De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap"— Transcript van de presentatie:

1 Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap
Infosessie 26 september 2019

2 Inhoud Waarom een Master in de Ergotherapeutische Wetenschap?
Toelatingsvoorwaarden Arbeidsmarkt Organisatie van het schakel- en het masterjaar Leerresultaten van deze opleiding Inschrijving Flexibele leerwegen Bijkomende informatie

3 Waarom een Master in de Ergotherapeutische Wetenschap?
Er is de noodzaak om de ergotherapie theoretisch te onderbouwen. Er is nood aan fundamenteel en toegepast onderzoek in Vlaanderen.

4 Doelstellingen en leerresultaten
Academische ‘master’: fundamenteel, toegepast en/of translationeel wetenschappelijk onderzoek te verrichten binnen de context van occupational science, ergotherapie en beroepsgerelateerde onderwerpen, leiderschap op te nemen vanuit de principes van management en kwaliteitszorg en adviezen te formuleren op beleidsniveau vanuit een inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg op regionaal, nationaal en internationaal niveau, een innoverende rol te spelen in een nationaal en internationaal perspectief door onderzoeksresultaten op een adequate wijze te implementeren in het werkdomein van de ergotherapeut.

5 Organisatie Samenwerkingsovereenkomst tussen verschillende Vlaamse universiteiten en hogescholen Organisatie schakeljaar: KU Leuven Organisatie masterjaar: UGent

6 Organogram

7 Het schakelprogramma Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR’s) en opleidingsonderdelen (OPO’s)

8 1. OLR’s Wetenschappelijke leerlijn
Code Leerresultaat SW.1 inzicht hebben in de verschillende methoden van het wetenschappelijk onderzoek (kwalitatief en kwantitatief) en in onderzoeksethiek. SW.2 Inzicht hebben in de statistische verwerking van verzamelde onderzoeksgegevens. SW.3 wetenschappelijke onderzoeksliteratuur over ergotherapie en beroepsgerelateerde onderwerpen kritisch analyseren en interpreteren. SW.4 correct assessmentinstrumenten gebruiken SW.5 de doelmatigheid van de wetenschappelijke methoden aantonen voor ergotherapeutisch onderzoek. SW.6 blijk geven van een analytisch en synthetisch vermogen en van een zelfstandig probleemoplossend vermogen. SW.7 beschikken over een kritisch-reflecterende onderzoeksingesteldheid.

9 2. OLR’s Management-leerlijn
Code Leerresultaat SM.1 de structuur en de organisatie van de gezondheidszorg in België kennen. SM.2 kennis hebben van en inzicht hebben in het juridisch kader met betrekking tot gezondheidszorg SM.3 het concept van occupatie linken aan de concepten van gezondheid en welzijn. SM.4 het ergotherapeutisch handelen binnen een interdisciplinair team evalueren. SM.5 de concepten van gezondheid en welzijn kaderen in een breed maatschappelijk kader en inzicht hebben in de beïnvloedende sociale, culturele en materiële omgevingsfactoren als mogelijke oorzaak, gevolg, barrière en facilitator met betrekking tot welzijn en gezondheid. SM.6 de principes van kwaliteitszorg, kwaliteitsverandering en kwaliteitsborging kennen en toepassen SM.7 inzicht hebben in de principes van human resource management en deze toepassen in opleidingscontext

10 3. OLR’s Innovatie-leerlijn
Code Leerresultaat SI.1 in staat zijn om via research-based ergotherapeutisch assessment de mogelijkheden en de beperkingen van de cliënt en het cliëntsysteem te exploreren en inventariseren. De klinimetrische aspecten kennen en deze toepassen. SI.2 de verschillende ergotherapeutische praktijk- en procesmodellen beschouwelijk bevatten en hierover kritisch en ethisch verantwoord redeneren en een eigen visie ontwikkelen gebaseerd op literatuur en bestaande standaarden en protocollen.

