De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gemeentelijke informatie en kennisbank

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gemeentelijke informatie en kennisbank"— Transcript van de presentatie:

1 Gemeentelijke informatie en kennisbank
Willem Hartzuiker (gemeente Utrechtse Heuvelrug) Janneke van der Kruk (DataLand)

2 gemeente informatie kennisbank gemeente
27 september Amersfoort uur Willem Hartzuiker Janneke van der Kruk

3 Kennisregie betekent stoppen met herindelen
“Vandaag de dag gaat het om de vraag welke strategische kennis de organisatie nu en in de toekomst nodig heeft om te functioneren. Dat niet alleen. Ook staat de vraag centraal hoe deze kennis te verwerven en toegankelijk te maken voor de werknemers. Kortom alles draait om kennisregie!” Piet van Mourik Artikel in gemeente.nu 5 april 2012

4 Het Nieuwe Werken eist krachtig leiderschap
“Door onkunde worden sommige gemeenten 'speeltuinen' met een dramatisch ingezakte productie. Wat wij intussen weten is dat de manier van leidinggeven cruciaal is om dit te voorkomen.” “Het Nieuwe Werken gaat o.a. gepaard met de term loslaten als vorm van coaching. Maar bij HNW staat coaching voor anders vasthouden wat betekent dat leidinggeven systematisch gericht is op het behalen van eindresultaten.” Piet van Mourik Artikel in gemeente.nu 1 juni 2012

5 Vraagstelling Hoe gaan gemeenten om met gegevens, informatie en kennis? Is er sprake van eenzelfde uitdaging en een heldere samenwerking? En hoe steekt Geo-informatisering daarin?

6 Aanpak Vragen vanuit middelgrote gemeente
Intergemeentelijk perspectief Borgen en ontwikkelen (Geo-)kennis Discussie over kennis

7 Oorzaak? Gemeentelijke kennis heeft gebrek aan: regie centralisatie
een loket

8 ? Situatie gemeenten Autonoom Organisatie en informatie zijn verzuild
De mate waarin kennis versleuteld zit in processen die over afdelingen heen gaan is groot Vanuit management ontbreekt sturing hierop De problemen rondom de basisregistraties op gegevensniveau zijn maar een tipje van de ijsberg De techniek zou een sluitstuk moeten zijn, niet het vertrekpunt ?

9 Situatie gemeenten Autonoom Organisatie en informatie zijn verzuild
De mate waarin kennis versleuteld zit in processen die over afdelingen heen gaan is groot Vanuit management ontbreekt sturing hierop De problemen rondom de basisregistraties op gegevensniveau zijn maar een tipje van de ijsberg De techniek zou een sluitstuk moeten zijn, niet het vertrekpunt

10 Situatie gemeenten Autonoom Organisatie en informatie zijn verzuild
De mate waarin kennis versleuteld zit in processen die over afdelingen heen gaan is groot Vanuit management ontbreekt sturing hierop De problemen rondom de basisregistraties op gegevensniveau zijn maar een tipje van de ijsberg De techniek zou een sluitstuk moeten zijn, niet het vertrekpunt

11 Huidige situatie binnen gemeenten
Autonoom Organisatie en informatie zijn verzuild De mate waarin kennis versleuteld zit in processen die over afdelingen heen gaan is groot Vanuit management ontbreekt sturing hierop De problemen rondom de basisregistraties op gegevensniveau zijn maar een tipje van de ijsberg De techniek zou een sluitstuk moeten zijn, niet het vertrekpunt

12 Huidige situatie binnen gemeenten
Autonoom Organisatie en informatie zijn verzuild De mate waarin kennis versleuteld zit in processen die over afdelingen heen gaan is groot Vanuit management ontbreekt sturing hierop De problemen rondom de basisregistraties op gegevensniveau zijn maar een tipje van de ijsberg De techniek zou een sluitstuk moeten zijn, niet het vertrekpunt

