Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmma Boer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Structurele effecten in het Heckscher-Ohlinmodel
HO-model : statisch winsten uit handel zijn eenmalig; wijziging op lange termijn = wijzigingen in factorbeschikbaarheden & technologische vooruitgang effect ?
2
Factorbeschikbaarheden : Rybczynski-theorema
Als beschikbaarheid productiefactor stijgt & goederenprijzen blijven constant: toename aanbod in absolute termen van product, intensief in de groeiende factor daling aanbod in absolute termen van product, intensief in de constante productiefactor
3
Rybczynski-theorema : effect op handel ?
positief bij comparatief voordeel in product intensief in de groeiende productiefactor negatief bij comparatief voordeel in product intensief in constante productiefactor
4
Rybczynski-theorema
5
Rybczynski-theorema
6
Rybczynski-theorema :effect op handel
7
Technologische vooruitgang: effect op factorbeloning & internationale handel
2 dimensies relevant (factor & sector) 2 productiefactoren 3 types t.v. : neutrale t.v.; arbeidsbesparende t.v. ( MPK > MPL); kapitaalbesparende t.v. ( MPK < MPL)
8
Technologische vooruitgang : effect op factorbeloningen (initiële situatie)
9
Technologische vooruitgang : effect op factorbeloningen (finale situatie)
10
Technologische vooruitgang : effect op factorbeloningen (finale situatie)
11
Technologische vooruitgang: effect op specialisatie & internationale handel
Waar productiepunt op nieuwe PMC ? bepaling kromming nieuwe PMC adhv. referentiepunt = productspecialisatie bij constante factorprijzen & wijzigende ruilvoet bepalen nieuw productiepunt bij constante ruilvoet langs nieuwe PMC
12
Technologische vooruitgang : effect op specialisatie & handel (neutrale t.v.)
13
Technologische vooruitgang : effect op specialisatie & handel (neutrale t.v.)
14
Technologische vooruitgang : effect op specialisatie & handel (algemeen)
15
Neo-technologiemodellen
HO-theorema internationale handel tussen gelijke landen in vergelijkbare goederen minder rigoureus uitgewerkt (“ hypothesen”) houden het midden tussen : alternatieve verklaring CA verklaring internationale handel volgens ander motief dan CA “overgangstheorieën”
16
Neo-technologiemodellen
Imitatie-gap theorie Productcyclustheorie Linderthypothese
17
Imitatie-gap hypothese
Internationale handel bepaald door innovaties en : “demand gap” : de vertraging waarmee nieuw product in het buitenland bekend wordt “ imitation gap” : de vertraging waarmee nieuw product door buitenland kan worden geproduceerd (catch-up) demand gap < imitation gap internationale handel
18
Imitatie-gap hypothese
19
Imitatie-gap hypothese
Bezwaren : handelspatroon stochastisch ? Waarom technologisch leider in slechts beperkt aantal producten ?
20
Productcyclushypothese : factorbeschikbaarheden & technologie
Cyclus van elk product : innovatief matuur standaard dynamiek langs productie & consumptiezijde : consumptie : banalisering; productiezijde : leereffecten, standardisering, automatisering;
21
Productcyclushypothese : factorbeschikbaarheden & technologie
evolutie optimale productiewijze & productielocatie (delocalisatie) Gesofisticeerd product, intensief in menselijk kapitaal, geproduceerd in technologisch leidend land “massa”product, geautomatiseerd en intensief in ongeschoolde arbeid in lageloonland
23
Linderthypothese 1. het aanbod van een land is functie van de locale vraag 2. de vraag wordt bepaald door de rijkdom van het land ( BBP per capita)
24
Linderthypothese 3. landen exporteren naar landen waar er vraag is naar hun producten, d.i. landen met vergelijkbaar BBP/capita in de eerste plaats handel tussen vergelijkbare landen
25
Lindert-hypothese
26
Schaalvoordelen & internationale handel
Hybried patroon internationale handel geïndustrialiseerde landen : handel met verschillende landen in verschillende goederen (CA); handel met vergelijkbare landen in vergelijkbare goederen
27
Schaalvoordelen & internationale handel
Principe : specialisatie grotere schaal lagere productiekosten lagere prijs
28
Handel # goederen bij schaalvoordelen
29
Schaalvoordelen & internationale handel
schaalvoordelen bij handel in verschillende goederen (handel IL-OL) ? ruilvoeteffecten; ‘locked in ‘ specialisatie wederzijds voordeel ?
30
Handel # goederen bij schaalvoordelen
31
Handel in vergelijkbare goederen bij schaalvoordelen
Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur bij monopolistische concurrentie : consumenten : zoveel mogelijk variëteit; producenten : produceren op zo groot mogelijke schaal; internationale handel : meer variëteiten geproduceerd op een grotere schaal (goedkoper)
32
Handel in vergelijkbare goederen bij schaalvoordelen
Relevant voor handel vergelijkbare goederen door vergelijkbare landen : ruilvoeteffecten beperkt specialisatie (relatief) onbelangrijk Handel IL- IL
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.