Download de presentatie
1
Welke toekomst voor het Boek?
Jef Maes Hoofd Kenniscentrum - Boek.be
2
Overzicht Vooraf: methode Definitie: wat is een boek?
Wat is e-reading? Diverse e-readers: e-inkt readers Tablets Toekomstige ontwikkelingen e-boekenmarkt verwachtingen Veranderende boekvormen Veranderingen in leesgedrag Verandering in de keten + in elk onderdeel Timereading vs e-lending Streaming Prijs e-boek Initiatieven Boek.be Vlaams e-boek platform Conclusies
3
Methode Wat niet? ≠ Exacte wetenschap ≠ Madame Soleil Wat wel?
Bestuderen huidige en toekomstige ontwikkelingen Technologische ontwikkeling Bestuderen van geschiedenis en die toepassen op toekomst Standpunten van specialisten
4
Doel: advies aan de sector
“survival of the fittest” ≠ de sterkste overleeft = diegene overleeft die zich het best aanpast aan de veranderende omstandigheden
5
Wat is een boek? Geert Lernout “Voor mij is alles waarop taal
staat een boek en dat kan dus zowel een kleisteen en een koperplaat zijn als een digitale krant of cd. …” “Je kunt het fenomeen van het boek niet begrijpen als je het beperkt tot de ingebonden rechthoekige stapel bedrukte papieren; die is amper vijf eeuwen oud”. “Dit boek gaat dus over de manieren waarop mensen woorden kunnen bewaren”….
6
Digitaal lezen Dragers veranderen, maar het boek blijft
Digitaal lezen zal groeien Welke verhouding digitaal/papier? 20 – 80 ? 30 – 70 ? “Het boek is als het wiel: een perfecte uitvinding die niet zal verdwijnen” Niet mordicus vasthouden aan de vorm maar concentreren op de inhoud + op beleving! => Het i-pod moment van de e-reader komt er aan! Enige vraag: wanneer? Het geheel voor ogen houden!
7
Wat is e-reading? Bron: Wiebe De Jager
8
Het ecosysteem van e-reading
Bron: TechFlash
9
E-inkt-reader: + en - Positief: Negatief:
Rustig lezen – goed voor de ogen Lezen in de zon is mogelijk Lange autonomie: +/ pagina’s Negatief: Zwart/wit scherm – (nog) geen kleur Geen bewegende beelden
10
E-reader: benchmark Amazon Kindle: nu versie 3
V2: 2,4 miljoen ex. in 2009 V3: 8 miljoen ex. In 2010 60% meer dan verwacht 3 G telefoonconnectie naar de shop Zeer gebruiksvriendelijk Zeer goedkoop: $139 = € 101 Negatief: gesloten systeem Enkel Engelstalige titels uit de Amazon-shop
11
E-reader: breed gamma Beschikbaar vanaf €149 (bv. Bebook club, Oyo, Icarus) Overzicht van alle beschikbare e-readers:
12
Tablets – iPad,… Positief: Mooie kleuren
Multifunctioneel (beweging, video,…) Grote snelheid en gebruiksgemak Wifi of 3G Negatief Lezen in licht en in de zon is moeilijk Niet bedoeld om lang te lezen – lcd-scherm=vermoeiend Groot succes: 15 miljoen ex. verkocht wereldwijd in 2010 in België (procentueel aan de top in Europa) iPad = 95% van de tablet-markt 25/03/2011 Lancering iPad 2
13
2011: Het jaar van de tablets
Tablets – andere 2011: Het jaar van de tablets Meeste draaien op Android Sommige wachten op Honeycomb (nieuwe Android versie) Samsung, Blackberry, Acer, Lenovo, LG… Overzicht van de tabletmarkt: tablets-overzicht/
14
E-reader: ontwikkelingen
E-inkt-readers: Steeds goedkoper Naar prijs 0? Kleurenschermen: Mirasol: Kleurenscherm op basis van IMOD technologie Leesbaar in de zon Laag verbruik Eerste toestellen verwacht eind 2011
15
E-reader: ontwikkelingen - vervolg
Kleurenschermen: Linquavista nieuwe schermen zonder achtergrondverlichting en met kleur en video-ondersteuning Electrowetting technologie Toepasbaar in tablets Spinn-off van Philips maar recent overgekocht door Samsung! PixelQi: combineert een lcd-display met een modus zonder achtergrondverlichting. je moet schakelen tussen een gewone en een leesmodus. Op tablet van Notion Ink (Indisch bedrijf) Verwacht in 2011
16
Ecologische aspecten Ecologische argumenten niet onderschatten:
Studie Clean Tech ivm. Kindle: = na 1 jaar gebruik voetafdruk productie Kindle teruggewonnen = besparing van 168 kg CO2 = productie en distributie van 22,5 boeken
17
E-boek markt 2010 Nederland 2010:
e-boeken vs 49,2 miljoen papieren ex. 0,6% van de A-markt (Bron: GfK Retail and Technology Benelux) Vlaanderen 2010 : 0,25% van de A-markt (Bron: Boek.be) USA: 9% van de A-markt (Publishers Weekly)
18
Gaat de e-reading doorbreken?