13 Huidige situatie binnen gemeenten
Autonoom Organisatie en informatie zijn verzuild De mate waarin kennis versleuteld zit in processen die over afdelingen heen gaan is groot Vanuit management ontbreekt sturing hierop De problemen rondom de basisregistraties op gegevensniveau zijn maar een tipje van de ijsberg De techniek zou een sluitstuk moeten zijn, niet het vertrekpunt

14 Situatie landelijk 415 gemeenten Landelijke organisaties:
VNG, KING, DataLand, ICTU, Geonovum, Kadaster, SVB BGT, … GGB sinds kort Maar geen centraal kenniscentrum Geo

15 Wat zou het moeten zijn?

16 Wat zou het moeten zijn?

17 Wat zou het moeten zijn?

18 Wat zou het kunnen zijn? Generieke architectuur (GEMMA) +GEO
Generieke processen Generieke informatie Generieke kennis Samenwerking afdelingen Samenwerking gemeenten (> overheid) Centraliseren informatie Centraliseren kennis Centraliseren systemen? (cloud?)

19 Crisis? Zelf doen steeds moeilijker en duurder Bezuinigen door
(Geo-)investeren samenwerking regio/landelijk Kennis Informatie Systemen Bezuinig Thorbecke!

20 ← Oplossing? Van, voor en door > 400 gemeenten

21 Gemeentelijke informatiedomeinen
Vastgoed Geo WOZ Gemeentelijke informatiedomeinen Beleid Implementatie Operatie Beheer KING DataLand VNG Gemeentelijk geo-beraad Informatiekundige uitvoeringstoets

22 Doel GGB Optimale kennisinteractie en standpuntbepaling tussen VNG & gemeenten Gevraagd & ongevraagd advies uitbrengen Verzorgen van actuele communicatie

23

24 Hoe? Uitgangspunten Actief halen & brengen
Geen instituut maar (h)erkend kennisplatform

25 Gegevens → informatie → kennis
Wat? Gegevens → informatie → kennis rauwe feiten of symbolen … met betekenis voor de ontvanger … persoonlijk/organisatie vermogen dat in staat stelt om juist te handelen een product dat bepaald wordt door de informatie, ervaring, vaardigheden en attitude waarover een persoon of een organisatie (bestaande uit personen) op een bepaald moment beschikt

26 Kennis borgen/delen Expliciete kennis Impliciete kennis

27 Nonaka (1994) en Nonaka & Takeuchi (1995)

28 Samenwerken Opleidingen Bijeenkomsten
Kennisbank Bijeenkomsten Nonaka (1994) en Nonaka & Takeuchi (1995)

29

30

31

32 Kennisbank Van, voor en door gemeenten
Beleidsmakers, management en medewerkers Op één plek alle relevante informatie; Actueel (laatste stand van zaken), transparant en toegankelijk Online, openbaar Thematische insteek (gemeentelijke geo-agenda) LEES-gedeelte: relevante (vastgestelde) landelijke informatie/kennis SCHRIJF-gedeelte: documenten (PvA, beleidsplan, BCs, PvE), dicussies, reviews, gezamenlijke activiteiten

33 Expert(groep) per thema
Hoe? Wie? Expert(groep) per thema Thema .. CGGB Ondersteuner Thema 2 Thema 1 Informeren Lezen Relevante landelijk vastgestelde documenten en communicatie Delen Schrijven Documenten Reviews Discussies Gemeenten

34 Vragen Welke vragen zijn er? Hoe zie je jouw rol?
Welke ideeën heb je voor de kennisbank?

35 Stellingen (Impliciete) kennis van de primaire processen binnen de gemeente is belangrijker dan (expliciete) geokennis voor het succes van de implementatie van het stelsel van basisregistraties Een ieder hier is kennisregisseur binnen/voor zijn organisatie


Download ppt "Gemeentelijke informatie en kennisbank"

Verwante presentaties


Ads door Google