Download de presentatie
GepubliceerdHenriette Goossens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Workshop Presentie: menslievende zorg
Ingrid Windmeijer, Stichting Presentie NCJ congres Wisselen van perspectief
2
Opbouw Introductie In de schoenen van de klant
Wat heb jij nodig om aangesloten zorg te verlenen? Film over presente praktijken Leergesprek over presentie Hoe versterkt je de eigen kracht? Waar zit je jezelf in de weg?
3
In de schoenen van de klant
Morgen komt er iemand naar je toe, omdat de huisarts dat nodig vindt. Iemand van het CJG….Je gaf aan bij de huisarts dat het je allemaal te veel wordt, de armoede, het alleen opvoeden van je kinderen, dat je steeds meer alleen komt te staan….je slaapt er slecht van Nu komt er dus iemand…..Wat is je angst? Wat is je verlangen?
4
Angsten en verlangens CJG (linkedin)
Betweterigheid Respect Ongevraagd aanbod Niet oordelen Infantilisering Gelijkwaardigheid Confectie/ plan Maatpakken/ intuïtie Onveilig wat gebeurt er met me? Veiligheid ook qua gegevensbeheer Ondeskundig handelen Deskundigheid Alles ligt op straat/ schaamte Vertrouwelijkheid
5
Wat heb jij nodig? Je werkt in het CJG en gaat naar deze cliënt toe. Hoe sluit jij aan bij de angsten en verlangens van de cliënt? Wat heb je daarbij nodig? Wat helpt je?
6
Wat voegt presentie toe?
-Filmpje- Kijkvraag: - wat zijn de kenmerken van presentie? - hoe wordt de eigen kracht versterkt?
7
Een praktijk waarbij de zorggever zich aandachtig en toegewijd op de ander betrekt, zo leert zien wat er bij die ander op het spel staat – van verlangens tot angst – en die in aansluiting dáárbij gaat begrijpen wat er in de desbetreffende situatie gedaan zou kunnen worden en wie h/zij daarbij voor de ander kan zijn. Wat gedaan kan worden, wordt dan ook gedaan. Een manier van doen, die slechts verwezenlijkt kan worden met gevoel voor subtiliteit, vakmanschap, met praktische wijsheid en liefdevolle trouw.”
8
Presente zorg wat is het wel en wat is het niet?
In presentie gaat het eerder om: Dan dat het gaat om: Aansluiting en afstemming Bureaucratische logica en zorgroutines Nabijheid en aandacht Snel en achteloos werken De menselijke maat Productiedraaien volgens strakke planning Een aanspreekbare en benaderbare helper Een zielloze of onvindbare functionaris Zorgzaamheid in de volle zin van het woord Oplossingsgericht professionalisme
9
Welke professionele beelden zitten in de weg?
Professionele distantie Handen op de rug, zelfzorg Interventionisme/ maakbaarheid Gelijke monniken gelijke kappen Blinde vlek qua eigen institutionele logica’s Professioneel netwerken daar kan ik geen tijd voor maken Wat ik doe is gewoon
10
Voorbeeld: Professionaliteit
Principes Opdat: Normatief-reflectief Verstandig omgaan met regels en afwijkingen Vrije ruimte vullen met collegiaal beraad Je hebt elkaar nodig om na te denken over goede zorg Moreel aanspreekbaar zijn Verantwoordelijkheid nemend, vereist lef Aanraakbaar zijn De persoon achter de professional komt ook te voorschijn Uitvoering managerial beschermd en gefaciliteerd Ze wordt beschermd voor druk van boven/buiten
11
Er uit gelicht: de relatie
Als plek van afstemming Als plek waarin de ander zich kan tonen Als plek van uitdrukking wat ik met je heb Als plek van weldadigheid Als plek die hulp en steun legitimeert Als plek waar je weer mens wordt
12
Het leerproces Learning communities
Theorie, onderdompeling, verwarrende filmpjes, rolmodellen, video Diep leren (intrinsiek), bottum-up Coachend “leiderschap”, afgestemd op de teamkwaliteiten Reflectief overleg/ moreel beraad Reflectief verantwoorden
13
Hoe versterkt presentie de eigen kracht?
Aansluiten en afstemmen op cliënt die per definitie de leiding heeft/ bepaalt wat er gebeurt Ook in taal, plaats en tijd Open staan voor het appèl van de ander Intuïtie en improvisatietalent gebruiken Deuren openen Netwerken versterken Mens zijn (met professioneel rugzakje)
14
Hoe krijg je zichtbaar betere zorg?
Verhalen vertellen (ook door het management) Films maken Spiegelgesprekken/ klantonderzoek Shadowing In de leefwereld van de cliënt treden Kansen pakken die zich voordoen Het “gewone” bijzonder maken
15
Op weg naar Zorg “next” met de cliënt aan de leiding
Wilt u deze kiemen verder mee helpen ontwikkelen?
16
Tenslotte Zijn er nog vragen? Bedankt voor uw inzet
boeken en folders!!!!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.