11 De opleidingsonderdelen (OPO’s): Schakel ERGO
Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten (SP) Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

12 De opleidingsonderdelen
SW1: inzicht hebben in de verschillende methoden van het wetenschappelijk onderzoek. SW2: inzicht hebben in de statistische verwerking van gegevens Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

13 De opleidingsonderdelen
SM1: de structuur en organisatie van de gezondheidszorg in België kennen Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

14 De opleidingsonderdelen
SI2: de verschillende ergotherapeutische praktijk- en procesmodellen beschouwelijk bevatten… Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

15 Het masterprogramma Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR’s) en opleidingsonderdelen (OPO’s)

16 1. OLR’s Wetenschappelijke leerlijn
Leerresultaat In het kader van een multi- of unidisciplinair onderzoeksproject zelfstandig data verzamelen, verwerken en interpreteren MW.1.1 Zelfstandig een maatschappelijk relevante onderzoeksvraag opstellen gefundeerd vanuit de domeinspecifieke wetenschappelijke literatuur. MW.1.2 Volledig autonoom een transparant ergotherapeutisch onderzoeksvoorstel uitschrijven, rekening houdend met alle ethische aspecten. MW.1.3 Zelfstandig de adequate statistische toetsen(kwantitatief onderzoek) en analysetechnieken (kwalitatief onderzoek) selecteren en toepassen op de verzamelde data teneinde een antwoord te krijgen op de ergotherapeutische onderzoeksvraag. MW1.4 De geanalyseerde onderzoeksresultaten op hun waarde beoordelen en relateren aan de bestaande literatuur met betrekking tot ergotherapie en occupational science.

17 2. OLR’s Management leerlijn
Leerresultaat Leidinggevende functie opnemen binnen een ergotherapeutische setting. MM.1.1 Kennis hebben van de samenwerkingsprocessen van werknemers en inzicht hebben in de verschillende manier van leidinggeven aan professionelen in de gezondheids- en welzijnszorg. MM.1.2 Plannen, organiseren en leiding geven aan professionelen in de welzijns- en gezondheidszorg (en specifiek de ergotherapiesetting) in het kader van beginnend leiderschap en hiervoor de volledige verantwoordelijkheid dragen. Volgens de principes van projectmanagement een project opstarten, begeleiden, uitvoeren, evalueren en bijsturen. MM.2.1 Rekening houdend met de specifieke context, subsidiëring en accountability een beroepsgericht project opstarten, uitvoeren, evalueren en bijsturen vanuit de basisbegrippen van accrual accounting. MM.2.2 Een oordeel vormen over hoe een financieel-economische rapportering tot stand komt en hoe deze rapportering zicht geeft op de financiële situatie van de ergotherapeutische setting om het financieel beheer van de dienst (en de welzijns- en gezondheidszorginstelling) zelfstandig te realiseren.

18 3. OLR’s Innovatie leerlijn
Leerresultaat Ergotherapeutische theorie- en praktijkmodellen analyseren, vergelijken en evalueren om vervolgens nieuwe of aangepaste modellen te kunnen ontwikkelen. MI.1.1 Op basis van wetenschappelijke literatuur en de doelgroep-gerelateerde toepasbaarheid een gefundeerde keuze maken uit de gepubliceerde ergotherapeutische praktijk- of procesmodellen en dit verwerken in het klinisch beslissingsproces. MI.1.2 De autonoom gekozen ergotherapeutische praktijk en procesmodellen integreren in de interventies binnen de relevante welzijns- en gezondheidszorginstellingen bij kinderen, volwassenen en bij ouderen en hiervoor verantwoordelijkheid dragen. MI.1.3 De onzekerheden, ambiguïteit en de grenzen van de specifieke ergotherapeutische kennis erkennen en herkennen binnen een mono- en multidisciplinair kader en vanuit deze ingesteldheid via de juiste wetenschappelijk methodes een bijdrage leveren aan de body of knowledge van ergotherapie en/of ‘occupational science’.

19 De opleidingsonderdelen (OPO’s): masterjaar
Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester Locatie De wetenschappelijke rol Masterproef 20 1+2 Afh. van promotor De management rol Management binnen de gezondheidszorg 3 2 Antwerpen/Gent Beleidsontwikkelingen in gezondheidszorg in nationaal en internationaal perspectief 4 Gent Economische aspecten van gezondheidszorg 1 Non profit accounting 6 De innovatierol Filosofische en ethische vraagstukken in de ergotherapie 5 Advanced practice in de ergotherapie 10 Innovatie in de gezondheids- en welzijnszorg Gent & Hasselt Internationalisering Gent & int.

