De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Indicatoren Integrale Geboortezorg

Verwante presentaties


Presentatie over: "Indicatoren Integrale Geboortezorg"— Transcript van de presentatie:

1 Indicatoren Integrale Geboortezorg
Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

2 Wat gaan we doen ? Welkom en praktische zaken
Blok 1: kwaliteit en indicatoren Blok 2: 2018 nu aanleveren Blok 3: wijzigingen voor 2019 Blok 4: doorontwikkeling van de set Blok 5: de techniek en datakwaliteit Blok 6: clientervaringen Blok 7: toekomst

3 Blok 1 kwaliteit en indicatoren
Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

4 Blok 1 kwaliteit en indicatoren
Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

5 Indicator geeft inzicht in de kwaliteit van zorg ten behoeve van:
Keuze informatie voor de cliënt Verantwoordingsinformatie voor Zorginstituut Inkoop informatie voor financiers Verbeterinformatie voor zorgverleners zelf

6 Verschil kwaliteitsindicatoren en uitkomstindicatoren
Een set kwaliteitsindicatoren kan bestaan uit uitkomstindicatoren ( gezondheid van baby, tevredenheid cliënt met zorgverlening) procesindicatoren (pijnbestrijding) structuurindicatoren (gezamenlijk dossier)

7

8 Blok nu aanleveren Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

9 Wie moet wat wanneer nu aanleveren?
De Kraamzorgorganisaties leveren via Desan de (borstvoedings)indicator 3.1, alsmede de eigen klantpreferentie-vragenlijst aan De Verloskundigenpraktijken leveren via Perined de eigen klantpreferentie-vragenlijst aan De Ziekenhuizen leveren via OmniQ (van DHD) aan: de van Perined te verkrijgen eigen indicatoren die van Perined te verkrijgen indicatoren van het VSV de VSV-NPS de eigen klantpreferentie vragenlijst De VSV klantpreferentie vragenlijst

10 Blok 3 Wijzigingen voor 2019 Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

11 Samenstelling set indicatoren IG

12 Indicatorenset 2019 IG Nr Indicator soort Van VSV i.c. 1 zorginhoud
AOI-5 (Adverse Outcome Index) Uitkomst ziekenhuis 2 Aard zorg in NTSV-groep (spontane partus, sectio, epidurale analgesie ) Uitkomst/proces 3 Borstvoeding Kraamzorg 4 Plaats zorg (zw. Begeleiding, bevalling, overdracht, post partum) 5 Cliënt-ervaringen Netto Promotor Score 6 Klant-preferenties Samenwerking en zorgaanbod VSV Proces/structuur 7 Zorgaanbod en bereikbaarheid ziekenhuis 8 Bereikbaarheid, organisatie en zorgaanbod verloskundige praktijk Verloskundige praktijk 9 Zorgaanbod kraamorganisatie

13 Wijzigingen de ziekenhuisindicatoren Zwangerschap en Bevalling zijn samengevoegd met de indicatoren Integrale Geboortezorg; de operationalisatie van de borstvoedingsindicator is gewijzigd; de doorontwikkeling van de indicatoren 6 t/m 9. de NPS wordt op een lager aggregatieniveau uitgevraagd;

14 Wijzigingen NPS uitvraag
2018: Hoe waarschijnlijk is het dat u op basis van uw ervaringen met de zorg (door o.a. verloskundigen, gynaecologen, kraamverzorgenden verleend) rondom uw zwangerschap en bevalling, deze zult aanbevelen aan een vriendin? 2019: Zou u de kraamzorgorganisatie aanbevelen bij andere vrouwen die zwanger zijn? Zou u de verloskundigenpraktijk aanbevelen bij andere vrouwen die zwanger zijn? Zou u het ziekenhuis aanbevelen bij andere vrouwen die zwanger zijn?

