De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Template lean Praktijkproject – Rev 2.2

Verwante presentaties


Presentatie over: "Template lean Praktijkproject – Rev 2.2"— Transcript van de presentatie:

1 Template lean Praktijkproject – Rev 2.2
Project titel: <titel> Organisatie: <naam organisatie> Project leider: <naam> Belt level: <Black of Green Belt> Datum: <b.v >

2 Verwijder deze slide vóór het inleveren.
Introductie Doelstelling presentatie: Om het project in te dienen voor certificering door de LSSA Om het project in de eigen organisatie te presenteren Richtlijnen: De gevolgde aanpak moet goed te volgen zijn voor mensen met kennis van Lean In de notities (speaker notes) staan bij verschillende onderdelen een aantal vragen en acties, lees deze goed door en beantwoord de vragen zorgvuldig De self-assessment slides moeten ingevuld zijn als u het project indient Conclusies en beslissingen moeten duidelijk zijn Richtlijn is om maximaal 25 slides te gebruiken (voor indiening bij de LSSA) Eventuele back up slides worden in de beoordeling niet meegenomen Verwijder deze slide vóór het inleveren. LEAN PDCA roadmap PLAN 1A Selecteer een probleem, definieer project en bepaal de afbakening 1B Bepaal de VOC/VOB 1C Stel een verbeterteam samen 1D Bepaal hoe medewerkers te betrekken 2A Bepaal de huidige prestatie 2B Bepaal meetbare doelstelling 3 Bepaal huidige situatie, analyseer het probleem, achterhaal de grondoorzaken 4 Genereer verbeteringen/oplossingen voor de oorzaken 5 Maak een plan hoe de verbeteringen worden geïmplementeerd DO Verbeteringen invoeren CHECK 7 Resultaten verifiëren ACT Standaardiseren

3 1A – selecteer een probleem
Probleem-omschrijving: Probleemomschrijving: Wat is de aanleiding? Wat is het probleem, waar doet het zich voor, wanneer? Bij welke klant? Hoe vaak? Hoeveel? Waarom is het een probleem? Voor wie is het een probleem? Is het oplossen van het probleem een prioriteit voor de organisatie? Voeg een foto of tekening toe indien mogelijk Doelstelling: Wat is de doelstelling? Wat willen we bereiken? Doelstelling:

4 1A – Definieer project en afbakening
In Scope Afbakening Out of Scope: Harde besparingen: Zachte besparingen: Belanghebbenden Afbakening In Scope: Wat is de afbakening van het project? Waar gaat het team zich op richten? (afdeling, product, klant, machine, omvang) Afbakening Out of Scope: Waar gaat het team zich niet op richten? (afdeling, product, klant, machine, omvang) Harde besparing: Wat gaat het project opleveren? Geef een inschatting van de beoogde harde (financiële) besparingen, op jaarbasis (€ per jaar). Zachte besparing: Voeg bijkomende leuke opbrengsten toe, die niet in geld zijn uit te drukken, zoals tevreden klanten en blije medewerkers. Belanghebbenden: Wie hebben belang bij dit project? (positief/negatief) Wie hebben jullie verder nodig bij de uitvoering, maar zitten niet direct in het team? Hoe wil je hen betrekken? (voor de medewerkers uit het proces zie slide 1D) Risico’s: Welke risico’s zitten aan dit project? Wat kan er eventueel gebeuren met als gevolg dat het project niet slaagt? Risico’s:

5 1b – bepaal klanteisen VOC CTQext CTQint Specificatie Meetmethode
Kwaliteit vanuit de klant bezien Prioriteit Meetfrequentie Meetmethode Specificatie CTQint CTQext VOC x VOC: Voice of Customer mag vaag zijn en is bijv. afkomstig van Net Promoter Score, KANO, Pareto etc. CTQext: De CTQext is de meetbare grootheid waarop de klant het product/dienst beoordeelt. Dit getal is gekoppeld aan ‘het probleem’ of ‘de klacht’ of ‘de uitval’ CTQint: De CTQint is de meetbare grootheden waarop de interne organisatie de kwaliteit van het product of dienst meet. Is deze waarde goed genoeg om aan de CTQext te voldoen?