20 Even terug inzoomen op het schakelprogramma
Referentie:

21 Semesterindeling en leslocaties Schakel ERGO
Opleidingsonderdelen SP Leslocatie + -uren Werkvorm 1ste semester Kwantitatief onderzoek 1 4 Leuven (52u) College + practica Occupational science 1 5 Leuven (28u) College + paper Organisatie van de gezondheidszorg 3 Leuven (18u) College + opdracht Organisatiepsychologie, deel 1 Leuven (26u) Opdracht Kwalitatief onderzoek 6 Leuven (35u) Personeelspsychologie, deel 1 26 2de semester Kwantitatief onderzoek 2 Leuven (39u) Management van zorgprocessen Leuven (13u) Occupational science 2 Leuven (20u) Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Theorieën en modellen in de ergotherapie Pract. + presentatie + paper 22 JaarOPO’s Evidence Based Practice in de ergotherapie College Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 Leuven (24u) Practicum + paper 12

22 Programmagids Link programmagids
o.a. inhoud, doelstellingen, evaluatievorm, algemeen uurrooster OPO’s, ...

23 Programmagids

24 Programmagids

25 Programmagids

26 Uurrooster

27 Uurrooster

28 Leslokalen 200 C 01.06 (Celestijnenlaan 200C, Heverlee)
200 M (Celestijnenlaan 200M, Heverlee) Gebouw De Nayer (aula) (pc-klas) (FaBeR) DV   (De Valk 3, Tiensestraat 41, Leuven) HIW (Hoger Instituut Wijsbegeerte, Kardinaal Mercierplein 2, Leuven) ON = auditorium BMW (GHB, Herestraat 49, Leuven) PSI (Psychologisch instituut, Tiensestraat 102, Leuven) VHI (computerlokaal) (computerlokaal) – (Van Den Heuvelinstituut, Dekenstraat 2, Leuven)

29 Inschrijven Lees goed de informatie op deze webpagina
Verschillende procedures van toepassing op verschillende soorten studenten Info ook beschikbaar op Toledo > Community ‘Schakel Master ergotherapeutische wetenschap > Interuniversitaire student > Procedure inschrijven

30 Flexibel studeren Diplomacontract Creditcontract
Minimum 25 SP (opgelet: min 27 SP voor kinderbijslag) Studenten die aan het einde van het schakelprogramma gekomen zijn moeten altijd inschrijven onder diplomacontract als zij een getuigschrift wensen te ontvangen (zij kunnen ook voor < 25 SP inschrijven) Mogelijkheid om OPO’s te ‘tolereren’ Statuut student + sociaalrechterlijke gevolgen (kinderbijslag, studentenkaart, Toledo,…) Creditcontract Interessant voor studenten die < 25 SP willen opnemen Creditcontract aanvragen? (puntje 1: contracttypes)

31 Flexibel studeren Examencontract Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Alleen recht op het afleggen van examens Je mag de lessen niet bijwonen, geen studentenkaart, niet alle voordelen ‘statuut student’,… Let op: niet alle vakken kunnen in examencontract worden opgenomen! Volgtijdelijkheidsvoorwaarden Bij alle contracten: rekening houden met volgtijdelijkheid OPO’s (zie programmagids: beginvoorwaarden van het betreffende OPO). Bv. Kwantitatief onderzoek 2

32 Flexibel studeren

33 Flexibel studeren Werken en studeren Ondersteuning
Website werkstudenten (info + aanvraag) Flexibel traject: diplomacontract met < 25 SP mogelijk Aanvraag flexibel traject melden via: Helpdesk FaBeR Examenspreiding: binnen en buiten examenperiode als nodig Voorwaarde: ten minste 80 uur per maand werken of aan het werk zijn voor ten minste de helft van wat binnen arbeidssector als voltijdse tewerkstelling geldt + min 25 SP opnemen Donderdag , 11u00, Gebouw De Nayer, leslokaal (aansluitend aan deze infosessie) Infosessie speciaal voor werkstudenten Ondersteuning Info over studiefinanciering, opleidingscheques, tijdskrediet, betaald educatief verlof,… zie website werkstudenten Betaald educatief verlof goedgekeurd Schakel ERGO voor AJ

