De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samen bouwen aan de ICT-toekomst

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samen bouwen aan de ICT-toekomst"— Transcript van de presentatie:

1 Samen bouwen aan de ICT-toekomst
Frank Robben

2 Agenda Context Cloud: wat en soorten
Evaluatie mogelijkheden publieke cloud G-Cloud wat ? voordelen en succesfactoren organisatie governance financieel human resources veiligheid Overzicht van de G-Cloud-diensten en -projecten G-Cloud en Inspectie van Financiën

3 Quelques tendances importantes en ICT
Interconnec-tivity Service architecture Mobile devices & wearables 3D printing Internet of things platforms Autonomous agents and things Adaptive security architecture Big data 3

4 Magere jaren

5 Hoe kosten beheersen en toch inspelen op opportuniteiten ?

6 KSZ - # berichten - ICT budget in €

7 Er bestaat niet één enkele oplossing
Enkele ideeën Synergieën - transformaties Ontwerp toepassingen Bestaffing Deling van ressources publieke cloud hybride G-Cloud

8 Synergies - transformations
Bron: Booz Allen Hamilton

9 TCO van toepassingen 50 X ontwikkel- kost Zwak design 6 à 7 X
Sterk design Weinig wijzigingen Veel wijzigingen

10 Bestaffing: goede mix Structurele behoeften
eigen mensen (statutairen of contractuelen) gedetacheerden Punctuele behoeften externe consultants Bewezen systeem 25 jaar 900 IT’ers

11 Qu’est-ce que le G-Cloud ?
As a Service - TIC offert comme un service Propre hardware et logiciel -> prestataire de services Infrastructure as a Service: infrastructure physique virtualisée et partagée Platform as a Service Software as a Service

12 G-Cloud: focus Applications business
Core business (déclarations, processus métier…) Composants et applications standard Site web | Gestion des accès | Outil de traduction | … Partager Plateforme applicative Open Source | IBM | Microsoft| Oracle | SAS | … Partager Infrastructure douce Virtualisation | Securité | Mail | VoIP | … Partager Infrastructure dure Computing | Network | Storage Partager 12

13 As a service : principes majeurs
Self-service : le service est entièrement industrialisé et automatisé Disponibilité : le service peut démarrer immédiatement Extensible et élastique : la capacité utilisée peut augmenter et diminuer en toute flexibilité pour chaque client Partagé : utilisateurs multiples pour des effets d’échelle Facturation basée sur la consommation : en fonction de l’utilisation réelle (mais avec partage des coûts de toute la plateforme) Seuil d’accès peu élevé : la complexité sous-jacente est rendue transparente pour l’utilisateur Hétérogénéité et flexibilité Approche incrémentielle, explorative et itérative

14 Virtualisatie Consolidatie van fysieke servers
> 70% van niet geconsolideerde servers makkelijk te consolideren

15 Types de déploiements dans le cloud
Public Cloud Shared Hybrid Access/Control Community Cloud on-premise Outsourced Community Cloud (= off-premise) Private Cloud on-premise Outsourced Private Cloud (= off-premise) Dedicated Location Customer Service Provider

16 Kunnen we naar de publieke cloud?

17 Privaat  algemeen belang
Geen landen gekend die massaal gevoelige gegevens in publieke cloud brengen Privaat  algemeen belang Kost Confidentia-liteit Continuiteit Vendor lock-in

18 Indien de gegevens van één individu of
bedrijf verdwijnen of bekend raken wordt een privaat belang geschonden Indien gegevens van massaal veel burgers of bedrijven verdwijnen of bekend raken dan ontstaat er een bedreiging voor essentiële econo- mische of veiligheidsbelangen

19 Voorbeeld UK: gebruik impact levels
Secret en Top Secret nooit in een community cloud Massale data met impact op burgers (vb op sociale zekerheidsrechten) enkel in overheidscloud

