De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Oranje food monitor Wk voetbal 2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "Oranje food monitor Wk voetbal 2014"— Transcript van de presentatie:

1 Oranje food monitor Wk voetbal 2014

2 Oranjekoorts op niveau van WK 2010
Oranjekoorts op niveau van WK Grote kans op positief consumentenvertrouwen sinds 7 jaar. Additionele oranje supermarktomzet € 42 miljoen. Mede door verschoven Pinksteren en Oranje stijgt supermarktomzet met 4% in juni 2014. De supermarktomzet in juni is met 4.0% gestegen van 2.64 miljard in juni 2013 naar 2.74 miljard in juni 2014. Vooral de omzet per kassabon lag in juni 2014 beduidend hoger (5.2%) dan vorig jaar, namelijk een stijging van € (juni 2013) naar € (juni 2014). De stijging wordt deels veroorzaakt doordat Pinksteren dit jaar in juni valt en vorig jaar in mei. In de afgelopen week hebben de supermarkten € 684 miljoen omzet gerealiseerd, oftewel een stijging van 4.6% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Met de € 13 miljoen extra omzet in week 26 komt de additionele WK omzet tot nu toe op € 42 miljoen uit. In de afgelopen week hebben huishoudens een product uit het geselecteerde oranje mandje gekocht. Oftewel 12.7% van alle Nederlandse huishoudens. Mede door nee-verkopen valt dit, net zoals tijdens WK 2010, terug. Met Koningsdag had ruim 1 op de 7 huishoudens een product uit het oranje mandje gekocht. Oftewel 1.1 miljoen huishoudens. In vergelijking met Koningsdag ligt de index de afgelopen week op 88 (12.7% / 14.5%). Ten opzichte van vorige week (wk 25) is dit gedaald van 102 naar 88. WK koorts ligt op het niveau van de WK van 2010 in dezelfde week (index 88).

3 Oranjekoorts op niveau van WK 2010
Oranjekoorts op niveau van WK Grote kans op positief consumentenvertrouwen sinds 7 jaar. Additionele oranje supermarktomzet € 42 miljoen. Mede door verschoven Pinksteren en Oranje stijgt supermarktomzet met 4% in juni 2014. Vooral welgestelde gezinnen kochten oranje producten. In Groningen, Flevoland en Noord-Brabant zijn de afgelopen week naar verhouding door meer huishoudens oranje producten gekocht. In Overijssel, Zeeland en Drenthe juist minder. De top 5 producten deze week zijn Hup Holland Hup Pringles, AH oranje tompoucen, Lay’s Aioli Ole/Chilly Chili/Ozzi BBQ, Mona Oranjepudding en Campina Oranjevla. De afgelopen week heeft 4.5% van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht. Dit is ruim het dubbele van een gemiddelde week en ook meer dan dezelfde week tijdens het WK van 2010. Consumentenvertrouwen stijgt in juni 2014 naar -2 (mei -7). Bij identiek effect Oranjekoorts 2010, is er een gerede kans op positief consumentenvertrouwen in juli 2014 (voor het eerst sinds 7 jaar). Nederlanders die trots waren op oranje zorgde in 2010 na WK voor een extra toename van het consumentenvertrouwen.

4 Inleiding Door middel van een vast pakket van Oranje gerelateerde foodproducten die in de supermarkten te koop zijn brengt GfK Panel Services Benelux wekelijks, zo lang Oranje in de race is, de Oranjekoorts in beeld. Het Oranjemandje bestaat uit een groot aantal producten (zie GfK WK selectie op sheet 5). In de GfK Oranje Food Monitor wordt met behulp van de huishoudens van het GfK Consumerpanel, die representatief verspreid zijn over Nederland, gemeten hoeveel % van de huishoudens in de meetweek minimaal 1 Oranjeproduct uit het geselecteerde Oranjemandje heeft gekocht In week (de week van Koningsdag) is gestart met het volgen van het Oranjemandje.

