Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBritt-Marie Dahlberg Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
TEGENSPEL UITKOMEN SIGNALEREN Bridgeclub Sportief Kees Kraaijeveld
2
TEGENSPEL Heel belangrijk, je kunt hiermee veel punten scoren
50% van de gevallen tegenspelen 25% zelf spelen 25% partner spelen Er zijn heel veel systemen. Allemaal goed. Maar KIS.
3
TEGENSPEL Heel belangrijk, je kunt hiermee veel punten scoren
50% van de gevallen tegenspelen 25% zelf spelen 25% partner spelen Maak goede afspraken (maakt niet uit welk systeem, maar maak afspraken, komen we nog op terug) Vragen zover.
4
TEGENSPEL Heel belangrijk, je kunt hiermee veel punten scoren
50% van de gevallen tegenspelen 25% zelf spelen 25% partner spelen Maak goede afspraken (maakt niet uit welk systeem, maar maak afspraken, komen we nog op terug) Vragen zover.
5
UITKOMEN Eerst even wat theorie, daarna snel voorbeelden. Opzet:
1. Voorkom onnodige misverstanden, begrijpt partner me. Belangrijker dan wat u speelt is dat u beiden weet wat u speelt. 2. Laten zien wat statistisch gezien de beste uitkomst is. Ik laat spel verder niet zien.
6
Wat is het doel van deze les
7
Wat is het doel van deze les
Herhaling van algemene principes van uitkomen
8
Wat is het doel van deze les
Herhaling van algemene principes van uitkomen Dat u goede afspraken maakt met uw partner
9
Wat is het doel van deze les
Herhaling van algemene principes van uitkomen Dat u goede afspraken maakt met uw partner Ik laat u zien wat statistisch gezien de beste uitkomsten zijn in bepaalde situaties. Ik kan niet alle situaties behandelen. Meest voorkomende. “Statistisch gezien” kom ik op terug hoe we dat doen. Geluks uitkomsten blijven bestaan.
10
Wat is het doel van deze les
Herhaling van algemene principes van uitkomen Dat u goede afspraken maakt met uw partner Ik laat u zien wat statistisch gezien de beste uitkomsten zijn in bepaalde situaties. Ik kan niet alle situaties behandelen. Meest voorkomende. Vragen?
11
ALGEMEEN Doel: slagen maken en slagen ontwikkelen
Doel van goed uitkomen:
12
ALGEMEEN Doel: slagen maken en slagen ontwikkelen
Zo weinig mogelijk slagen weggeven (voorzichtig) M.n. tegen troef!! Je kunt niet meer corrigeren. Valt minder te ontwikkelen.
13
ALGEMEEN Doel: slagen maken en slagen ontwikkelen
Zo weinig mogelijk slagen weggeven (voorzichtig) Af en toe geluk Maar: wat is statistisch het beste. Wat scoort op lange termijn het beste.
14
ALGEMEEN Doel: slagen maken en slagen ontwikkelen
Zo weinig mogelijk slagen weggeven (voorzichtig) Af en toe geluk Wat is statistisch gezien beste uitkomst Laat ik zien, komen we op terug.
15
ALGEMEEN Doel: slagen maken en slagen ontwikkelen
Zo weinig mogelijk slagen weggeven (voorzichtig) Af en toe geluk Wat is statistisch gezien beste uitkomst Verschil tussen troef en SA (komen we op terug) Er zijn een paar verschillen tussen uitkomst tegen troef en tegen SA.
16
ALGEMEEN Doel: slagen maken en slagen ontwikkelen
Zo weinig mogelijk slagen weggeven (voorzichtig) Af en toe geluk Wat is statistisch gezien beste uitkomst Verschil tussen troef en SA Luister goed naar biedverloop Heeft pd geboden, wat heeft tegenpartij geboden? Hebben ze een werkkleur? Wat hebben ze niet geboden?
17
ALGEMEEN Doel: slagen maken en slagen ontwikkelen
Zo weinig mogelijk slagen weggeven (voorzichtig) Af en toe geluk Wat is statistisch gezien beste uitkomst Verschil tussen troef en SA Luister goed naar biedverloop Goede afspraken met partner (zelfde golflengte!) Maakt niet uit welk systeem u speelt, er zijn verschillende goede systemen. Maar spreek af!! Voorkom onnodige misverstanden, begrijpt partner me. Belangrijker dan wat u speelt is dat u beiden weet wat u speelt
18
ALGEMEEN Doel: slagen maken en slagen ontwikkelen
Zo weinig mogelijk slagen weggeven (voorzichtig) Af en toe geluk Wat is statistisch gezien beste uitkomst Verschil tussen troef en SA Luister goed naar biedverloop Goede afspraken met partner (zelfde golflengte!) Vragen?