20 Confidentialiteit Ongeveer elke staat heeft equivalent van ‘patriot act’ MLAT’s: Mutual Legal Assistance Treaty Evolueert steeds: US hoog gerechtshof stelt huiszoekingsbevel voor dat geldig is in alle rechtsgebieden in US (april 2016) 1) authority in the government to require a Cloud service provider to disclose customer data in certain situations, and in most instances this authority enables the government to access data physically stored outside the country’s borders, provided there is some jurisdictional hook, such as the presence of a business within the country’s borders. Even without that “hook,” MLATs can be used to allow access to data across borders. (…) The existence of MLATs diminishes any argument that data stored in one jurisdiction is immune from access by governmental authorities in another jurisdiction. For example, Germany signed a Mutual Legal Assistance Treaty in Criminal Matters with the United States in 2003 and a Supplementary Treaty to the Mutual Legal Assistance Treaty in Criminal Matters in Both treaties entered into force on October 18, 2009 and allow authorities in each country to request and receive information located in the other’s jurisdiction (including information stored in third-party facilities). A Global Reality: Governmental Access to Data in the Cloud - A comparative analysis of ten international jurisdictions Governmental access to data stored in the Cloud – including cross-border access – exists in every jurisdiction by Winston Maxwell, Paris, France Christopher Wolf, Washington, DC 23 May 2012 Updated 18 July ) US judges issue warrants on computers in any jurisdiction REUTERS APRIL 28, :33 PM

21 Confidentialiteit: encryptie als oplossing ?
Homomorfe encryptie nog onvoldoende performant Algoritmen kunnen in 10 – 15 jaar volledig gebroken zijn (MD-5 ontworpen 1991, zwaktes in 1996, volledig gebroken 2010) Quantum computing 15 à 30 jaar ? RSA encryptie kwetsbaar

22 Continuiteit Overnames en fusies (Appfog) Faillissement (Nirvanix)
On June 14, 2013, CenturyLink announced the acquisition of AppFog, a Portland-based Platform as a Service used by over 100,000 developers to automate the deployment of software on public clouds such as Amazon Web Services and OpenStack. Last September (2014) customers of storage provider Nirvanix got what could be worst-case scenario news for a cloud user: The company was going out of business and they had toget data out, fast.

23 Vendor Lock-In Zéér moeilijk onderhandelen
Uit de grote negotiaties weten we dat vendors nauwelijks te bewegen zijn in belangrijke zaken gedurende negotiaties als zij zich bewust zijn van de lock-in van de klant. We denken hierbij vooral aan de weigering om de audit clausules aan te passen. In Cloud is dit niet anders dan in klassieke software licenties. We hebben wel ervaren wat het is al een vendor onmiddellijk zijn diensten kan afsluiten. Zo was er een misverstand bij de leverancier van « JIRA » en de dienstverlening werd met onmiddellijke ingang en eenzijdig door de leverancier afgesloten. Na overleg werd de dienstverlening hersteld, maar als er een fundamentele discussie zou geweest zijn dan stonden we onder onvergelijkelijke druk om toe te geven. In de huidige situatie, bij meningsverschil met een leverancier kunnen we vaak nog verder werken met de beschikbare licentie. (Dit is in mindere mate het geval wanneer een sleutel nodig is zoals bij SAS). Bij Cloud diensten kan de dienst onmiddellijk doorgeknipt worden. Zéér moeilijk onderhandelen Onmiddellijke stopzetting diensten

24 Concluderende vaststellingen
Zuivere public cloud niet geschikt Secure private cloud on-premise voor secret en top secret Hybride (mix van community on-premise en public) cloud voor andere niveaus =>

25 Qu’est-ce que le G-Cloud ?
Plateforme ICT publique commune cible actuelle : État fédéral (SPF, SPP, IPSS, OIP) extensible à d’autres autorités intéressées Modèle de cloud communautaire hybride appel au cloud public si possible cloud communautaire privé depuis les data centers géré par l’État exécution opérationnelle avec un large recours au secteur privé

26 Principes de base Synergie maximale lorsque c’est possible et lorsque cela génère des gains d’efficacité et/ou des économies tout en maintenant ou en améliorant la qualité du service au client Dans les domaines de synergie, pas d’offre multiple au sein de l’État fédéral et attribution à celui qui est le plus à même de proposer une forme de service commune Synergie basée sur l’orientation résultat, le sens des responsabilités et la confiance Principe “comply or explain”

27 Collaboration á Efficacité á Qualité á Coût â

28 Qu’est-ce que le G-Cloud ?
Un programme comprenant des projets de synergie Synergie pour des services existants et nouveaux Pour les services publics Géré par les services publics En collaboration avec le secteur privé

29 Synergie G-Cloud-’producten’ Procurement Projecten Services
Samenwerkingá Efficiëntieá Synergie Projecten Services Kostâ Kwaliteitá Kennis & Expertise

