Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Mieke De Cock Hapje Onderwijs 16 maart 2018
2
Waarover gaat dit praatje?
over allebei ! Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
3
Wat is onderzoeksgebaseerd onderwijs?
Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
4
volgens www.kuleuven.be
Inhoud op onderzoek gebaseerd Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
5
Onderzoeksgebaseerd onderwijs?
Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
6
Onderzoeksgebaseerd onderwijs?
Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Zelf onderzoek naar wetenschapsonderwijs doen? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
7
Onderzoeksgebaseerd onderwijs?
Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Zelf onderzoek naar wetenschapsonderwijs doen? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
8
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Inhoud op onderzoek gebaseerd: ‘Vakdidactiek’ Aanpak op onderzoek gebaseerd: ‘Fysica’ (farma) Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen: tutorials Elektrodynamica Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
9
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Context Inhoud Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
10
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Context Vakdidactiek Fysica: 2 OPO’s (2 x 6 sp) binnen Specifieke LerarenOpleiding Inhoud Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
11
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Context Inhoud Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
12
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Context Inhoud Onderzoek? Onderzoek naar het leren en onderwijzen van fysica Physics Education Research Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
13
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Physics Education Research I would like to emphasise that PER is NOT merely curriculum development or instructional design and it is not simply a service enterprice for teachers but it is a real research branch in the sense that PER is focused inquiry into what happens as students struggle to grasp and use the concepts of physics. Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
14
Inhoud op onderzoek gebaseerd
What do we do in PER? Determine student (and teacher!) misconceptions about physics Problem-solving research: how novices and experts solve problems, how to teach problem-solving skills Research student learning: cognitive science, educational psychology Research and develop technology for the classroom Research the role of lab activities … I would like to emphasise that PER is NOT merely curriculum development or instructional design and it is not simply a service enterprice for teachers but it is a real research branch in the sense that PER is focused inquiry into what happens as students struggle to grasp and use the concepts of physics. Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
15
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Physics Education Research I would like to emphasise that PER is NOT merely curriculum development or instructional design and it is not simply a service enterprice for teachers but it is a real research branch in the sense that PER is focused inquiry into what happens as students struggle to grasp and use the concepts of physics. Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
16
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Studenten lezen vooraf opgegeven papers + brengen nota’s mee naar de les Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
17
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Studenten lezen vooraf opgegeven papers Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
18
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Studenten lezen vooraf opgegeven papers Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
19
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Studenten lezen vooraf opgegeven papers Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
20
Inhoud op onderzoek gebaseerd
Studenten lezen vooraf opgegeven papers Tijdens de les worden de papers besproken: focus op implicaties voor onderwijs reflectie over link met Vlaams onderwijs Handboeken? Lespraktijk? in opdrachten moeten studenten rekening houden met onderzoeksresultaten Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
21
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Inhoud op onderzoek gebaseerd: ‘Vakdidactiek’ Aanpak op onderzoek gebaseerd: ‘Fysica’ (farma) Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen: tutorials Elektrodynamica Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
22
Aanpak op onderzoek gebaseerd
Context Inhoud Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
23
Aanpak op onderzoek gebaseerd
Context Natuurkunde met elementen van wiskunde II (5 sp) 1Ba Farmaceutische Wetenschappen Inhoud Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
24
Aanpak op onderzoek gebaseerd
Context Natuurkunde met elementen van wiskunde II (5 sp) 1Ba Farmaceutische Wetenschappen Inhoud Inleidende fysicacursus: Elektromagnetisme Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
25
Aanpak op onderzoek gebaseerd
Context Natuurkunde met elementen van wiskunde II (5 sp) 1Ba Farmaceutische Wetenschappen Inhoud Inleidende fysicacursus: Elektromagnetisme Onderzoek? Aanpak Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
26
Aanpak op onderzoek gebaseerd
For the circuit shown, calculate (a) the current in the 2Ω resistor and (b) the potential difference between points P and Q. What happens with the brightness of the light bulbs when the switch is closed? 69% correct 49% correct → Students can answer traditional (computational) questions without understanding the underlying concepts E. Mazur, Peer Instruction: A User’s Manual (Prentice Hall, 1997). Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
27
Aanpak op onderzoek gebaseerd
Lillian McDermott Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
28
Aanpak op onderzoek gebaseerd
focus op conceptueel inzicht Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
29
Aanpak op onderzoek gebaseerd
Hoorcollege bestaat uit korte doceermomenten afgewisseld met ConcepTests – Peer Instruction focus op conceptueel inzicht voor een aantal topics: flipped classroom Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
30
Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
31
ConcepTest What happens to the voltage across the resistor R4 when the switch is closed? 1) increases 2) decreases 3) stays the same Answer: 2 Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
32
Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
33
Onderzoeksgebaseerd onderwijs?
Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Zelf onderzoek naar wetenschapsonderwijs doen? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
34
Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen
Context Doctoraatsonderzoek Laurens Bollen PER Inhoud vectorcalculus in elektrodynamica – Maxwell wetten 2de Ba Fysica / Wiskunde Onderzoek? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
35
Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen
What are students learning? What should students learn? Systematic course transformation Establish learning goals Document student difficulties: develop and administer questionnaires How can we improve student learning? Develop, implement, and assess learning materials Chasteen, Perkins, Beale, Pollock, and Wieman, JCST 40 (4), 70 (2011). Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
36
Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen
Interventiestudie Ontwikkeld leermateriaal 5 sets ‘guided-inquiry tutorial worksheets’ o.b.v. onderzoek naar moeilijkheden DeFT framework: met multiple representation aanpak Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
37
Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen
Interventiestudie Ontwikkeld leermateriaal 5 sets ‘guided-inquiry tutorial worksheets’ o.b.v. onderzoek naar moeilijkheden DeFT framework: met multiple representation aanpak Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
38
Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen
Interventiestudie Ontwikkeld leermateriaal 5 sets ‘guided-inquiry tutorial worksheets’ o.b.v. onderzoek naar moeilijkheden DeFT framework: met multiple representation aanpak Implementatie KU Leuven ( ) DCU (2016) Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
39
Zelf onderzoek doen en onderwijs ontwerpen
Interventiestudie Ontwikkeld leermateriaal 5 sets ‘guided-inquiry tutorial worksheets’ o.b.v. onderzoek naar moeilijkheden DeFT framework: met multiple representation aanpak Implementatie KU Leuven ( ) DCU (2016) Evaluatie verbeterede resultaten op post-test KU Leuven geen effect in DCU mismatch worksheets - voorkennis positieve studentenevaluatie Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
40
Onderzoeksgebaseerd onderwijs?
Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Zelf onderzoek naar wetenschapsonderwijs doen? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
41
Onderzoeksgebaseerd onderwijs?
Wat we geven is op onderzoek gebaseerd ! Hoe we het geven ook? Zelf onderzoek naar wetenschapsonderwijs doen? Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
42
Departement Natuurkunde en Sterrenkunde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.