De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop IB door P.J. van Steen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop IB door P.J. van Steen"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop IB door P.J. van Steen
VoIP (Voice over IP) Workshop IB door P.J. van Steen

2 Traditioneel Telefoonsysteem thuis

3 Traditionele IP communicatie thuis
IM (Instant messages) -MSN (Chatt / Voice) -Skype (Voice / Chatt) -VoipBuster (Voice) -VoipStunt (Voice)

4 Traditionele IP communicatie thuis met Appl-Out (gateway)
IM (Instant messages) -MSN (Live! Call) -Skype (SkypeOut) -Voipstunt (Sip) Appl-Out Gateway

5 Demonstratie VoipStunt
Sip.VoipStunt Gateway GSM Base Station

6 VoIP met Gateway Voordelen Nadelen
Geen belkosten met ander VoIP-gebruikers Kan tegen nationaal tarief in andere landen met VoIP uitbellen naar Publieke Telefoon Netwerk Bellen naar vaste toestellen in verschillende landen is gratis Nadelen Er kan niet terug gebeld worden vanuit het Publieke Telefoon Netwerk naar een VoIP gebruiker tenzij men een nummer heeft aangevraagd. SkypeOut Gateway GSM Base Station

7 Toekomst van SIP (afkomstig van H323)
SIP Gateway GSM Base Station Wifi xDSLrouter

8 Toekomst SIP ondersteuning staat op punt van invoer…
Nu worden geen traditionele telefoon- centrales (PBX) meer verkocht… Over 5 jaar worden alle centrales gehost door Application Service providers (ASP)… VoIP gaat via: VoIP bedrijftelefooncentrales VoIP ASP oplossingen VoIP mobile / PDA oplossingen VoIP Internet communicatie VoIP Chat / Conferentie oplossingen

9 Traditioneel Telefoonsysteem bedrijf

10 Traditioneel Telefoonsysteem met Data-trunking
ISDN ISDN

11 Traditioneel Telefoonsysteem met IP-trunking
ISDN

12 Traditionele PBX uitgebreid met een IP-PBX

13 IP-PBX Groningen Demonstratie SJPhone SIP /SNOM Breda

14 IP-PBX met oude faxen Breda Groningen

15 IP-PBX met thuiswerkplek
Breda Groningen Thuis

16 Waarom VoIP? Maximale flexibiliteit en schaalbaar
Betere bereikbaarheid, beter serviceniveau Eenvoudig onderhoud en beheer Flinke kostenbesparingen mogelijk Hogere efficiëntie en productiviteit Perfecte ondersteuning thuiswerkers, mobiele medewerkers en ondersteuning flex werkplekken Naadloos migreren. Toekomstvaste technologie

17 Waarom VoIP? 1.Maximale flexibiliteit en schaalbaar.
Geen fysieke poorten Klein beginnen en groeien (updaten licenties) Geen limieten met hardwaremodules zoals bij traditionele PBX-en. Nieuwe functionaliteit is alleen software updaten. Vrijheid in keuze van hardware Open standaarden (H323 – SIP)

18 Waarom VoIP? 2.Betere bereikbaarheid, beter serviceniveau
Intelligente call routing IVR is kinderspel (Interactive Voice Respons) Koppeling van Call routing aan databases (bestellijnen, informatielijnen) Rapportage d.m.v. CDR (Call Detail Records) Voic , voic -to- Statussignalering. Je kan zien of collegae beschikbaar of in gesprek zijn. Integratie met bedrijfssoftware (Outlook etc.)

19 Waarom VoIP? 3.Eenvoudig onderhoud en beheer
Beheer op afstand via Microsoft Management Console (MMC) Eén infrastructuur voor spraak en data Niet meer ompatchen bij verhuizingen Ideaal voor flex-werkplekken

20 Waarom VoIP? 4.Flinke kostenbesparingen mogelijk
Minder beheer LCD (Least Cost Dialing) Belminuten tussen vestigingen en bij thuiswerkers Bij nieuwe gebouwen besparing op bekabeling Rapportage en kostencontrole door CDR (call detail records) en statistieken Simpele integratie van bedrijfssoftware Goede informatievoorziening (telefoonboek, gespreksinformatie, statusinformatie collegae) Efficiente routering van inkomende gesprekken

21 Waarom VoIP? 5.Hogere efficiëntie en productiviteit
Telefoonnummer reist met je mee Alle informatie en communicatie over hetzelfde netwerk Simpele integratie van bedrijfssoftware, unified messaging. CTI functionaliteit = koppeling van telefoon met computer. Alle berichten in 1 mailbox (voic -to- , fax, ) Goede informatievoorziening (telefoonboek, gespreksinformatie, statusinformatie collegae).

22 IP Telefoons USB handsets Headsets voor PC IP Dect
De apparatuur IP Telefoons USB handsets Headsets voor PC IP Dect

23 De software Win / Linux platform Win client omgeving IVR programmering
Inrichten eigen bedieningspost

24 Opdracht Opdracht VoIP: PS: De servicedesk leent headsets uit!
Installeer de SIP-huiscentrale Iedere leerling maakt een eigen client met SIP-softphone Maak van het SIP-gesprek op de een trace Geeft je WS docent een demonstratie van een werkende huiscentrale met minimaal 2 clients. Een buitenlijn hoeft niet geconfigureerd worden. PS: De servicedesk leent headsets uit!

25 Demo TrixBox

26 SIP Messages in WireShark
Responses 1xx: Provisional request received, continuing to process the request 2xx: Success the action was successfully received, understood, and accepted 3xx: Redirection further action needs to be take in order to complete the request 4xx: Client Error the request contains bad syntax or cannot be fulfilled at this server 5xx: Server Error the server failed to fulfill an apparently valid request 6xx: Global Failure the request cannot be fulfilled at any server Requests (Methods) REGISTER Register contact information INVITE, ACK, CANCEL Setting up sessions BYE Terminating sessions OPTIONS Querying servers about their capabilities SUBSCRIBE, NOTIFY (RFC 3265) Event notification framework MESSAGE (RFC 3428) Instant messages

27 SIP Sessie voorbeeld SIP phone Proxy server1 Proxy server2 SIP phone
INVITE M1 INVITE M2 100 Trying M3 INVITE M4 100 Trying M5 180 Ringing M6 180 Ringing M7 User accepts call 180 Ringing M8 200 OK M9 200 OK M10 200 OK M11 Tijd 3 digit number = numerical code for associated message ACK M12 RTP Media BYE M13 User hangs up 200 OK M14


Download ppt "Workshop IB door P.J. van Steen"

Verwante presentaties


Ads door Google