30 Niet alleen technisch, ook strategisch
Gepaste ICT-architectuur op verschillende lagen (infrastructuur, gegevens, basissoftware, business-toepassingen) waarom ? kostenbeheersing: slechte design en veel wijzigingen verhogen kost exponentieel time to market onderhoudbaarheid flexibiliteit mobiliteit veiligheid beschikbaarheid van resources kenmerken dienstengeörienteerd modulair interoperabel (gebaseerd op open standaarden of open specificaties) uitbreidbaar gebaseerd op hergebruik van componenten en gegevens

31 Niet alleen technisch, ook strategisch
Gepaste sourcingkeuzes waarvoor wordt beroep gedaan op Infrastructure as a Service (IaaS) Platform as a Service (PaaS) Software as a Service (SaaS) wat doen we nog zelf ? grote impact op ICT-afdeling reductie van technisch infrastructuur- en platformbeheer eigen ontwikkeling => vervangen door standaard pakketten en SaaS-oplossingen (geen customisatie ! good is good enough – enkel relevante modules) ontwikkeling van architectuurfunctie informatieveiligheids- en compliancefunctie proces- en informatie-analyse businesskennis kennis van ICT-markt en haar ontwikkeling

32 Pourquoi le G-Cloud ? Création d’un effet d’échelle : efficience et haute qualité/disponibilité Respect de la confidentialité et protection des données Plus grande concentration sur le business et la flexibilité pour le réaliser

33 Pourquoi le G-Cloud ? Plus grands poids vis-à-vis des fournisseurs
Mutualisation de la connaissance et des ressources Évolution technologique plus rapidement disponible pour tous

34 Opportunités et défis Défis Opportunités Sécurité Confidentialité
Continuité Connaissance Controle stratégique Opportunités Flexibilité Qualité Effet d’échelle Self-service Collaboration Maîtrise des coûts

35 Facteurs de succès du G-Cloud
Efficience Sécurisation adaptée (risque ↘) Collaboration et confiance optimales entre les institutions Différenciation de l’offre : pas de ‘one size fits all’ mais pas de travail sur mesure non plus Capacity management Approche en phases, pas de ‘big bang’ Service de qualité : service / SLA

36 Businesstoepassingen
G-Cloud-projecten Businesstoepassingen Standaardcomponenten en -toepassingen BabelFed Translation ITSM Service desk WCM Websites BeConnected Sharepoint Platform Database Middleware Communication BIDA Green Open Source Yellow Microsoft Blue IBM Red Oracle SAS Architectuur Zachte infrastructuur Backup UCC VoiP, Mail, ... IAP Firewalls, proxy ... Archiving ShaD Directory Harde infrastructuur Compute Network Consolidation datacenter LAN/WAN Storage Voorbereiding Beschikbaar Bezig

37 Possibilités d'entrer

38 Basisschema dienstenaanbod G-Cloud.

39 Compute Types versus Workloads
Gebruikers hier willen typisch meer controle over de onderste lagen van de technologiestack (servers, netwerkapparatuur, hypervisor, OS, ...)

40 G-Cloud et le secteur privé
G-Cloud ≠ ICT insourcing Marchés publics outil de traduction, converged infrastructure, unified communications, sécurisation de réseau, storage, back-up... Concertation avec le secteur dans le cadre de certaines plateformes spécifiques IBM, Microsoft, Oracle, SAS...

41 Organisatie van de G-Cloud
Regering G-Cloud Strategic Board G-Cloud Operations & Programme Board FODs/PODs (Horizontale FOD, FOD FIN, Belnet, …) OISZ/ION (KSZ, ...) Vereniging van FODs/PODs/ ION Privé-ICT-firma’s o.l.v. FOD/OISZ/... 3 Colleges (FODs, OISZ, ION) SIT (ICT-managers van FODs, OISZ, ION) Service owners 41

42 G-Cloud organisatie G-Cloud Strategic Board : strategische aansturing door topambtenaren G-Cloud Operations & Programme Board: CIO’s voor operationele aansturing

43 G-Cloud organisatie Concrete technische projecten
Interinstitutionele samenwerking in specifieke projecten Afhankelijk van interesse en engagement van overheidsdiensten

44 Rôle du G-Cloud Strategic Board
fixe la vision G-Cloud détermine les priorités veille à ce que chaque service G-Cloud soit proposé par un Service Owner disposant des compétences nécessaires suit les services (disponibilité, performance, capacité) (SLA) veille à une méthode d’imputation des coûts adaptée suit le program management (‘projets’) assure la politique générale pour la façon dont les opérations doivent être proposées apporte un input pour la politique ICT du gouvernement exécute la politique ICT et rend compte au gouvernement les membres rendent compte au Collège où ils siègent