5 GfK Oranje Food Monitor
% kopende huishoudens (Penetratie): Het percentage van alle Nederlandse huishoudens dat tenminste 1 product heeft gekocht van het geselecteerde Oranje mandje in de betreffende week. Dit wordt vergeleken met het percentage kopende huishoudens tijdens Koningsdag

6 De GfK Oranje selectie! AH Oranje tompoucen AH Oranjesoesjes
Aldi PartyGebak tompoucen Aldi WK ballen Aviateur mini oranje glace koeken Aviateur muurtje kano met spijs vulling Aviateur oranje selectie cakejes met oranje glazuur Buys Oranje Zoenen Campina Oranjevla Canei Oranje Canei Oranje Royal Edition Chio popcorn emmer Salt Chio popcorn emmer Sweet Chupa Chups Mini Mega Football Crest Chocolade Medaille Croky oranje toppers paprika Crusti Croc kaaswafelbolletjes Hollandse reserve ballen Duyvis leeuwnootjes barbecue samba Edet family 32 rol Edet soft 20 rol Frisia oranje snoep leeuwenkopjes met fruitsmaak Frisia partytime oranjespekken cream vanilla Grolsch Neerlandsch Karakter oranje blik 24x50cl Grolsch Neerlandsch Karakter oranje blik 50cl Haust Duo Pack Holland dropstaafjes Holland lolly's Holland schuimpjes Holland toverballen Hoogvliet Oranjecake I love Holland stroopwafels in blik Jumbo borrelnoten Jumbo oranje bitterballen Jumbo WK ballen Jupiler blond bier blik 33cl 'Jup Holland Jup' Jupiler blond bier blik 6-pack 'Jup Holland Jup' Jupiler Hét Supportersglas 4-pack flesjes á 25cl Lay’s Aioli Olé Lay’s Chilly Chili Lay’s Ozzie BBQ Lidl Alesto notenmix Lidl Merggijpjes Lidl Oranje tompoucen M&M's met een M-ball M&M's orange pack Maitre Paul Oranje feesttompoucen Maitre Paul Oranje tommies Millies chips WK ballen Milsani verse oranjevla met sinaasappel smaak Mini Babybel Light 5 stuks Mini Babybel Rood 10 stuks Mini Babybel Rood 6 stuks Mona Toetje van de Maand: Oranjepudding Mora Funmix Holland Mucci 4 kleuren waterijs lollies Patisserie Trommelen Oranje Kwatta melk Plus Braziliëmix emmer rijstzoutjes en pinda's Plus oranje bonbons Plus oranje fondant cakes Plus oranje ladies Plus oranje popcorn zoet emmer Pringles Hup Holland Hup Rivercote WK breekbrood Rosenberg platte voetballen / zoet verwennerij Rosenberg zakje voetbalschoentjes Slimpie Framboos Slimpie Sinaasappel Slimpie Sinaas-Framboos Smiths goal cheese maiszoutje Spar mini oranje fondantcakejes Spar oranje cupcakes Spar oranje feestcakejes Spar oranje ladies Spar oranje mergpijpjes Van Dijk oranje leeuwenpootjes Verkade Wij houden van Oranje voetbalkoekjes Vero lolly Hup Holland Hup Zwagerman WK-bommetjes

7 Prognose Nederland: bij behalen van de halve finale WK 2014 kunnen de supers €50 miljoen additionele omzet boeken. Omzetpiek was de finale 2010 met €72 miljoen extra omzet. Uitschakeling: (1/2 FINALE Portugal) Uitschakeling: (1/8 FINALE Portugal) Uitschakeling: (1/4 FINALE Rusland) Uitschakeling: (FINALE Spanje) Uitschakeling: Groepsfase Uitschakeling: ??

8 Oranje koorts op niveau 2010
Oranje koorts op niveau Afgelopen week kocht bijna 13% van de huishoudens oranjeproducten. Basis: totaal Nederland Periode: week – week % KOPENDE HUISHOUDENS Koningsdag Finale 1/4 1/2 4 WK ’14: 100 36 34 41 46 65 60 86 102 88 EK ’12: 63 53 73 117 118 162 120 WK '10: 29 64 50 72 114 137 110 EK '08: 44 71 83 136 154

9 WK koorts ligt op niveau van WK 2010. Additionele omzet € 42 miljoen.
Oranjekoortsindex (Koningsdag = 100)  = uitschakeling Oranje Start EK/WK WK 2014 € 42 miljoen Additionele Supermarktomzet in weken 21 t/m 26 EK 2012 € 21 miljoen WK 2010 € 72 miljoen EK 2008 € 31 miljoen Basis: n = ConsumerScanpanel

10 Alleenstaande (40-65 jaar)
Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- GfK-Life-Cycle Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar

11 Welgestelde gezinnen kopen naar verhouding nog de meeste oranje producten.
Basis: totaal Nederland Periode: week – week % KOPENDE HUISHOUDENS WEEK 12.7% 9.3 9.6 14.4 17.3 11.5 12.3 10.4 13.1