19
PRINCIPES Hoogste van een serie (HVBX, VBTX)
We komen nu bij algemene principes die voor troef en SA gelden. Waarom? Lengte slagen tegen SA, kleur kan blokkeren b.v. HVxxx tegen over Ax
20
PRINCIPES Hoogste van een serie (HVBX, VBTX)
Top Van Niets (987x, 765x) MUD.
21
PRINCIPES Hoogste van een serie (HVBX, VBTX)
Top Van Niets (987x, 765x) Kleintje belooft plaatje (Vxx) Alles heeft voor en nadelen. KIS. Kleintje belooft plaatje. Niet onder H tegen troef!!!!
22
PRINCIPES Hoogste van een serie (HVBX, VBTX)
Top Van Niets (987x, 765x) Kleintje belooft plaatje (Vxx) A belooft H!!!!! (komen we nog op terug) Uitzonderingen.
23
PRINCIPES Hoogste van een serie (HVBX, VBTX)
Top Van Niets (987x, 765x) Kleintje belooft plaatje (Vxx) A belooft H!!!!! Uitkomen in kleur van partner (hoogste van dubbleton, kleintje/plaatje). Met A komen we nog op terug Uitzonderingen (Axxx) als je goed alternatief hebt. Komen we op terug.
24
PRINCIPES Hoogste van een serie (HVBX, VBTX)
Top Van Niets (987x, 765x) Kleintje belooft plaatje (Vxx) A belooft H!!!!! Uitkomen in kleur van partner (hoogste van dubbleton, kleintje/plaatje) Vragen?
25
SOORTEN UITKOMSTEN TEGEN TROEF TEGEN SANS ATOUT
Eerst even wat theorie, daarna snel voorbeelden.
26
SOORTEN UITKOMSTEN TEGEN TROEF
Eerst even wat theorie, daarna snel voorbeelden.
27
TEGEN TROEF Slagen ontwikkelen, maar voorzichtig met slagen weggeven (HB9x, gevaarlijk) Geen risico!!
28
TEGEN TROEF Slagen ontwikkelen, maar voorzichtig met slagen weggeven (HB9x, gevaarlijk) Belangrijkste in troef is geen slagen weggeven!!! (dus van HVxx, de H en geen kleintje) Safe!!
29
TEGEN TROEF Slagen ontwikkelen, maar voorzichtig met slagen weggeven (HB9x, gevaarlijk) Belangrijkste in troef is geen slagen weggeven!!! (dus van HVxx, de H en geen kleintje) Alleen met A als u ook H hebt of een introever wil (A sec of Ax) Uitzondering, komen we op terug.
30
TEGEN TROEF Slagen ontwikkelen, maar voorzichtig met slagen weggeven (HB9x, gevaarlijk) Belangrijkste in troef is geen slagen weggeven!!! (dus van HVxx, de H en geen kleintje) Alleen met A als u ook H hebt of een introever wil (A sec of Ax) Niet met troef, alleen als u aftroevers wilt voorkomen Kan troef bij partner kapot maken Te passief (we willen slagen ontwikkelen) Als u niet anders kan Als u aftroevers wilt voorkomen, maar dat is moeilijk.
31
TEGEN TROEF Singleton is altijd goed. Verreweg het beste
Laat ik zien hoe dat scoort statistisch.
32
TEGEN TROEF Singleton is altijd goed. Verreweg het beste
Doubletons vaak goed (wel goed aangeven!!). Scoort beter dan men eerst dacht Hoog/laag of Laag/hoog.
33
TEGEN TROEF Singleton is altijd goed. Verreweg het beste.
Doubletons vaak goed (wel goed aangeven!!). Scoort beter dan men eerst dacht PASSIEF tegen troef (b.v. XXX of XXXX)
34
TEGEN TROEF Singleton is altijd goed. Verreweg het beste.