34 Flexibel studeren Vrijstellingen EVK versus EVC
EVK (vrijstellingen op basis van vroeger gevolgde opleidingen) EVK vrijstelling aanvragen? EVC (vrijstellingen op basis van eerder verworven competenties bv. beroepservaring) EVC vrijstelling aanvragen? EVC: zie samenwerkingsovereenkomst staat EVC via penvoerende instantie, maar afgesproken op stuurgroep dat EVC met implicaties voor schakel door procedure van Leuven kan opgevolgd worden.

35 Equivalente OPO’s aan UGent
Eventueel handig voor: Studenten die bij Gent in de buurt wonen Werkstudenten, vanwege verplaatsing

36 Equivalente OPO’s aan UGent - Overzicht
BasisOPO’s KU Leuven Equivalente OPO’s UGent Titel OPO SP Opleiding Tijdstip Les Kwantitatief onderzoek 1 (L03H7B) 4 Schakelprogramma Master verpleeg- en vroedkunde GVO Management en Beleid van de Gezondheidszorg Statistiek voor de gezondheidszorg: theorie (D012140) 1ste semester Woensdag 16.30u – 19.30u Statistiek voor de gezondheidszorg: data-analyse (D012534) 2de semester Maandag 16u - 19u Kwantitatief onderzoek 2 (L03H8B) Schakelprogramma Master management en beleid van de gezondheidszorg Methodologie: kwantitatief onderzoek voor de gezondheidszorg (D012138) 5

37 Equivalente OPO’s UGent - Inschrijven
Inschrijven aan KU Leuven in Schakel EW (hoofdinschrijving) Inschrijven als interuniversitair student aan UGent Stap 2 kan alleen als student zich reeds heeft ingeschreven in Schakel EW KU Leuven Student betaalt 2x vaste kost inschrijving (+/- €236) Herberekening studiegeld Te veel betaalde vaste kost wordt voor eind eerste semester teruggestort aan student

38 Equivalente OPO’s UGent - Aanvraag
Je contacteert de Helpdesk FaBeR als je gebruik wilt maken van deze constructie! Het equivalente OPO van UGent moet namelijk handmatig in jouw ISP gezet worden door de ISP- verantwoordelijke. Vervolgens volg je de lessen en leg je examen af aan UGent De punten voor de OPO’s gevolgd aan UGent worden pas zichtbaar na de tweede examenperiode.

39 Vrijstelling Personeelspsychologie, deel 1
Personeelspsychologie, deel 1 (eerste semester - 4stp) Alternatief = gelijkwaardig OPO volgen in AJ met creditcontract UGent (OPO ‘Human Resources Management - 5 SP uit Master Management en Beleid): In AJ : vrijstelling aanvragen voor Personeelspsychologie, deel 1 (P0M41A) uit Schakel ERGO o.b.v. behaalde credit op alternatief OPO in AJ Eventueel handig voor: Studenten die bij Gent in de buurt wonen Werkstudenten, vanwege verplaatsing

40 Vrijstelling Personeelspsychologie, deel 1 - Inschrijven
Inschrijven aan KU Leuven in Schakel EW (hoofdinschrijving) Inschrijven als interuniversitair student aan UGent Stap 2 kan alleen als student zich reeds heeft ingeschreven in Schakel EW KU Leuven Student betaalt 2x vaste kost inschrijving (+/- €236)

41 Vrijstelling Personeelspsychologie, deel 1 – Opgelet!
Studiegeld - creditcontract interuniversitair student OPO ‘Human Resources Management’ kan alleen onder creditcontract aan UGent worden gevolgd Student betaalt 2x vaste kost (van +/- €236) Student kan niet afstuderen van Schakel EW in het academiejaar waarin hij/zij het OPO ‘Human Resources Management’ volgt Vrijstelling kan alleen worden aangevraagd in het academiejaar volgend op het academiejaar waarin student voor het OPO ‘Human Recources Management’ is geslaagd

42 Statuut interuniversitair student - Opgelet!
Overlap mogelijk m.b.t. uurrooster en examenrooster tussen de OPO’s van het reguliere programma (Schakel EW) en de OPO’s die als interuniversitair student kunnen gevolgd worden aan de andere instelling Er worden hiervoor géén wijzigingen of verplaatsingen aangebracht!

