Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLee Sharp Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
2
Contour Contour (van een melodie)
Dat is het globale verloop: stijgend, dalend, gelijkblijvend, omcirkelend rond een paar tonen
3
Thema In de muziek is een thema een herkenbare muzikale zin of frase die als uitgangspunt dient voor de verdere muzikale compositie. Het thema kan letterlijk worden herhaald, maar ook in tegenbeweging, of gespiegeld. Ook worden variaties in de lengte van de noten gebruikt. Een thema kan een motief in zich herbergen.
4
Motief Muzikaal gegeven. Kan melodisch, harmonisch of ritmisch zijn (of elke mogelijke combinatie van die drie). Kleinste bouwsteen van een compositie.
5
Motiefverwerking Motieven kunnen worden herhaald, bijvoorbeeld op andere toonhoogten; motieven kunnen worden veranderd door voortspinnen, ontwikkeling en contrast. Technieken: motiefsplitsing, verkorting en uitbreiding, vergroting en verkleining van het ritme, kreeftengang en omkering.
6
Walking Bass Letterlijk " lopende bas ". De hoofdtonen uit een baspartij worden ingevuld met de tussenliggende noten. Als je lopende bas speelt, speel je de tonen van het akkoord dat op dat moment gespeeld wordt. Deze akkoord noten verbind je met elkaar door gebruik te maken van de tonen van de toonladder die op dat moment relevant is. Het is de bedoeling dat je dit zo doet, dat je van het ene naar het daaropvolgende akkoord loopt op een manier die logisch klinkt. Een eenvoudig voorbeeld: als je in de toonladder van C speelt en van G7 naar C majeur loopt in een 4/4, zou je bijvoorbeeld kunnen spelen: G – F – E – D, zodat je op de eerste tel van de volgende maat weer keurig bij de C kunt beginnen Blues:
7
Sequens Sequens is afgeleid van het Latijnse “sequentia” Letterlijk vertaald betekent dit “reeks” In de muziekleer is een sequens een motief dat achtereenvolgens op verschillende toonhoogten wordt herhaald. Sequensen zijn overal in de westerse muziek terug te vinden maar komen vooral voor in Barokmuziek.
8
Hoofdstuk 10: Melodische Relaties
Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen Herkennen en benoemen van: Melodische figuren Melodische relaties Melodische veranderingen motiefverwerkingstechnieken, ontwikkelen en contrast Analyseren van muzikale zinnen. Interpreteren van de werking van zinsbouw:
9
begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen
Break contour fills, Motief. Muzikale zin, voor- en nazin/ frase. Ostinato riff. Sequens Thema. Voortspinnen Walking bass
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.