Doubletons vaak goed (wel goed aangeven!!). Scoort beter dan men eerst dacht PASSIEF tegen troef (b.v. XXX of XXXX) Tegen Slem (in paren): A of een singleton Laatste kom ik op terug. Kortste kleur beter dan langere (controle/aftroeven).
35
TEGEN TROEF Singleton is altijd goed. Verreweg het beste.
Doubletons vaak goed (wel goed aangeven!!). Scoort beter dan men eerst dacht PASSIEF tegen troef (b.v. XXX of XXXX) Tegen Slem (in paren): A of een singleton Middle-Up-Down (MUD): geen plaatje, geen doubleton (9-7-3; 8-6-2) Kleine plaatje en doubleton gaat dus niet.
36
TEGEN TROEF Singleton is altijd goed. Verreweg het beste.
Doubletons vaak goed (wel goed aangeven!!). Scoort beter dan men eerst dacht PASSIEF tegen troef (b.v. XXX of XXXX) Tegen Slem (in paren): A of een singleton MUD Vragen?
37
VOORBEELDEN Statistisch de beste uitkomst
Prachtige boeken. Heeft aangenomen theorieën omver geworpen. Doubleton slecht, onder B uit slecht.
38
VOORBEELDEN Statistisch de beste uitkomst
5000 keer simulatie die past bij de bieding en uw hand
39
VOORBEELDEN Statistisch de beste uitkomst
5000 keer simulatie die past bij de bieding en uw hand Getal dat u ziet is aantal slagen dat wordt gemaakt met die uitkomst (score vergelijken)
40
VOORBEELDEN Statistisch de beste uitkomst
5000 keer simulatie die past bij de bieding en uw hand Getal dat u ziet is aantal slagen dat wordt gemaakt met die uitkomst (score vergelijken) Gaat verder niet om spel, maar om uitkomst
41
SPEL 1 TROEF : BIEDING Z U I D B6 V5 Vxx 987643 West Noord
Oost Zuid PAS 1S 4S Z U I D B6 V5 Vxx Analyse: EERST NADENKEN Leider 25 ptn, jij 5, pd dus veel!!
42
Analyse: Tegenpartij 25+ Zelf 5 Leider 25 ptn, jij 5, pd dus veel!!
43
SPEL 1 TROEF : BIEDING Z U I D B6 V5 Vxx 987643 West Noord
Oost Zuid PAS 1S 4S Z U I D B6 V5 Vxx Analyse: EERST NADENKEN Leider 25 ptn, jij 5, pd dus veel!! Geen reden om troef te starten. Rode kleuren veel risico. Save!!! Agressief rood of passief K.
44
Z U I D B6 V5 V42 2,22 2,37 2,31 2,42 Rode kleuren zijn met te veel risico. Save!! Agressief rood of passief K Statistisch is K dus beste. Andere kan wel eens goed zijn, maar……dat is dus opzet van deze les: laten zien wat statistisch het beste is.
45
SPEL 2 TROEF : BIEDING Z U I D 3 AT874 V76 T865 West Noord
Oost Zuid PAS 1S 4S Z U I D 3 AT874 V76 T865 Analyse: Tegenpartij 25+. Zelf 6. Pd heeft wat. Single troef. Bezit pd kapot. Agressief rood of passief K?
46
Z U I D 3 AT874 V76 T865 3,06 3,09 3,05 3,17 H te macho
47
SPEL 3 TROEF : BIEDING Z U I D KV42 KB4 T984 A7 West Noord
Oost Zuid PAS 1S 3S Z U I D KV42 KB4 T984 A7 Analyse: Tegenpartij 22/23 ptn. Pd iets. H is gokken. Troef geen reden. We komen nog een keer aan slag. Welke lage kleur?
48
KV42 KB4 T984 A7 Z 3,71 3,77 U 3,91 I 4,05 D Elimineren:
A is m.n. Goed omdat pd ook punten moet hebben. Troef is echt slecht. H is macho.
49
SPEL 4 TROEF : BIEDING Z U I D BT42 AHT74 3 V76 West Noord
Oost Zuid PAS 1S 3S Z U I D BT42 AHT74 3 V76 Analyse: Tegenpartij 22/23 ptn. Zelf 10. Pd heeft wat.
50
Z U I D BT42 AHT74 3 V76 4,13 4,52 4,61 4,30 Singleton is perfect. Ondanks kijk-aas.