45 Rôle du G-Cloud Operations & Programme Board
fournit l’input nécessaire au G-Cloud Strategic Board concrétise les priorités qui y sont fixées dans le respect des SLA émet des propositions d’attribution des services G-Cloud à un ‘service owner’ détermine les caractéristiques, l’architecture et la sécurité des services fournis gère le catalogue des services détermine le calendrier des cahiers des charges exécute le program management assure la gestion RH d’encadrement des collaborateurs qui travaillent pour les différents services G-Cloud rend compte aux collègues du SIT (directeurs IT)

46 Gestion du changement

47 G-Cloud - Aspects financiers
Le coût d’un service est soit à charge de l’institution qui en est responsable soit reparti entre les clients du service Services G-Cloud économiques par rapport à une implémentation interne (TCO - Total Cost of Ownership) calcul du TCO complet difficile Le plus possible ‘pay-for-use’

48 G-Cloud - Ressources humaines
3500 collaborateurs avec un profil IT au sein de l’État fédéral War-for-talent et pyramide des âges inversée Organisation à frais partagés Impact sur les collaborateurs ICT : shift de travail de routine vers la création des solutions novatrices Réalisation des projets en utilisant des ‘Tiger Teams’, des équipes virtuelles contenant des experts des différentes institutions

49 G-Cloud - Sécurité et policies
Eléments cruciaux du G-Cloud mutualisation des services couverture des risques Non orienté vers des use cases spécifiques (ex. sûreté de l’État...) Security framework conforme aux standards Projet G-Cloud <-> besoins au niveau de la sécurité

50 Réalisation des projets
Identification d’un besoin concret d’une institution  est-ce une mutualisation possible ? Intérêt des CIO ? Composition d’un groupe de projet interinstitutionnel définition du scope méthodologie coûts / bénéfices Réalisation du projet devis développement ‘in-house’ ou une combinaison des deux ! Transition mode projet -> service

51 Approvisionnement partagé
Collaboration concernant les marchés publics juridique : clause de centrale des marchés savoir-faire : achat ICT spécialisé simplicité : moins de charge administrative pour le secteur privé et l’État possibilité d’accélérer les achats et d’éviter des doubles procédures de cahiers des charges réductions de prix grâce au volume Licences logicielles négociations avec les fournisseurs échange des licences inutilisées

52 G-Cloud impact: voorbeelden
Gecentraliseerde licentieonderhandelingen met Microsoft: extra kortingen bekomen op O365 licenties ( ~ 0,5M€ jaarlijks voordeel) Schaalvergroting => dalende kostprijs G-Cloud diensten: compute -12%, storage -40% in 9 maanden tijd Hergebruik van opdrachtencentrales op grote schaal

53 Datacenter consolidatie
VAN NAAR ca. 40 datacenters ≠ schaal legacy, complexiteit hoge kost connectiviteit per datacenter ≠ service levels power & cooling limitaties aparte supervisie ca. 4 datacenters grote schaal gestandaardiseerd high-speed fiber interconnectie 24x7 services future-proof power & cooling gemeenschappelijke supervisie

54 Datacenter consolidatie
Performante interconnecties (DWDM, Extranet, Belnet, commerciële operatoren…) 24x7 Bewaking & beheer SLA (end-to-end): >99,9% Future-proof Glasvezel-verbindingen Belnet

55 Ecologisch en economisch
Koeling met buitenlucht Koeling met water (kanaal) Sterk kostenbesparend

56 Omgevingsbeveiliging Tier 3+
Stroomtoevoer* UPS (batterijen)* Dieselgeneratoren* Koeling* Netwerktoegang* Toegangscontrole Bewaking 24x7 Branddetectie Blusinstallaties *Ontdubbeld (2N of 2N+1) Op essentiële punten Tier-4 equivalent

57 Gecoördineerde supervisie
24x7 monitoring Multi-datacenter End-to-end Hardware Basiscomponenten Applicaties Bedrijfsprocessen SLA-management Permanent on-site + wachtdienst

58 G-Cloud “Compute” Virtuele servers
Gemakkelijk en snel te verkrijgen zonder zelf logistieke en technische operaties te moeten uitvoeren Met het ruim en gediversifieerd aanbod kan de gebruiker de beste oplossing kiezen in functie van specifieke behoeften (bare metal, hypervisor, VM) Unmanaged (in eigen beheer) en managed VMs Facturatiemodel Beschikbaar in partiële self-service