15 Blok 4 Doorontwikkeling van de set
Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

16 Proces vaststelling indicatorenset
Het Zorginstituut Nederland (ZiN) geeft de kaders aan voor de ontwikkeling en opvraag van de set indicatoren en toetst de set. De werkgroep Indicatoren monitort de zinvolheid van de bestaande indicatoren, signaleert nieuwe ontwikkelingen en op basis daarvan doet zij voorstellen voor wijzigingen in de set. De werkgroep bestaat uit afgevaardigden van de brancheorganisaties in de integrale geboortezorg, de verzekeraars en de patiënten: KNOV, BO,NVOG, NVK, NVZ, NPF,ZN, FedVSV CPZ coördineert de werkgroep Perined uitvoeringsdeskundige

17 Blok 5 Techniek en datakwaliteit
Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

18 Techniek Uiteraard op de vragenlijsten na, worden in de geboortezorg al vele jaren de indicatoren berekend uit gegevens rechtstreeks afkomstig uit het medisch dossier Hiervoor gelden rekenregels. Zo worden op dit moment zorggevallen ‘statistisch’ als volgt aan een VSV toegekend: zij die (onder verantwoordelijkheid van de eerste of de tweede lijn) in een ziekenhuis bevallen, worden toegerekend aan het VSV waar dat ziekenhuis onder valt; zij die thuis bevallen worden toegerekend naar rato van het verwijspercentage van de begeleidende verloskundigenpraktijk: verwijst een praktijk voor éénderde naar ziekenhuis A (VSV-A), dan wordt ook éénderde van de thuisbevallingen van deze praktijk aan dat VSV toegewezen.

19 Datakwaliteit onder druk
ICT-technisch: Wanneer overgegaan wordt op een nieuwe versie van het ZiekenhuisInformatieSysteem met als gevolg kinderziekten in het medisch dossier en de landelijke aanlevering Inhoudelijk: Wanneer op een item geen overeenstemming is over de inhoud, zoals bij ‘tijdstip start baring’, of bij het onderscheid ‘primaire / secundaire sectio’

20 Blok 6 Cliëntervaringen
Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

21 Uitgebreidere cliëntraadpleging
Elk VSV dient in verslagjaar 2018 en 2019 regionaal jaarlijks systematisch cliëntervaringen te verzamelen met een erkend instrument naar keuze. De resultaten van de meting en de hieruit volgende acties worden opgenomen in het jaarlijks kwaliteitsverslag. De resultaten kunnen onder andere gebruikt worden voor het eigen leren en verbeteren, kwaliteitsverbetering binnen het VSV en voor keuze-informatie voor (potentiële) cliënten op regionaal niveau. Instrumenten die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn onder andere maar niet uitputtend de ReproQ, Repro Q in engere zin, Lady X, ICHOM Zwangerschap en Geboorte, PCQ en Zorgkaart Nederland.

22 Verschil in cliëntervaringslijsten
PREM= Patiënt Reported Experience Measurement Dit betreft vragen over de ervaringen met het proces van zorgverlening. PROM= Patiënt Reported Outcome Measurement Dit betreft vragen over de ervaren uitkomst van de zorg NPS= De Netto Promotor Score Marketingmeting over de globale tevredenheid van cliënten met de zorg

23 Erkende cliëntervaringslijsten
Soort Vragenlijsten ReproQ PCQ LadyX Zorgkaart ICHOM PREM bejegening x informatie samenwerking Samen beslissen bereikbaarheid (x) accommodatie algemeen PROM incontinentie Zelfvertrouwen moederrol ontlasting Borstvoeding Binding Alg. gezondheid Postnatale depressie Totaal aantal vragen 127 36 7 6-9 Deze moet ik nog even aanvullen op kantoor morgen

24 PDCA-cyclus

25

26 Blok 7 Toekomst Digitaal Spreekuur 26 maart 2019

27 Zorgbrede ontwikkelingen in de toekomst
Minder administratieve lasten Set terugbrengen met 25 % dit jaar en bij voorkeur naar maximaal 10 indicatoren Registratie direct in het werkproces aan de bron Inzet van indicatoren en onderlinge vergelijking daarvan bij verbeteringen Value Based Health Care (Porter) en ICHOM Meer uitkomst indicatoren en m.n. PROMS Inzet van de indicatoren bij samen beslissen met de cliënt ICHOM: international Comitee Healthcare outcome measurement: Wat is voor de patient het belangrijkste. Niet de PSA levels bij prostraatkanker maar weinig bijwerkingen na de behandeling. Betere zorg voor de patient door gezamenlijke besluitvorming op basis van valide data..

28

29 ICHOM klinische indicatoren


Download ppt "Indicatoren Integrale Geboortezorg"

Verwante presentaties


Ads door Google