12 % Kopende huishoudens WEEK 26 2014:
In Groningen, Flevoland en Noord Brabant, Utrecht en Zuid Holland zijn de afgelopen week naar verhouding door meer huishoudens oranje producten gekocht. In Overijssel, Zeeland en Drenthe juist minder. % Kopende huishoudens WEEK : 12.7% Friesland: 12.3% Groningen: 20.2% Drente: 9.3% Utrecht: 14.3% N-Holland: 10.5% Z-Holland: % 3 Grote steden: 11.4% Overijssel: 8.5% Flevoland: 15.6% Gelderland: 12.1% Zeeland: 9.0% N-Brabant: 15.4% Limburg: 12.6%

13 De afgelopen week heeft 4
De afgelopen week heeft 4.5% van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht. Dit ligt duidelijk hoger dan tijdens de vorige WK/EK in dezelfde week. Koningsdag EK/ WK voetbal

14 Consumentenvertrouwen Nederland wordt weer iets minder negatief in juni (-2). Met identiek WK Oranje effect van juli 2010 mogelijk voor het eerst positief consumentenvertrouwen sinds 7 jaar (najaar 2007)? Eurocrisis Basis: GfK Consumentenvertrouwen

15 Economisch vertrouwen herstelt zich in juli mede door impuls van Oranje succes! Extra toename consumentenvertrouwen door Oranje van 4 punten. Omdat het economisch consumentenvertrouwen een grote rol speelt bij het aankoopgedrag van de consument, meet GfK dit maandelijks bij een steekproef van ca respondenten en jaarlijks in januari bij een steekproef van ca consumenten. Dit maakt het mogelijk om het consumentenvertrouwen bij een grote vaste steekproef in de tijd te volgen en te analyseren naar bv.: leeftijd, geslacht, regio - beroep, politieke voorkeur, supermarkt voorkeur, - gebeurtenissen in de samenleving (bv. WK 2010) Het consumentenvertrouwen is in augustus 2010 nog steeds negatief (-6) maar toont herstel t.o.v. de verkiezingsmaanden mei (-19) en juni (-16), waarin de toestand van de economie vaak een minder positief gespreksonderwerp was. Het economisch vertrouwen bij de consument is in vergelijking met vorig jaar juli fors verbeterd, nl. van -25 (juli 2009) naar -6 (juli 2010). Het Oranje succes zorgt voor extra impuls voor de economie. Bij de Nederlanders die trots/ zeer trots zijn op de prestaties van het Nederlands Elftal op het WK (= 69%), verbetert het economisch vertrouwen zich 6 punten sneller dan de Nederlanders die dit niet zijn. Dit is vooral zichtbaar bij het vertrouwen in de toekomst (economisch/ financieel en moment voor grote aankopen). Oftewel 4 punten extra groei consumentenvertrouwen door succes Oranje tijdens WK 2010 door bereiken finale. (69% x 6 punten)

16 Oranje zorgt voor impuls van de economie
Oranje zorgt voor impuls van de economie. Bij trotse Nederlanders (69%) verbetert economisch vertrouwen zich 6 punten extra. Vooral verschil zichtbaar in economische en financiële situatie in de toekomst en nu tijd van het doen van grote aankopen. Ik ben trots/ zeer trots op de prestaties van Oranje op het WK (69%) Juli 2009: Consumentenvertrouwen index -23 Juli 2010: Index -3 Ik ben niet zo trots op de prestaties van Oranje op het WK (31%) Juli 2009: Consumentenvertrouwen index -25 Juli 2010: Index -11 Groei juli 2010/ 2009: +20! Groei juli 2010/ 2009: +14 Basis: GfK ConsumerJury N=10.116 Constante steekproef door zelfde respondenten in 2009 en 2010

17 De (zeer) trotse WK Oranje Nederlanders in laten een positievere ontwikkeling in het economische vertrouwen zien. Oftewel 6 punten positiever bij 69% betekent 4 punten stijging consumentenvertrouwen voor alle Nederlanders Basis: GfK ConsumerJury N=10.116 Veldwerk: 19 juli t/m 2 augustus 2010

18 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | juni 2014

19 ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’
Onderwerpen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ 19 19 19

20 GfK Kengetallen Supermarktomzet Weekbasis 2013 - 2014
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit ConsumerScan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

21 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% +2.6% +1.1% +2.3% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +1.6% +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% +0.2% -1.2% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 21

22 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2013 - 2014

23 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

24 GfK Supermarktkengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

25 GfK Supermarktkengetallen Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

26 Meer informatie? Joop Holla vindt u op: op gfkconnect
Retail Insights Director


Download ppt "Oranje food monitor Wk voetbal 2014"

Verwante presentaties


Ads door Google