59 Average Response Time (*) Peak Response Time (**)
G-Cloud “Storage” Opslagmogelijkheden van gegevens op een veilige manier en rekening houdend met een snelle beschikbaarheid. Geen eigen investering in fysieke opslagcapaciteit Beschikbaarheid van verschillende “classes” Storage Class Average Response Time (*) Peak Response Time (**) Availa­bility Min. LUN Size Netwerk 1 High Performance + 5 ms 10 ms 99,99% 50GB Fibre 2 High Performance 30 ms 99,9% 250GB 3 Standard Performance 50 ms 99,5% 4 Basic Performance 20 ms 200 ms 99% 5 Low-cost Storage 500 ms 500GB Copper or Fibre (*) Average reponse time: maximale antwoordtijd gedurende 95% van de tijd (**) Peak reponse time: maximale antwoordtijd gedurende 99% van de tijd

60 Platform as a Service Abstractie van onderliggend platform voor developers Hoge graad automatisatie (‘zero touch deployment’) Hogere productiviteit DevOps manier van werken ‘Shifts’: Green (open source), Blue (IBM), Yellow (Microsoft), Red (Oracle)

61 Hoogste meerwaarde in PaaS

62 Platform as a Service - containers
Introductie container technologie Vertaald in moderne technologie als Platform-as-a-Service Geïsoleerd opgeslagen En makkelijk verplaatsbaar Individuele inhoud Coming soon Monitoring Beveiliging Logging

63 PaaS - Samenwerkingsvormen
Overheid ecosysteem Andere sectoren Componenten delen Partner 1 Partner 2 Partner N Toepassing 1 Toepassing 2 Toepassing N Platform samenwerking DB DB Technologische samenwerking DB DB DB 06/09/2016

64 Internet Access Protection
Data communicatie tussen verschillende partijen over internet neemt toe INTERNET LAN OTHERS UNTRUSTED Nood aan bescherming tegen bedreigingen vanaf internet NETWORK GOV OTHERS Overheidsinstellingen investeren in individuele bescherming NETWORK GOV NETWORK GOV A. Connectiviteit naar het gemeenschappelijk beschermings « schild » IAP B. Een gemeenschappelijke minimaal gegarandeerde bescherming C. Aanvullende individuele bescherming via gemeenschappelijke kadercontracten

65 Unified Communications & Collaboration
Bestek voor UCC - aaS 4 luiken voice (VoIP, conferencing, contactcenter) mail document management mobile device management Hybride model: community + public cloud Uitgevoerd door privé sector

66 ShaD Shared Directory Basiscomponent voor gedeelde diensten (Babelfed, VMaaS, Sharepoint, BeConnected, ...) Authenticatie van gebruiker ahv credentials instelling Contactgegevens van de gebruiker Instellingen blijven eigenaar en beheerder van hun gegevens

67 ITSM Helpdesk, ticketing en algemene technische ondersteuning van ITIL-processen (incidentmanagement en CRM/ondersteuning call centers) Centrale instantie (uitwisseling van ticketten) of eigen instantie SaaS-oplossing (ServiceNow – Fujitsu)

68 Schrijf u in via info@gcloud.belgium.be
Samen werken aan de G-Cloud Met deze e-newsletter houdt de Cloud Governance Board, het overlegorgaan dat toeziet op de realisatie van de G-Cloud, u op de hoogte van de meest recente realisaties en evoluties. We nodigen u vriendelijk en met aandrang uit om deze informatie te delen met mogelijk geïnteresseerden binnen uw instelling. U kunt indien gewenst ook het adres van de betrokkene(n) doorgeven, zodat deze persoon de volgende newsletters rechtstreeks ontvangt. De G-Cloud mikt op vrijwillige samenwerking om het ICT-beheer van overheden beter op elkaar af te stemmen. Daarom is er een gemeenschappelijke «roadmap» die dient als leidraad, niet als keurslijf. Elke instelling bepaalt zelf de wenselijkheid en de snelheid waarmee ze evolueert naar de G-Cloud. Door het delen van lastenboeken stroomlijnt de G-Cloud de samenwerking met de privésector. De ICT-noden van meerdere overheden worden gebundeld om de versnippering van budgetten en de administratieve overlast terug te dringen voor privésector en overheid. Veel leesplezier! Jan Deprest Frank Robben & de voltallige Cloud Governance Board Schrijf u in via 68

69 69

70 bouwen we samen

71 Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid eHealth-platform @FrRobben


Download ppt "Samen bouwen aan de ICT-toekomst"

Verwante presentaties


Ads door Google