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.