6 1c – stel het verbeterteam samen
Opdrachtgever: Teamleden - naam: Rol: Verantwoordelijkheden:

7 1D – medewerkers uit proces
Betrekken medewerkers uit proces Wie gaan straks het vernieuwde proces uitvoeren? Is er weerstand tegen veranderingen? Benoem hoe je gedurende jouw project de medewerkers, die niet in de werkgroep zitten, mee wil nemen in alle ontwikkelingen. Conclusie:

8 2 – Bepaal huidige prestatie
Huidige (historische) prestatie Zijn de data voldoende betrouwbaar? Wat is de huidige prestatie van de CTQ? Maak een grafiek om het visueel te maken. Conclusie:

9 2 – Bepaal verbeterdoelstellingen
SMART doelstelling Wat wordt de doelstelling van het project? Is deze SMART geformuleerd? Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden Stel dat de meetbare grootheid deze doelstelling haalt, is het probleem dan verholpen? Is de klant / organisatie dan tevreden?

10 3 – bepaal huidige situatie
Stroomdiagram/VSM (proces stap 1) …. …. (proces stap x) Laat zien hoe het huidige proces verloopt. Gebruik een stroomdiagram voor een project met kwaliteitsproblemen (rework en defects) en een VSM Current State voor een project met problemen omtrent doorlooptijden. Conclusie:

11 3 – Analyseer het probleem
Mogelijke oorzaken/factoren die het probleem beïnvloeden Hou een brainstormsessie met het team over mogelijke oorzaken van het probleem. Maak eventueel gebruik van het “visgraat diagram”. Conclusie:

12 3 – Bepaal de belangrijkste oorzaken
Belangrijkste oorzaken/factoren Verklein een groot aantal potentiële factoren van invloed tot een behapbaar klein aantal factoren die de grootste veroorzakers zijn. Plaats hier een lijst met grondoorzaken voor het probleem. Onderbouw deze keuze.

13 4 – Bedenk mogelijke oplossingen
Mogelijke verbeteringen Beschrijf welke mogelijke verbeteringen er bedacht zijn om het probleem op te lossen en de doelstelling te behalen. Beschrijf welke verbeteringen er gekozen zijn om in te voeren. Toon aan dat deze verbeteringen de belangrijkste grondoorzaken weghalen.

14 4 – Bepaal verbeterde situatie
Beoogde vernieuwde situatie Plaats hier de VSM Future State, of een beschrijving van het nieuwe proces, werkwijze of technische oplossing. Tools: VSM Future State, stroomdiagram, etc. Conclusie:

15 5 – Werk een invoeringsplan uit
Actieplan Hoe worden de verbeteringen ingevoerd? Wat is daar eventueel nog voor nodig? Wie gaat wat doen?

16 Plan Assessment Self Assessment Champion: - Datum, Naam & Handtekening
Correct N.v.t. Plan 1 Het project adresseert een klantklacht, probleem of business case. 2 Er is een duidelijke probleemdefinitie. 3 Doelstellingen zijn helder bepaald en zijn meetbaar. 4 VOC en VOB zijn gedefinieerd en specificaties zijn helder. 5 De scope van het project is duidelijk bepaald. 6 De belangrijkste stakeholders zijn in kaart gebracht. 7 Relevante CTQ(s) zijn geselecteerd en een CTQ-flowdown is gemaakt. 8 High level procesbeschrijving is gemaakt (b.v. SIPOC). 9 De betrouwbaarheid van de data is onderzocht. 10 De procesprestatie is in beeld gebracht en beoordeeld t.o.v. de specificaties. 11 Een detail procesbeschrijving is gemaakt (b.v. Stroomdiagram of VSM Current State). 12 Potentiële oorzaken zijn in kaart gebracht. 13 Analyses zijn gebruikt om invloedsfactoren te identificeren (b.v. visgraatanalyse of FMEA). 14 De belangrijkste grondoorzaken zijn vastgesteld en goed onderbouwd. 15 Conclusies zijn helder en onderbouwd. Champion: Datum, Naam & Handtekening -

17 6 – Implementeer voorgestelde verbetering
Geïmplementeerde/gerealiseerde verbeteringen Benoem welke verbeteringen daadwerkelijk zijn ingevoerd.