Publishing in the Digital Era – studie van Bain & Co (Avignon 2010) : 3.000 consumenten ondervraagd in US, Japan, Duitsland, Frankrijk, UK, Zuid-Korea 15 tot 20% zal in 2015 een e-reader of tablet bezitten 2015 – 15 à 20 % vd. Markt = digitaal 2/3de tot 3/4de via tablets 80 à 90 % marktaandeel voor de iPad binnen de tabletmarkt.
19
Veranderende boekvormen
Nieuwe technologie => nieuwe mediavormen Niet direct: Begin boekdrukkunst -> drukken manuscripten Begin televisie -> verfilmde radio of theater Nieuw medium ontdekt zijn eigenheid Filmpje Alice for iPad
20
Veranderende boekvormen
Hybride boek: multimedia met tekst + video + geluid. Bv. Vook Bv. Libroid Het gelaagde e-boek: 1ste laag: tekstboek (eventueel via POD) Diepere lagen (voor specialisten): Extra documenten , Bibliografie, Iconografie, Muziek, Reacties van lezers …. bv. Gutenberg e-project (Robert Darnton The Case for Books )
21
Veranderende boekvormen (2)
- Crossmediale boek: een combinatie van een boek, internetcommunity, gaming… Twee voorbeelden: het Huis Anubis: vertrokken vanuit TV-reeks, maar nu boeken, film, community, games… Liza Holton (ex uitgeefster Harry Potter in VS) – 39 Clues en The Amanda Project
22
Veranderende boekvormen (3)
interactieve, sociale boeken: rechtstreekse communicatie tussen auteur en lezer Lezers dragen bij tot de inhoud van een boek. Lezers kunnen voorpublicaties/fragmenten lezen, becommentariëren en beoordelen Enriched content: enkele voorbeelden - e-boeken met video en geluid: reeds nu op de markt: zie Kindle
23
Printing on demand Espresso Book Machine:
binnen enkele minuten een pasklaar boek 110 pag./minuut. keuze uit boeken diverse toestellen in de US en UK eerste toestel in Europa: ABC boekhandel A’dam EBM in boekhandel? In de bibliotheek?
24
Veranderend lezen Internet stimuleert hyper attention
Slow reading Deep attention Hyper attention Fast reading Internet stimuleert hyper attention Slow reading zal onder druk komen taak voor leesbevordering Effect van iPad op leesgedrag gemeten door Read it later
25
How will productforms migrate?
Long Tail (New market) New New Bron: TNO
26
Mutatie in verkoopplatformen
Auteurs Fysieke distributie Uitgevers INTERNET PaaS & Cloud Amazon Boekhandels Google editions Apple Online retailers E-boek fysiek boek Webshop Fysieke handel New reading models Consument Time reading Online reading
27
Rol van de auteur - Bedenker en maker van content
PAPIEREN WERELD DIGITALE WERELD - Bedenker en maker van content - Bewaker van het creatieve proces - Bedenker en maker van content Bewaker van het creatieve proces Digitale verkoop rechtstreeks naar lezer? Zelf publiceren wordt makkelijker => grotere machtspositie tov. uitgever
28
auteur sterker vs uitgever?
Ja: Auteur kan rechtstreeks naar consument Zelf publiceren wordt makkelijker Nee: Hoe uw boek vinden? => e-marketing wordt belangrijker Boeken worden meer projecten boek + video + spraak creatief verwerken van originele ideeën Steeds meer vormen mogelijk: iPad, iPhone, Android, eReader… Wie zorgt voor aangepaste transcodatie?
29
Rol van uitgever Waken over kwaliteit van de content
PAPIEREN WERELD DIGITALE WERELD Waken over kwaliteit van de content Juiste distributiekanaal kiezen Marketing/promotie van de content Waken over de rechten Opzetten projecten in nieuwe vormen: uitgever=producer Transcodatie Rechtstreeks digitale verkoop via cloud en grote aggregatoren (Google, Apple, Amazon,…) Waken over kwaliteit van de content Juiste distributiekanaal kiezen Marketing/promotie van de content Waken over de rechten
30
Meerwaarde van een uitgever?