51
SPEL 5 TROEF : BIEDING Z U I D 54 A52 9543 VB97 West Noord
Oost Zuid 1H 1S 2H 4S PAS Z U I D 54 A52 9543 VB97 Analyse: Pd moet wel HH hebben Kan slag weggeven. De H-slagen zullen niet zo snel weglopen. Pd heeft opening, komt aan slag.
52
Z U I D 54 A52 9543 VB97 3,01 3,15 3,04 3,20 De H-slagen zullen niet zo snel weglopen. Pd heeft opening, komt aan slag. %: Pd Kans op HH: slechts 60,4% KA: 48,4% KH: 40%
53
SPEL 6 TROEF : BIEDING West Noord Oost Zuid 1H PAS 2S 4SA 5R 6S
8 B6 AV953 KVT83 Analyse: KK lijkt logisch Verrassing!!!
54
Z U I D 8 B6 AV953 KVT83 0,66 0,68 1,10 !! 0,78 Toch is een A neerleggen stukken beter!! R loser kan weg op H
55
SOORTEN UITKOMSTEN TEGEN TROEF TEGEN SANS ATOUT
Eerst even wat theorie, daarna snel voorbeelden.
56
TEGEN SANS ATOUS Lengte slagen/ontwikkelen (langste en beste kleur)
Niet bang slechte start.
57
TEGEN SANS ATOUS Lengte slagen/ontwikkelen (langste en beste kleur)
Kies sterkste kleur bij gelijke lengte HB962 of T8652 Niet te bang.
58
TEGEN SANS ATOUS Lengte slagen/ontwikkelen (langste en beste kleur)
Kies sterkste kleur bij gelijke lengte HB962 of T8652 Wees niet bang een slag weg te geven, niet te passief
59
TEGEN SANS ATOUS Lengte slagen/ontwikkelen (langste en beste kleur)
Kies sterkste kleur bij gelijke lengte HB962 of T8652 Wees niet bang een slag weg te geven, niet te passief Luister naar bieding
60
TEGEN SANS ATOUS Lengte slagen/ontwikkelen (langste en beste kleur)
Kies sterkste kleur bij gelijke lengte HB962 of T8652 Wees niet bang een slag weg te geven, niet te passief Luister naar bieding Van HVXXX (b.v. tegenover Ax), HVBxx Blokkade.
61
TEGEN SANS ATOUS Lengte slagen/ontwikkelen (langste en beste kleur)
Kies sterkste kleur bij gelijke lengte HB962 of T8652 Wees niet bang een slag weg te geven, niet te passief Luister naar bieding Van HVXXX (b.v. tegenover Ax), HVBxx Journalist (hoogste interne serie) of Zero Leads (b.v. HBTxx of HBTxx). Afspreken!! Afspreken.
62
TEGEN SANS ATOUS Lengte slagen/ontwikkelen (langste en beste kleur)
Kies sterkste kleur bij gelijke lengte HB962 of T8652 Wees niet bang een slag weg te geven, niet te passief Luister naar bieding Van HVXXX (b.v. tegenover Ax), HVBxx Journalist (hoogste interne serie) of Zero Leads (b.v. HBTxx of HBTxx). Afspreken!! 1SA-2K-2S-2SA
63
TEGEN SANS ATOUS Start hoge kleur is vaak (bijna altijd) goed:
1SA-3SA: Verdediging 7,18 kaarten in M, leider 5,82. Lage kleuren dus andersom!!! Waarom dus uitkomen in die lage kleur: niet handig.
64
TEGEN SANS ATOUS Start hoge kleur is vaak (bijna altijd) goed:
Verdediging 7,18 kaarten en leider 5,82 in hoge kleuren (na 1SA-3SA) 1SA-3SA: Verdediging 7,18 kaarten in M, leider 5,82. Lage kleuren dus andersom!!! Waarom dus uitkomen in die lage kleur: niet handig.
65
TEGEN SANS ATOUS Start hoge kleur is vaak (bijna altijd) goed:
Verdediging 7,18 kaarten en leider 5,82 in hoge kleuren (na 1SA-3SA) Computersimulatie: keer. Lage kleur is dus andersom 1SA-3SA: Verdediging 7,18 kaarten in M, leider 5,82. Lage kleuren dus andersom!!! Waarom dus uitkomen in die lage kleur: niet handig.