18 do Assessment Self Assessment Champion: - Datum, Naam & Handtekening
Correct N.v.t. Do 1 Risico's zijn in kaart gebracht en geadresseerd (b.v. pFMEA). 2 Het verbeterde proces voldoet aan de specificaties van de VOC en VOB. 3 Er is een duidelijk communicatie en actieplan richting de stakeholders. 4 De opdrachtgever heeft de verbetervoorstellen goedgekeurd. Champion: Datum, Naam & Handtekening -

19 7 – Meet het effect van de oplossing
Performance verbeterd proces Laat hier de grafiek met de verbeterde prestatie zien. Geef eventueel nog een beschrijving van de resultaten. Conclusie:

20 check Assessment Self Assessment Champion: -
Correct N.v.t. Check 1 Er is een aantoonbare verbetering van de CTQ t.o.v. de nulmeting. 2 Standaarden zijn aangepast en documentatie is bijgewerkt (pFMEA, Control Plan, Protocol, Werkinstructies). 3 Rollen en verantwoordelijkheden zijn omschreven. 4 Medewerkers zijn geïnstrueerd en/of getraind. 5 Er is aangetoond dat de verbetering standhoudt en geborgd is. Champion: Datum, Naam & Handtekening -

21 8 – Standaardiseer de verbeterde werkwijze
Open acties: Documentatie: Borging Open acties: Wat zijn nog open acties en wie moet hier opvolging aan geven? Documentatie: Zijn alle kwaliteitsdocumenten aangepast / up to date, Bijvoorbeeld (Technische) tekeningen, specificaties, FMEA, control plan, werkinstructies. Is iedereen juist geïnstrueerd en getraind? Borging: Wie zijn er aangewezen / aangesteld om de kwaliteit/gemaakte afspraken in de toekomst te garanderen en eventuele situaties op te pakken? op welke wijze worden kwaliteit/gemaakte afspraken gecheckt? geef aan hoe de prestaties van de CTQ in de toekomst wordt gemonitord.

22 8 – Sluit project af Conclusies: Aanbevelingen: Lessons learned: …
Conclusies: Wat zijn de belangrijkste conclusies van het project? Aanbevelingen: Wat zijn aanbevelingen van het team? Lessons learned t.a.v. projectuitvoering: Wat zijn de lessen die jullie geleerd hebben ? Wat zouden jullie de volgende keer anders willen/anders doen? Hoe zorg je ervoor dat je collega's niet dezelfde fouten gaan maken? T.a.v. veranderkundige kant: Hoe heb je de organisatie meegekregen? Hoe ben je met de weerstand omgegaan en hoe heb je dat weten om te zetten naar veranderbereidheid? Welke cultuuraspecten ben je tegengekomen en hoe ben je daar mee omgegaan? Wat zou je de volgende keer anders willen/anders doen?

23 De gerealiseerde verbeteringen van het project zijn:
8 – Sluit project af De gerealiseerde verbeteringen van het project zijn: Zijn de (meetbare) doelstellingen gehaald? Wat zijn de gerealiseerde besparingen en hoe verhouden deze zich tot de beoogde besparingen? (hard en soft)

24 act Assessment Self Assessment Champion: - Datum, Naam & Handtekening
Correct N.v.t. Act 1 Er is aangegeven hoe de prestaties worden gemonitord in de toekomst. 2 Het eindrapport is gereed en lessons learned zijn gecommuniceerd. 3 De opdrachtgever geeft aan dat de doelstellingen en/of besparingen zijn behaald. Champion: Datum, Naam & Handtekening -

25 LSSA Feedback summary Volgens de richtlijnen van LSSA is dit project geslaagd/niet geslaagd voor het Lean Green/Black Belt level. Opmerkingen: Plan: Do: Check: Act:

26


Download ppt "Template lean Praktijkproject – Rev 2.2"

Verwante presentaties


Ads door Google