Sterker inzetten op e-marketing Boekenprojecten opzetten samen met auteurs boek + video + spraak creatief verwerken van originele ideeën Transcodatie naar diverse outputs iPad, iPhone, Android, eReader… Interne workflow aanpassen Aanwezigheid verzekeren “in the cloud” en op grote platformen Beveiliging van de content
31
workflow bij uitgever
32
Rol van de distributeur
PAPIEREN WERELD DIGITALE WERELD Opslag voorraad Uitleveren orders Fysieke levering Marketing en promotie (soms) Opslag voorraad Uitleveren orders Fysieke levering Marketing en promotie (soms) Opslag en beveiliging e-boeken: slechts enkele grote e-distributeurs: eBoekhuis, ePagine…
33
Rol van de boekhandel ? Verkoop van boeken in de winkel
PAPIEREN WERELD DIGITALE WERELD Verkoop van boeken in de winkel Advies aan klanten Plaats voor ontdekking en beleving Levering aan bibliotheken Levering aan scholen ? Verkoop van digitale boeken in de winkel Levering aan bibliotheken Levering aan scholen Advies aan klanten Plaats voor ontdekking en beleving
34
Toekomst van de boekhandel?
Boekhandel moet op het web aanwezig zijn Inzetten op combinatie van papier en digitaal Communityvorming rond boekhandel Advies van boekhandelaar -> klant klantprofielen steeds belangrijker Uitwisseling ervaringen onder klanten evenementen/beleving in de boekhandel Investeringen nodig voor aanwezigheid op web + beleving =>Schaalvergroting dringt zich op
35
Toekomst van de boekhandel?
Inzetten op timereading (zie verder) Naar boekhandel stappen moet belevingsmeerwaarde bieden tov. web ontmoetingsplaats met auteurs/lezers… bijkomende info (ook digitaal) binnen de boekhandel - Op zoek naar vervangende omzet?
36
Relatie boekhandel - uitgever?
Boekhandel moet zijn meerwaarde bewijzen naar de uitgever kennis van de klanten => CRM wordt erg belangrijk in digitale wereld Uitgever moet bewust boekhandel ondersteunen papier blijft belangrijk aandeel (70/80 %) van de omzet minder verkooppunten = minder impulsverkopen kan door extra korting voor combinatiebedrijven (papier + digitaal) ondersteuning belevingselementen
37
Rol van de bibliotheek Uitlenen van boeken
PAPIEREN WERELD DIGITALE WERELD Uitlenen van boeken Selectie en advies aan lezers Plaats voor ontdekking en beleving Plaats voor ontdekking en beleving Uitlenen van boeken - Uitlenen van digitale boeken: voorwaarden van de uitgevers? Selectie en advies aan lezers via website
38
Time reading vs e-lending Boekhandel vs bibliotheek
Timereading: lezer betaalt om een boek te lezen gedurende bepaalde periode (bv. 48u, 5-10 dagen…) Boekhandel wordt betalende bibliotheek Nut van time reading: Advies van boekhandel aan klanten = push marketing Teaser voor zowel papieren als e-boek Bedrag terugbetalen als er wordt aangekocht (bv. binnen 7 dagen). Mogelijk via micropayments. E-lending = concurrentie voor boekhandel Bescherming nodig bv. window time
39
E-lending - juridisch Geen wettelijke regeling = exclusief recht – onderhandelingen met Bibnet Raadpleging binnen de Bib mogelijk Uitlenen van e-readers met daarop beschermd werk = niet wettelijk geregeld Bibliotheken belangrijk voor de culturele participatie en inhoudelijke informatie => e-boeken ook via bibliotheek Boekenvak streeft naar akkoord, met enkele beperkingen: Window time Faire vergoeding voor uitgevers en auteurs
40
Wie leest digitaal?
41
Streaming is dè toekomst
Streaming = online reading Belangrijk om onafhankelijk te staan tov. hardware producenten vergelijking muziek: Spotify – maar met eerlijke verloning voor auteur en uitgever Leesabonnement: de formule van de toekomst? Nog op te lossen probleem: hoe verder lezen als je niet online bent?
42
Beveiliging: DRM kopieerbeveiliging noodzakelijk
DRM = Digital Rights Management Adobe DRM: mogelijk om een boek op 5 toestellen te plaatsen niet gebruiksvriendelijk Social DRM: elke download is traceerbaar wel gebruiksvriendelijk positieve resultaten Beste anti-piraterij = zorgen voor een betaalbare legale downloadmogelijkheid!