43 Overige nuttige informatie
Gast- en exchange account UGent Studenten Schakel EW krijgen standaard gast- en exchangeaccount aan UGent (ook zonder inschrijving als interuniversitair student) Bijv. om masterproefonderwerp te kunnen aanvragen Meer info - over account én masterproef - volgt later in de opleiding Herberekening studiegeld algemeen Rond april kan student herberekening van het studiegeld verwachten op basis van het effectieve aantal opgenomen studiepunten in het betreffende academiejaar

44 ISP - IER Individueel studieprogramma (ISP)
Overzicht OPO’s opgenomen in 1 academiejaar (AJ) Toegang via KU Loket Samenstellen vanaf dinsdag 3 september 2019 Deadline: woensdag 9 oktober 2019 (3e woensdag van het AJ) Extra info ISP Individueel examenrooster (IER) Persoonlijke examendata gekend bij start van AJ Examendata worden toegewezen Extra info IER

45 ISP- IER  KU Loket Let op: student interface centrale login pagina KU Loket sinds AJ veranderd. Het zal er in realiteit iets anders uitzien.

46 ISP Hoe werkt het ISP? Zie hier de uitgebreide handleiding
Naam student Naam student

47 ISP Achter de knopjes vind je de helppagina’s. Om te starten:
Naam student Om te starten: klik op je opleiding Gebruik deze mail-knopjes NIET  ticket aanmaken via FaBeR Helpdesk

48 ISP Vink de gewenste opleidingsonderdelen aan; sommige OPO’s zullen reeds zijn aangevinkt; CONTROLEER!

49 IER Hoe werkt het IER? Zie webpagina FaBeR en Handleiding

50 IER Hier komen de vakken waarvoor je een examenmoment kan kiezen
Kies hier een week- of maandoverzicht

51 IER

52 IER

53 IER

54 IER

55 IER

56 Toledo Elektronische leeromgeving (Toledo) Toledo cursus per OLA
Vb.: Kwantitatief onderzoek 1 = 2 OLA’s, dus 2 Toledo-cursussen Info van de opleiding Community schakelprogramma master in de ergotherapeutische wetenschap Info vanuit Dienst Studiebegeleiding en Onderwijsvernieuwing / administratie bv. community Gepersonaliseerd uurrooster

57 Studentenmail Bereikbaar via Toledo
Check regelmatig je studentenmail!!! Standaard:

58 Bijkomende informatie
Website FaBeR Link naar KU Loket, Toledo, programmagids (uurrooster, inhoud OPO’s, doelstellingen, volgtijdelijkheidsvoorwaarden, …) Onderwijs- en examenreglement (OER) Facultaire kalender Initiatieven studie(loopbaan)begeleiding i.h.b. Studentenportaal i.h.b. Onderwijs

59 Bijkomende informatie
KU Leuven FaBeR Helpdesk UGent

60 Bijkomende informatie
Studieruimte FaBeR Via draaitrap boven ‘De Spuye’

61 Bijkomende informatie
Wie? Steeds te bereiken via de FaBeR Helpesk Danouck van Kan (stafmedewerker) Lieve Peeters (SLB) Mieke Van Hoof (ombuds)

62 Spreekuur SLB voor Schakel ERGO
Maandag 30 september 2019, 09:00 – 10:00 Lieve Peeters ISP-gerelateerde vragen Mag ook via de FaBeR Helpdesk Vragen rond studiemethode en -planning kunnen gesteld worden na de ISP-deadline.

63 Oproep studentenvertegenwoordiger(s) voor opleidingscommissie Contact: daphne.kos@kuleuven.be


Download ppt "Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap"

Verwante presentaties


Ads door Google