66
TEGEN SANS ATOUS Start hoge kleur is vaak (bijna altijd) goed: verdediging 7,18 kaarten en leider 5,82 in hoge kleuren (na 1SA- 3SA). Computersimulatie: keer. Lage kleur is dus andersom. Zelfs met goede/langere lage kleur is dit beter!!
67
TEGEN SANS ATOUS Start hoge kleur is vaak (bijna altijd) goed: verdediging 7,18 kaarten en leider 5,82 in hoge kleuren (na 1SA- 3SA). Computersimulatie: keer. Lage kleur is dus andersom. Zelfs met goede/langere lage kleur is dit beter!! Prik maar een korte hoge kleur. Misschien heeft partner er veel (b.v. XX Schoppen, XXX Harten). Samen toch 7,18 . Magische getal 7.
68
TEGEN SANS ATOUS Start hoge kleur is vaak (bijna altijd) goed: verdediging 7,18 kaarten en leider 5,82 in hoge kleuren (na 1SA- 3SA). Computersimulatie: keer. Lage kleur is dus andersom. Zelfs met goede/langere lage kleur is dit beter!! Prik maar een korte hoge kleur. Misschien heeft partner er veel (b.v. XX Schoppen, XXX Harten). Samen toch 7,18 . Magische getal 7. 1SA-3SA: Verdediging 7,18 kaarten in M, leider 5,82
69
SPEL 1 TEGEN SA : BIEDING Z U I D B86 95 KV72 KB72 West Noord
Oost Zuid 1SA PAS 3SA Z U I D B86 95 KV72 KB72 Analyse: Principe 7 kaart zoeken. Leider heeft lage kleuren.
70
B86 95 KV72 KB72 Z 3,43 3,41 U 3,16 I D Analyse:
Probeer die 7 krt te vinden. S iets beter omdat er een honneur bij zit. Anders H voorkeur(?)
71
SPEL 2 TEGEN SA : BIEDING Z U I D VBT4 83 AT853 B6 West Noord
Oost Zuid 1SA PAS 3SA Z U I D VBT4 83 AT853 B6 Analyse: Pd heeft ook wat. Zoek 7 krt. Stop R af. Leider 5 K slagen (7 krt)
72
VBT4 83 AT853 B6 Z 3,57 3,15 U 3,10 I 3,00 D Analyse:
S ruim beter. H zelfs beter dan R.
73
SPEL 3 TEGEN SA : BIEDING Z U I D A9 VB64 962 A854 West Noord
Oost Zuid 1SA PAS 3SA Z U I D A9 VB64 962 A854 Analyse: Met 4 kaart hoop je dat pd kan helpen.
74
Z U I D A9 VB64 962 A854 3,42 V = 3,76 en 4 = 3,64 A = 3,40 en 4 = 3,35 Analyse: H ruim beter. S zelfs beter dan K. Dan wel de V.
75
CONCLUSIE ALGEMEEN TEGEN 1SA-3SA
Hoge kleur heeft verre weg voorkeur, zelfs met (betere) langere lage kleur (start 4 kaart hoog, is beter dan start 5 kaart laag) Probeer 7(,2) kaart hoge kleur op te zoeken Leider heeft 7 kaart lage kleuren Als er een honneur in die hoge kleur zit, heeft dit voorkeur (zelfs met doubleton) 4 Kaart met VBxx of BTxx: hoogste is beste 5 Kaart met kleine (blokkade, denk aan 7 kaart-principe!!)
76
SPEL 4 TEGEN SA : BIEDING Z U I D T8752 B9 T4 BT97 West Noord
Oost Zuid 1SA PAS 3SA Z U I D T8752 B9 T4 BT97 Analyse van zwakke hand: Altijd geluid: ik krijg geen punten. Blijf alert. Pd dus wel!! Meeste kiezen tussen zwarte kleur. Maar: Probeer pd zijn kleur vrij te spelen!!
77
Z U I D T8752 B9 T4 BT97 3,02 3,12 2,87 3,00 Zwake hand: start korte M. Speel kleur pd vrij.
78
SPEL 5 TEGEN SA : BIEDING Z U I D T84 9 T7652 T832 West Noord
Oost Zuid 1SA PAS 3SA Z U I D T84 9 T7652 T832 Analyse van zwakke hand: Je hebt bij pd veel nodig om R vrij te spelen. Start met korte kleur is mss beter. Probeer pd te vinden.
