De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verleiding of misleiding?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verleiding of misleiding?"— Transcript van de presentatie:

1 Verleiding of misleiding?
Claims & keurmerken

2 Marketing = Verleiding

3 Programma – Verleiding of Misleiding?
Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken

4 Diverse bronnen Reclame (art. 6:194 e.v. BW, Nederlandse Reclame Code)
Claims (Vo. 1924/2006, Warenwet, Reclame Code voor Voedingsmiddelen) Etikettering (Vo. 1169/2011, Warenbesluit Informatie Levensmiddelen) Maar ook: Webshop Intellectuele eigendomsrechten (beeld- en woordmerken, bescherming, inbreuk)

5 Diverse toezichthouders

6 Maar ook ….

7 Programma – Verleiding of Misleiding?
Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken

8 ‘Labelling doctrine’ tot 4 juni 2015

9 Teekanne – misleidend?

10 Teekanne - de uitspraak
Uitgangpunt: consument (1) voorlichten en (2) beschermen => verbod te misleiden Geldt ook voor presentatie levensmiddel en reclame daarvoor Aan nationale rechter om te bepalen of etikettering of benaming misleidend is Normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument 5. ‘Labelling doctrine’ herhaald

11 Teekanne - de uitspraak
6. Maar: niet uitgesloten dat etikettering en de wijze waarop deze is uitgevoerd de koper kan misleiden 7. “In bepaalde situaties” kan juiste ingrediëntenlijst onvoldoende corrigerend vermogen hebben => totaalindruk is doorslaggevend

12 Programma – Verleiding of Misleiding?
Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken

13 Na Teekanne (1) TV commercial (voice-over):
“Nieuw: Alpro Pur’Enjoy, de eerste plantaardige variatie op drinkyoghurt. Met een natuurlijk frisse smaak en een verrassend fruitige twist. Heerlijk zijdezacht en 100% plantaardig. Dat is puur genieten. Ontdek: Alpro Pur’Enjoy Framboos-Granaatappel en Mango-Stervrucht.” In beeld: “100% plantaardig, Geen zoetstoffen”.

14 Na Teekanne (1) Reclame Code Commissie:
TV commercial misleidend en oneerlijk Verpakking niet misleidend (belang ingrediëntendeclaratie)

15 Na Teekanne (2) HEKS’NKAAS
“De enige echte smeerdip met (16%) roomkaas en verse kruiden”

16 Na Teekanne (2) Rechtbank Rotterdam (ECLI:NL:RBROT:2016:3513):
Geen misleiding. “Smeerdip met roomkaas en verse kruiden” is niet misleidend. Zou “smeerdip van roomkaas en verse kruiden” wel misleidende zijn?

17 Na Teekanne (3) Optimel Vla Vanille ingrediënten:
Magere melk, gemodificeerd en natief maïszetmeel, verdikkingsmiddel: carrageen, zout, aroma, kleurend plantenextract (wortel), zoetstof: sucralose

18 Na Teekanne (3) Reclame Code Commissie:
Verpakking misleidend over de samenstelling van het product Consumentenonderzoek FrieslandCampina doet hier niet aan af

19 Lessen uit Teekanne Totaalindruk is bepalend om te beoordelen of sprake is van misleiding (correcte) ingrediëntendeclaratie niet zaligmakend – niet altijd een reddingsboei Let op in de gevallen waarin de ingrediëntendeclaratie niet direct raadpleegbaar is – extra aandacht voor risico van misleiding bij commercials, advertenties en online verkoop ‘Opleuken’ van de verpakking mag, maar maak het niet te bont Steeds een feitelijke toets => geringe rechtszekerheid vanwege handhaving door verschillende instanties in verschillende landen

20 Programma – Verleiding of Misleiding?
Juridisch kader – korte intro Teekanne-uitspraak Na Teekanne – de praktijk Keurmerken Keurmerken

21 Keurmerken (1)

22 Keurmerken (II)

23 Stellingen 1. Uitspraken als ‘Teekanne’ en de Foodwatches van deze wereld; de consument wordt teveel betutteld 2. Foodwatch, Radar e.a. bewijzen de consument en de industrie/retail juist een goede dienst

24 Valerie Kruijtzer Vragen & Contact valerie.kruijtzer@dvan.nl


Download ppt "Verleiding of misleiding?"

Verwante presentaties


Ads door Google