43
Prijs van een e-boek - Nu +/- 80% van de papieren prijs = te hoog? - Btw verlaging van 21 naar 6% = daling met 15% => 65% vd. prijs Met dank aan Timo Boezeman royalties auteur: hoger bij e-boeken dan bij papieren boek marges vd boekhandel bij e-boeken lager dan bij papieren boeken Uitgever houdt finaal minder over!
44
Uitgangspunten Boek.be
Boekensector mag deze ontwikkeling niet missen: innovatiestimulering Behoud van de keten maar bewust dat veel gaat wijzigen Geen dominantie van grote (buitenlandse) spelers. Bv. Amazon, Google…. DIGITALISERING ALS UITDAGING NIET ALS BEDREIGING >< MUZIEKSECTOR
46
Relatie met de boekhandel
Mogelijkheden: verkoop via e-boek.org: klant kiest favoriete boekhandel Boekhandel 7% commissie 2. Eigen schaduwsite Korting gedeeld: 50% boekhandel / 50 % Boek.be 3. Integratie in eigen webshop: Boek.be vraagt commissie voor dienstverlening 4. Verkoop via iPad-app
47
lancering 4 november 2010 directe betaling (niet via iTunes)
iPad app lancering 4 november directe betaling (niet via iTunes)
48
Enkele cijfers - Een enorm potentieel: downloads van de app na 14 dagen - verdrievoudiging van de verkoop - veel problemen met Adobe DRM
49
Wijzigingen in beleid bij Apple
de uitgevers willen een vrije keuze - klantengegevens zijn erg belangrijk in e-commerce - 30% commissie is zwaar overdreven => stappen richting ministers Lieten (media) en Van Quickenborne (economie) => vraag om onderzoek of het niet strijdig is met Europese wetgeving over vrije concurrentie => onderhandelingen met Apple – geen effect => online reading wordt zeer belangrijk (webapp en html5) zie ook
50
Andere plannen Boek.be Combinatie vouchers
Timereading: beperking in tijd Gidsfunctie voor boekhandel Micropayments zijn belangrijk Hybride boeken: luisterboek en e-boek Boek + video Proefprojecten rond de optimalisatie van de workflow binnen uitgeverijen Proeftuin rond digitale boeken op de Boekenbeurs Stimuleren van het uitgever van e-boeken (van naar tegen 2012)
51
Samenwerking Overheid – Bibnet – Boek.be
Creëren van een digitaal depot met exploitatiemogelijkheden door Vlaamse Overheid via innovatief aanbesteden Exploitatie: samenwerking Bibnet – Boek.be
52
Vlaams e-boek Platform
Publiek-privaat samenwerkingsmodel Zowel uitgevers als openbare bibliotheken moeten van het platform gebruik kunnen maken, voor verschillende doeleinden. Platform ontwikkelen met de volgende modules: Invoermodule om content op een gestandaardiseerde manier in te laden met bijhorende metadata. Opslagmodule om de content op een beveiligde manier op te slaan. Indexeermodule die een full-text search van de content en browse inside mogelijk maakt. Transcodatiemodule om de content in verschillende formaten te publiceren. Exploitatieplatform voor e-commercedoeleinden.
53
Vlaams e-boek Platform (VEP)
54
Vlaams e-boek Platform
Finaliteit: Verkopen van e-boeken Timereading: “verhuur” van e-boeken gedurende een beperkte periode E-lending: uitlenen van e-boeken via de openbare bibliotheek
55
Instapprijs pijl algemeen trekken van Boekhandel naar VEP
56
Conclusies Digitale tijdperk bekijken als een opportuniteit en niet als een bedreiging E-reading breekt zeker door Het papieren boek gaat niet volledig verdwijnen, wel dalen in omzet Elk onderdeel van de keten zal zijn meerwaarde moeten bewijzen tov. de andere onderdelen Boekhandel en bibliotheek raken mekaar en komen beiden onder druk door grote internationale spelers Concentratie bij de distributie en bij retail
57
Bibliografie G. Lernout – Het boek, een beknopte geschiedenis – uitgeverij Meulenhoff/Manteau 2004 J. Epstein – Book business: publishing, past present and future – W.W. Norton 2001 C. Anderson – The Long Tail – Business Books 2006 C. Anderson – Free: hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert – Nieuw Amsterdam 2009 R. Darnton – The case for books: past, Present, and Future – Public Affairs 2009
58
Blogs en internetsites
- Chris Anderson - Timo Boezeman - Mike Shatzkin - Wiebe De Jaeger
59
of via de Twitter-account jefmaesboekbe
Vragen? Hartelijk dank Volg de ontwikkeling rond e-reading op of via de Twitter-account jefmaesboekbe
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.