79
Z U I D T84 9 T7652 T832 2,64 2,79 2,46 2,40 Zwake hand: start korte M. Speel kleur pd vrij.
80
CONCLUSIE ZWAKKE HAND TEGEN 1SA-3SA
Zonde van tijd om lange zwakke kleur proberen te ontwikkelen Start met kortste hoge kleur Zelfs singleton in hoge kleur is soms beste start Start van 3 kaart hoog is beter dan van 4 kaart laag Maakt niet uit of er een honneur in zit, belangrijker is dat een hoge kleur beter is dan een lage kleur
81
SPEL 6 TEGEN SA : BIEDING Z U I D A3 965 T6432 765 West Noord
Oost Zuid 1SA PAS 3SA Z U I D A3 965 T6432 765 Uitsmijter!!! Meeste R.
82
Z U I D A3 965 T6432 765 3,16 2,95 2,80 2,73 Zwake hand: start korte M. Speel kleur pd vrij.
83
SAMENVATTING Vasthouden: Kleintje belooft plaatje (niet onder H in troef!!!) Hoogste van een serie Top Van Niets Middle-Up-Down (tegen troef) Aas belooft Heer Tegen SA hoge kleur (magische 7) Geen risico tegen troefcontract
84
VRAGEN
85
SPEL 1/N: 3SA door N N O R D BT4 HV AB8 AB965 W E S T
76 T82 Z U I D 965 A32 HV932 V7 Kleine Schoppen, voorkomt blokkade.
86
SPEL 2/O: 3SA door O N O R D H763 82 H4 B9652 W E S T
V4 V54 AT765 VT4 O S T A982 AB9 VB9 H83 Z U I D BT5 HT763 832 A7 Langste kleur Harten. Lijkt slag weg te geven, maar ontwikkeld de kleur.
87
SPEL 6/O: 4S door W N O R D 72 HT763 VB82 B2 W E S T
AHB96 A4 AT3 VT3 O S T VT53 V8 965 H654 Z U I D 84 B952 H74 A987 Ruiten Vrouw, hoogste van serie.
88
SPEL 7/Z: 4H door Z N O R D VT95 AT92 B73 HT W E S T
843 64 VT98 V753 O S T A762 H53 H52 B64 Z U I D HB VB87 A64 A982 Ruiten Tien, binnen serie.
89
SPEL 11/Z: 4S door N N O R D AH65 V76 T53 HB3 W E S T
AJT43 H972 54 O S T 873 H2 B864 T986 Z U I D VT92 985 AV AV72 Hoogste door partner geboden kleur: Harten Heer
90
SPEL 12/N: 4S door O N O R D HB72 863 753 964 W E S T
VT63 AT74 84 AHB O S T A954 V5 AVT6 V32 Z U I D 8 HJ92 T875 Passief, geen risico onder heren vandaan: Klaver Acht (hoogste “serie”).
91
SPEL 15/Z: 3SA door Z N O R D B73 642 V5 AVBT5 W E S T
HVB8 A76432 8 O S T 9865 AT75 B8 642 Z U I D AHV4 93 HT9 H973 Harten Heer, hoogste van serie. Is beter dan lange zwakke lage kleur.
92
SPEL 16/W: 3SA door W N O R D T853 VT94 AHB3 6 W E S T
9754 HB9832 Z U I D V92 7652 82 A754 Ruiten Aas (kijk-aas). Daarna direct entree voor lange klaver kleur van tafel spelen. Harten na.
93
SPEL 18/O: 3SA door Z N O R D A76 87 62 AHB642 W E S T
HV52 B95 AT74 87 O S T T843 V432 B85 T5 Z U I D B9 AHT6 HV93 V93 Schoppen Heer. Moeilijk signaal voor Oost (aan of af?). Maar West moet maar Vrouw doorspelen als het down moet of om zoveel mogelijk slagen te halen.
94
SPEL 20/W: 2S door W N O R D 82 A963 75 HV854 W E S T
HB764 H A94 B763 O S T T953 BT2 VT86 A2 Z U I D AV V8754 HB32 T9 Ruiten 7: dubbleton (5 als signaal andersom wordt gespeeld).
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.